A Mercedes csapatai uralták Monzát délután
2012. szeptember 07. 13:51
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Olasz Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben készülő szöveges tudósításunkban! Délelőtt meglepő eredmény született: Michael Schumacher kapartintotta meg az 1. helyet, 3 tizedet verve Jenso Buttonra, aki mögött még hárman voltak ugyanekkora különbségen belül. Nico Rosberg lett a 3., úgyhogy a Mercedesnek fekszik Monza, de Fernando Alonso 4. és Felipe Massa 5. helyével a Ferrari is erősnek bizonyult.
Monzában a levegő 27, az aszfalt 38 fokos, 2 m/s sebességű, enyhe szél fúj. A szélnek ezen a pályán a sok egyenes miatt különösen nagy jelentősége van.
A délelőtti edzésen a spanyol Ferrarijában elromlott a motor, amely már valószínűleg az élettartama végén jár, úgyhogy nem történt semmilyen dráma. Massával egy héttel ezelőtt, Spában ugyanez történt.
Hua Ma-csing déleltőt a HRT-t vezette, és utolsó lett, 2,9 másodperccel elmaradva saját csapattársától, de la Rosától is, de ez a nap biztosan emlékezetes lesz számára. A HRT egyébként megint nem tudott külön hátsó szárnyat készíteni Monzára, ezért a szokásos, nagyobb légellenállású szárnyat használják, ami itt elég mókásan néz ki.
Az a legforróbb téma Monzában, hogy Hamilton vajon tényleg átigazol-e a Mercedeshez, és ha igen, Schumacher visszavonul, vagy Rosberg megy át a McLarenhez? Röpködnek az érvek pro és kontra. A 2014-es motorszabályok előnyöz juttathatják a Mercedest.
Alonso még borostásan üldögél a garázsban, türelmesen várva, amíg a Ferrari szerelői befejezik a motorját. Közben már tizenketten kimentek a pályára, hogy megtegyék a bemelegítő körüket.
Délelőtt is mindenki azokon érte el az időeredményét, a lágyabb - azaz közepes - Pirellik szokás szerint csak ennek az edzésnek a második felében fognak előkerülni.
1:27.713 alatt teljesítette, de Räikkönen 1:26.093-mal azonnal megelőzte. Máris nyolc versenyzőnek van mért köre.
Megerősítették, hogy délelőtt ez volt a gondja. Räikkönen Lotusán pedig ki kellett cserélni az első szárnyat, miután durván átugratott a Roggia melletti fekvőrendőrökön.
A 2007-es Ferrari/McLaren kémügy egyik főkolomposa újra száz százalékos kapacitással dolgozik, persze a Williamsnél, ahová tavaly szerződött. Azért szemlátomást sokat örgedett az elmúlt évek során.
0.713 másodperces hátránnyal. Räikkönen korábbi köre még mindig elég az 1. helyhez. A finn most, 5 kör után tért vissza a Lotus garázsába.
A csapatrádió tanúság szerint megszakadt az adatkapcsolat a garázzsal. Ez Monzában gyakran előfordul, különösen a Lesmók környékén, ahol a fák leárnyékolják a rádiójelet, de csak átmenetileg. Schumacher mindenesetre kint maradt a pályán.
0,127 másodperccel Räikkönen mögé, de Hamilton 13 ezreddel éppen megelőzte. A 4. helyen Button áll, őt Schumacher, di Resta és Hülkenberg követi egyelőre.
Az ideje 1:25.832, ami 4 tizeddel marad el Schumacher legjobbjától.
Rögtön még gyorsabb kört futott, az erdménye 1:25.446. Ez már csak 2 századdal lassabb Schumacher délelőtti legjobbjánál. Vele most közölték a rádión, hogy elromlott a DRS-e, és ezen az edzésen nem is fogják tudni megjavítani. Ez Monzában nagyon előnytelen, de délután úgyis a versenyszimulációkat teljesítik. Itt egyébként két DRS zóna van: az egyik a célegyenesben, a másik a Lesmók és az Ascari között.
Massa a 2., Alonso a 3. helyet szerzi meg Rosberg mögött. 19 ezred a különbség köztük, 1 tizedre vannak lemaradva Rosbergtől. Mögöttük Button és Hamilton van.
Az ideje 1:25.350, ez már a hétvége eddigi legjobbja. Räikkönen időközben visszacsúszott a 6. helyre, de most ismét a pályán van.
A GPS-adatok nem érkeznek meg a bokszutcai irányítóközpontba Maldonado autójáról. Ez azért ciki, mert azok nélkül a többi adat sem értelmezhető teljes pontossággal. Maldonado jelenleg a 12. helyen áll.
Kovalainen és Petrov azokon van kint. Az Olasz Nagydíjon mindenki az egykiállásos stratégiát célozza meg, a két legkeményebb slickkel ez idén is reálisnak tűnik.
Túl nagy tempóval érkezett meg a sikánba, és a kijáratnál nagyot porolva a bukótérbe sodródott. Schumacher pedig elfékezte magát a Roggiánál, és átbucskázott a fekvőrendőrökön.
Ő az első sikánnál sokall be, aztán a táblák között cikázva visszatér a pályára. Az 5. helyen áll, és mostanában senki nem javít, mert mindenki a versenyre készül, magas üzemanyagszinttel.
Schumacheré után az övé is bedöglött. Igaz, csak részben: felcsapódik a hátsó terelőlap, de a szokásosnál lassabban csapódik vissza, így a Mercedes aero-balansza is csak késve áll helyre.
De egyelőre nem lett gyorsabb, maradt a 3. helyen. Alonso, Pérez és Maldonado is megkapta a lágyabb keveréket.
Érdekes módon csak 1:25.506-os időt futott vele, míg a keménnyel 1:25.350-et. Pérez sem gyorsult.
Benézte a féktávot, aztán szépen átnavigált a táblák között a bukótérben, majd visszatért a garázsba.
Ő is a közepes Pirelliken teljesítette a körét, de nem javított 1:26.647-es köridején, amely 1,297 másodperccel marad el Alonsóétól. Webber még lassabb, a 15. helyen áll. Schumachert épp most tájékoztatták a rádión, hogy a lágyabb gumikon senki nem tud igazán javítani.
Massa végre javított, 8 századra közelítette meg Alonsót. A sorrend mögöttük Rosberg, Räikkönen, Button, Hamilton, di Resta, Pérez, Schumacher. Button most próbálkozik a közepes slickekkel, de a Rettifilónál kicsit máris elfékezte magát.
Nem sokat, de Räikkönent kiszorítja a 4. helyről. Massa megérkezett a bokszba, de a szerelői nem várták: meglepődtek, és kérdően néztek a mérnökökre, hogy mi a teendő.
DRS nélkül 1:26.094-es kört fut, ami 0,744 másodperccel rosszabb Alonsóénál. Ez nem rossz, mert a DRS Monzában kb. épp 7 tizedet ér. Schumacher ezzel a körrel a 9. helyen áll, a Grosjeant helyettesítő D'Ambrosio előtt. Egyébként Grosjean is itt van, és a bokszutcai irányítóközpontból figyeli az eseményeket.
22 ezredet ver Alonsóra 1:25.328-as körével, amit a közepes Pirelliken teljesített. Továbbra is a McLaren, a Ferrari és a Mercedes tűnik a legerősebbnek, a Renault-motoros csapatok formája egyelőre kérdőjeles.
A Ferrari balelső fékjét javítják a szerelők, azzal nem stimmelt valami. Alonso ezt érezte is, ezért tért vissza a tervezettnél hamarabb a bokszba.
1:25.290 az új etalon. Az első három versenyző, Hamilton, Button és Alonso 6 századon belül van egymáshoz képest. A két McLaren után a két Ferrari következik a tabellán. Hamilton a középső etapban ért el abszolút legjobb részidőt.
Csapattársa, di Resta a 7. helyen áll. Alonso is visszatért a pályára a fékprobléma után, és az első szektorban javított is az egyéni legjobbján, de utána időt vesztett egy másik autó után.
2-esbe ragadt a váltója? Úgy tűnik. A Roggiát már egyenesen levágta, és most evickél visszafelé a bokszba, de közben túráztatta a motort. Most biztonságban beért a garázsba.
Az első Lesmóban lemegy a rázókő mögé, de nagy baj nem esik. A sorrend Hamilton, Button, Alonso, Massa, Rosberg, Räikkönen, di Resta, Hülkenberg, Pérez, Schumacher.
Úgy látszik, az iménti hibát ma már nem tudják megjavítani. Nem túl biztató kezdet a Ferrari hazai pályáján: délelőtt a motorhiba, aztán a fékprobléma, most pedig ezek a váltógondok, amelyek hidraulikai eredetűek lehetnek. De legalább gyorsnak tűnik az autójuk.
A felső elem, ami a szellőzőt takarja, a légellenállástól egyszerűen leszakadt, és elrepült a Parabolica előtti egyenesben.
A Sky Sport értesülései szerint a váltó romlott el az autójában az imént. Még nem tudják, hogy ki kell-e cserélni, de belgiumi kiesése miatt Alonso erre a hétvégére elvileg új váltót kaphatott.
Ami nem csoda, mert az ismétlésből látszik, hogy mindkét első kerekét durván kockásra fékezte a Rettifilo előtt.
A sorrend épp ezért nem változott az utolsó percekben. Schumacherrel közölték a rádión, hogy magas üzemanyagszinttel egyelőre Räikkönen diktálja a legjobb tempót. Massa is nagyon gyors, 1:29-es köröket fut.
Most is 6 tized a lemaradása Räikkönentől, aki 6. a tabellán.
Persze még nem az F1-be. Ha hiszik, ha nem, nevezett egy olaszországi ralira egy Impreza WRC-vel. Ha az autója elkészül, versenyezni fog. Elképesztő.
Most a második sikánnál, a Roggiánál fékezi el magát, átvágva a jobb oldali bukótéren. Két perccel az edzés vége előtt húsz autó van a pályán.
Webber csak a 11., Vettel a 13. helyen áll, és épp az imént játszotta el ugyanazt a Roggiánál, mint az előbb Hamilton. A Red Bull nem tűnik igazán magabiztosnak. Közben Alonso megérkezett a Ferrari motorhome-jába, nem túl boldogan.
Rosberg és Massa 1:29.1-es, Räikkönen 1:29.0-ás körrel zárja a hosszú etapját. Massa igyekezett begyűjteni azokat az adatokat is, amiket Alonso a váltóhibája miatt nem tudott: mindenkinél több, 43 kört tett meg. Köszönjük a figyelmet! A cikket hamarosan bővítjük az eredménytáblázattal.
Az utóbbi két versenyt megnyerő McLaren folytatta a szárnyalását az Olasz Nagydíj nyitónapján is, amikor Lewis Hamilton és Jenson Button megszerezte az első két helyet a péntek délutáni szabadedzésen. A Mercedes közismerten erős motorjai láthatóan nagy előnyt jelentettek a szezon leggyorsabb pályáján: a McLareneken kívül a két Mercedes és a két Force India is beverekedte magát a legjobb tíz közé.
Igaz, a délutáni edzés nem volt zökkenőmentes például a délelőtt az 1. helyet megszerző Michael Schumacher számára, akinek az autóján már néhány perc után az alsó állásban ragadt a DRS, így nem tudta kihasználni a hátsó szárny felcsapásából származó előnyt. Ezzel kb. 7 tizedmásodpercet vesztett. A Mercedes aggódhat, mert Nico Rosberg autóján sem működött jól a DRS, bár neki csak annyi gondja volt vele, hogy a kelleténél lassabban tért vissza az alsó állásba, befolyásolva az aerodinamikai balanszot a féktávokon.
A Ferrarinak azonban még több oka van az aggodalomra, miután ugyanis délelőtt elromlott Fernando Alonso autójában a már egyébként is a végét járó motor, aminek a cseréjével csak a második edzés elején végeztek, a bal első fékjét is ki kellett cserélni. Végül pedig beragadt a sebességváltója 2-esbe, ezért nem tudott részt venni az edzés második felében - jóllehet, a Ferrari olyan gyors volt, hogy így is a 3. helyen végzett. Rajtbüntetés valószínűleg nem vár rá, mert a versenyen úgyis egy másik váltót használt volna.
További pénteki képek a fotóra kattintva!
Kimi Räikkönen a 6. helyre kormányozta a Lotust, míg az eltiltott Romain Grosjeant helyettesítő Jérome D'Ambrosio a 12. helyen zárta az edzést, 0,653 másodperccel csapattársa mögött. A Lotus hosszú etapos tempója különösen erősnek tűnt, és ezen a téren nem volt gondja a Red Bullnak sem. Annál több gondjuk volt viszont egyetlen mért körben: miután csak 11. lett, Mark Webber elismerte, hogy edzésbeállításokkal az autóján még javítani kell.
Az edzésen rengeteg kicsúszás történt, ahogy a versenyzők megpróbáltak alkalmazkodni a máshol nem használt, kis leszorítóerős beállításokhoz. Többnyire a két sikán előtt fékezték el magukat, és Schumacher a rádión arra kérte a Mercedest, hogy szóljon a versenyigazgatónak, Charlie Whitingnak: a Roggiában módosítsák a "nevetséges" rázóköveket, amelyek olyan magasak, hogy egy fékhiba esetén szinte biztosan sérülést okoznának. Button pedig egyszer mindkét kerekével elfékezte magát a Rettifilo előtt, amitől McLarenje a következő körökben végig hevesen rázkódott.