Button kezdett az élen Japánban
2012. október 05. 02:56
Üdvözöljük olvasóinkat! Öt perc múlva kezdetét veszi a Japán Nagydíj hétvégéje, a bajnokság tizenötödik versenye az 50 éve épített Szuzukában. Ez az a pálya, amely unikumként szintbeli különbséggel keresztezi önmagát.
Az elmúlt hónapokban alig volt olyan nagydíjhétvége, amelyen száraz pályán indult az első edzésnap. Ez most ilyen, Szuzukában ragyogó a napsütés, a levegő 26, az aszfalt 34 fokos.
Elég sok bejelentés történt az elmúlt napokban: Hamiltont leigazolta a Mercedes, őt Pérezzel pótolja a McLaren, Schumacher pedig bejelentette a visszavonulását. Mostantól a vezetésé a főszerep.
A kemény gumikeveréken sorra jönnek ki a pilóták a szokásos rendszerellenőrézsek elvégzésére. Giedo van der Garde délelőtt Kovalainen, Valtteri Bottas Senna autóját vezetheti.
Az installációs körre, miközben csapattársa, Webber Red Bullját már a garázsba tolják be. Csak Button és Maldonado nem járt még a pályán.
A Ferrarinak az első szárny bal oldala, a Red Bullnak a hátsó szárny bal oldala van bekenve, hogy a mérnökök így vizsgálják a légáramlatokat.
De mért kör még továbbra sincs. A Ferrari jelezte, szokás szerint az aerodinamikai frissítéseket ellenőrzi, a Lotus és a Sauber szintén több újítással készült. Karthikeyan a HRT új padlólemezét teszteli.
Hogy kényelmesebben érezze magát a volán mögött. Vergne szintén kivetet az autójából egy extra réteget a következő edzés előtt. Petrov a fékeken kér módosítást.
Mindketten 4-4 körnél járnak, de teljeset még egyikük sem futott. Hamarosan várható a komolyabb munka megkezdése. Hamilton most érkezett a pályára.
1:37.435 az alapidő a 4-es számú McLarennel. Rajta kívül csak Karthikeyan tartózkodik a pályán.
Egy darabig nem fog a pályára gurulni a Force India. Hamilton közben 1:37.008-ra faragta le az etalont, Karthikeyan pedig elfoglalta a második helyet.
Láthatóan jó kedve van a bajnokság éllovasának, napszemüvegben üldögél a garázs hátuljában. A Ferrari szerelői nem kapkodnak. Hamilton tovább javít, 1:34.910-re a kemény gumikon.
Hamilton, Pérez, Karthikeyan, de la Rosa, Pic a sorrend. Glock most hajt ki a garázsból, a diffúzorát bekenték áramlásjelző festékkel, a Williams szintén így tett az autóival.
Erről a Williams számolt be, és a mérőberendezés is alátámasztja ezt: 5,5 m/mp-t jelez. A pályán megélénkült a forgalom is.
Először az első hajtűkanyart vette szélesre, majd a nyújtottabb Spoon kijáratánál farolt meg kicsit, ahogy csípte a műfüvet. Webber a sikán féktávján ingott meg, s vágta le picit a lassítót.
Mögötte a sorrend a tréning feléhez közeledve: Webber, Grosjean, Kobajasi, Massa, Pérez, Schumacher, Alonso, Hülkenberg, Vettel.
De nem történt baj, az aszfaltozott bukótérben simán el tudott fordulni. A manővert a pilótafülkére elejére helyezett, a japán pilótát szemből mutató kamerállásból is megcsodálhattuk.
1:34.856-ot futott. Hamilton, Rosberg, Kobajasi és Massa követi őt. Egyelőre Vergne-nek, di Restának és Buttonnak nincs ideje.
A finn arra panaszkodik, hogy Lotusának jobb oldalán túl sok levegő áramlik be a pilótafülkébe. Alonso lovagolt egyet a sikán kerékvetőin.
Az 5. helyet foglalta el, hátránya 393 ezredmásodperc Webber mögött. Di Resta közben megkezdhette végre a gyakorlást a kormányösszekötő cseréje után.
A tavalyi győztes nem teketóriázott, az élre ugrott 1:34.507-tel.
Problémája van azzal, hogy Marussiája nagyon ingerlékeny a kanyarok bejáratánál nagy tempónál, és nincs önbizalma, amikor nyitva van a DRS-e az elfordulásnál. Az autó alja is leér a földre a 15-ös kanyarnál.
Így a két McLaren vezeti a rangsort, 233 ezred választja el kettejüket. Webber, Rosberg, Kobajasi, Massa, di Resta, Hülkenberg, Maldonado, Alonso az első tíz.
A spanyol 18-szor ment körbe Szuzukában, a 10. helyen áll. De Kobajasi is utoléri őt ezen a téren, miután látványosan lesodródott a villámgyors 130R-nél. Nem sokkal ezelőtt állítottak az első szárnyán.
Felkapaszkodott az 5. pozícióba, szűk másfél tizeddel lassabb harmadik helyezett csapattársánál, Robsergnél. Még negyedóra van hátra az edzésből.
Twitteren közölték, hogy a vizsgálatok után valószínűleg sikerrel rájöttek a hibák okára. Hamilton váltóhiba miatt esett ki az élről Szingapúrban, Buttonnak pedig ki kellett cserélni utána a váltót, s ennek következtében a hétvégére öt rajthelyes büntetést kap.
A kettes számú Degner balosnál kicsúszott, a kavicságyból kecmergett vissza. A német amúgy megelőzi Petrovot a rangsorban.
Az S-kanyaroknál és a sikánnál egyaránt driftelt a Ferrarival. Három perccel a vége előtt továbbra is Button vezet Hamilton előtt.
A Mercedes az S-kanyarokból álló szektor elején robbant le, a német versenyző most sétál el onnan. Pillanatokon belül vége a gyakorlásnak.
Noha a végén arra panaszkodott, hogy túlkormányzottról alulkormányzottra váltott az autója. Mögötte csapattárrsa, Hamilton végzett, megelőzve Webbert, Rosberget, Schumachert és Kobajasit. A versenyzők még végrehajthatnak egy próbarajtot a lejtős célegyenesben.
A McLaren megtartotta azt a formát, amellyel dominált az előző versenyeken, a Japán Nagydíj péntekén ugyanis Jenson Button és Lewis Hamilton végzett az első két helyen a nyitó szabadedzésen. Eleinte Hamilton vezetett, Button az edzés második felében vette át tőle a stafétabotot, és végül 1:34.507-nél állította meg a stoppert. Pedig a rádióbeszélgetések alapján kicsit vergődött az autóval, kezdetben a túlkormányzottság, aztán az alulkormányzottság okozott neki nehézséget.
A harmadik helyen a több kisebb hibát vétő Mark Webber végzett, csapattársa, Sebastian Vettel viszont nem jutott előrébb a 17. pozíciónál. A bajnoki csatában érdekelt harmadik csapat, a Ferrari nem zárt kiemelkedően, az áramlásjelző festékkel befestett F2012-t a hetedik, illetve a tizenegyedik helyre kormányozta be Felipe Massa és Fernando Alonso.
A Mercedesek előkelő pozícióban zártak az időtabellán, Webber mögé Nico Rosberg és Michael Schumacher zárkózott fel, bár Buttontól ők is több mint fél másodpercet kaptak. Rosberg autója az utolsó percben megállt a pálya szélén, mert az olajnyomás leesése miatt kikapcsolt a motorja.
A napsütéses időben rendezett gyakorlás zavartalanul zajlott, eltekintve néhány kisebb kicsúszástól. A legtöbben a Spoon hajtűkanyar kijáratánál faroltak a műfűre hajtva, illetve a sikánnál is akadtak hibázók. Timo Glock, aki egyébként megelőzte a Caterhamet vezető Vitalij Petrovot, a vége felé a kettes Degnernél rongyolt ki a kavicságyba.