A Japán Nagydíj körről körre
2012. október 07. 07:50
Az a versenyről élőben, körről körre készült tudósításunk. A részletes összefoglaló itt olvasható el.
A Japán Nagydíj legfontosabb eseményei közvetlenül a rajt után történtek. Sebastian Vettel ugyan simán megtartotta az első helyet, de mögötte több ütközés is történt. Fernando Alonso és Kimi Räikkönen csatájából előbbi került ki vesztesen: a spanyol előbb kissé leszorította a pályáról a finnt, aki, miután visszatért négy kerékkel az aszfaltra, nekiment a Ferrari bal hátsó kerekének, defektet okozva ezzel. A világbajnoki pontversenyben élen álló Alonso azonnal megpördült, és pechjére a kavicságyban ragadt. A másik baleset okozója Romain Grosjean volt, aki idén már rengetegszer ütközött a rajtoknál. A Lotus francia versenyzője hátulról megtorpedózta Mark Webber autóját, aki ettől megpördült a mezőny előtt. A nagy kavarodásban Massa a 11. helyről feljött a 4. helyre, Nico Rosberg viszont kiesett, mert nekiment Bruno Senna az autójának. A Safety Cart is beküldték az első körben, de nem maradt bent sokáig.
A verseny további részében Vettel simán megtartotta a vezetést, Felipe Massa viszont az első bokszkiállások után már a második helyen találta magát, amit könnyedén tartott meg a célig. A brazil két éve állt utoljára dobogón, még Koreában. Remekül mentek a Sauberek, Kamui Kobajasi élete első dobogós helyezését szerezte meg, bár a verseny utolsó szakaszában már nagyon szorongatta őt Jenson Button. Sergio Pérez is nagyon gyors volt, de egy elhibázott előzési manőver után a hajtű mellett kicsúszott és kiesett. Alonso kiesésével és Vettel győzelmével nagyon nyílttá vált a világbajnokság, a spanyol előnye ezen a hétvégén 29-ről 4 pontra olvadt.
Az a versenyről élőben, körről körre készült tudósításunk. A részletes összefoglaló itt olvasható el. Az új vb-állás itt már megtekinthető.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Japán Nagydíjról készített tudósításunkban! Most játszották le a himnuszt, 8 órakor kezdődik a futam. A pole-ból Vettel indul, miután nem kapott büntetést Alonso feltartásáért. Mögüle Webber, Kobajasi, Grosjean, Pérez, Alonso, Räikkönen, Button, Hamilton és Massa indul.
A bokszutcában történt az eset, a Marussia kiderítette, hogy valahogyan az autóra ragadt egy kerékanya. Egyelőre nem tudják, pontosan hogyan, még átvizsgálják az autót.
Ritka, hogy egész hétvégén jó idő legyen Szuzukában, de most megtörtént. A levegő 23, az aszfalt 32 fokos, utóbbi pár fokkal hűvösebb a tegnapinál. Részben azért, mert egy órával később kezdődik a futam, mint az időmérő.
A második japán lehet Aguri Szuzuki után, aki hazai környezetben dobogóra áll. "Ha tökéletesen dolgozok, esélyem nyílik a dobogóra" - mondta a Sauber pilótája, akinek még nincs szerződése 2013-ra, ezért különösen fontosnak érzi a jó szereplést. A harmadik helyről rajtolhat Button váltócseréért kapott büntetése után. Őt nem szankcionálták az állítólagos gyorshajtásért a sárga zászlóknál a Q3-ban.
Adrian Newey technikai igazgató sejtelmesen azt nyilatkozta a Sky Sportsnak, nincs semmi olyasmi az autóikon, ami eddig ne lett volna. A bokszutcai pletykák szerint azonban a hétvégén kipróbálták saját dupla DRS-üket.
Twitteren azt írták, ez lehet a célkitűzés Alonsóval és Massával. A mezőny sűrűjéből indul a páros, itt könnyen balesetbe keveredhetnek, amit célszerű lenne elkerülniük. Hamilton is leszámolhat a bajnoki reményeivel, ha balhéba kerül.
Mellette Vergne és Pic választotta ezt a keveréket az első etapjára, a többiek a lágy Pirelliken várják a startot. A mezőny most ér vissza a felvezető körről a célegyenesbe.
Vettel rendesen eljött, Kobajasi megelőzte Webbert, Button pedig máris harmadik. Alonso viszont kipördült az első kanyarnál, kiesett, és Webber, valamint Rosberg is megpördült. Safety Car a pályán.
Grosjean és Senna érkezik a depóba szárnycserére, Webber is bejön.
Vettel, Kobajasi, Button, Massa, Räikkönen, Pérez, Hamilton, Hülkenberg, Maldonado, Ricciardo. A kör végén elhagyja a pályát a biztonsági autó.
A célegyenesben kívülről próbálta megelőzni Räikkönent az 5. helyért, de szélesen fordult az 1-es kanyarnál, több helyet bukott.
A visszajátszásból látszik, hogy Alonso leszorította Räikkönent az első kanyar előtt, mert befelé figyelt, a két autó összeért, és ettől a Ferrari kibillent az egyensúlyából vagy megsérült. Webbert Grosjean forgatta ki, mindkét esetet vizsgálják a sportfelügyelők.
Már lehet használni a DRS-t. Vettelnek nem kell tartania Kobajasi támadásától, 3 másodperc az előnye, a japánt 1,1 másodpercre követi Button.
A Ferrari erre gyanakszik, feltehetően a Räikkönennel való koccanás következtében.
A hajtűnél egy bátor manőverrel beszúrt mellé és elvette tőle a 6. helyet. Ezután Räikkönent támadhatja, 3 másodperc mögötte a lemaradása.
Csak a szokásos...a Lotus versenyzőjére tíz másodperces stop&go büntetést szabtak ki Webber kilökéséért. Schumacherrel közölték, hogy a Mercedes nem kapja meg az autójából a telemetriai adatokat.
Vettel, Kobajasi, Button, Massa, Räikkönen, Pérez, Hamilton, Hülkenberg, Maldonado, Ricciardo. Vettel 4,7 másodperc előnnyel vezet, Webber a 21. helyen áll, utóbbi autójának jobb oldala kicsit megsérült.
Buttont Massa, Hamiltont Hülkenberg támadja. A Force India versenyzője azonban rádión szólt, hogy inkább lemarad kicsit Hamiltontól, mert a közeli követéssel csökken a leszorítóereje és kinyírja a gumikat.
A 11. pozícióban halad a két Toro Rosso között, lehet, hogy kérészéletű lesz a Marussia tizedik pozíciója a konstruktőrök bajnokságában. Nem mindegy, hogy ki szerzi meg végül, mert becslések szerint tízmillió dollárt ér.
Csak a verseny után osztja meg gondolatait a nyilvánossággal. Ha Vettel nyer, a spanyol előnye 4 pontra olvad a tabellán. Massa legalább azzal segít neki, hogy Hamilton és Räikkönen előtt halad.
A sereghajtó autók nem jelentenek nehéz feladatot neki, sorban hagyja le őket, már a 17. Vizsgálják közben a rajtnál bekövetkezett Rosberg-Senna ütközést is.
Räikkönen és Hülkenberg is jött vele, mindhárman a kemény gumikra váltottak. Vettel előnye már 7,9 másodpercre hízott Kobajasi előtt.
A Sauber megakadályozta az elévágást, Kobajasit is behívták kerékcserére. A japán is megkapta a kemény abroncsokat.
Péreznek nem sikerült kihasználnia, hogy a Lotusnak Vergne-t és Kovalainent is meg kellett előznie a friss gumikon, a bokszkiállása után Räikkönen mögé tért vissza. Pedig már az első etapban is rengeteget vesztett mögötte.
Még nem járt a bokszban, de lassabb tempójával feltartja Kobajasit és Buttont. Hamilton kiállt a depóba.
A hajtűnél fékezte ki Ricciardót. Button a 130R-nél próbálkozott a belső íven, de nem járt sikerrel. Vettel és Massa bejött a bokszba, és Massa megelőzte Kobajasit.
Szerinte nem működik rendesen a berendezés, de a McLaren telemetriája azt mutatja, hogy minden rendben. A sorrend: Vettel, Massa, Kobajasi, Button, Räikkönen, Hamilton, Pérez, Hülkenberg, Maldonado, Kovalainen.
Túlvállalta magát, a hajtűnél kívülről próbálta előzni Hamiltont - akinek a helyét jövőre elfoglalja a McLarennél -, de megcsúszott és a kavicságyba forgott. Kiesett, pedig szemmel láthatóan nagyon akart teljesíteni.
Ő jött ki a legjobban a kerékcserékből, már a 2. helyen halad, és az imént megfutotta a leggyorsabb kört: 1:38.925. 9,1 másodpercre van Vetteltől.
Rá bokszutcán áthajtásos büntetést szabtak ki Rosberg kilökéséért a rajtnál. Button úgy érzi, továbbra is rakoncátlankodik a váltója, amely egyébként az első versenyhétvégéjét teljesíti.
Sokat nyert, az első kör óta nem volt a bokszban, a kemény gumikon még tűrhető tempót diktál.
Pedig csak hat körrel ezelőtt járt kerékcserén. Az előző körökben egy másodperccel lassabb volt az előtte lévőknél.
Massa tempóját látva még inkább fáj nekik Alonso kiesése. A sorrend jelenleg: Vettel, Massa, Kobajasi, Button, Räikkönen, Hamilton, Hülkenberg, Maldonado, Webber, Ricciardo.
Körök óta, tíz másodperccel vezet Massa előtt, aki 4,4 másodperces előnnyel autózik Kobajasi előtt. Petrov KERS-e elromlott.
Kár, hogy csak tizennyolcadik, nagyjából olyan tempót fut, mint Vettel és Massa. Vergne megelőzte Kovalainent, egyre kevesebb a Caterham esélye a Marussia megelőzésére a bajnokságban.
Megkapta a kemény Pirelliket, valószínűleg nem jön ki többször. Schumacher megelőzte di Restát a célegyenes végén, átmenetileg beférkőzött a pontszerzők közé.
Harminchat versennyel ezelőtt, a 2010-es Koreai Nagydíjon állt legutóbb dobogóra. Most ismét jó esélye van rá, mivel bár leszakadt Vetteltől, Kobajasitól egyelőre nem kell tartania.
Négy kör alatt két másodpercet faragott a hátrányán, 2,4 szekundumra közelítette meg a Saubert. A Ferrari arra panaszkodik, hogy Massa több tizedet vesztett Karthikeyan lekörözésével. Räikkönen megnyitja a bokszkiállások második fordulóját. Schumacher begyorsult, Vettellel együtt ő a leggyorsabb jelenleg.
A kemény keveréknél marad, Hamilton és Hülkenberg szintén kiállt a bokszba. Hamilton kis híján ütközött Räikkönennel a bokszból kijövet, de nem vette el a lábát a gázról az első kanyarkombinációnál. Kobajasi majdnem elütötte a szerelőjét, az első emelőt tartó ember alig tudott félreugrani az útjából. Silverstone-ban Kobajasi már kiütötte több szerelőjét.
Betolták az autóját a garázsba a HRT szerelői. Button váltója a jelek szerint helyrejött.
Már 16 másodperce leszakította Massát. Mögöttük Button, Kobajasi, Hamilton, Räikkönen, Hülkenberg, Maldonado, Schumacher, Webber az állás.
A kiállása után maradt Kobajasi mögött, mert a lejtős bokszutácban mindenki kicsit túlcsúszik a kijelölt ponton, és a jobbhátsó kereke is nehezen ment fel. Massa a depóban.
A 4. és 5. helyen halad a McLaren két pilótája, és Hamiltonnak több esélye van a vb-címre, mint Buttonnak. Button azt mondta korábban, hajlandó önszántából is az egyéni érdek elé helyezni a csapatérdeket.
Az első tízen belül senki nincs egy másodpercnél közelebb a másikhoz. A 15. helyen haladó Senna a lágy gumikon támadja Grosjeant, nagyon gyors, övé a leggyorsabb kör is eddig.
A 130R előtt hajtotta végre az előzést, átvette a 14. helyet. Kobajasinak szóltak rádión, hogy az első szektorban veszít időt a mögötte érkező Buttonhoz képest.
Ezt nyilatkozta: "Borzasztó így befejezni egy versenyt. Jól rajtoltam, de Grosjean ismét sokunkat kiütött, kiforgatta Mark Webbert, és ezzel dugót okozott a pályán. Nem tudtam hol kikerülni, így az egyik Toro Rosso (valójában Senna) hátulról nekem jött, tönkretéve a gumijaimat. Szerintem a büntetés helyes volt, de ezt nem az én dolgom megítélni."
1,8 másodpercre van a tizedik Ricciardótól, pedig néhány körrel ezelőtt sokkal nagyobb volt a lemaradása. Ne feledjük, a 23. pozícióból rajtolt.
Másfél másodpercre faragta le hátrányát Kobajasi mögött, de a japán biztos nem fogja könnyen adni az első dobogós helyezését jelentő pozícióját.
Vettel, Massa, Kobajasi, Button, Hamilton, Räikkönen, Hülkenberg, Maldonado, Webber, Ricciardo. Pic kiesett műszaki hiba következtében.
A kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt át kell hajtani a bokszutcán. Az előbb egyébként szélesen fordult el a 130R-nél, a bukótérből kaparta össze autóját.
Ricciardo nagyon ragaszkodik a tizedik helyhez, tartja Schumachert. Csak a Mercedesen vannak lágy gumik az élmezőnyből. Végre a nyolcadik Maldonado is pontot szerezhet, barcelonai győzelmén kívül csak egyszer sikerült ez neki, most megtörhet a jég.
1,2 másodperccel halad Kobajasi mögött, de már csak három kör van hátra. Tehát nem engedi el Hamiltont.
Megfutotta a leggyorsabb kört, 1:35.774, noha az égvilágon semmi szüksége nem volt rá. A Red Bull figyelmeztette is rádión, hogy sokat veszíthet. Grosjean autóját betolták a garázsba.
Vettel négy pontra faragta hátrányát Alonso mögött, Massa két év után ismét dobogós. Kobajasi pedig először, miután sikerült maga mögött tartania Buttont. Szinte felrobban a lelátó.
Hamilton ötödik lett, mögötte Räikkönen, Hülkenberg, Maldonado, Webber és Ricciardo ért célba, azaz Schumacher nem szerzett pontot.
Aztán Massával is megveregetik egymás vállát. Vettel 2009 és 2010 után harmadjára győzött Szuzukában.
Nemsokára kezdődik a díjátadó ceremónia. Köszönjük a figyelmet! A részletes összefoglalóval hamarosan külön cikkben jelentkezünk.