Button vette át a vezetést, a Ferrari szenvedett
2012. május 11. 13:53
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Spanyol Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Délelőtt a helyi hős, Fernando Alonso volt a leggyorsabb a továbbfejlesztett Ferrarival. Az eredményeket és az összefoglalót itt olvashatják.
A csapatok jó része szokás szerint Barcelonába hozta el első átfogó fejlesztési csomagját. A Ferrarin új első és hátsó szárny, új padlólemez, új első futómű van, a McLaren kétféle orrkúppal kísérletezett délelőtt, a Red Bull újfajta oldaldobozt készített, amelynek a hátulján, kívül ismét látható a kis alagút. Mugellóban a Caterham is kipróbált egy ilyet, de nekik nem vált be. A Red Bull hátulján, a pneumatikus indító csövének behelyezésére szolgáló résbe szintén új csatornán át vezetik a levegőt, növelve a diffúzor hatékonyságát.
Bár vasárnapra esővel ijesztgetnek, egyelőre verőfényes napsütés van a Circuit de Catalunyán: a levegő 29, az aszfalt 42 fokos. Lewis Hamilton épp kijött a bokszutcába, integetni a nagy létszámú brit szurkolótábornak. Hiába Alonso hazai pályája ez, a csatorna túloldaláról is sokan ruccantak át Barcelonába.
A mérnöke magyaráz neki a garázsban, ő a pultnak dőlve, napszemüvegben, komoly arccal hallgatja. Vergne-nyel közben közölték a rádión, hogy az egész körben használhatja majd a DRS-t, amikor akarja. Egy új, kemény keverékű gumiszetten kezdheti majd az edzést.
A bokszutca végén már egy perce zöldre váltott a lámpa, de senki nem aktivizálta magát. A barcelonai pályát persze mindenki tökéletesen ismeri a sok tesztelés miatt.
A Toro Rosso avatja fel a pályát, őt Senna követi a Williamsszel. A brazilnak bele kell rázódnia a ritmusba, mert délelőtt a tesztpilóta, Valtteri Bottas vezette az autóját.
A Sky Sports friss értesülései szerint a csapatok végül Silverstone-ban és Abu Dzabiban is meg fogják rendezni a fiatal versenyzők tesztjét. Mindenkinek választania kell majd, hogy melyiken vesz részt.
Vergne tette meg az elsőt, de csapattársa, Daniel Ricciardo azonnal megelőzte. Az ideje 1:26.622. Gyorsan Grosjean és Petrov is feliratkozott a tabellára.
Pérez körideje 1:25.532 volt, és mindjárt tovább javít. Kobajasi foglalta el a 2. helyet, de aztán jött Vettel, és futott egy 1:25.000-s kört. Hamilton a 2. helyen kezdett.
A 10-es kanyar előtt. Egyelőre mindenki a kemény keverékű Pirellit használja, ahogy az várható volt.
1:24.589-cel átveszi a vezetést Vetteltől. Button közben arra panaszkodik a rádión, hogy a McLaren mindenhol borzasztóan alulkormányzott. Hamiltonnak délelőtt ugyanez volt a gondja.
A McLaren balelső kerekén csúnya folt jelent meg. Úgy tűnik, senki nem elégedett a balansszal: Alonso Ferrarijának a hátulja látszik ijesztően lazának. A visszajátszásból is látszik, hogy nagyot kellett korrigálnia.
Gyorsan kiállt a bokszba, de a rövid módosítás után azonnal folytatta a körözést. Schumacher az első szektorban tovább javított a részidején, de a köridején nem tudott. Mögötte jelenleg Vettel, Alonso, Hamilton, Webber, Massa, Kobajasi és Pérez van a tabellán.
"Hihetetlen alulkormányzottság!" - ismétli többször is kétségbeesetten a rádióba. A McLarennél szólnak neki, hogy értik a problémát, és térjen vissza a bokszba. Az élmezőnyből most csak a két Ferrari van a pályán, az első roham után viszonylag csend van odakint.
Az első etapjában Räikkönen és Grosjean autóján is rajta volt a legfrissebb fejlesztésű első vezetőszárny (kép). Jelenleg a 19. illetve 18. helyen állnak. Most csak három autó köröz odakint.
Ő az első ma, aki megpróbálkozik velük, és csapattársa, Ricciardo is azonnal követi a példáját. Vergne át is veszi a vezetést Alonsótól, aki az előbb az élre állt. Azonban a lágy gumikkal is csak 6 ezredet ver a Ferrarira, az ideje 1:24.733. Webber tavaly ilyenkor 1:22.470-nel volt a leggyorsabb.
Ő is korán megkapta a lágy gumikat, és 1,170 másodpercet vert az eddig vezető Vergne-re: az ideje 1:23.563. Észben kell tartani, hogy a Pirelli a lágy és a kemény keveréket hozta ide, amik között két fokozat különbség van, tehát köridőben is dupla akkora, mint máskor. A lágyaknak ez a 42 fokos aszfalt már túl meleg lehet. Vettel egyetlen mért kör után befejezte az etapját.
A Red Bull hátsó futóművével babrálnak, miután az ausztrál folyamatosan változó balanszra panaszkodott. Kobajasi közben feljött másodiknak Vettel mögé, szintén a lágy Pirelliken. Maldonado a harmadik.
A McLaren ezt írja a Twitteren. Ami persze azt jelenti, hogy az élcsapatok is kénytelenek lesznek a lágy keveréket használni már a Q1-ben is, különben a többiek kiejtik őket.
0,464 másodperccel lassabb Vettelnél a lágy gumikon. Webber azonban csak mögé tud besorolni a 3. helyre, miután fél másodpercet kap saját csapattársától. A sorrend jelenleg: Vettel, Hamilton, Webber, Kobajasi, Maldonado, Vergne, Alonso, Ricciardo, Schumacher, Massa.
A Ferrarik és a Mercedesek újra a már használt kemény szettel jelentek meg a pályán. Ők későbbre tartogatják a lágy szettet. Hamilton még mindig a pályán van, az ő etapja nem egykörös volt, mint Vettelé.
Az ideje 1:23.399, azaz 0,164 másodperccel jobb Vettelénél. A lágy gumikon a McLaren nem tűnik olyan alulkormányzottnak, mint a keményeken. Vettel ismét a lágy gumikon ment ki a pályára.
Azt mondja a rádión, úgy érzi, mintha a motorja minden felváltás után veszítene az erejéből. A lágy Pirelliken fél másodperccel lassabb volt Buttonnál.
A HRT-nek valamilyen csatlakozóval van elektromos gondja, de a csapatnál azt mondják, sikerült megoldaniuk, és negyedóra múlva kiküldhetik az autót a pályára. Az indiainak pechje van, mert délelőtt sem vezethetett, akkor Dani Clos ült az autójában. Még szerencse, hogy ez épp Barcelonában fordul elő, amit mindenki tökéletesen ismer.
A lágy gumikon megtett első körében Button és Vettel mögé kapaszkodik fel, a lemaradása 0,372 másodperc. A Mercedes szép kiegyensúlyozottnak tűnik a lágy Pirelliken, a pálya középső szektorában Rosberg abszolút legjobb részidőt ért el.
Ő 1:24.080-as kört fut a lágy gumikon, 0,309 másodperccel maradt le Rosbergtől. Massa 9. lett a lágy keverékkel.
Az első szektorban nem indult túl jól a mért köre a lágy gumikon, s mivel Vettel közeledett hozzá hátulról, el is vette a gázt. Schumacher viszont már a harmadik körét teljesíti ugyanazzal a szettel, és ugyanolyan kört futott, mint elsőre, ami nem rossz - az autója tehát vélhetően nehezebb volt Rosbergénél. Ő egy mért kör után visszatért a bokszba.
Másodszorra 1:24.600-as köridőt ért el, ez csak 0,139 másodperccel jobb, mint amit a kemény keveréken előzőleg elért - igaz, amikor a gumijai tökéletes állapotban voltak, nem fejezte be a körét.
A 4-es kanyarban kicsúszott, és a kavicságyon át tért vissza a pályára, telehordva kövekkel az aszfaltot. A lassításból látszik, hogy elfékezte magát, és egyszerűen lesodródott az aszfaltcsíkról.
Végre ő is kipróbálta a lágy gumikat, 0,519 másodperces hátránnyal az 5. helyre jött fel Button, Vettel, Rosberg és Hamilton mögé. Buttont figyelmeztették a Webber által a pályára felhordott kövekre.
A Twitteren elismerik, hogy a lágy gumikon sem Massa, sem Alonso nem ért el túl jó időt. Egy másodpercnél is nagyobb a lemaradásuk, a 11. illetve 14. helyen állnak.
Még csak az első mért körének vágott volna neki, amikor az első kanyarban újra jelentkezett az imént orvosolt elektromos probléma, és kénytelen volt félrehúzódni. Nyilván nem repes az örömtől: a hőség ellenére még a sisakját sem vette le.
Martin Whitmarsh már Bahreinben említette, hogy a McLaren a Mercedes mintájára fejlesztett ilyet, és most rajta is van Hamilton autóján: itt lehet látni róla egy fotót. Az persze még nem biztos, hogy a versenyen bevetik.
Hosszú métereken át csúszik úgy, hogy a balelső kereke blokkol. Közben Kobajasi is megismételte Webber produkcióját a 4-es kanyarnál, kicsúszva a kavicsba.
A McLaren egyébként olyan fékhűtőcsatornát fejlesztett, amelyen egy kis nyílást bezárva vagy kinyítva tudják befolyásolni, hogy mennyi meleg levegő áramoljon az első gumikra. Így befolyásolhatják a hőmérsékletét.
Massa a kemény, Alonso a lágy Pirelliken teljesít hosszú etapot, de a legjobb tempót a Lotusok diktálják: 1:29-es időkkel köröznek, alighanem a versenyre készülve. Räikkönen mindenképpen esélyes lesz a győzelemre vasárnap, érdemes odafigyelni rá.
A Red Bull első szárnyát bekenték a neonzöld áramlásjelző festékkel, egy szerelő gyorsan feltörölte a lecsöppent foltokat a garázs előtt.
Senna már 34, Maldonado 31 kört tett meg, ezzel simán verik a többieket. Amúgy a 18. illetve 13. helyen állnak.
Óriási a forgalom, a csapatok most hosszú etapokat teljesítve, igyekeznek kihasználni az utolsó perceket arra, hogy adatokat gyűjtsenek a versenyre. Csak Ricciardo és Karthikeyan nem köröz odakint.
Grosjean és Räikkönen is 321 km/ó-s sebességet ért el, őket Pérez és di Resta követi a listán. Közben Schumacher visszatért a bokszba, de egy rövid megállást követően azonnal folytatta is a körözést.
Mindketten hosszú etapokat teljesítenek, úgyhogy Schumacher nem áll félre, bár Räikkönen gyorsabbnak tűnik.
Gyakran poénkodnak ezzel a képpel. Hamilton a 13-as kanyarnál újra elfékezte magát, és a nyomában haladó Senna is lemásolta a manőverét, átvágva mögötte az aszfaltozott bukótéren. Alonso továbbra is birkózik a Ferrarival.
A 12-es kanyarban, a gumitörmelékre sodródva helyben megforog a Williamsszel, de egy szép farolással újra irányba állítja az autóját.
Még mindenki befejezi az etapját, de javítani már senki nem fog. Button maradt az élen. Ahogy visszatért a bokszba, a McLaren még megragadta az alkalmat rá, hogy gyakorolja vele a kerékcserét. Köszönjük a figyelmet!
Biztatóan végződött a Spanyol Nagydíj első edzésnapja a McLaren számára, amikor Jenson Button könnyedén bebiztosította magának az első helyet a péntek délutáni szabadedzésen, megelőzve a címvédő Sebastian Vettelt.
Button kezdetben, a kemény gumikon látványosan elégedetlen volt az autójával, és a rádión többször "hihetetlen alulkormányzottságra" panaszkodott. Amikor azonban a többiekkel együtt ő is átváltott a lágy keverékű Pirellikre, McLarenjének balansza hirtelen megjavult, s 1:23.399-es kört futott vele. Button az edzés végén, a szokásos rutinnak megfelelően hosszú etapot teljesítve is gyors maradt, csapattársa, Lewis Hamilton viszont többször elrontotta a féktávokat, és szemlátomást nem érezte olyan kényelmesen magát az autójában, mint ő.
Vettel viszonylag korán tette meg a mért körét a lágy gumikon, és átmenetileg meg is szerezte vele a vezetést. Mark Webber azonban a másik Red Bull-lal lesodródott a pályán a 4-es kanyarnál, rengeteg kavicsot hordva fel a pályára, s a legjobb körideje fél másodperccel rosszabb volt Vettelénél.
A Mercedes egyértelműen harmadiknak érezhette magát a délutáni edzésen: Nico Rosberg Buttonnál és Vettelnél lassabb, Hamiltonnál és a Lotusoknál gyorsabb volt. Michael Schumacher vele ellentétben nem egy 1, hanem egy 3 mért körből álló etapban érte el a legjobb eredményét a lágy gumikon, így 3 tizeddel lemaradt tőle.
Kattintson a képre a galériához!
Kimi Räikkönen és Romain Grosjean a hosszú etapos tempójával figyelmeztette a többieket, hogy vasárnap számolni kell velük. Mivel a Pirelli egymástól két fokozatra lévő keverékeket - a lágyat és a keményet - hozta el Barcelonába, köridőben is a szokásos duplája volt közöttük a különbség. A Ferrari azonban ezt nem tudta kihasználni: Felipe Massa 1,019 másodperces hátránnyal 11. lett, Fernando Alonso pedig a gyorsabbik gumikon teljesített első mért körében elvette a gázt, ezért végül csak egy tizeddel lett gyorsabb velük, mint a keményekkel.
A küzdelem ismét szoros volt, az első 16 helyezettet mindössze másfél másodperc választotta el egymástól. Narain Karthikeyan egyetlen mért kört sem tudott megtenni, mert a HRT hiába javította ki az autóját sokáig a garázsban tartó elektromos hibát, az szinte azonnal újra jelentkezett, amint kihajtott vele a pályára.
Az edzésről élőben készült részletes beszámolónkat az eredménylista alatt olvashatják.