Hamilton ismét a leggyorsabb, Schumacher összetörte a Mercedest
2012. július 27. 14:00
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Magyar Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről készülő élő tudósításunkban! A délelőtti gyakorláshoz hasonlóan most is meleg, napos időben kezdődik meg az edzés, a hőmérséklet ráadásul jelentősen emelkedett: a levegő 29, az aszfalt pedig már 45 fokos.
A McLaren másik versenyzője, Button és ferraris Alonso előtt. Az első edzésről szóló tudósítást és az eredményeket itt olvashatják.
A levegő 29, az aszfalt már 45 fokos.
Tizenegy versenyző hajtott a pályára a zöld jelzés megadása után. Délelőtt Karthikeyan, Senna és Hülkenberg nem vezetett (csapatuk tartlékpilótája ült helyettük autóba), nekik most kezdődik a napi munka.
A Marussiák jegyezték az első mért köröket, de már Senna áll az élen 1:27.605-tel.
Már csak Vettel, Alonso és de la Rosa nem járt még a pályán. Az élen jelenleg Räikkönen van, az ideje 1:22.950.
A sikánból kijövet a fűre csúszott, az aszfaltcsíkon keresztbe siklott és a szemközti falnak csapódott. Lotusán megsérült az orrkúp, a franciára most néhány perces pihenő vár, amennyiben nem keletkezett további kár az autóban.
A McLaren versenyzője 1:23.558-at futott, hat tizedre van Räikkönentől, aki már nem használja a dupla DRS-t. A harmadik most Kobajasi, utána következik Grosjean, Maldonado és Rosberg.
A 4-es számú kanyarnál, a domb tetején található tempós balosnál, a Mansellnél. Itt sokan hibáztak délelőtt. Massának nincsenek szép emlékei erről a kanyarról, 2009-ben itt repült a palánknak, miután fejen találta őt az a bizonyos rugó. Karthikeyan is hibázott ezen a helyen az előbb.
Massa a harmadik, Alonso a negyedik helyre jött föl, egyelőre mindenki a keményebb keverékű gumikat használja. Vettel a hatodik pozícióba ugrik, Schumacher mögé. A visszajátszáson látszik, hogy Massa füstölősen fékezett a célegyenes végén, Pérez pedig dühösen integetett az őt feltartó HRT-nek.
A brazil 68 ezredet vert Alonsóra, aki pár percig birtokolta az első helyet. Räikkönen így visszaesett a harmadik helyre. Mögé a két McLaren zárkózott fel Button-Hamilton sorrendben.
Több csapat is arra számít, hogy kisebb zuhé jöhet - ez értékes időt vehet el a felkészülésükből. Massának is szóltak a várható esőről a rádión.
Arra panaszkodott csapatának, hogy vibrációt érez vezetés közben. Most beszél a mérnökökkel a beállításokról. Csapattársa, Button hamarosan kipróbál néhány módosítást, autójában kicserélték a hátsó torziós rugókat, illetve elöl változtattak a hasmagasságon.
De első próbálkozásával csak a 9. helyet szerezte meg a jobban tapadó Pirellikkel. Vélhetően a közelgő eső késztette a lépésre a Lotust, vetni akartak egy pillantást a gumik működésére. A Caterham is felrakta Kovalainen autójára a lágy gumikat.
Délelőtt nem érezték tökéletesnek a balanszot, délután folytatják a munkát a beállításokkal. Hülkenberg 12., di Resta 15. e pillanatban. Grosjean erőteljes alulkormányzottságra panaszkodik.
45 Celsius fok volt kettő órakor, aztán lehűlt 42-re, most pedig ismét 48 fokos. Fél óra alatt ez extrémnek számít...Az előbb Ricciardo is kipróbálta a lágy gumikat, de elrontotta körét egy látványos megcsúszással a gyors 11-es kanyarnál.
Azonban úgy tűnik, a lágyabb keveréken nehéz autóval köröz, nem javít az idején. Pérez is megkapja a sárga abroncsokat hamarosan. A Mercedes tíz perc múlva várja a záport.
Pontosabban fogalmazva az aszfaltot, a lejtős 2-es és 3-as kanyarnál ér le a padlólemez. Az indiai versenyző azt mondja rádión, hogy időre van szüksége a pálya kiismeréséhez.
1:22.747-es idejével letaszította az élről Massát, 84 ezredet vert rá. De a McLaren lágy gumikon ment.
1:22.582, a tabella éllovasa vezeti a délutáni rangsort is az edzés feléhez közeledve. A lágy gumikon volt kint. Schumacher gyakorolta a megállást a kerékcseréhez. Hamilton megszakított egy jó kört, az első szektornál még jobb volt a részideje Alonsóénál.
Újabb csere az élen, 1:22.180 a gyorsuló finntől. Hamilton feljött a 2. helyre 247 ezredes lemaradással.
Massa arra panaszkodik, hogy a leváltásoknál valami baj van az autóval, ennek dacára átveszi a második pozíciót.
A McLarenből 1:21.995-öt sajtolt ki, Senna pedig előre ugrott a harmadik helyre. Az eső közben cseperegni kezdett, Kovalainen a csúszóssá váló aszfalt miatt a kavicságyon keresztül vette be a sikánt.
Nem optimálisak a körülmények, aki tudott, már visszament a bokszba. Button az utolsók között teszi meg ezt. Főleg a 3-astól a 9-es kanyarig terjedő részen zuhog erősen.
Az előrejelzések szerint nem lesz nagy eső, de így is eltart egy darabig, mire a slick gumiknak megfelelő lesz a pálya állapota. Az előző két versenyen elmosta az eső a szabadedzések nagy részét, ezért a mostani helyzet nem is annyira vészes a csapatok számára. Az állás: Hamilton, Räikkönen, Senna, Massa, Alonso, Button, di Resta, Vettel, Grosjean, Schumacher, Rosberg, Maldonado.
Bár nem ömlik az eső, ennél azért kisebbre számítottak a csapatok. Glock versenymérnöke rádión közölte a pilótával, hogy ő kevés esőt mondott előzőleg. Ricciardónak azt mondták, még húsz percig eshet - az már majdnem az edzés végéig eltarthat.
Kijött a pályára a Toro Rosso fiatal francia versenyzője, extrém esős gumikat használ. Szóltak neki, hogy egy egységgel tolja hátrébb a fékerő eloszlását.
Schumacher és Rosberg is kijött egy körre, vélhetően arra az esetre készülnek fel, ha netalántán mégis esne vasárnap. Esőben ugyanis máshogy kell beállítani a kuplungot és a motort, mint száraz pályán. Schumacher az intermediate abroncsokat használja.
Néhány perce. A hétvége további részére egyébként nem várható eső.
A 12-es kanyar féktávján állóra fékezte az első kerekeit, a bukótéren átcsúszva frontálisan nekicsapódott a falnak. Nem esett baja, de az autó eleje rommá tört.
Megunta a várakozást, lehet, hogy ez annak a jele, hogy már nem vezet ma, vagy legfeljebb pár körre jön ki később. Kobajasi viszont aktivizálta magát, esőgumikon vezet. Vettel is érkezik a pályára, intermediate gumikon.
Még a teljes esőgumikon is beriszált a Sauberje a 11-es kanyarnál, a bukótérben fordult el. Glock ugyanott elkövette ugyanezt a hibát. Eléggé nedves a pálya.
Bár még húsz perc hátravan a tréningből, minden bizonnyal a második edzészt is ő zárja majd az élen. Egyedül ő ment be 1:22 alá. Mögötte Räikkönen, Senna, Massa, Alonso, Button a sorrend.
Nem véletlen tehát, hogy itt szaporodtak el a vezetői hibák. Senna azt mondja, félig vizes, félig száraz az aszfalt, amelynek hőmérséklete 27 fokra esett vissza.
Az utolsó előtti balos visszafordítót rontotta el, a bukótérben kanyarodott el. Aztán a 4-es kanyart vette szélesre. A mezőny egy része az intermediate, a másik része az esős gumikat használja. Az abroncsokat egyébként erősen koptatja az, hogy a pálya fele már száraz.
Rajta kívül még kilencen köröznek. Button úgy véli, túl sok a vízátfolyás az interekhez, de Massa például ezeket az abroncsokat használja. Sok autó csúszkál.
Csak néhány pilóta lazít a garázsban, köztük van az élen álló Hamilton is. Látszólag neki nincs késztetése kijönni a pályára. Senna az imént szélesen vette be a 11-es kanyart. A köridők 1:40 fölött vannak, miközben száraz körülmények között 1:22-re is képes volt a mezőny javarésze.
Nem látszik boldognak, ami érthető, hiszen csupán a 14. helyen áll, ám ami ennél is nyugtalanítóbb számára, hogy 17 megtett köre kevés a többiekhez képest.
Bár csupán néhány kanyarban száraz ideális ív, a DRS használatát már engedélyezik. A légellenállást csökkentő eszközt nem szabad esőben használni. A száraz foltok nélküli utolsó szektorban valószínűleg senki sem fogja használni már ma.
Valakinek üzenetet küldött, miközben az edzés leintésével néhányan még csak most fejezik be napi feladataikat.
Ez bíztató a Lotustól, lehet, hogy számolni kell a csapattal a nagydíj további szakaszában. Senna lett a harmadik a két Ferrari előtt.
Lewis Hamilton volt az egyetlen, akinek sikerült 1:22 alá szorítania a köridejét péntek délután a Hungaroringen. A McLaren versenyzője 1:21.995-nél állította meg a stoppert a lágy gumikon, azonban nem biztos, hogy a végeredmény a mezőny valós erősorrendjét tükrözi, mert háromnegyed órával az edzés kezdete után megérkezett az előrejelzések alapján nem váratlan eső, és a lágy gumis sprintekre nem jutott ideje a csapatoknak.
Bár a csapadék nem ömlött, ahhoz pont elég volt, hogy az edzés második felére nedvessé tegye a pályát, így az autók ezután csak intermediate, illetve esőgumikon tudtak körözni. Mielőtt megjött az eső, Hamilton mögött Kimi Räikkönen, Bruno Senna, Felipe Massa, Fernando Alonso, Jenson Button sorrend alakult ki. A Red Bull párosa ezúttal sem tűnt ki, Sebastian Vettel a nyolcadik, Mark Webber pedig a tizennegyedik pozícióban zárt.
Kattintson a képre a galériához!
A vizes pályán eleinte csak egy-két versenyző tapogatózott, és mint kiderült, joggal voltak óvatosak: Michael Schumacher ugyanis fél órával a leintés előtt elrontotta a féktávot a 12-es kanyarnál, állóra fékezte az első kerekeit az intermediate gumikon, és a bukótéren átszánkázva frontálisan a palánknak csapódott. Neki nem lett baja, Mercedesének eleje viszont komolyabban megsérült. A többiek is sokat csúszkáltak, de a pályaelhagyásokon kívül nem történt más baleset. Az edzés első felében Romain Grosjean követte el a legnagyobb hibát, amikor a sikánból kijövet a fűre hajtott, amitől Lotusa keresztbe állt a pályán és a szemközti korlátnak ütközött. Az esetben az orrkúp sérült meg.
Az edzés leggyorsabb versenyzője, Hamilton egyébként nem kockáztatott a végén, ugyanis a vizes pályán egyetlen körre sem jött ki, és amikor a többiek még a napi munkájuk befejezésénél tartottak, ő már javában pötyögött valamit a telefonján.
Az edzésről élőben készült tudósításunkat a tabella alatt olvashatják.