A Lotus zárta az élen a mugellói tesztet
2012. május 03. 09:19
Köszöntjük kedves olvasóinkat a mugellói teszt utolsó napjáról, a csütörtökiről percről percre írt tudósításunkban! Az olaszországi pálya környékén kicsit rosszabb az idő, mint tegnap, egyelőre felhős az ég. A levegő 12, az aszfalt 16 fokos.
Romain Grosjean, aki tegnap a leggyorsabb volt, 4-et is, Paul di Resta és Sergio Pérez pedig 3-at. Rajtuk kívül ma Oliver Turvey, Fernando Alonso, Timo Glock, Heikki Kovalainen, Pastor Maldonado, Daniel Ricciardo, Nico Rosberg és Sebastian Vettel vezet.
Vagy legalábbis füstölni kezdett, ahogy Pérez visszaért vele a bokszba. Gyorsan ki is ugrott az autóból, aminek egyébként az oldaldobozát hátul, a kipufogó környékén, illetve a padlólemezének végét bekenték a zöld áramlásjelző festékkel, nyilván a kipufogó-gáz útját tanulmányozandó. Tegnap éppen Kobajasi miatt történt az egyetlen megszakítás, igaz, neki nem műszaki hibája volt, hanem kicsúszott a 12-es kanyarnál.
A csapat csaknem az egész szerdai tesztnapot elvesztegette egy hidraulikai hiba, majd egy motorcsere miatt. Most a diffúzor mögé szereltek áramlásjelző szenzorokat, és az autó bukókeretére feltetták a periszkópszerű műszert is.
1:29.964 alatt teljesíti, de rögtön utána 1:28.037-re javít.Grosjean tegnap 1:21.603-as idővel végzett az élen, és vele ezredre azonos eredményt ért el Kobajasi is. A szerdai tesztnapról készült részletes összefoglalónkat és eredményeit itt olvashatják.
Rosberg 1:26.508-ra faragta le a köridejét, de Alonso már a második mért körét 1:24.689 alatt teljesítette, az élre repítve a Ferrarit.
Ő egyelőre csak a 3. helyen áll, Alonso viszont időközben 1:22.199-re javított, ami már 2 tizeddel gyorsabb keddi legjobbjánál. Rosberg közben már 8 kört tett meg, és még mindig a pályán van. Schumacher tegnap hihetetlenül sokat, két és fél versenytávot vezetett, ahogy a Mercedes igyekezett feltérképezni a továbbra is problematikus gumik viselkedését.
Egész pontosan 1:21.772-re, ami csak másfél tizeddel marad el a hét eddigi abszolút, Grosjean és Kobajasi által teljesített legjobbjától. Ezt az eredményét Alonso az etap 7. körében érte el, mégpedig a közepes keverékű Pirellikkel, aztán visszatért a garázsba.
1:23.301 az ideje. Rajta kívül jelenleg csak Kovalainen tartózkodik a pályán.
Az autóra délelőtt a régi, délután az új kipufogót szerelik fel. Emellett új fékhűtő-csatornákat próbálnak ki. Kovalainen egyelőre a 3. helyen áll, 3,2 másodperccel Alonso mögött. Pillanatnyilag csak ő köröz a pályán.
A következő etapjának második körét 1:21.363 alatt teszi meg, amivel több mint 2 tizedet ver Grosjean tegnapi eredményére. A Ferrari szárnyal. Ezután azonban visszalassít 1:27-re.
Alonso Ferrarija megállt a 12-es kanyarnál. Egyelőre nem tudjuk, hogy műszaki vagy vezetési hiba miatt, de Kobajasi tegnap ugyanitt csúszott ki.
1. Alonso (Ferrari F2012) 1:21.363 - 19 kör
2. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:23.301 - 10 kör
3. Kovalainen (Caterham CT01) 1:24.974 - 10 kör
4. Rosberg (Mercedes W03) 1:26.093 - 12 kör
5. Maldonado (Williams FW34) 1:31.769 - 4 kör
6. Grosjean (Lotus E20) - 6 kör
7. Turvey (McLaren MP4-27) - 6 kör
8. Pérez (Sauber C31) - 5 kör
9. Vettel (Red Bull RB8) - 5 kör
10. Glock (Marussia MVR-02) - 4 kör
11. Di Resta (Force India VJM-05) - 3 kör
Éppen a legrosszabbkor csúszott ki ugyanott, ahol tegnap Kobajasi: úgy tűnik, az autó orra és futóműve is megsérült. Pedig a csapat éppen ma kezdte tesztelni az új csomagját, ami ugyanakkor az F2012 hátsó részére koncentrálódott. Itt látható róla egy kép.
Hét autó máris kihajtott a pályára, köztük Vettel. Ő tegnap csak délután ült be az autóba Webber helyett, de így is a 3. helyen végzett.
1:24.770 a második mért köre, de Kovalainen és di Resta azonnal visszaelőzik.
A Ferrari Twitterén azt írják, várhatóan ennyi idő alatt tudják majd helyrehozni az autóban esett kárt Alonso kicsúszása után. "Kár érte, de ilyen a tesztelés" - teszik hozzá.
Arról számolnak be, hogy autóvillamossági problémával küzdenek, most vizsgálják át az autót. Maldonado ma még csak egy 1 mért körös etapot tett meg.
Egy 1:21.584-es eredményt ért el egy 3 mért körös etap középső körében. A kemény gumikat használta ehhez.
Akárcsak tegnap, ismét a Mercedes teszi meg a legtöbb kört. Rosberg már 24-nél jár, igaz, Kovalainen is ugyanennyinél. Most mindketten a pályán vannak. Már csak Péreznek nincs mért köre, ő négy, csak ellenőrző körökből álló etapot tett meg eddig.
Kovalainen a következő etapjára megkapja az aerodinamikai elemet. Közben Gary Anderson, az Autosport technikai szakírója úgy véli, Alonso az előbb nem a saját hibájából csúszott ki. A Ferrarinak az első szárnya is megrongálódott.
Amint ezen a friss képen is látszik. Ezzel nyilván nőni fog az aszfalt hőmérséklete is hamarosan.
Ezúttal di Resta Force Indiája állt meg a 11-es kanyarnál. Addig is, amíg visszaszállítják a garázsba, itt egy kép Alonso kicsúszásáról.
1. Alonso (Ferrari F2012) 1:21.363 - 19 kör
2. Vettel (Red Bull RB8) 1:21.505 - 17 kör
3. Grosjean (Lotus E20) 1:21.584 - 18 kör
4. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:22.143 - 25 kör
5. Di Resta (Force India VJM-05) 1:23.292 - 17 kör
6. Kovalainen (Caterham CT01) 1:23.825 - 26 kör
7. Turvey (McLaren MP4-27) 1:23.835- 14 kör
8. Rosberg (Mercedes W03) 1:24.754 - 32 kör
9. Glock (Marussia MVR-02) 1:25.132- 21 kör
10. Pérez (Sauber C31) 1:29.198 - 13 kör
11. Maldonado (Williams FW34) 1:31.769 - 4 kör
Alig csúszott be a kavicságyba, a jelek szerint nem ért hozzá semmihez. Ebben valószínűleg Nico Hülkenberg is bízik, mert délután ő fogja átvenni di Resta helyét a volánnál.
Ezen a képen látni lehet a Ferrarit frissített kipufogóját. Gary Anderson az Autosporton azt írja róla: "Az oldaldobozokon az eddiginél hagyományosabban rendezték el a kipufogócsöveket. Ezzel önmagában nem nyernek semmit, viszont nem is vesztenek. Egy problémás autón ott vannak a legjobb helyen." Hozzáteszi, hogy a Ferrari a hűtőjén is változtat. "Köriden nehéz kifejezni, hogy ezek a módosítások mennyit érnek, de szerintem elég sokat vesztettek a hűtő eddigi, postaláda-szerű kivezetésével. Egyszerűen nem kifizetődő a hűtőből kijövő, lassan áramló levegőt oda irányítani, ahol gyors áramlásra lenne szükség."
A Ferrari tegnap már kipróbált két új terelőlapot az orrkúp alatt Massával, de a szaksajtó figyelmét nem kerülte el, hogy a fontos újításokat csak ma tették fel Alonso autójára.
Közben ismét megnyitották a pályát, és heten azonnal ki is hajtottak rá. Köztük Vettel, aki a megszakítás előtt felkapaszkodott a 2. helyre, szintén a kemény keverékű slickeken.
A Force India Twitterén azt írják, "Paul tett egy rövid kirándulást a kavicságyba, de az autót azóta visszahozták a garázsba. Reméljük, ki tudjuk tisztítani, és hamarosan újra kimehet vele."
Ezt a képet érdemes tanulmányozni hozzá. A lényeg az, hogy az oldaldobozt - például a Sauberé mintájára - úgy formázták meg, hogy a levegő hozzá tapadva áramoljon fölötte (sárga nyíl), és a kipufogócső végénél lefelé bukjon, a padlólemez hátsó sarka felé terelve a kiufogó-gázt, ami egyébként felfelé távozna. Így bizonyos mértékig ugyanazt tudják elérni, amit az idén már betiltott befújt diffúzorral: a padlólemez alatt és az autó mellett haladó levegőt a kipufogógáz függönyként választja el egymástól, és ettől a diffúzor hatékonyabban működik.
Itt, és itt vannak további lesifotók a Ferrariról illetve az új kipufogójáról.
Vettel az 5., Glock a 4. körében tart, rajtuk kívül Grosjean és Pérez van kint. Az utóbbi nemrég javított, leszorítva Rosberget a 9. helyre. Úgy tűnik, a Mercedes csak minél több kört próbál teljesíteni, hogy eligazodjon a gumikon; az időmérős tempójukkal nincs gond, ezért a hosszú etapokra kell koncentrálniuk.
1:21.314-es kört futott, de Grosjean ugyanabban a percben javított 1:21.334-re, így mindketten megelőzték a kicsúszása óta továbbra is a bokszban veszteglő Alonsót. A Lotuson a közepes gumik vannak, a Red Bullt nem tudjuk.
Ezzel mérik az autó hátuljánál áramló levegőt. A McLarenre a hátsó kerekek elé szereltek hasonló mérőberendezést, ahogy az ezen a képen jól látható.
Még aközben is, hogy tolják be a garázsba, nehogy az ellenfelek kémei túl közelről vehessék szemügyre vagy fotózhassák le az előbb belinkelt szenzort.
A jelek szerint tényleg nem sérült meg, mert di Resta az imént futott egy 6 körös etapot, és közben még aa köridejét is megjavította. Ez jó hír Hülkenbergnek, aki délután fog vezetni. A Ferrarinak viszont már 2 órája nincs nyoma.
1. Vettel (Red Bull RB8) 1:21.314 - 29 kör
2. Grosjean (Lotus E20) 1:21.334 - 31 kör
3. Alonso (Ferrari F2012) 1:21.363 - 19 kör
4. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:22.143 - 38 kör
5. Pérez (Sauber C31) 1:23.047 - 30 kör
6. Di Resta (Force India VJM-05) 1:23.199 - 24 kör
7. Turvey (McLaren MP4-27) 1:23.404 - 23 kör
8. Kovalainen (Caterham CT01) 1:23.825 - 42 kör
9. Rosberg (Mercedes W03) 1:24.464 - 42 kör
10. Glock (Marussia MVR-02) 1:24.878 - 36 kör
11. Maldonado (Williams FW34) 1:31.769 - 4 kör
Az Auto Motor und Sport kissé rosszmájúan azt találgatja, vajon véletlen-e, hogy Vettel éppen akkor futotta meg a legjobb kört, amikor Dietrich Mateschitz és Helmut Marko megjelentek a pályán...
És micsoda véletlen! Vettel még lefarag egy kicsit az idejéből, ismét a közepes keverékű gumikon, úgyhogy már 1:21.267 a hét etalonja. Marko és Mateschitz örülhet. A Williamsnél viszont továbbra sincs fejlemény a reggeli elektromos hiba óta, Maldonado egész délelőtt csak 4 kört tett meg.
Aki már nagyon éhes, azt arra biztatjuk, hogy még egy fél óráig bírja ki, ha látni akarja, mi történik a délelőtti félidő utolsó perceiben. Mugellóban 13 és 14 óra között hivatalosan is ebédszünetet tartanak, úgyhogy addig érdemes várni. Jelenleg csak három autó van a pályán: a Toro Rosso, a Force India és a Caterham.
A csapat ezért a Twitteren azt közölte, hogy beletelhet egy kis időbe, amíg Grosjeant újra a pályán látjuk.
Mármint csak az idejét faragta le 1:24.017-re a legutóbbi etapjában, de így is maradt a 9. helyen. Kovalainen viszont egy perc múlva utoléri a teljesített körök száma terén: mindjárt mindketten 49-nél tartanak.
Az Auto Motor und Sport szerint ezen a képen a DDRS egy kezdetleges változata látható: mivel a kasztnin még nem változtattak, egyelőre az autó oldalára ragasztott csövön át vezették előre a levegőt a hátsó szárnytól az elsőhöz. A technikai szakíró, Craig Scarborough viszont inkább szenzorokat sejt a csík alatt.
A Ferrari tehát két és fél órát vesztett a kicsúszásásával, ami nem olyan vészes. Már három mért kört ment a lágy gumikon, a legutóbbit 1:22.276 alatt. Rajta kívül Vettel és Turvey van a pályán.
Következő etapjának úgy vágott neki, hogy a bokszkijáratnál eljátszott egy próbarajtot. Már nem ő, hanem Kovalainen vezeti a kilométerlistát, aki 54 kört tett meg, és szintén a pályán van.
A csapat főtervezője, Matt Morris az Autosportnak azt mondta, a gyanús csövek az autó oldalára ragasztva csak "nyomásmérésre" szolgálnak, tehát Scarborough-nak volt igaza. Hozzátette azt is, hogy a DDRS kifejlesztése túl drága, ezért egyelőre nem szánták rá magukat. "Az időmérőn kétségkívül ér néhány tizedet, de az autót rengeteg ponton át kellene építeni hozzá. Ez a probléma" - mondta.
A délelőtti félidőnek vége, megkezdődött az ebédszünet. Folytatás 14 órakor. Vettel maradt az élen, a legtöbb kört Kovalainen tette meg. Alonso az utolsó pillanatban még kijött egy pillanatra, Ferrarijának hátsó szárnyán a jól ismert zöld áramlásjelző festékkel. Mindenkinek jó étvágyat, hamarosan visszatérünk!
1. Vettel (Red Bull RB8) 1:21.267 - 47 kör
2. Grosjean (Lotus E20) 1:21.334 - 31 kör
3. Alonso (Ferrari F2012) 1:21.363 - 29 kör
4. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:22.143 - 46 kör
5. Pérez (Sauber C31) 1:22.229 - 47 kör
6. Di Resta (Force India VJM-05) 1:23.002 - 34 kör
7. Kovalainen (Caterham CT01) 1:23.169 - 62 kör
8. Turvey (McLaren MP4-27) 1:23.221 - 34 kör
9. Rosberg (Mercedes W03) 1:24.017 - 57 kör
10. Glock (Marussia MVR-02) 1:24.310 - 54 kör
11. Maldonado (Williams FW34) 1:31.769 - 4 kör
Már szabad a pályára menni, de még senki sem élt ezzel a lehetőséggel.
A levegő hőmérséklete 18, az aszfalté 28 Celsius fok. Ugyanakkor egyik csapat sem döntött még úgy, hogy ideje megkezdeni a délutáni munkát.
Kisvártatva Pérez is csatlakozik hozzájuk, így jelenleg hárman köröznek.
Csupán négy kört tett meg, Kovalainen viszont 1:26.397-tel nyit. A finn a Caterham új karosszériáját teszteli.
Látható, hogy az autó orra sérült meg Alonso délelőtti kicsúszásánál.
Rajta kívül senki más nincs most a pályán. Már öt mért kört (1.26.397, 1:26.845, 1:25.565, 1:26.021, 1:25.642) tett meg egyhuzamban.
Meglátjuk, ő is csak ellenőrző vagy aerodinamikai mérést szolgáló etapot teljesít-e, mint az előbb Alonso és Pérez, illetve Kovalainen, akinek utolsó két köre 1:39-es és 1:37-es volt.
Kovalainen befejezte etapját a közepes keménységű gumikon, de a helyére négyen is érkeztek: Grosjean, Rosberg, Alonso és Ricciardo.
A német a délelőtt 34 körig jutó di Restát váltotta a Force India volánjánál. A csapat "eredményesnek" nevezte az elvégzett munkát, bár Hülkenberg megjegyezte az új kipufogóról, hogy di Resta azt mondta neki róla, hogy "nem változtatja meg jelentősen az autó viselkedését."
Két kört is futott, amelyben 1:21.7-et ért el. Ugyanúgy a közepes keverékű Pirelliket használja, mint 1:21.334-es körében. Rosberg négy mért kör (1:27.410, 1.26.846, 1:26.184, 1:25.381) után tért vissza a depóba.
A Williams Twitteren közölte, a venezuelai készen áll, hogy az autóvillamossági probléma megjavítása után megkezdje az érdemi munkát.
Még nem futott mért kört délután, mivel a Toro Rosso visszaszerelte az autóra a régi kipufogót. Nyilván összehasonlító elemzéseket készítenek a két verzióról.
1:25.934, 1:24.352, 1:23.451, 1:23.373, 1:24.963. Ez volt az ötödik ilyen etapja a mai napon. A menetet egyébként megszakította egyszer, amikor pár másodpercre megállt a bokszban.
Noha javít a legjobbján, 1:23.525-tel változatlanul a 9. a tabellán. Közben Hülkenberg is feliratkozott (1:25.327). A két németen kívül Turvey, Maldonado és Glock vezet jelenleg.
Nem tartott sokáig, hogy 1:23.504-re javítson, így hatkörös etapja végén átvette honfitársától a 9. pozíciót. Még fél másodperccel marad el di Resta délelőtti legjobb körétől.
Nem volt ideje a Williamsnek, hogy kicseréljék a meghibásodott elemet a hibrid eszközben, ezért délután KERS nélkül megy Maldonado.
Az 1-es kanyarnál (San Donato) hibázott a finn, nem tudott kikászálódni a kavicságyból. A Caterham szerint "nincs nagy dráma."
A McLaren pilótája egy hosszú etapot teljesített az imént, a megszakítás előtt az alábbi köröket jegyezte:
1:27.141
1:25.597
1:25.228
1:25.040
1:24.956
1:24.949
1:24.609
1:24.509
1:24.892
1:24.677
1:24.271
Ő is konstants tempót ment, így festett a 12 körös menet:
1:24.922
1:25.170
1:26.369
1:23.525
1:24.270
1:25.164
1:24.904
1:25.135
1:24.843
1:24.871
1:24.957
1:24.973
1. Vettel (Red Bull RB8) 1:21.267 - 47 kör
2. Grosjean (Lotus E20) 1:21.334 - 37 kör
3. Alonso (Ferrari F2012) 1:21.363 - 40 kör
4. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:22.143 - 57 kör
5. Pérez (Sauber C31) 1:22.229 - 54 kör
6. Di Resta (Force India VJM-05) 1:23.002 - 34 kör
7. Kovalainen (Caterham CT01) 1:23.169 - 84 kör
8. Turvey (McLaren MP4-27) 1:23.221 - 50 kör
9. Hülkenberg (Force India VJM-05) 1:23.504 - 9 kör
10. Rosberg (Mercedes W03) 1:23.525 - 77 kör
11. Glock (Marussia MVR-02) 1:24.310 - 57 kör
12. Maldonado (Williams FW34) 1:25.191 - 13 kör
Miután Kovalainen autóját visszaszállították a garázsba, újra megnyitották a pályát. Sokan kigördültek, köztük Vettel is, akinek nyomát még nem láttuk délután.
A csapat megtisztítja a törmeléktől az autót, majd feltöltik benzinnel és ráraknak egy új szett gumit, hogy folytathassák a programot.
Újra erősen kezd, 1:21.577-et és 1:21.499-et fut, és harmadik nekifutásra végül megdönti mai legjobb eredményét: 1:21.310. Ezzel is még 43 ezreddel lassabb Vettelnél.
A Mercedessel 1:23.413-ra volt képes, ismét ő a 9., és a 11. Glock is javított (1:24.180). Pérez most feltehetően sok benzinnel köröz, és Ricciardo is megkezdte első délutáni mért köreit teljesíteni. Az előbb egy tizedre megközelítette mai legjobb eredményét.
A Caterham kiküldte a finnt a pályára, aki a rövid kihagyással elvesztette első helyét a megtett körök listáján. Perpillanat Rosberg jár a legtöbb fordulónál, 86-nál, Kovalainen 84-gyel követi őt.
Öt kört tett meg, az alábbi időkkel:
1:25.086
1:23.963
1:23.962
1:23.181
1:23.170
26 ezredmásodperccel gyorsabban ért körbe csapattársánál, ezzel előre ugrott a 6. helyre a tabellán. Ideje 1:22.976 volt. Glock a lágy abroncsokon 1.23.685-re javított.
Az új etalon: 1:21.159. Tegnap is ő végzett az élen a Lotusszal.
Egy újabb sprinttel 1:21.035-re szorítja le a lécet. Közben Vettel is a pályán van.
Nem variál sokat az etapok hosszával a Ferrari, megint öt körre küldték ki Alonsót a közepes gumikon. Ezeket az időket futotta:
1:21.915
1:23.336
1:22.176
1:22.090
1:22.729
Előtte az egyhuzamban 13 kört futó Pérezé volt ez a titulus, de Rosberg rávert egy kört legutóbb, ilyen köridőkkel:
1:25.326
1:25.118
1:34.119
1:23.413
1:24.474
1:25.395
1:34.597
1:24.671
1:24.717
1:36.390
1:24.785
1:24.598
1:24.314
1:24.356
A csapat változtat a beállításokon Grosjean következő menete előtt. Vettel az előbb egy újabb ötkörös etapot teljesített.
Jelenleg egy hosszabb etapot megy a spanyol, és sikerült 1:21.551-et futnia. Ez két tizeddel lassabb, mint a délelőtt elért 1:21.363.
Öt egymást követő körének idői egyetlen tizeden belül maradtak: 1:24.799, 1:24.793, 1:24.699, 1:24.748, 1:24.716. Utána ment még egy kört, 1:24.350-es eredménnyel.
Azaz már több mint 100 körnél jár ma. Hamarosan megdöntheti csapattársa, Petrov tegnapi 112 körös eredményét. Eddig csak a Mercedes, a Ferrari, a Williams és a Caterham érte el a bűvös háromjegyű számot ebben a tekintetben Mugellóban.
Itt elolvashatják cikkünket arról, hogy az orosz versenyző miért tartja veszélyesnek Mugellót.
Egy ideje nem történt változás a tabellán, de a Toro Rosso pilótája a közepes keménységű gumikon 1:21.882-vel beférkőzött 1:22 alá. Maradt a negyedik a rangsorban.
Enyhült a forgalom a pályán, most csak a hosszú etapot teljesítő Pérez, valamint Maldonado és Vettel köröz. Maldonado 1:24.652-re javított, de még így is utolsó.
1. Grosjean (Lotus E20) 1:21.035 - 48 kör
2. Vettel (Red Bull RB8) 1:21.267 - 71 kör
3. Alonso (Ferrari F2012) 1:21.363 - 67 kör
4. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:21.882 - 81 kör
5. Pérez (Sauber C31) 1:22.229 - 83 kör
6. Hülkenberg (Force India VJM-05) 1:22.976 - 22 kör
7. Di Resta (Force India VJM-05) 1:23.002 - 34 kör
8. Kovalainen (Caterham CT01) 1:23.169 - 102 kör
9. Turvey (McLaren MP4-27) 1:23.221 - 67 kör
10. Rosberg (Mercedes W03) 1:23.413 - 95 kör
11. Glock (Marussia MVR-02) 1:23.685 - 76 kör
12. Maldonado (Williams FW34) 1:24.538 - 30 kör
Miközben autójának padlólemezén változtat a Caterham, a finn elmesélte Twitteren, hogy az ebédszünetben Nightwish számokat játszott le a csapatnak. "Mindenki tombolt!" -írta.
Twitteren közölték, hogy elégedettek a mai munkával, sok információt szereztek a gumikról. Glock 11. a tabellán, megelőzi Maldonado Williamsét. A Marussia néhány hosszabb etapra készül a hátralévő szűk másfél órában.
A Mercedesszel megint egy hosszabb etapot teljesített, amely 14 mért körből állt.
1:23.639-et futott, majd ettől picit elmaradva 1:23.686-ot.
Ricciardo 1:21.604-re, Hülkenberg 1:22.751-re faragja le legjobbját. A tabellán nem változott a helyük, Ricciardo 4., Hülkenberg 6.
Legalábbis több csapatnál úgy érzik, felesleges volt megrendezni a mugellói tesztet. Bővebben itt olvashatnak erről.
Nem megy mért kört, feltehetően a kiállásokat vagy a rajtokat gyakorolja. Nemrég Pérez ugyanezt csinálta.
Piros zászló van érvényben, amíg elvontatják a bokszutca kijáratától a Saubert.
Zöld zászló. Maldonado, Grosjean és Alonso kihajt a pályára.
1. Grosjean (Lotus E20) 1:21.035 - 49 kör
2. Vettel (Red Bull RB8) 1:21.267 - 87 kör
3. Alonso (Ferrari F2012) 1:21.363 - 73 kör
4. Ricciardo (Toro Rosso STR7) 1:21.604 - 95 kör
5. Pérez (Sauber C31) 1:22.229 - 96 kör
6. Hülkenberg (Force India VJM-05) 1:22.325 - 35 kör
7. Di Resta (Force India VJM-05) 1:23.002 - 34 kör
8. Kovalainen (Caterham CT01) 1:23.169 - 117 kör
9. Turvey (McLaren MP4-27) 1:23.221 - 83 kör
10. Rosberg (Mercedes W03) 1:23.413 - 111 kör
11. Glock (Marussia MVR-02) 1:23.466 - 88 kör
12. Maldonado (Williams FW34) 1:24.319 - 44 kör
Nem csoda, hiszen szép lassan megy le a nap. Az aszfalt hőmérséklete 24 Celsius fok, a levegőé 19.
Meg egy 1:22.1-et, aztán visszament a garázsba. Gyors körei között megtett egy-egy lassú kört is.
A beállítások megváltoztatása után is gyors a Lotus, Grosjean 1:21.365-öt repesztett.
Helmut Marko szerint jól sikerült a csapat számára a teszt. "Sokat tanultunk, és jobban megértettük, hogy miképp kell felmelegíteni a gumikat az időmérőn" - mondta az Auto Motor und Sportnak. Marko ugyanakkor hozzátette, Mugellóban a Lotus tűnt a leggyorsabbnak.
1:24.282 a legjobb ideje, de így sem tud elmozdulni az utolsó helyről.
Több mint tíz perce ez a programjuk. Az előszezoni teszteken is sokat gyakorolták a két fiatal pilótával, Ricciardóval és Jean-Eric Vergne-nyel a kerékcseréket.
Alighanem ismét hosszú etapot fut. 1:26.422-ről indult, 8. körére fokozatosan 1:23.922-re vitte le az idejét
A Williamsszel fentebb kapaszkodik a tabellán, 1:22.852-t futott. Még negyedóra van hátra a tréningből.
Az elmúlt percekben mindegyik versenyző vezetett, igaz, Ricciardo és Pérez nem tett meg mért kört.
Úgy tűnik, a végén ő az egyetlen, aki faragni tud idején: 1:22.497. Maldonado pozíciója nem változott, maradt 7. A Williams befejezte a tesztet.
Turveyt kiengedte egy sprintre is a McLaren, és a brit 1:23.167-re javította idejét. Két ezreddel megelőzte Kovalainent, átvette a 9. helyet.
Turvey egy kíméletes kör után 1:22.662-t préselt ki autójából, amivel megelőzte di Restát. Rosberg (1:22.874) szintén beférkőzött di Resta elé. Aztán Rosberg tovább javul (1:22.579), így végül ő lett a 8., Turvey pedig a 9.
Grosjean maradt az élen Vettel és Alonso előtt. Köszönjük a figyelmet, hamarosan jelentkezünk szokásos összefoglalónkkal. A csapatoknak egy hetük van az adatok kiértékelésére, legközelebb május 11. és 13. között Barcelonában, a Spanyol Nagydíjon lesz verseny.
Szerdához hasonlóan a csütörtöki zárónapon is Romain Grosjean érte el a legjobb köridőt a mugellói teszten. A Lotus francia pilótája több rövid sprintet is futott a közepes keménységű gumikon, az egyik ilyen során, délután fél 4-kor állította fel a teszthét legjobbjának számító 1:21.035-öt.
Délelőtt még a Sebastian Vettel által vezetett Red Bull állt az élen, a bajnoki címvédő a 2. helyre csúszott a tabellán. Vettel 1:21.267-es idővel fejezte be a hetet, általában 4-6 körös etapokat futott.
Fernando Alonso hátránya 328 ezredmásodperc volt Grosjeanhoz képest, annak ellenére, hogy délelőtt két órára garázsba kényszerítette Ferrariját, mert kicsúszott a 12-es kanyarnál, és az autó orrával nekiment a palánknak. A javítási munkálatokkal nem sokkal az ebédszünet előtt végeztek a szerelők, de később zavartalanul folytatódott a Ferrari napja. A csapat ma sem vetette be a Barcelonába szánt felszerelés egészét, és továbbra is igénybe vették az áramlásjelző festék segítségét.
A 4. helyen Daniel Ricciardo zárt. "Jó napunk volt, sok kilométert megtettünk, és ami az elsődleges cél egy teszten, végigzongoráztuk a programunkat" - nyilatkozta a fiatal ausztrál, aki az utolsó másfél órában zömmel a bokszkiállásokat gyakorolta.
Sergio Pérez ötödik lett a Sauberrel. A mexikói az alapvető beállítások megtalálásával kezdte a napot, majd aerodinamikai méréseket végzett, hogy az istálló adatokat gyűjtsön új aerocsomagjáról. Utána jellemzően hosszabb etapokra váltott magas üzemanyagszinttel. Pérez C31-e egyszer megállt, ő maga pedig kétszer kicsúszott a kedvezőtlen balansz miatt.
A Force India változtatott az előzetesen tervezett programján, miután tegnap kevés időt töltöttek a pályán műszaki hibából kifolyólag. Paul di Resta így ma délelőtt megtehetett 34 kört, Nico Hülkenberg pedig csak délután ülhetett volán mögé. "Délelőtt az aerodinamikai munkán volt a hangsúly, sok műszert raktunk az autóra. Ezáltal a birtokunkba kerültek a legfontosabb adatok, hogy tanulmányozzuk a legújabb fejlesztéseinket. Később inkább a beállításokkal törődtünk, új közepes keménységű és kemény gumikon körözve" - fejtette ki a Force India programját Jakob Andreasen főmérnök.
A Williams volt az egyetlen csapat, amelynek autója nem lépte túl vagy nem közelítette meg a 100 megtett körös határt. Ennek hátterében a délelőtti autóvillamossági probléma állt, melynek következtében Pastor Maldonado gyakorlatilag az egész délelőttöt kihagyta. Délután KERS nélkül, idején apránként faragva a 7. pozícióig kapaszkodott előre. Mark Gillan műveleti igazgató elmondta, "módosítottak az ütemterven, és sikeresen lebonyolítottak több aerodinamikai és rendszertesztet."
A Mercedesnél Rosberg végezte a gumik és a beállítások vizsgálatát, a német versenyző az utolsó pillanatban jött fel a 8. helyre a tabellán. "Ma sokat tanultunk az abroncsokkal való bánásmódról, ami segíthet nekünk a következő, barcelonai futamon. Azonban természetesen még sok feladat vár ránk, muszáj fejlődnünk a gyors kanyarokban" - nyilatkozta Rosberg. Csapatfőnöke, Ross Brawn kiemelte, hogy a szezon közbeni gyakorlás révén kipróbálhattak néhány új fejlesztési ötletet, továbbá az első négy versenyen észlelt problémákkal tudtak külön foglalkozni.
A McLarennél ma Oliver Turvey vezetett, aki eleinte rövid, majd hosszú etapokat teljesített, és feltűnően egyenletes tempót diktált. A leintés előtt, utolsó körében ért el legjobb idejét.
Csütörtökön Heikki Kovalainen tette meg a legtöbb kört, 139-szer ment körbe az 5245 méter hosszú aszfaltcsíkon, azaz majdnem két és fél futam távját nyomta le, noha délután kicsúszott az 1-es kanyarnál. A Caterham vele folytatta a héten Vitalij Petrovval megkezdett programját, új karosszériát, padlólemezt, kipufogót, féket teszteltek. "Sok új alkatrészt kipróbáltunk, és úgy érezzük, jópár dolgot találtunk, ami a hasznunkra válhat a következő versenyen. Az adatok kiértékelése előtt nem lehet megállapítani, mennyit fejlődtünk, de úgy érezzük, sokat léptünk előre a frissítésekkel" - véli Kovalainen.
A rangsort Timo Glock Marussiája zárta, aki a lágy gumikon 2,431 másodperccel kapott ki az élen végző Grosjeantól. A csapat elégedett, kijelentették, hogy sok hasznos információt gyűjtöttek a gumikról.
Legközelebb már éles helyzetben, a jövő hétvégi Spanyol Nagydíjon gördülnek pályára a Forma-1-es autók. Több tesztet már nem rendeznek az idény során, leszámítva a fiatal tehetségek részére kiírt gyakorlást és a csapatok egyenesfutási tesztjeit.