Rosberg Bahreinre is átmentette fél másodperces előnyét
2012. április 20. 12:55
A múlt hétvégi sanghaji verseny győztese, Nico Rosberg ragadta magához a stafétabotot a Bahreini Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, ismét fél másodpercet verve mindenki másra a Mercedesszel.
Igaz, ehhez az is hozzájárult, hogy Michael Schumachert a lágy gumikon teljesített első, leggyorsabbnak ígérkező körében feltartotta az egyik Caterham, amelynek a sportbírók elfelejtettek kék zászlókat lengetni. A német ezért elvette a gázt, pedig az első mért ponton még 0,180 másodperccel Rosberg előtt járt. A következő körében pedig a gumijai már nem voltak kifogástalan állapotban, ezért csak az 5. helyen végzett.
A Red Bull erősebbnek tűnt, mint az előző versenyeken, Mark Webber és Sebastian Vettel viszonylag simán szerezte meg a 2-3. helyet. Ezúttal már Vettel is azt az új elrendezésű kipufogót használta, amellyel Kínában csak Webber versenyzett, mert ő az ausztrállal ellentétben úgy érezte, ingerlékenyebbé vált tőle az autója.
A 4. Lewis Hamilton lett, aki mindenkinél később váltott a lágy Pirellikre. Az aszfalt addigra 40-ről 33 fokosra hűlt, de a McLaren 0,931 másodperces hátránya mindenképpen nagyobb a vártnál. Hamilton elégedetlen volt az autójával, ezért rádión arra kérte a mérnökeit, hogy állítsák vissza olyanra, mint amilyen a délelőtti szabadedzés elején volt, míg Jenson Button arra panaszkodott, hogy McLarenje a gyors kanyarok bejáratánál alulkormányzott, majd hirtelen túlkormányzottá válik. Ő csak a 6. helyig jutott a tabellán.
Kattintson a fotóra a szabadedzés további képeiért!
0,165 másodperccel előzte meg a sauberes Kamui Kobajasit, aki mögött a Ferrarival a vártnál valamelyest jobban teljesítő Fernando Alonso végzett. A spanyolnak folyamatosan dolgoznia kellett a kormányon a kanyarok közepén is, s Rosbergnél 1,633 másodperccel lassabb volt, de a sanghajinál jobban szétszakadó mezőnyben ez is elég volt számára a 8. helyre.
A Lotus nem rejtette véka alá, hogy végre szeretne feljutni a dobogóra, a csapat bahreini hétvégéje azonban nem indult ígéretesen. A legjobb tíz közé csak Romain Grosjean tudott bekerülni - igaz, Kimi Räikkönen a lágy gumik előnyét néhány megcsúszás miatt nem tudta rendesen kiaknázni. Az már ma világossá vált, hogy a sivatagi hőségben mindenkinek meg fog gyűlni a baja a meghajtott kerekek durva kopásával, ami a versenyen döntő tényező lehet.
A Force India egyáltalán nem vett részt a délutáni edzésen, mert a csapat tagjai a környéken történt robbantások miatt sötétedés előtt vissza akartak térni a szállodájukba. Ezért a szerelők már a tréning közben kicserélték az autókban a motort és a sebességváltót arra, amit Paul di Resta és Nico Hülkenberg szombaton és vasárnap használni fog.
Köszöntjük a kedves olvasóinkat a Bahreini Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Délelőtt Lewis Hamilton és Sebastian Vettel volt a leggyorsabb, a program perceken belül folytatódik a pályán.
A nap sztorija eddig az, hogy a Force Indiánál úgy döntöttek, nem vesznek részt a délutáni szabadedzésen, mert a szerdai robbantás után nem akarnak sötétben hazatérni a szállodájukba. Lehetséges, hogy egy-két ellenőrző kört megtesznek majd, de az autójukba már most szerelik be a versenymotort és -váltót (lásd ezt a képet!), amivel egyébként nem végeznének este 6 előtt, amikor lemegy a nap. Állítólag Bernie Ecclestone felajánlotta a csapatnak, hogy biztonsági kíséret nélkül hazamegy velük, de hiába. Különben néhány TV-társaság - a japán Fuji TV, a francia TF1, a finn MTV3 és a német Sky - nem is küldött stábot Bahreinbe. A magyar MTV-től mindenki kint van, aki Kínában ott volt.
Karthikeyan HRT-je az első autó a pályán. Maldonado és Pic rövidesen csatlakozott hozzá.
A hackercsoport közleményt adott ki, amiben azt írták, a hétvégén "füstölgő krátert" csinálnak a Forma-1 honlapjából. Az azonban egyelőre működik.
1:36.518-as kört fut, és már Vergne, Glock, Karthikeyan és Pic is regisztrált időeredményt. A Red Bullok, a Ferrarik, a Mercedesek és persze a Force Indiák ugyanakkor még ki sem jöttek a garázsból.
Ebben a pillanatban megerősítette a Sky Sportsnak, hogy felajánlotta a Force Indiának: bármikor szívesen hazakíséri őket a szállodába, mert nem hiszi, hogy bármitől tartaniuk kellene. A szerda esti támadás nem kifejezetten az ő bérautójuk ellen irányult, de amikor maszkos emberek futni kezdtek felé, a sofőr gázt adott, és a leállósávon át elhajtott.
1:34.500 a körideje, ami még bőven elmarad Hamilton délelőtti, 1:33.572-es legjobbjától. Mögötte Pérez, Ricciardo és Kobajasi van.
Egy szerelő áll az autója mellett, és egy hosszú csőből hideg levegőt fúj a versenyzőre. Már 30 fok van, a levegő 40 fokos. A Mercedesnél elismerik, hogy Bahreinben az időmérőn sem lesznek olyan erősek, mint Kinában, amihez a melegnek is köze van.
Az egyik jobbos előtt hosszú métereken át blokkoló jobbelső kerékkel csúszott, a gumin meg is jelent egy szép, laposra kopott rész. Ez csak egy felvezető kör volt, de rögtön vissza is tért a garázsba. Rosbergnek, aki épp most hajtott ki a bokszból, szóltak a rádión, hogy vigyázzon, mert a 8-as kanyarnál nagyon csúszós az aszfalt. Az előbb Räikkönen is lesodródott ott.
Mindössze 5 ezredre van Buttontól, az utolsó szektorban mindenkinél gyorsabb volt. A 3. helyezett Pérez hátránya már több mint egy másodperc. Rosberg a 3. helyen kezdett, de 7 tizeddel lassabbnak bizonyult Schumachernél.
1:34.366-os körével 0,134 másodpercet ver az eddig az élen álló Buttonra. Még mindig az egész mezőny a közepes Pirelliket használja.
Rosberg 1:34.346-os kört futott, 2 századdal megelőzve Webbert, aki csak néhány másodpercet töltött a tabella tetején. Schumacher azonban nála is gyorsabb volt, 1:34.329-re javítva az etalont.
Első mért körét mindjárt 1:33.629 alatt teljesíti a közepes gumikon, 0,690 másodperccel megelőzve Schumachert, és 0,727-et verve Webberre. A Red Bull itt egyelőre jobb formában van, mint az előző versenyeken.
Andrew Benson, a BBC újságírója szerint a Saubert tegnap este érte témadás a Manamába vezető autópályán. Az ő autójuk felé is maszkos emberek rohantak, és egy Molotov-koktél robbant mellette.
Hirtelen Maldonado, Pérez, Kobajasi, Vergne, Petrov és Kovalainen is ezeken megy ki a pályára. A leggyorsabb közülük Maldonado, de ő is csak a 7. helyre kerül, Alonso mögé, akinek már 1,6 másodperc a hátránya Vettelhez képest.
A lágy gumikon 1:34.411-es kört fut, beférkőzve Button elé. Pérez 7. lesz ugyanilyen Pirellikkel, Vergne pedig 9. Schumacher viszont megint a keményebb keverékkel tér vissza a pályára.
Máris kiadták a versenyzők pénteki nyilatkozatait tartalmazó közleményt, megerősítve, hogy ezen az edzésen nem vesznek részt. A Force India helyettes csapatfőnöke, Bob Fernley ugyanakkor kijelentette, hogy a Forma-1 helyesen tette, amikor elutazott Bahreinbe.
A rádión épp most kérte a McLarent, hogy állítsa vissza az autóját olyanra, amilyen a délelőtti szabadedzés elején volt. Rendszeresen állóra fékezi az ívbelső kerekeit a kanyarok előtt, és egyelőre csak a 7. helyen áll.
Alig 0,17 másodpercet ver saját korábbi legjobbjára, 1:33.525-tel erősítve meg a helyét az élen.
Ő jól kihasználja a lágy Pirellik előnyét: mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt ér el, a körideje 1:32.816. Ez 0,709 másodperccel jobb Vettelénél. Schumacher, aki eddig a közepes keveréken volt kint, visszatért a garázsba. Rövidesen valószínűleg ő is megkapja a lágy keveréket.
A lágy gumikon 0,446 másodperccel lassabb Rosbergnél, de 0,263-mal gyorsabb Vettelnél. A sorrend: Rosberg, Webber, Vettel, Schumacher, Kobajasi, Alonso, Button, Hamilton, Pérez, Vergne. Alonso is a lágy Pirellikkel kapaszkodott ennyire előre, a két McLaren viszont még nem próbálta ki ezeket. Räikkönen elrontotta a lágy gumis körét.
A Ferrari továbbra sem ragad az aszfalthoz. Massa 2,125 másodperces hátránnyal a 10. helyen áll, a lágy gumikon fél másodperccel lassabb volt csapattársánál.
A rádión szólnak neki, hogy ha kezdenek használhatatlanná kopni, bemehet, és feltankolhatják az autóját, hogy megnézzék a viselkedését magas üzemanyagszint mellett is.
Azt mondja a rádión, hogy a gyors kanyarok bejáratánál borzasztóan alulkormányzott az autója, aztán átcsap túlkormányzottba. "Ez nagyon furcsa" - teszi hozzá. Ő még mindig a közepes keveréken volt kint a pályán, Schumacher viszont épp most vág neki első mért körének a lágyakon.
Az első szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de a középsőben lelassított, mert feltartották. Az egyik Caterhamnek felejtettek el kék zászlókat lengetni előtte. A következő körének elején Schumacher már 2 tizedet veszít, és csak a 4. helyre kormányozta Mercedesét. Közben Pic a hátsó egyenesre vezető kanyarban óriásit farolt.
Hamilton már 13 kört tett meg, de a lágy keveréket nem próbálta ki, akárcsak Button. A McLaren valószínűleg még a beállításokkal kísérletezik.
A rádión szólnak neki, hogy ha a 9-es kanyar előtt egyenesen tudja tartani a kormányát féktávon, nem fog blokkolni a kereke. Ugyanakkor az autójában bedöglött a KERS.
Végre ő is kipróbálta az opciós Pirelliket, de 1,430 másodperccel lemaradt Rosbergtől, és még Schumachernél is lassabb volt, aki pedig a leggyorsabbnak ígérkező körében elvette a gázt az előtte tébláboló Caterham miatt. Már csak Hamilton nem volt a pályán a lágy gumikkal. A sorrend: Rosberg, Webber, Vettel, Schumacher, Button, Kobajasi, Hamilton, Alonso.
Massa a lágy, Alonso a közepes gumikon van kint, de a csapat tájékoztatása szerint egyébként azonos programot teljesítenek éppen.
A csapatnál már korábban figyelmeztettek rá, hogy a hétvégén a meghajtott kerekek kopásának minimalizálása lesz a siker kulcsa. Petrov és Kovalainen délelőtt Ricciardót előzték meg, most pedig Senna van mögöttük.
Utolsóként ő is bevetette az opciós keveréket, de 0,931 másodperces hátránnyal fejezte be a körét. Buttonnál így is fél másodperccel gyorsabb volt.
A hátsó egyenesre vezető kanyarhoz füstölő balelső kerékkel érkezik meg. A Lotus nagyon szeretne a dobogóra kerülni végre, de egyelőre nem áll jól a szénájuk: Grosjean a 9., Räikkönen a 13. helyen áll, és egy pillanatra sem fenyegették az éllovasokat. Igaz, Räikkönen elrontotta a lágy gumis körét.
A 2. helyezett 0,446 másodperccel van mögötte. A Mercedes ismét erősnek tűnik, hiába van melegebb, mint Kínában volt. Az aszfalt hőmérséklete egyébként az edzés eleje óta 6 fokkal, 34 fokra csökkent.
A két Force Indián kívül csak négy autó van a bokszban. Massát arra kérték a rádión, hogy versenyüzemmódban használja a KERS-t: az első részét 13-as, a többit az utolsó kanyarból kigyorsítva.
Ahogy az ilyenkor megszokott, mivel a gumik már úgyis kopottak, mindenki hosszú etapokat teljesít éppen, magas üzemanyagszint mellett ellenőrizve az autója viselkedését és a gumikopást. A két McLaren a lágy, a két Red Bull és Rosberg a közepes keveréket használja.
Csak a két Force India nincs. Schumacher elfékezte magát Vettellel a nyomában, de nem adott utat, hanem a 13-as kanyar külső ívén tovább védekezett, és sikerült is a Red Bull előtt maradnia. Mint egy versenyen!
Alonso a lágy, Massa a közepes keverékre váltott. Schumacher ugyancsak bent volt a bokszban, hogy az utolsó percrekre megkapja a keményebb gumikat.
Ő is az ominózus 13-as kanyarnál fékezte el magát, túl szélesen fordulva el. Ezt a hibát szinte mindenki elkövette ma, általában többször is.
Az autók elkezdtek visszaszállingózni a bokszba, de több csapat megragadja rá az alkalmat, hogy gyakorolja a kerékcserét. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket az eredménytáblázattal is.