A Szingapúri Nagydíj percről percre
2012. szeptember 23. 13:50
Ez a futamról élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalónkat sok nyilatkozattal itt olvashatják.
A megszokott izgalmakat hozta a kétórás időlimitet kitöltő Szingapúri Nagydíj, ahol a Monzában kieső Sebastian Vettel idei második futamgyőzelmét szerezte meg. Pedig úgy tűnt, hogy a pole pozícióból rajtoló Lewis Hamilton kézben tartja a versenyt, a McLaren azonban a 23. körben megadta magát a váltó hibája miatt. Néhány körrel a vége előtt úgy tűnt, hogy az új erőre kapó Jenson Button megszorongathatja Vettelt, végül azonban másodikként futott be az újabb értékes vb-pontokat bezsebelő Fernando Alonso előtt.
Hamilton mellett a futam másik nagy vesztese a második helyről rajtoló Pastor Maldonado volt, aki hidraulikai probléma miatt volt kénytelen feladni a futamot. A pályafutása legjobb eredményét teljesítő, negyedik Paul di Resta lecsúszott a dobogóról, de így is sikerült megelőznie Rosberget, a két Lotust és Felipe Massát, aki egy korai defekt után egészen a 8. helyig küzdötte fel magát. Mark Webber csak a 10. helyet szerezte meg Daniel Ricciardo mögött, mivel a biztonsági autós szakaszok tönkretették a stratégiáját: végül háromszor kellett kereket cserélnie, míg az élmezőny tagjai mind két kiállással teljesítették a versenytávot.
Az ütközésekkel és vitás esetekkel tarkított futamon ugyanis kétszer is beküldték a Safety Cart: először Narain Karthikeyan csapta a falnak a HRT-t, később pedig Michael Schumacher mutatott be egy tavalyihoz hasonló manővert, amikor hátulról legázolta a későn fékező Jean-Eric Vergne Toro Rossóját. A sportfelügyelőknek ismét rengeteg dolguk akadt: Felipe Massa és Bruno Senna igencsak vitatható előzésénél végül nem róttak ki büntetést, Mark Webbert azonban még vizsgálják Kamui Kobajasi előzése miatt, így az eredmény nem végleges.
A futamról készült részletes összefoglalónkat sok nyilatkozattal itt olvashatják.
Üdvözöljük kedves olvasóinkat a Szingapúri Nagydíjról élőben készülő, szöveges tudósításunkbank! A verseny helyi idő szerint este 8-kor kezdődik, így Szingapúrban már besötétedett, csak a reflektorok világítják meg a kanyargós utcai pályát.
Bár a szabadedzések során Sebastian Vettel abszolút verhetetlennek tűnt, végül azonban Lewis Hamilton szerezte meg a pole-t a tegnap esti kvalifikáción.
Bruno Senna kocsijában a Q2-ben történt ütközéskor megsérült a váltó, így a csapatnak ki kellett cserélnie azt - ez az 5 helyes rajtbüntetést jelent a brazilnak.
Az F1 legendás orvosa, aki rengeteget tett a biztonság fejlesztéséért, múlt héten húnyt el, erre emlékeznek meg most a rajtrácson. A versenyzők mellett Bernie Ecclestone, és szinte mindenki ott áll a megemlékezésen. A professzor, aki Ayrton Sennával is szoros barátságot ápolt, 84 évet élt. Tiszteletére egy emlékkönyvet helyeztek el a paddock-ban, amelyben bárki leróhatta tiszteletét - a legtöbb versenyző így is tett.
Bár az elmúlt órákban úgy tűnt, hogy enyhe zápor érkezhet a verseny alatt, a felhők végül elkerülték a pályát, így jelenleg úgy tűnik, száraz verseny elé nézünk.
Az 5-ös és a 7-es kanyar közötti részen helyezkedik el.
Többek között Alonso is ezt jósolta. A két keverék között az idényben itt a legnagyobb a különbség, akár 1.5-2 másodpercre is rúghat, így mindenképp érdekes stratégiákat láthatunk. A gumikopást nem csökkenti a hőség sem: a pálya jelenleg 30, a levegő 29 fokos.
Az elmúlt években minden alkalommal legalább egyszer beküldték a Safety Cart, így vélhetően a csapatok is ezzel számolnak.
Az első tízből mindenki a szuperlágy gumin rajtol - beleértve a két Mercedest, akik a tegnapi Q3-ban nem futottak mért kört, így szabadon választhattak volna keveréket. A 11. helyen induló Hülkenberg a keményebb keveréket tette fel, csakúgy mint a Sauber párosa, illetve Vergne, Glock, Pic és de la Rosa - ők hosszabb első etapot terveznek.
Mind a 24 versenyző sikeresen elindult a rajtrácsról, hogy megtegyék a felvezető kört.
Maldonado visszaesett a 4. helyre, Vettel feljött másodiknak, közöttük Button.
Úgy tűnik, senki nem törte össze az autóját, csak néhányan - köztük Rosberg - lemenekültek a bukótérbe. Illetve Petrov első szárnya mégiscsak letört, és a mezőny végén kullog.
A sportfelügyelők úgy döntöttek, nem tesznek lépéseket azok ellen, akik levágták az első két kanyart.
Már az első körben. Räikkönen egy helyet javítva feljött a 11. helyre, és kiderült, hogy Petrov Kovalainennel ütközött össze. Még Massával is történt valami, az utolsó helyen van, és kiállt a bokszba...
Azokat vizsgálják, aki az első, illetve a második kanyart vágták le. Úgy tűnik, hogy Rosberg és Webber biztosan levágták a kanyart.
De már alig van az élmezőnyben olyan, aki élhetne a lehetőséggel, mert Vettel 1.4 másodperccel halad Hamilton mögött, Button pedig már hihetetlenül sokkal, 3.9-cel van lemaradva a Red Bulltól is. Webber az első, aki elég közel van di Restához, hogy DRS-sel támadhassa.
Csak ott 6-7 tizedet vernek körönként az üldözőikre. Mögöttük a sorrend: BUT MAL ALO DIR WEB GRO ROS MSC RAI HUL PER RIC VER KOV GLO SEN KOB PIC DEL KAR PET MAS.
És arra is figyelmeztetik, hogy Räikkönen DRS-távolságban van hozzá képest.
A Lotus a Twitteren azt írja, nincs elektronikai kapcsoalt a boksszal. A Ferrari pedig megerősítette, hogy Massának az első körben defektje volt, azért kényszerült kiállni a bokszba.
Az énekesnő a bokszutca faláról figyeli a történéseket, láthatólag élvezi a versenyt.
1:55-ös tempót megy, 4-5 tizeddel jobbat, mint Hamilton és Vettel - kár, hogy az utolsó helyen van. Most szóltak neki, hogy még körülbelül 16 kört kell kihúznia ezekkel a gumikkal - vagyis ő biztos, hgoy csak kétszer fog kiállni.
Buttonhoz képest, akinek a gumijai a jelek szerint életre keltek, mert az elmúlt néhány körben folyamatosan dolgozza le a hátrányát az első kettőhöz képest. Lerázta Maldonadót is.
Rob Smedley szólt neki a rádión, hogy túl gyors, így hamar el fogja koptatni a gumikat, így kicsit vegyen vissza a tempóból. Massa jelenleg a lágy keveréket használja, de így is ő az egyetlen, aki 1:55-ös köröket tud futni.
A 16. helyen. Közben Webber máris kiállt kereket cserélni, és a lágy (tehát a keményebb) keverékre váltott. A 20. helyre tért vissza!
Levágta a sikánt, de nagyon lassú kört is ment. A hátránya Hamilton hoz képest 2.7 másodpercre nőtt, és Button már csak 2.5-re van tőle, ráadásul gyorsabb nála. Pic pedig nekicsapódott a korlátnak, de folytatja.
Button mostmár folyamatosan közeledik Hamiltonhoz és Vettelhez, már körülbelül 7 tizeddel gyorsabb náluk körönként. Vettel gyorsan ki is menekült kereket cserélni.
1:57.5 körüli kört ment legutóbb, míg Button és Maldonado is simán 1:56-osat. Vettel egyébként a 11. helyre, Pérez mögé tért vissza, de már meg is előzte az új gumikon.
Az 5. helyről állt ki, és Schumacher is követte a példáját, aki az utolsó körökben nagyon lelassult, és már 5 másodperccel haladt csapattársa, Rosberg mögött.
HAM BUT MAL DIR ALO GRO ROS RAI HUL VET PER VER MSC KOV KOB WEB RIC GLO PIC DLR SEN KAR MAS PET.
Hamilton úgy érezte, hogy a jobb hátsó gumijával valami nem stimmel, 4. helyre tért vissza. Button, Maldonado és Grosjean van előtte.
Aki 6. volt, de még használt gumikon van kint. Közben Maldonado is sort kerített a kerékcseréjére, eddig a 2. helyen haladt Button mögött, aki jelenleg vezeti a versenyt.
1:55.495 alatt teljesíti. Ez csak egy hajszállal jobb annál, amit korábban Massa teljesített, a brazil tempója azonban mostanra 1:58 végére esett vissza. Közben Räikkönen is kint járt kereket cserélni.
Akárcsak a harmadik helyezett Grosjean. Vettel pedig még lejjebb szorította a lécet, már 1:54.941-es kört futott.
Az 5. helyen. De a Force India a lágy gumikon rajtolt, és még nem járt a bokszban.
Az első három helyezett között a különbségek nagyjából megmaradtak, a sorrend: HAM VET BUT MAL HUL ALO PER DIR WEB ROS GRO MSC RAI
A vb-éllovas spanyol a 6. helyen áll jelenleg, de az előtte haladó Force India még azokon a gumikon van, amiken rajtolt. Most meg is előzte a németet, és ezzel visszakerült eredeti helyére, az 5.-re. Az első öt helyen visszaállt a rajt utáni sorrend.
Sőt, nincs egyetlen kiesőnk sem... Szingapúrban már ez is ritka!
A jobb hátsó túlmelegedett, ezért figyelmeztetik, hogy próbálja kímélni.
1:55.6-os kört ment, jobbat Hamiltonnál és Buttonnál is. Pillanatnyilag csak Karthikeyan és Glock van szuperlágy gumikon, mindenki más a lágyakat használja.
Átadja neki a 6. helyet, mert csapattársa még nem volt kint - de ebben a pillanatban kiáll kereket cserélni, akárcsak Pérez, aki szintén most jár először a bokszban.
A német jelenleg a 12. helyen áll, nincs túl jó versenye: megint marad le csapattársától, ráadásul újra megkapta a nyakába Räikkönent, aki az első etapban is mögötte haladt.
Már csak 3 másodpercre van tőle, míg Vettel 2-re Hamiltontól. Hármuk között a küzdelem egyértelműen azon fog eldőlni, hogy kinek bírják majd jobban a gumijai.
Egyetlen kör alatt fél másodpercet hozott rajta, úgyhogy csak 1.5-lel van lemaradva. Button viszont hozzá került közelebb.
Még mindig a lágy gumikat használja, csak egy új szettet, és ezzel 1:54.494-es körre volt képes.
A finnt feltartja Schumacher, mostmár hármasban köröznek. Schumachernek szóltak, hogy a 18. kanyartól a kör végéig próbálja használni "a differenciálmű varázsgombját", bármi legyen is az.
A verseny harmadánál a sorrend: HAM VET BUT MAL ALO DIR WEB ROS GRO MSC RAI SEN.
Az első tíz helyezett közül jelenleg ő a leggyorsabb, olyannyira, hogy körönként 1-1.7 másodpercet hoz Hamiltonon, és már 10 másodpercen belül van hozzá képest. Maldonado pedig 2.2 másodpercre közelítette meg Buttont.
A váltója üresben ragadt, félreáll a pálya szélén. Ez óriási csapás a világbajnoki reményeire, Alonsónak pedig hihetetlen mázlija van, hogy a közvetlen üldözőjével mindig történik valami. Hamilton hitetlenül rázza a fejét.
A rádión elnézést kérnek tőle, amiért váltóhibája van, ami egyébként jól látszott: mert amikor leváltott a féktávon, a kigyorsításnál nem tudott felkapcsolni. Vettel belső kamerájából jól látszott, hogy a McLaren kis füstcsíkot húz maga után.
Be is gyorsult, máris 3 másodperc az előnye Buttonnal szemben, és egyre növeli, rögtön 1:55-ös köröket kezdett futni.
Hamilton a Q3 végén a jobb hátsó kerekével koccant a falnak, a féltengelyen keresztül a váltó is ütést kaphatott. Bár a McLaren az utólagos vizsgálat alatt nem talált semmilyen problémát. Körülbelül 1 perccel a hiba előtt látták a telemetrián, hogy gond lesz.
Mögötte a sorrend: BUT MAL ALO DIR WEB ROS GRO MSC RAI HUL SEN.
Ez nagyon fékgyilkos pálya, és de la Rosának az előbb már szóltak a rádión, hogy a fékei még épphogy bírják a strapát.
Nemrég járt másodjára a bokszban, ezt kihasználva 1:53.610-es kört ért el, a 15. helyen áll. Az előtte haladó Vergne is hasonló köridőt ért el legutóbb.
A 6. helyről áll ki, és a szuperlágy gumikat kapja meg - ez egyértelműen három kiállás lesz. A 11. helyen folytatja, Hülkenberg mögött.
Az előbb egy másodperc fölé nőtt közöttük a különbség, de most újra DRS-távolságon belül van hozzá képest.
Ezzel a Williams ügyesen magakadályozta, hogy a Ferrari elévágjon. Alonso a lágy, míg Maldonado a szuperlágy gumikat rakta fel.
Szóltak neki a rádión, hogy az A-tervet követik, de 3 kört hozzáadtak a célhoz. Ugyanezt mondták e pillanatban di Restának is. Maldonado és Alonso a 6-7. helyre tértek vissza, közvetlenül Grosjean mögé.
Aki éppen egy Hispániát köröz.
Mivel még csak egyszer állt ki, Grosjeannal a háta mögött a negyedik helyen halad. A sorrend félidőnél: VET BUT DIR ROS GRO MAL ALO MSC RAI HUL WEB PER VER RIC SEN MAS KOB KOV PIC GLO PET KAR DLR.
VET BUT ALO DIR HUL WEB PER ROS GRO MAL VER MSC RAI RIC SEN KOV MAS KOB GLO PIC PET DLR.
Miközben Alonso és Maldonado nem tudja kihasználni a friss gumik előnyét, ők továbbra is 2.5 másodpercet vernek rájuk körönként. Alonso kétségbeesetten támadja Maldonadót, akinek pedig elvileg jobb gumijai vannak. Nagyon látványos csata folyik kettejük között!
Ahogy a csapat kérte, bekormányozza a Williamset a garázsaba.
Megint nem úsztuk meg enélkül, Karthikeyan nekiment a falnak. Räikkönen volt az egyetlen, aki azonnal reagálni tudott, és kiállt kereket cserélni, ezzel rengeteget fog nyerni.
Di Resta, Rosberg, Grosjean, Maldonado és Schumacher is kiáll kereket cserélni. Ahogy Massa és Pic is. Hülkenberg és Webber viszont marad. Nagyon érdekes, hogy Maldonado öt körrel a kiállása után miért cserélt kereket megint.
Alighanem éppen a Safety Car mögött hajtott vissza a pályára, ezért nem tudott a mezőny nyomába eredni. Úgyhogy pechére oda került, ahol eddig is volt: Schumacher mögé. Viszont vesztett 3 helyet, most csak a 13., mert néhányan nem álltak ki. Közben engedik a lekörözött autóknak, hogy megelőzzék a Safety Cart.
Szólnak neki, hogy hidraulikai problémája van, úgyhogy ki kell állnia. Ezzel az újabb kerékcserének eleve visszaesett 10-nek. Micsoda pech! Esélyesnek tűnt a dobogóra, ennek ellenére nem szerez pontot. Legalábbis, ha engedelmeskedik a parancsnak, mert ennek ellenére folytatta a körözést. Vagy talán nem értette az üzenetet?
Rádión tájékoztatják, hogy az első gumik hőmérséklete megfelelő, de a hátsóké nem. Rosbergnek pedig azt mondják, hogy a fékeket melegítse.
Minél tovább marad pályán a Safety Car, annál nagyobb az esélye, hogy már senkinek nem kell kiállnia újra kereket cserélni, ami Hülkenbergnek és Péreznek - aki eleve két kiállást tervezett - rosszul jön. Ők még csak egyszer jártak kint, tehát egyszer még mindenképpen ki kell állniuk. A kör végén bejön a Safety Car!
Ő ugyanis pechére 5 körrel a Safety Car előtt, a 28. körben volt kint, így szinte lehetetlen, hogy a gumijai kibírják a végéig - különösen, hogy a szuperlágyak vannak az autóján. Hülkenbergnek és Pérez mellett Vergne-nek is szüksége lesz még egy kerékcserére, a többiek alighanem kihúzzák a végéig.
Webber megelőzi Hülkenberget. Rosberg és Grosjean pedig Pérezt, a használt gumikon a gyorsabbak áldozatául estek. Az élen a sorrend változatlan.
Hasonlóan a tavalyihoz, hátulról legázolt valakit, ezúttal Vergne-t. Mindketten épségben kiszállnak az autóból, de csak barátságosan hátbaveregetik egymást, és együtt távoznak a tetthelyről. Újra bejön a Safety Car.
Közben Petrov megáll a bokszutcában, a szerelők rohannak a Lotushoz, hogy visszatolják a garázsba. A Schumacher féle incidenst a verseny után vizsgálják.
Azt kérdezte a rádión kétségbeesve, hogy "mi a fene történt?" A kör végén bejön a Safety Car.
Profitált a jónéhány kiesésből, ami abból is látszik, hogy a 11. helyen nem más áll, mint Heikki Kovalainen. Közben Petrov, aki már úgy tűnt, hogy kiesett, folytatta a versenyt.
Räikkönen azonnal megtámadja a 6. helyen álló csapattársát, Grosjeant, aki egyelőre hatékonyan védekezik. Massa pedig Sennát támadja. Ne feledjük, hogy DRS-t egyelőre nem lehet használni.
...aki azonban nagyon gonoszul leszorította a falra, de a brazil valami hihetetlen bravúrral kikeveredett a helyzetből, és megfogta a Ferrariját. A sorrend jelenleg: VET BUT ALO DIR ROS GRO RAI RIC MAS SEN.
Vettel máris 1.4 másodpercre van Buttontól, aki 3.6-ra Alonsótól, amikor újra engedélyezik a DRS használatát.Massa ezt kihasználva támadja Ricciardót.
A kétórás limit a Ferrari szerint körülbelül az 59. körben fog letelni - ha addig nem lesz újabb Safety Car. Közben a sportfelügyelők már vizsgálják is a Massa-Senna incidenst. Massa tolja le Ricciardót a pályáról a szuperlágy gumikon.
Így már a 8. helyen halad. Massa azt mondta a rádión a Sennával történt incidens során, hogy "ez hihetetlen". Smedley azt válaszolta neki, "teljesen egyértelmű, ami történt, a tv is mutatott, meglátjuk, mi lesz!"
Alonso már 5 másodperccel van mögötte.
Még pontot sem szerez, jelenleg a 12. helyen áll Kobajasi mögött. Az utolsó pontszerző helytől 3.1 másodpercre van.
Érthető, hiszen a finn még a vb-címért küzd. Közben Button 1.5 másodpercre faragta le a hátrányát Vettellel szemben, még ez a küzdelem sem lefutott.
Ezúttal Rosberghez kell közelíteni, aki szép munkát végzett, hogy a 9. helyről már az 5. - mindenképpen szebbet, mint Schumacher.
Amikor előzni próbálja a 13. helyezett Force Indiát. Az első szárnyáról letörik egy darab, de mindketten folytatni tudják.
Webber és Hülkenberg is elmegy mellette, a német azonban összekoccan vele, és defektet kap. Webber pedig a fehér csíkon túl ment el a Sauber mellett, úgyhogy kérdés, hogy az előzés szabályos volt-e. Hülkenberg bal hátsó kerekét Kobajasi jobb első szárnya vágta ki. Senna közben megint lekoccolta a falat - a hétvégén már sokadjára.
VET BUT ALO DIR ROS RAI GRO MAS RIC SEN.
Mostmár 2.7 másodperccel vezet Button előtt. De ez még nem jelenti azt, hogy a gumijai végig bírni fogják a strapát, a hirtelen kopás akár az utolsó pillanatokban is megkeverheti a paklit.
A Sauber az előbb be is jött a bokszba egy új orrkúpért.
A hátralévő körök helyett már a kétórás időkorlátot mutatják, 11 perc van hátra.
A sportfelügyelők úgy döntöttek, nincs szükség további lépésekre az ügyben.
Szólnak neki, hogy a harmadik szektorban próbáljon finomabban gázt adni, és váltogasson fel hamarabb. Közben di Restát azzal bíztatják, hogy Alonso gumijai 4 körrel régebbiek az övéinél.
Az utóbbi körökben 1 másodpercet veszít Vettellel szemben, és Alonso is 7 tizedet ver rá körönként. A célig azért valószínűleg kihúzza a második helyen, ha csak nem történik valami rendkívüli.
A 10. helyen, elrabolva tőle az utolsó pontot. Button közben kapott egy újabb másodpercet Vetteltől. A sorrend mögöttük: ALO DIR ROS RAI GRO MAS RIC WEB.
Már 1.7 másodperc köztük a különbség. Grosjean hasonló előnyt épített ki Massával szemben.
"A Safety Car fázis után próbáltam kicsit korábban fékezni a szokásosnál, utána viszont az autóm nem gyorsított rendesen. Ráléptem a fékre, de abban a pillanatban blokkoltak a kerekek, a baleset elkerülhetetlen volt, sajnálom Jean-Ericet és a csapatát, de most ki kell derítenünk, hogy mi történhetett."
Amúgyis csak néhány perc van hátra a futamból, és így mindkét felet meghallgathatják.
A Lotus tájékoztatta rádión, hogy az FIA-tól figyelmeztetést kaptak ezügyben.
A rádión előtte jelentette, hogy a motorja elvesztette az erejét. A verseny az utolsó percéhez érkezett, Vettel előnye már 8.3 másodperc.
Mögötte Button és Alonso fut be. Di Resta végül nem tudta megszorongatni a spanyolt, így lecsúszott a dobogóról. Mögötte a két Lotus ért be, Massa pedig a 8. helyig küzdötte fel magát. Az utolsó két helyen Ricciardo és Webber.
Hihetetlen, de ez a címvédő második futamgyőzelme idén, így a csapatrádióban nem meglepő a kitörő öröme. A 2 órás limit miatt csak 59. kört teljesítettek.
Ez az idei legjobb eredményük.
Ahogy ünnepelteti magát az autóján, majd megölelgeti Alonsót.
Pont a legközelebbi riválisa, Hamilton volt kénytelen feladni a versenyt, ezzel továbbra is vezeti a világbajnokságot, előnye most 29 pont a második helyezett Vettelhez képest. Kimi Räikkönen megtartotta harmadik helyét, Hamilton a nullázással negyediknek csúszott vissza.
Szokásához híven szemkápráztató mintájú, kék-sárga ingben.
Azt mondja, már pár körrel korábban észre vette, hogy olaj szivárog a McLarenből. A címvédő az F1 múlt héten elhunyt legendás orvosának, Sid Watkinsnak ajánlotta a győzelmet.