Hamilton egy ezredet vert Alonsóra az időmérő előtt
2012. szeptember 08. 11:00
Üdvözöljük kedves olvasóinkat, 25 Celsius fokos levegő és 33 fokos aszfalt fogadja a mezőnyt az Olasz Nagydíj utolsó tréningjén.
Megkezdődött az egyórás gyakorlás, húszan máris a pályára hajtottak, hogy megtegyék ellenőrző köreiket. Luca di Montezemolo most üdvözli a Ferrari csapattagjait, aztán figyeli a bokszutcából kiguruló autókat.
A félig olasz származású egykori pilóta a Williams garázsában van most, pedig ennél a csapatnál nem is versenyzett. Az összes versenyző kijött az ellenőrző körre, Karthikeyan a másodikat futja, mert a csúcssebességet vizsgálja a HRT-vel.
Egy apa és kisfia készített vele közös képet, amíg nincs akció a pályán. Szokás szerint mindenki vár, hogy valaki elkezdje letakarítani az aszfaltot. A hétvégén a közepes keménységű és a kemény gumik vannak használatban, a kettő között körönként 3-5 tized különbség van.
Ellenben a Ferrari, a McLaren, a Mercedes, a Sauber, a Toro Rosso és a HRT autóiba egy még korábban nem használt V8-ast szereltek, csakúgy, mint Senna Williamsébe, Petrov Caterhamébe és Pic Marussiájába. A monzai pálya a legkeményebb erőpróba a szezonban a motoroknak, körönként 75-80 százalék a padlógázos szakaszok aránya.
Kicserélték a váltóját, és mivel az egység még nem húzott le zsinórban öt versenyt, ez öt rajthelyes büntetéssel jár. Maldonadót a spái kihágásai miatt tíz rajthellyel sorolják majd hátra az időmérő után.
Ezt jelentette a Scuderia Twitteren. Tergnap három műszaki hiba - motorhiba, fékhiba, váltóhiba - is hátráltatta Alonsót, aki nem is tudta elvégezni a tervezett pénteki programját. Hülkenberg egy próbarajttal megkezdi a napi munkát, többen is követik őt.
A Force India azt mondta neki rádión, hogy több körbe telik, mire az abroncsok nyomása és hőmérséklete eléri a kívánt értéket. Egyelőre mindenki a kemény gumikat használja.
1:26.215 az eddigi legjobb idő, a finnt Pérez, di Resta, Senna, d'Ambrosio és Hülkenberg követi.
A McLarennel 1:25.816-tal ért körbe, megelőzve Pérezt. A Red Bullok és a Mercedesek már a pályán vannak, a Ferrarik viszont még nem, ami különösen Alonso esetében érdekes.
Hamilton az előbb 1:25.165-re javított, most Button zárkózott fel mögé 68 ezredmásodperces hátránnyal. Pérez, di Resta, Senna és Räikkönen követi őket, Vettel 7., Webber 11., Rosberg 13., Schumacher 15.
Vicces, hogy a sisakjára felkerült a felirat, hogy "Less trouble, more speed", azaz "Kevesebb balhé, nagyobb tempó". A venezuelai idén gyakori vendég a sportfelügyelőknél, mint említettük, erre a hétvégére is beszedett már egy tíz rajthelyes büntetést.
1:24.687-re tornázta le a legjobb időt, pedig a hátsó fékjei még mindig nem érték el az optimális hőmérsékletet. A továbbra is második Button alulkormányzottságra panaszkodik.
Kovalainen balelső gumijának elemzése során aggályok merültek fel, attól félnek, hogy gond lehet a gumikkal.
Az edzés felénél az állás: Hamilton, Button, Maldonado, Pérez, Senna, Vettel, di Resta, Ricciardo, Räikkönen, Webber. Végre a Ferrarik is megkezdték a gyakorlást.
A Mercedes pilótáját az ág is húzza a hétvégén, tegnap a DRS-e mondta fel a szolgálatot. Kikapcsolt KERS-szel kell teljesítenie az edzés hátralevő részét.
Alonso a második, Massa a negyedik helyet foglalta el a tabellán, hátrányuk 499, illetve 579 ezredmásodperc Hamilton mögött.
Még mindig a kemény gumikon 1:24.632-t ért el. Rosberg érkezik a közepes keménységű Pirellikkel, de csak harmadik első próbálkozásra.
A Roggia sikán előtt Senna nem tudott elmenni a lassabb Marussia mellett, inkább levágta a kanyart.
A két nagy rivális csapat, a McLaren és a Ferrari két legendás vezére most kedélyesen beszélget - a McLaren bokszában.
Eddig kevés vezetői hibát láthattunk, de az orosz az imént elrontotta a Roggia féktávját, a bukótéren át vette be azt. D'Ambrosio az első lassítónál rontott.
A kemény gumikon továbbra sem tudja tartani a Ferrarik és McLarenek tempóját, a 7. helyig jött csak előre. Alonso, Hamilton, Rosberg, Massa, Button az első öt sorrendje, de Rosberg már a lágyabb gumin érte el jelenlegi pozícióját.
Az ideje 1:24.994, három és fél tizeddel marad el Alonsótól. Räikkönen a 6. helyre kapaszkodott fel.
A gyors kanyar bejáratánál mindkettejüknek ellenkormányoznia kellett, megúszták a kalandot anélkül, hogy elhagyták volna a pályát.
Ennél kisebb különbséggel nem tudta volna. Di Resta behozta a 3. helyre a Force Indiát, amely egész hétvégén ígéretes tempót diktál.
A német versenyző félrehúzódott a műszaki hiba miatt. A rádión elektromos problémáról számolt be a Red Bullnak.
A McLaren mögött Alonso, di Resta, Massa, Button, Rosberg, Pérez és Räikkönen végzett. Webber és Vettel csak 11. és 12. Karthikeyan a végén még átrongyolt az Ascai bukóterén.
A jelek szerint a McLaren és a Ferrari csatázhat majd a pole pozícióért az Olasz Nagydíjon, míg a Red Bullnak akár a Q3-ba kerülés is problémát okozhat. Az utolsó edzésen eleinte Lewis Hamilton és Jenson Button állt az élen, aztán az edzés felénél, amikor végre a Ferrarik is pályára gördültek a kemény gumikon, Fernando Alonso ugrott az élre, Felipe Massa pedig a 4. helyet foglalta el.
A lágyabb, közepes keménységű abroncsokra váltva végül ismét Hamilton vette át a stafétabotot az 1. helyen, bár 1:24.578-as idejével mindössze egyetlen ezredmásodpercet vert Alonsóra. Paul di Resta meglepetésre behozta a Force Indiát a 3. helyre, de jókedvét beárnyékolhatja, hogy váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést fog kapni az időmérő után. Őt a másik Ferrari és McLaren követte, Massa 0,331, Button 0,416 másodperccel kapott ki Hamiltontól.
A Red Bullok látszólag továbbra sem találják a ritmust, Mark Webber a 11., Sebastian Vettel a 12. helyen zárt, ráadásul utóbbi feje főhet amiatt, hogy az utolsó percekben egy elektromos hiba sújtotta autóját.
Nem a címvédő csapat volt az egyetlen, amely műszaki hibával szembesült: Michael Schumachernek a tegnapi DRS-hiba után a KERS-e romlott el, a német a hibrid eszköz segítsége nélkül fejezte be tizennegyedikként a gyakorlást. De mercedeses csapattársa, Nico Rosberg sem brillírozott nagyon, a 6. lett.
A délelőtti tréningen kevesebb vezetői hibát vétettek a pilóták, a sikánlevágások száma lényegesen csökkent péntekhez képest.
Az edzésről élőben készített tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.