Hamiltoné a pole, a McLaren tarolt Monzában
2012. szeptember 08. 13:46
Üdvözöljük Kedves Olvasóinkat az Olasz Nagydíj időmérő edzéséről készülő élő tudósításunkban. A kvalifikáció délután 2-kor, vagyis 25 perc múlva veszi kezdetét.
A délelőtti szabadedzésen Lewis Hamilton mindössze egyetlen ezredmásodperccel végzett Fernando Alonso előtt. Péntek délelőtt még Schumacher volt a leggyorsabb, míg a délutáni edzést szintén Hamilton nyerte. A McLaren és a Ferrari egyértelműen jó formában van, ám az esélyesnek kikiáltott Mercedest és az eddig gyenge teljesítményt mutató Red Bullt is műszaki problémák hátráltatták a hétvégén.
A Force India versenyzőjét váltócsere miatt büntették meg. A rajtrács megint megkeveredik majd, Pastor Maldonado ugyanis egy 10 helyes büntetéssel érkezett Monzába, és még ki tudja, mit hoz a hétvége...
Bár Sebastian Vettel autója a délelőtti edzésen megadta magát, Christian Horner csapatfőnök a Sky Sports-nak elmondta, sikerült kijavítaniuk a hibát, ami remélhetőleg nem ismétlődik meg a délután folyamán.
Az eddig gyengén muzsikáló Red Bullnál már a harmadik rajtsorral is elégedettek lennének, nyilatkozta az imént Horner.
Ahogy a hétvége eddigi részében, továbbra is napsütéses időjárás várja a csapatokat, reggel óta sokat melegedett az idő. Az hőmérő higanyszála alaposan felkúszott reggel óta, a levegő 27, a pálya már 41 fokos.
Eddig így alakultak az időmérős teljesítmények az egyes csapatokon belül.
Vettel 6 - 6 Webber
Button 2 - 10 Hamilton
Alonso 12 - 0 Massa
Schumacher 6 - 6 Rosberg
Raikkonen 5 - 7 Grosjean
Di Resta 6 - 6 Hulkenberg
Kobayashi 7 - 5 Perez
Ricciardo 9 - 3 Vergne
Maldonado 10 - 2 Senna
Kovalainen 10 - 2 Petrov
De la Rosa 12 - 0 Karthikeyan
Glock 7 - 4 Pic
... ismét. A két keverék közötti viszonylag kis különbség, és az alacsony gumikopás különösen nehézzé teheti a választást a közepes és a kemény gumik között.
A Toro Rossót vezető Daniel Ricciardo az első a pályán, őt azonnal követi csapattársa, Jean-Eric Vergne. A többiek egyelőre nem sietnek, a garázsokban várakoznak, Hamilton még csak most száll be az autójába.
A Grosjean helyére beugró pilóta életében először reális esélyt kap, hogy túljusson a Q1-en.
Közben Ricciardo megfutja az első időt: 1:26.760, D'Ambrosio azonban rögtön megelőzi 1:25.384-gyel.
Először úgy, csak elrontotta az első sikánt, és kimenekült az egérútra, azonban úgy tűnik, direkt parkolt le, a rádión arról számol be, hogy nem tudott sebességet váltani az autón.
Közben Rosberg és Schumacher ugrott az időtábla élére, eddig csak Button és Maldonado nem jött ki a garázsból.
A spanyol jelenleg 1:24.540-nel áll az élen, Rosberg az első két szektorban abszolút legjobb időt fut, de így sem tudja megelőzni a spanyolt. Közben Schumacher óriási elfékezés után levágja az első sikánt.
A Ferrari egykori csapatfőnöke, és az FIA jelenlegi elnöke a wokingi gárda bokszából figyeli az eseményeket.
1:24.175-re javítja az etalont. Mögötte a sorrend Rosberg, Hamilton, di Resta, Massa, Senna, Räikkönen, Pérez, Schumacher és Kobajasi.
A 11. helyről felugrik a 6-ra, Webber azonban továbbra is csak a 13. helyen áll. Közben a mezőny hátuljában a Lotust vezető Jérome D'Ambrosiót még Heikki Kovalainen is megelőzi a Caterhammel.
A csapat egyelőre nem tudja, műszaki vagy elektronikai problémáról van szó. Szegényeket még az ág is húzza, di Resta váltócsere miatt kapott büntetése után Hülkenberg a mezőny végéből kénytelen majd rajtolni.
Jelenleg ugyanis kieső helyen áll, nincs más lehetősége. A két Toro Rosso is meglépi ugyanezt, hiszen ők így veszélyben vannak a 15-16. helyen.
Az első 13. helyezett közül csak Maldonado van pályán, nekik nincs miért izgulniuk.
Vergne nagy igyekezetében átbukdácsol az első sikánon. D'Ambrosio jelenleg felugrott a 17. helyre, azonban úgy tűnik, nem tud tovább javítani. Webber közben csak a 14. helyen áll.
A mezőny hátsó részében még óriási csata folyik, a versenyzők még befejezhetik a köreiket.
Életében először. Ha nincs Hülkenberg problémája, biztos nehezebb dolga lett volna. A kiesők így: Kovalainen, Petrov, Glock, Pic, Karthikeyan, de la Rosa és a műszaki hiba miatt idő nélkül álló Hülkenberg.
Az élmezőnyben nem volt nagy mozgolódás a vége felé, a ferraris mögött hamiton, Button, Rosberg, di Resta, Massa, Vettel, Maldonado, Senna és Räikkönen végzett, Webber maradt a 14. helyen.
Úgy érzi, Monzában az év egyik legjobb időmérős teljesítményére lehettek volna képesek, azonban még így is van lehetőségük szépíteni a versenyen.
Paul di Resta hajt ki elsőként a pályára, és sokan azonnal követik a példáját. A legtöbben már a lágyabb gumikon, kivéve - meglepetésre - Jérome D'Ambrosio. Ő már elhasznált egy szett lágyabb gumit a Q1-ben.
Az első körben a spanyol bizonyul a leggyorsabbnak, 1:24.242 alatt ér körbe.
Most egy lassabb kört teljesít, bevárva csapattársát, aki így a szélárnyékában haladhat, a Ferrari párosa a délelőtt folyamán többször is gyakorolta ezt a mutatványt.
Nagy port ver fel, ahogy a célegyenes ráfordító kanyarban túlcsúszik a rázókövön, jelenleg a 7. helyen áll. Közben Button megszorongatja Alonsót, de 13 ezreddel elmarad tőle.
A mclarenes biztonságban van a 3. helyen, így nem kell túlságosan aggódnia.
Vettel közben felküzdötte magát a 9. helyre, a Red Bull szénája tényleg nem áll túl jól, egyre kétségesebb, hogy összejön-e a Horner által vízionált 3. rajtsor...
Újra kihajtott a pályára. A kieső zóna jelenleg: Senna, Pérez, Webber, Kobajasi, D'Ambrosio, Ricciardo, Vergne. Még 4 perc van hátra a Q2-ből. Senna mindössze 6 ezreddel van lemaradva csapattársa, a 10. helyezett Maldonado mögött.
Az élen álló Alonso, Button, Hamilton, Massa és Rosberg úgy néz ki, biztonságban érzik magukat. Hátul hatalmas a csata, Vettel jelenleg visszacsúszott a 11. helyre.
A címvédő végül felküzdötte magát a 9. helyre, Webber azonban nem tudott javítani korábbi idején, így ő már biztosan kiesik.
A Q2 kiesői: Webber, Maldonado, Pérez, Senna, Ricciardo, D'Ambrosio és Vergne. A visszajátszásból játszik, hogy Maldonado nagyon erőltette, többször is meg kellett fognia a Williamset, miután majdnem lecsúszott a pályáról.
A pole pozícióért ők küzdhetnek meg pár perc múlva: Alonso, Button, di Resta, Hamilton, Massa, Rosberg, Schumacher, Kobajasi, Vettel, Räikkönen. A Force Indiát vezető di Resta most sajnálhatja igazán a váltócserét, hiszen nagyon erősnek tűnt az egész időmérőn.
Alig másfél tized volt a Q2-ben kieső Webber és a továbbjutó Vettel között, így az ausztrál valószínűleg keserű szájízzel szállhat ki az autójából. Bár a hétvége eddigi eredményeit nézve nem meglepő ez a teljesítmény.
A mezőny végéből kell majd előreküzdenie magát, hiszen 12. rajthelyéhez hozzájön még a 10 helyes büntetés.
Zöldre vált a lámpa, elsőként Alonso hajt ki a pályára, nyomában a hétvégén szintén jó formában versenyző Massával. Talán megint egymást segítik majd a szélárnyékkal? Egyelőre a spanyol ehhez túl távol van a braziltól.
A kör végén lelassít, és előreengedi csapattársát. A Ferrari új játékának lehetünk szemtanúi...
1:24.010-es idővel majdnem fél másodpercet ver Massára, miközben Alonso bejön a bokszba. Mögötte a sorrend: Massa, Button, Vettel, Alonso, Schumacher, Rosberg, Räikkönen, di Resta, Kobajasi.
A Mercedesek keményen próbálkoznak, Rosberg láthatólag az utolsó cseppet is kicsavarja az autójából, közben Schumacher is egész jó időt megy.
Ismét együtt...
Az első szektorban abszolút legjobb időt futott, közben lassan lejár az idő... Mindenki közepes gumikon.
Nem tud javítani az idején, csak a 10., miközben Massa feljött a 2. helyre!
A McLaren kibérelte az első sort, Button bejött másodiknak Massa elé. A 4. helyet di Resta szerezte meg, aki nagyon csalódott lehet rajtbüntetése miatt, mögötte Schumacher, Vettel, Rosberg, Räikkönen, Kobajasi és meglepetésre Alonso végzett.
A legnagyobb meglepetés Alonso helyezése, aki végig nagyon erősnek tűnt. A visszajátszásból látszik, hogy az első sikánt elrontotta, ott azonban nem veszíthetett ennyi időt. Úgy látszik a Ferrari taktikája nem jött be.
Alonso megerősítette, hogy műszaki hiba hátráltatta a Q3-ban, pedig úgy érzi, "ez az év legkönnyebb pole pozíciója lehetett volna" számukra. A csapat már korán észrevette a problémát, csak azért küldték ki a pályára, hátha így is meg tud előzni valakit.
A Force India versenyzője még sosem végzett ilyen előkelő helyen, a váltócsere miatt kapott rajtbüntetése miatt azonban csak a 9. rajtkockából indulhat. Ennek ellenére nem csalódott, hiszen már az időmérő elején tudta, hogy mi vár rá.
Ez pályafutása 23. pole pozíciója, amivel megelőzte a 22 rajtelsőséggel álló Alonsót. Ezzel a 11. az örökranglistán, Nelson Piquet mögött.
Folytatódott a McLaren időmérős sikersorozata, a wokingi alakulat zsinórban a harmadik versenyre szerezte meg a pole pozíciót. Az Olasz Nagydíjon ráadásul a teljes első rajtsor az övék, mivel Lewis Hamilton a második helyen végző Jenson Buttont 123 ezredmásodperccel megelőzve bizonyult a leggyorsabbnak.
"Élvezem a hétvégét, eddig minden pompás" - mondta. "Nem akadályozott semmi, minden kedvezően alakult." Button ugyanakkor hozzátette, ettől függetlenül nem vár könnyű menet a csapatra holnap. Martin Whitmarsh csapatfőnök megemlítette, hogy a monzai pálya utolsó szakasza azért okozott nehézséget a pilótáknak. "Az első és a második szektorban egész hétvégén erősek voltunk, a harmadik jelentette a kihívást számunkra" - árulta el a Sky Sportsnak.
Kattintson a képre, galéria nyílik!
A McLaren legnagyobb ellenfelének a hazai környezetben induló Ferrari ígérkezett, amit jelez, hogy Felipe Massa végzett a harmadik helyen, 237 ezreddel lemaradva Hamiltontól. "Elégedett vagyok a körömmel. Párszor csináltunk egymásnak szélárnyékot, de a legjobb körömet e nélkül értem el" - utalt a csapattársával alkalmazott taktikára. A brazil idén először győzte le Fernando Alonsót kvalifikáción, bár vélhetően nem kizárólag önerőből. A spanyol ugyanis a leggyorsabb volt a Q1-ben és a Q2-ben, azonban a Q3 kezdetén ismét lecsapott rá a technika ördöge, a hétvégén már sokadjára.
Autójában meghibásodott a keresztstabilizátor, amit már nem lehetett kijavítani, ezért a döntő felvonásban másfél másodperccel elmaradt korábbi legjobbjától, s utolsó lett. "Megnéztük, hogy le tudunk-e győzni néhány autót, de nem volt meg hozzá a teljesítményünk" - nyilatkozta a Sky Sportsnak.
Bánatosak lehet a hangulat a Force Indiánál, amely megint erős arcát mutatta a csökkentett leszorítóerős csomaggal. Paul di Resta ugyan negyedikként végzett a Q3-ban, ám váltócsere miatt öt hellyel hátrébb sorolják majd a rajtrácson. "A csapat túlteljesített azzal, hogy csak épphogy kiszorultunk a legjobb háromból" - értékelt. "Ezek a szabályok, el kell fogadnunk őket." Még rosszabbul járt Nico Hülkenberg, aki mért kör nélkül a legutolsó lett, miután elromlott az autója a Q1 elején.
A Mercedes az utóbbi időszakhoz képest remekelt, Michael Schumacher ötödik, Nico Rosberg hetedik lett, míg a Red Bull feltűnően gyengélkedett. Mark Webber már a Q2-ben búcsúzott, és Sebastian Vettel is csak hatodik lett.
Az élő közvetítés a táblázat alatt található.