Az Olasz Nagydíj körről körre
2012. szeptember 09. 13:56
Fantasztikus izgalmakat és rengeteg előzést hozott az Olasz Nagydíj, ahol egyedül a pole pozícióból futamgyőzelmet szerző Lewis Hamilton futott nyugodt versenyt. A McLaren-es mögött meglepetésre a hatalmasat hajrázó Serigo Pérez futott be, aki késői kerékcseréjének köszönhetően az utolsó körökben átgázolt az élmezőnyön - Hamiltont azonban már nem tudta utolérni. A tegnapi műszaki hiba miatt a 10. helyről induló Fernando Alonso már a rajt után megkezdte menetelését, végül egészen a dobogó alsó fokáig jutott, a tifosi legnagyobb örömére.
A rajtnál még második helyet szerző Felipe Massa végül lecsúszott a dobogóról, mögötte Räikkönen mindössze 3 tizeddel futott be Michael Schumacher előtt, aki az utolsó körökben remek tempót diktálva előzgette ellenfeleit. Mögöttük Nico Rosberg, Paul di Resta és Kamui Kobajasi, valamint Bruno Senna fért be az első tízbe.
Hamilton mellett a hétvége legnagyobb nyertese Fernando Alonso, aki 37 pontra növelte az előnyét az összetettben, miután főbb riválisai pont nélkül távoztak Monzából. Sebastian Vettel először a spanyol leszorításáért kapott áthajtásos büntetést, majd generátorhiba miatt kénytelen volt feladni a versenyt, míg a másik Red Bullt vezető Mark Webber egy késői megpördülés után állt ki a bokszba. A legnagyobb vesztes Jenson Button volt, aki a második helyről esett ki, a McLaren üzemanyag-ellátási rendszerének meghibásodása miatt.
Ez a versenyről élőben, körről körre készült tudósításunk. A részletes, nyilatkozatokat is tartalmazó összefoglalónkat itt olvashatják.
Üdvözöljük kedves olvasóinkat az Olasz Nagydíjról készülő élő, szöveges tudósításunkban. Hamarosan kezdünk, az autók már a rajtrácson.
Az olasz gumigyártó szerint az általában rövid monzai futam egy kiállással is teljesíthető - az biztos, hogy megint nagy szerep jut majd a gumistratégiáknak. Bár a gumik kopása általánosságban nem vészes, a Parabolica a jobb első belső élére nagyon nagy terhelést ró, így a csapatok nem biztosak abban, hogy megvalósítható az egy kiállás. Ha megjelenik a gumin egy fehér csík, az azt jelenti, hogy maximum két-három kör van a gumiban. Az első tíz helyezettből mindenki a közepes gumin rajtol.
Paul di Resta és Pastor Maldonado büntetése miatt kicsit megkavarodott a rajtrács, a végleges verzió itt látható.
A monzai pályán amúgy is gyakoriak az előzések, de a két DRS-zóna - a célegyenes és az Ascari előtt - még több lehetőséget ad a versenyzőknek.
A tegnapi időmérőn Lewis Hamilton verhetetlennek bizonyult, Jenson Buttonnal kibérelték az első sort. A végül 10. helyen végző Fernando Alonso úgy érezte, simán megszerezhette volna a pole-t, a Q3-ban azonban műszaki hiba hátráltatta.
A spái rajtbaleset miatt eltiltott versenyző a Lotus garázsa előtt mosolyog - nem biztos, hogy teljesen őszintén. A hétvégén Jérome D'Ambrosio ugrott be a helyére.
Mindössze Pérez, Hülkenberg, Maldonado és D'Ambrosio rajtolnak a keményebb keveréken.
A versenyzők a gumikat melegítik.
A pálya 39, a levegő 27 fokos.
Hamilton remekül kapta el a rajtot, Massa azonnal lenyomta Buttont, és még Hamiltont is megpróbálta megelőzni az első sikánnál - ez egyelőre nem sikerült. Button támadja a brazilt, de nem tudja visszaszerezni a második helyét. Mögöttük Schumacher, Vettel, Räikkönen, Kobajasi, Alonso a sorrend - a spanyol két helyet javított.
Fél körön belül elmegy Kobajasi és Räikkönen mellett is - a spanyol valósággal szárnyal.
Előttük viszont Button is ott van lőtávolságban, az élboly egyelőre nagyon szoros. Hamilton előnye az élen 1,4 másodperc jelenleg.
Csak egy kör kellett hozzá, közben az élen Hamilton megfutotta a leggyorsabb kört 1:30,429, és 2,1 másodpercre növelte az előnyét.
A rádión rászólnak, hogy meg kell előznie az előtte lévőket, akik mind egykiállásos stratégiát terveznek.
Ők ketten mostanában ritkán kerültek össze a pályán, a spanyol ott van közvetlenül a hétszeres világbajnok mögött, a DRS-t is bevetheti ellene.
A williamses megpróbálta megelőzni Rosberget, össze is koccantak, de végül mindketten folytatni tudták.
A célegyenesben egymás mellett haladnak, de a spanyol végül könnyedén elmegy mellette. Schumachert azonban nem olyan fából faragták, megpróbál visszatámadni... egyelőre sikertelenül. Alonso így már az 5. helyen van!
A Force India leszorította a fűre, így ki kellett menekülnie a bukótérbe, mérgesen integetett ellenfelének.
Mögötte Massa, Button, Vettel, Alonso, Schumacher, Räikkönen, Pérez, Kobajasi és Di Resta.
Valószínűleg a hátsó felfüggesztés hibája miatt elveszti az uralmat az autója felett, megpördül, majd félig a levegőbe emelkedve szabályosan kirepül a pályáról. A rádión a csapat az állapota felől érdeklődik, szerencsére jól van. Sárga zászlókat lengetnek, a DRS használatát is betiltották egy időre.
Kettős rajtbüntetése után a 22. pozícióból indult. Közben Pérez megelőzte a csapattársát, Kobajasit, így már ő áll a 8. helyen. Újra használható a DRS.
Ezzel végre beküzdi magát a top tízbe, miközben Vettel a 4. helyen halad.
Már 3,7 másodperccel vezet Massa előtt. Közben Räikkönen kezdheti támadni Schumachert a 6. helyért, őt azonban Pérez üldözi keményen.
Az Autosport értesülései szerint a Lotus versenyzőjének autójában a KERS-szel van gond, így már Hülkenberg is támadja. Nem alakul jól a belga hétvégéje...
"Három időmérős kört" kér tőle a csapat, valószínűleg hamarosan kerékcserére érkezik. Közben Maldonado az első, aki kijön a bokszba új gumikért.
A brit az éllovas Hamiltonhoz hasonló köröket fut, lemaradása jelenleg 5,8 másodperc.
A keményebb keveréket rakják fel a Mercedesre. Schumacher egyelőre még a pályán. Hamilton közben nagyon kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt, most megfutja a verseny eddigi leggyorsabb körét.
Ahogy azt várni lehetett. Ennek Räikkönen és Pérez örülhet a leginkább, ugyanis kezdte őket látványosan feltartani.
A lemaradása már csak 1,2 másodperc, Hamilton közben lassan elhúz mindkettőjüktől.
Így már a nyolcadik. Közben Räikkönen kint járt a bokszban, de Schumacher mögé tért vissza a pályára.
A Ferrari bokszában nem látják a brazil autójából érkező adatokat, Button már ott is van a Ferrari sarkában.
Hamilton továbbra is vezet, a sorrend hármójuk mögött: Vettel, Alonso, Pérez, Webber, Kobajasi, Di Resta, Senna.
Jelenleg 1 másodperc a hátránya, közben Massa kijön a bokszba, de pont rossz helyre érkezik vissza, forgalomba kerül. Ezt Buttonnak is elmondják, és arra kérik, keményen nyomja a gázt.
A kerékcsere után is Vettel vezet, de hatalmas forgalomba, pont Massa mögé érnek vissza a pályára. Ez izgalmas lesz...
A Massa-Vettel-Alonso trió próbálja átverekedni magát a forgalmon. Közben Button is kint járt a bokszban, elég lassan cseréltek kereket, 4,8 másodperc alatt
Az ő kiállása remekül sikerült: 2,7 másodperc. Ezzel Pérez vezeti a versenyt, aki szokás szerint még nem járt a bokszban. Mögötte Button, Massa, Vettel, Alonso, Senna, Ricciardo (utóbbi kettő még nem járt a bokszban), Schumacher, Hülkenberg.
Majdnem összeértek, a spanyol meg is futja a verseny leggyorsabb körét. Közben Buttont arról tájékoztatják, hogy a gumijai jó állapotban vannak, és az A terv működik - ami valószínűleg az egy kiállást jelenti.
Kívülről próbálta előzni a Red Bullt a Grandéban, de nagy igyekezetében kicsúszott a pályáról, óriási port verve fel. Rádión már panaszkodik is Vettelre, aki szerinte nem hagyott neki elég helyet.
A mexikói még nem járt a bokszban, a Sauber azonban szinte biztos, hogy egy kiállásos taktikán van, ők hagyományosan jól bánnak a gumikkal. Rádión biztatják a versenyzőt, azt mondják, a tervhez képest legalább 4 körrel tovább tartják kint. Hamilton azonban már csak 1,2 másodpercre van mögötte.
És visszaveszi a vezetést.
A Grandéban ezúttal sikerül neki, így már a 4. helyen van, miután Pérez kijött a bokszba kerékcserére.
Hamilton, Button, Massa, Alonso, Vettel, Schumacher, Räikkönen, Pérez, Rosberg, Webber.
Nem az előzést, hanem a korábbi manővert, amikor Alonso a pályán kívülre kényszerült. A spanyol a rádión büntetést kért ellenfele számára.
Alonso leszorításáért, mivel nem hagyott egyautónyi helyett maga mellett ellenfelének. Ez már az idei harmadik áthajtásos büntetése. Ez most Alonsónak nagyon jó hír a világbajnoki pontverseny szempontjából...
A Parabolica után kénytelen megállni a pálya szélén, az egy héttel korábbi fantasztikus belgiumi győzelem után 0 ponttal távozik Monzából.
Erről számol be a rádión a csapatnak.
A mexikói a friss gumikon elment a Lotus mellett, azonban kicsit elrontotta a kanyart, így a finn visszavette a helyét.
A folyamatos izgalmak között alig van időnk leírni az aktuális sorrendet, tehát: Hamilton, Massa, Alonso, Schumacher, Pérez, Räikkönen, Rosberg, Webber, Vettel, Di Resta. Pérez közben ugyanis újra elment Räikkönen mellett.
Előtte arra kérték a negyedik helyen autózó németet, hogy most nyomja igazán keményen a gázt. Rosberg közben megelőzte Räikkönent.
A brazilt most csak szűkszavúan arról tájékoztatják a rádión, hogy csapattársa 0,9 másodperccel, DRS-távolságon belül van mögötte.
A spanyol egyértelműen gyorsabb volt, Massa sem erősködött túlzottan. Pérez még veszélyes lehet Massa dobogós helyére: a mexikói friss gumikon nagyon gyors, és már csak 4,2 másodpercre van a braziltól. Az utolsó körben 3 másodperccel volt gyorsabb nála...
Alonsótól is csak 3,8 másodpercre van, és körülbelül másfél másodperccel gyorsabb nála. Hamiltont már nehéz lenne befognia, persze minden attól függ, mennyi időt tölt a Ferrarik mögött, és milyen hamar kopnak el a gumijai.
Már-már megalázóan könnyedén megy el mellette a célegyenes végén, Massának esélye sem volt, ezzel elúsztak a dobogós álmai. Alonso láthatólag megijedt, gyorsan rálépett a gázra.
Így feljön a 9. helyre. Az akutális sorrend: Hamilton, Alonso, Pérez, Massa, Räikkönen, Vettel, Webber, Di Resta, Schumacher, Kobajasi.
A spanyol hiába nyomta a gázt, a Sauber jelenleg a leggyorsabb az egész pályán.
És ezzel feljön a második helyre!
"Pérez van mögöttünk" - jelentik a meglepő hírt Hamilton rádióján, és néhány tizeddel gyorsabb köröket kérnek a versenyzőtől. Hat körrel a vége előtt nem tűnik úgy, hogy veszélyben lenne, bár mint tudjuk, bármi megtörténhet...
Ezt már Christian Horner sem hiszi el: a német versenyző kénytelen leparkolni autóját a pálya szélén, így ő is 0 ponttal távozik. Közben Schumacher megelőzi Di Restát, így feljön a 8. helyre.
"Állítsd le az autót, állítsd le az autót!" - kiabálták neki rádión, hogy megóvják a motort. A Red Bull ugyanazt a problémát tapasztalta, mint a 3. szabadedzésen.
Nagyon lendületbe jött a végére, Di Restát és Webbert is megelőzte. Közben Rosberg is elmegy a Force India mellett.
Egyszerűen megpördült a pályán, senki nem volt körülötte, szerencsére sikerült folytatnia. Közben a Red Bullnál megerősítették, hogy ugyanaz a generátorprobléma sújtotta Vettelt, mint a szombat délelőtti szabadedzésen.
Beáll a Force India garázsába.
Bejön a bokszba, miután azt mondja a rádión, nagyon elfékezte a gumijait.
Pérez végül nem volt veszélyes rá, harmadikként Alonso állhat fel a dobogóra.
Mögötte Räikkönen mindössze 3 tizeddel Schumacher előtt szelte át a célvonalat, utánuk Rosberg, Di Resta, Kobajasi, Senna az első 10 sorrendje. Rosberg a végén megfutotta a verseny leggyorsabb körét.
Idén már másodjára szerzi meg a 2. helyet - utoljára Malajziában sikerült neki a bravúr.
A ferraris a 10. helyről indulva felért a dobogóra, ráadásul a Red Bullok és Button kiesésével a pontversenyben is nagyon kedvezően áll: 37 pontra növelte az előnyét a második helyre feljövő Hamilton előtt, miközben Räikkönen feljött a 3. helyre Vettel elé.