Vettel és Hamilton óriási fölénnyel kezdett
2012. szeptember 21. 12:04
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Szingapúri Nagydíj első szabadedzéséről élőben készített tudósításunkban! A Forma-1 mezőnye ötödször látogat el a szűk, kanyargós utcai pályára, ahol a többi helyszínnel ellentétben éjjeli sötétségben rendezik az edzéseket és a futamot.
Néhány órával ezelőtt felhőszakadás volt Szingapúrban, s bár mostanra elállt az eső, az aszfalt még nem száradt fel teljesen. Még soha nem rendeztek esős edzést ezen a pályán. A pálya felszáradását nehezíti, hogy nagyon párás a levegő. A pálya és a levegő hőmérséklete egyaránt 29 fokos.
A bajnokságot 37 ponttal vezető spanyol tegnap úgy nyilatkozott, a Ferrarinak a következő három versenyen van a legnagyobb esélye a győzelemre. Egyébként is szereti a szingapúri pályát, már kétszer nyert itt, 2008-ban és 2010-ben.
A mezőny nagy része már meg is kezdte az ellenőrző körét, a legtöbben intermediate gumikat használnak, de néhányan - a két Lotus, Rosberg és Kovalainen - esőgumival hajtottak ki a pályára. Ezen a hétvégén egyébként a lágy és a szuperlágy gumikat lehet használni száraz pályán.
Az összes versenyző rögtön teljesítette ellenőrző körét, kivéve a britet, aki egyelőre a McLaren garázsában várakozik. Mért köre még senkinek nincs, most a két Mercedes van a pályán, Rosberg az esőgumkat, Schumacher az intermediate-eket használja - majdnem össze is ütközek, a hétszeres világbajnok kis híján beleszaladt hátulról csapattársa autójába. A Mercedes egyébként elhozta Szingapúrba az új fejlesztésű kipufogóját, amelytől nagy fejlődést várnak.
Utolsóként Hamilton is a pályára hajtott az esőgumikon, és nem sok hiányzott ahhoz, hogy elüssön néhány rossz helyen álló fotóst, úgy kellett elugorniuk előle. Sok autót festettek be nyomjelző festékkel, a Red Bull is ennek segítségével teszteli az új aerodinamikai elemeket.
Kovalainen közölte a csapatával rádión, hogy az első két szektor még elég vizes és csúszós, a harmadik viszont többé-kevésbé felszáradt. A Caterham figyelmeztette, hogy később ismét rákezdhet az eső.
A Meteo France előrejelzései alapján nem zárható ki, hogy még az első szabadedzés vége előtt elkezdjen zuhogni az eső. A csapatok ennek ellenére nem sietnek, jelenleg csak ketten, Kobajasi és Pic vannak a pályán, mért köre még senkinek nincs.
Bár a pénteki szabadedzéseken általában 3-4 csapat is beveti tartalékversenyzőjét, Szingapúrban csak a HRT-s Hua Ma-csing kapott szerepet. A kínai versenyző két héttel ezelőtt, a monzai első edzésen vezethette először Karthikeyan autóját.
Az intermediate gumikkal próbálkozó német 2:24.476-os időt ért el. Ez természetesen alaposan elmarad a száraz pályán futott időktől, a tavalyi első szabadedzést Hamilton 1:48.599-es idővel nyerte.
Sokkal jobb időt futott, mint Glock, így 2:04.866 az új szintidő. A köridők várhatóan egyre jobbak lesznek, egészen addig, míg meg nem érkezik az újabb zuhé. Grosjean is megfutotta első mért körét, de két tizeddel elmarad a Toro Rossótól.
Szerintük még túl vizes a pálya ahhoz, hogy gyors körökkel próbálkozzanak. Az olaszok számos fejlesztéssel készültek a szingapúri futamra, például új első szárrnyal, így minél jobban szeretnék kihasználni a rendelkezésükre álló időt.
A Ferrari is úgy döntött, hogy ideje mért köröket futni, Alonso az első próbálkozásával rögtön az élre is állt, néhány másodperc múlva azonban Kobajasi megelőzte őt: 2:01.030-cal vezeti az edzést.
Ezt közölte a Lotus Kimi Räikkönennel, és ez az eredményeken is látszik: Kobajasi a száraz pályára való lágy gumikkal van kint a pályán, és tovább javított az idején, 1:58.550-nel áll most az élen. Egyre több versenyző vált a lágy abroncsokra.
Az edzés szürkületben kezdődött, de mostanra már esti fényekben köröznek a versenyzők. A pálya szinte teljesen felszáradt, már csak néhány vizes folt maradt.
Rosberg 8 tizeddel maradt el Kobajasitól, Schumacher hátránya azonban majdnem 3 másodperc a harmadik helyen. Mögéjük a szintén lágy gumival köröző Senna jött fel.
Bár a száraz pályás lágy gumik egyértelműen gyorsabbnak tűnnek, Alonso megint az intermediate-eken hajtott ki a bokszból. Button közben a lágyakon feljött a negyedik helyre.
6 tizeddel előzte meg Kobajasit, aki elé csapattársa, Pérez is befért, de ő csak 8 ezreddel futott jobb kört a japánnál.
A pálya állapota rohamosan javul, így gyorsan változnak az eredmények. Räikkönen 1:52.716-ot futott, de Pérez rögtön megelőzte, így 3 tizedes előnnyel most ő áll az élen. Egyelőre nincs jele az újabb esőnek.
Folyamatosan változik a sorrend az élmezőnyben, most éppen Maldonado vezet Hülkenberg és Hamilton előtt. Most már mindenki a száraz pályára való lágy gumikkal van kint.
Maldonado, Hülkenberg, di Resta, Hamilton, Vettel, Pérez, Webber, Button, Ricciardo, Senna.
Pérez arra kérte a csapatát, hogy vizsgálják meg a Sauber jobb oldalát, a leggyorsabb körében ugyanis túl keményen hajtott rá a rázókövekre. Schumacher autója is megrongálódhatott, az első szárnyának jobb oldali véglapján dolgoznak a szerelők. Talán akkor sérült meg, amikor az edzés korábbi szakaszában Rosberggel koccant.
Úgy tűnik, az edzés vége előtt mégsem kezd el újra esni az eső. Kérdés azonban, hogy később megérkezik-e a csapadék, amely megzavarhatja a magyar idő szerint fél 4-kor kezdődő második edzést.
1:50.566-ra vitte le a szintidőt, 5 századdal megelőzve Hamiltont. Alonsónak most sikerült előrejönnie a 20. helyről, de így is 1,7 másodperc a lemaradása a 8. helyen. A Ferrari nyilvánvalóan nem a gyors körökre hajt, Massa csak a 14.
Az edzés során először kellett lengetni a sárga zászlót, Maldonado ugyanis a 9-es kanyart elvétette, és a bukótérbe kényszerült. Sikerült a fal előtt megállnia, így gond nélkül folytathatja az edzést.
De így is majdnem egy másodperccel lassabb Vettelnél és Hamiltonnál.
Rövid időn belül Grosjean, Vergne és Glock is lecsúszott a pályáról, de a széles bukótereknek köszönhetően mindenki gond nélkül folytatni tudta a körözést. Közben teljesen besötétedett.
Maldonadóhoz hasonlóan a 9-es kanyarban, de ő is megúszta az incidenst. A mexikói jelenleg a 9.
Vettel megtartotta az előnyét, 49 ezreddel nyerte meg az edzést Hamilton előtt. A harmadik helyre Button jött fel, az ő hátránya már majdnem 9 tized. A további sorrend: Alonso, Maldonado, Webber, Hülkenberg, Di Resta, Ricciardo, Pérez.
Schumacher a 14., Rosberg a 18. lett. A Lotus versenyzői sem fértek be a legjobb tíz közé, a 12. és a 15. helyen zárták az edzést. A gyakorlás végére egyébként teljesen felszáradt a pálya, a leggyorsabb körét mindenki a lágy gumival teljesítette, a szuperlágyat egyelőre nem vették elő.
A Szingapúri Nagydíj első szabadedzésén úgy tűnt, a Red Bull és a McLaren érkezett a legjobb formában az utcai pályára, Sebastian Vettel és Lewis Hamilton ugyanis hatalmas fölénnyel utasította maga mögé az ellenfeleket. Az eredményekből azonban egyelőre nem érdemes túl komoly következtetést levonni, több csapat programját ugyanis megzavarta az edzés előtt leesett eső.
Kora délután óriási felhőszakadás zúdult a pályára, s bár a helyi idő szerint délután hatkor kezdődő gyakorlás elejére elállt az eső, a pálya vizes maradt, így mindenki intermediate vagy esőgumin tette meg az első köreit. Az aszfalt ekkor még rendkívül csúszós volt, Nico Rosberg és Michael Schumacher autója össze is ért, amikor a hétszeres világbajnok túl közel került a másik Mercedes hátuljához.
A pálya folyamatosan száradt, így húsz perc múlva már mért körökkel próbálkoztak a versenyzők: egy ideig Jean-Eric Vergne állt az élen, majd a száraz pályás gumikra váltó Kamui Kobajasi vette át a vezetést. Mivel az előrejelzések alapján az edzés vége előtt ismét esőre lehetett számítani, nagy volt a forgalom a pályán, alig tíz percen belül Rosberg, Kimi Räikkönen és Pastor Maldonado is állt a tabella élén.
Vettel húsz perccel az edzés vége előtt futotta meg 1:50.566-os körét, amellyel végül meg is nyerte az edzést, bár Hamiltont rendkívül kis különbséggel, 5 századdal utasította maga mögé. A többieknek esélyük sem volt beleszólni az élen zajló küzdelembe: Jenson Button majdnem 9 tizedes lemaradással végzett a harmadik helyen, a negyedik helyezett Fernando Alonso hátránya pedig kis híján egy másodperc volt.
A Williams Maldonado ötödik helye után bizakodhat egy jó hétvégében, és a Force India is versenyzői is erősen kezdtek. Ez nem mondható el a Lotusról és a Mercedesről, közülük egyik pilóta sem tudott a legjobb tíz közé kerülni, bár valószínűleg még nem is erre törekedtek. A Mercedes kipróbálta legjelentősebb fejlesztését, a Coanda-effektus elvén működő új kipufogót, amellyel az első benyomások alapján elégedettek voltak.
A csúszós pálya ellenére egyébként különösebb incidensek nélkül zajlott le az edzés: bár a versenyzők gyakran látogatták meg a bukótereket, elsősorban a 9-es kanyarban, senki nem törte össze az autóját.