Vettel első, Alonso harmadik Indiában
2012. október 26. 06:30
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Indiai Nagydíj péntek délelőtti szabadedzéséről élőben készülő szöveges tudósításunkban! A tréning néhány percen belül kezdetét veszi a Buddh International Circuit-en. A hétvégéről írt előzeteünk itt olvasható.
Pérez tegnap még meghűléssel küzdött, s bár mostanra saját bevallása szerint jobban lett, a Saubernél úgy döntöttek, délelőtt a szintén mexikói, szintén a Telmex által támogatott Esteban Gutiérrez vezethet helyette. Ez lesz számára a főpróba: ha meggyőzi a csapatot, jövőre szinte biztosan ő lesz az egyik versenyzőjük. A másik alighanem Nico Hülkenberg lesz. Pérez ugyanakkor a második edzéstől visszakapja a helyét.
A Williams tesztpilótája, aki jövőre már versenyzőülést szerezne, ismét lehetőséget kap a pénteki napon. Vergne Toro Rossóját pedig Van der Garde vezeti ma délelőtt.
Az aszfalt pedig 30.
Szokásos módon a kisebb csapatok versenyzői kezdik meg a pihenést, a nagyok egy picit kivárnak. Bár Vettel máris indulásra kész.
Közben a mezőny fele már visszatért a bokszba az ellenörző köre után.
A Williams versenyzője a garázsban álldogál, a szerelők ugyanis alaposan szétkapták az autóját: az orrkúp nélkül álldogál a bokszban.
A hétszeres világbajnoknak volt egy necces pillanata, de megfogta a Mercedest. Räikkönen közben aerodinamikai teszteket végez a Lotusban, egyenes sebességel haladva végig a célegyenesen.
A gyengélkedő mexikói a Sauber-garázs hátuljából figyeli, ahogy honfitársa kiszáll az autójából.
A piszkos pályán egyelőre nehéz dolguk van a versenyzőknek - egyelőre még senki nem teljesített mért kört, jelenleg mindenki visszatért a bokszba.
Ezúttal Massa autóján látható a levegő áramlását mutató, rikító színű áramlásjelző festék. Ugyanez látható Maldonado első szárnyán is.
A Toro Rosso versenyzője a rádión a bal hátsó kerék rázkódásáról panaszkodik. Csapata arra figyelmezteti, hogy a 3-as, 4-es kanyarban túl agresszívan lép vissza a gázra.
Nem akarnak kockáztatni a poros pályán. Charles Pic lábát felhúva üldögél a Marussia garázsában, Gutiérrez Pérezzel beszélget, Alonso a szokásos törökülésben csücsül piros székében, miközben üres a pálya.
A visszajátszásból látszott, ahogy a Red Bull garázsa mellett a fotósok között figyelte, ahogy az ausztrál kigurul a pályára.
Massa és de la Rosa éppen a kulacsából iszogat, szinte az összes versenyző kiszállt az autójából, amíg a körülmények javulására várnak. Az indiai nézők közben ugyanilyen nyugalommal, kis csoportokban ücsörögnek a pálya különböző pontjain.
Jo Bauer megragadja az alkalmat, hogy minden autó a garázsban áll, és ő is tesz egy sétát a bokszutcában. Közben Webber a csapatfőnök Christian Hornerrel cseveg a Red Bullnál. 22 perc után még mindig nincs mért kört...
A versenyzők természetesen arra várnak, hogy valaki elsőként pályára guruljon, és egy kicsit letisztitsa, felgumizza az aszfaltot.
A Renault Sportnál elmondták, hogy környéken található sok homok miatt, ami a levegőbe került, a légszűrőket is különös figyelemmel ellenőrzik - mintha a Dakaron lennének...
A fiatal mexikói kigurul a pályára. A csapat arra kéri, az összes sebességet próbálja ki. Közben Narain Karthikeyan a Sky Sportsnak arról beszél, "hihetetlen" érzés a hazai pályáján vezetni, és reméli, vasárnapra jelentősen több néző látogat ki a pályára - a lelátók ugyanis meglehetősen üresek egyelőre. Közben Bottas is beszáll az autóban.
1:46.071 alatt ér körbe a pályán, rajta kívül Hamilton van még pályán, aki különleges, indiai ihletésű sisakdizájnnal készült erre a versenyre. Erről itt egy kép.
Gutierrez megjavítja korábbi körét, de a Mclaren-es ígyis bő 3 másodpercet ver rá: 1:37.354 az új etalon. Pedig ő is csúszkál rendesen a poros pályán. Rajtuk kívül Grosjean és Maldonado merészkedett ki a többiek továbbra is a garázsból figyelik az eseményeket.
Egy pillanatra Maldonado ugrott az élre, de közben Button is megérkezett a pályára, és első körében futott 1:33.342-vel átvette a vezetést.
Nem is fut jó kört, 1.2 másodperccel marad el Buttontól, pedig az első szektorban még abszolút legjobb időt futott.
Ahogy egyre többen hajtanak ki a pályára, kezd felgumizódni az aszfalt, bár a visszajátszásból éppen azt látjuk, ahogy Maldonado csúszik le az ideális ívről. A hőmérő higanyszála is egy kicsit feljebb csúszott, a levegő már 26, a pálya 32 fokos.
1:29.684-gyel elsőként megy másfél perc alá. A 13. helyen álló Karhikeyan első köre bő 8 másodperccel rosszabb ennél. Hülkenberget közben arra figyelmeztetik, hogy jobban fel kéne melegítenie a gumikat - főleg a hátsókat. Hasonló üzenetet kap Rosberg is.
Méghozzá a garázs előtt. Vélhetően azért, hogy egy új első szárnyat próbáljanak ki. A Williamsnél megerősítik, hogy összehasonlító tesztet végeznek a különböző első szárnyakkal.
A finn jól teljesít. A jelenlegi sorrend: BUT ROS GRO HUL BOT HAM MAS MAL VDG RAI DIR GUT PET KAR DLR PIC.
Csúnya fékfüst csap ki a HRT bal első abroncsainál. Webber, Alonso és Vettel még mindig nem teljesített mért kört - bár a spanyol most végre kihajtott a pályára.
A Sky Sports majd egy perce a Williams első szárnyait mutogatja közeliben. Ez felér egy Gilette-reklámmal is, ugyanis az ő logójuk tölti be a teljes képernyőt.
1:36.302 alatt ért körbe, másodjára azonban 1:31.011-gyel feljön a 7. helyre, Schumacher mögé.
Már az edzés félidején is túlvagyunk, Vettel és Webber azonban még nem teljesített mért kört - ahogy Glock sem.
Gutierrez azt mondta a rádión, hogy a DRS használata egyelőre nem világos számára, úgyhogy ezt nem a rádión szeretné megbeszélni a csapattal.
Webber elsőre 1:30.252-t fut, míg Vettel egy szerény 1:32.502-vel kezd. Az ausztrál egyébként nemrég azt nyilatkozta, nem fog félreállni a vb-címért küzdő csapattársa útjából, erről hamarosan bővebben is beszámolunk.
De Webber rögtön le is taszítja onnan: 1:28.963-mal átveszi a vezetést. A sorrend mögöttük: BUT ROS MAS RIC VEET HUL GRO DIR ALO RAI MAL VER BOT PET HAM VAN KAR GUT PIC GLO DLR KOB.
Nem tudja megelőzni csapattársát, de felzárkózik a második helyre, 288 ezreddel lemaradva mögötte.
Közben ismét csökkent a forgalom, a kiscsapatok átadták a helyet az élmenőknek.
A spanyol feljön a harmadik helyre, de lemaradása ígyis jelentős a Red Bullokohoz képest.
A venezuelai eddig 16 kört tett meg. A másik véglet Kobajasi, aki 5 körrel a háta mögött még mindig a garázsban várakozik.
A Ferrari spanyolja éppúgy 1:28.963-at fut, mint az élen álló Mark Webber.
Egy pillanatra úgy tűnik, gond lehet az autójával, de valójában csak elengedi a mögötte érkező autókat, hogy nyugodtan körözhessen.
7 tizedet ver Alonsóra, így 1:28.229-re javítja az etalont. Nagyok a különbségek, a 4. helyen álló Vettel lemaradása már bő 1 másodperc, a 10. helyezett Hülkenberg pedig már 2.2 másodpercre van Webber idejétől.
Nagyon gyors körön van, azonban az utolsó előtti kanyarban nagyot hibázik, így nem tud javítani az idején de továbbra is marad az első helyen.
Vettel közben megelőzte Alonsót, és feljött a második helyre. A sorrend így: WEB VET ALO ROS MAS BUT MSC RIC DIR HUL MAL GRO BOT PET VER RAI HAM KOB PIC VDG KAR TUT GLO DLR.
Egy kicsúszás ellenére legutóbbi körével felugrik az 5. helyre, alig egy századra maradva el a harmadik helyen álló csapattársától. Közöttük Rosberg tanyázik.
Elveszti az uralmát a Sauber felett, és kicsúszik a pályáról a 9-es kanyarban, de végül sikerül elkerülnie a korlátot - Pérez biztos nem veregette volna meg honfitársa vállát, ha az leamortizálja a kocsiját az első edzésen...
Hamilton 1:28.046-tal átveszi a vezetést, mögötte az utolsó körében hibázó Alonso ugrik fel a második helyre.
A tervezőzseni a személyesen vizsgálgatja a címvédő autóját a motorborítás környékén.
A szerelők alaposan tisztára törölgetik a garázsban álldogáló Force Indiát. Hamilton közben abszolút legjobb időt fut az első szektorban, a csapat azonban arra kéri, ne fejezze be a körét, és térjen vissza a garázsba - így is tesz. Az első 10-ből mindössze Massa és Ricciardo van pályán.
Negyed órával a vége előtt: HAM ALO WEB VET MAS ROS MSC BUT RIC BOT KOB HUL GRO RAI MAL DIR PET VDG VER GUT PIC KAR GLO DLR.
A Ferrarinál azt írják, a pályaviszonyok körről-körre folyamatosan változnak. Közben Räikkönen új első szárnyat kap a Lotusnál.
1:28.036-tal átveszi a vezetést, minössze 1 századot verve a McLarenre. Szokás szerint minden versenyző a keményebb gumit használja egyelőre.
Miután az első szektorban egyéni legjobb időt fut, a középső szektorban elveszi a lábát a gázról, így marad a 4. helyen.
A finn a Lotus új első szárnyát teszteli, közben Alonso is megérkezik, aki aerodinamikai tesztekre használja fel az utolsó perceket.
A versenyzők nagy része visszatér a pályára még egy utolsó próbálkozás erejéig. A McLarenek használt gumikon futnak.
Mindössze 8 ezreddel marad el az élen álló Vetteltől! Mögötte továbbra is Hamilton, Webber, Massa, Rosberg, Schumacher, Button a sorrend.
Így már bő 4 tized az előnye Alonsóhoz képest. Button közben megelőzte Webbert, Massa pedig visszacsúszott Rosberg és Schumacher közé.
Még mindenki befejezheti az utolsó körét, Button Alonsót is megelőzi.
A képzeletbeli dobogón Button és Alonso végeznek. A sorrend mögöttük: HAM WEB ROS MAS MSC RIC RAI BOT DIR KOB UL GRO MAL VER PET VDG GUT PIC KAR GLO DLR. A versenyzők visszatérnek a boszba.
A világbajnokságban két hete vezetést szerző Sebastian Vettel az Indiai Nagydíjat is az élen kezdte, megnyerve az első szabadedzést Jenson Button és Fernando Alonso előtt. A gyakorlás végén a sorrend folyamatosan változott az élen, a címvédő is az utolsó percekben vette át az első helyet.
Pedig nem indult ilyen izgalmasan az edzés: az első harmadban szinte semmi sem történt, egyik csapatnak sem volt kedve kiküldeni a versenyzőit a poros, csúszós pályára, így mindenki a másikra várt. Végül a kisebb csapatok ragadták magukhoz a kezdeményezést, az élmenők sokáig vonakodtak: a Red Bull párosa például csak félidő után hajtott pályára. Vettel és Mark Webber hamar felzárkóztak, és az élen ezután a Ferrari és a McLaren versenyzőivel váltották egymást.
Mögöttük a Mercedes párosa tanyázott, Nico Rosberg végül meg is előzte Felipe Massát a hatodik helyen. A Lotus egyelőre nem villogott, Kimi Räikkönen a 10., Romain Grosjean a 15. helyet szerezte meg. Narain Karthikeyan viszont magához képest jól teljesített, hazai pályán két versenyzőt is sikerült megelőznie.
Az edzés során a pálya állapota folyamatosan javult, a kicsúszások azonban állandóak maradtak: szinte minden körben kilátogatott valaki a bukótérbe. Az egyetlen veszélyesebb manőver a Sergio Pérezt helyettesítő Esteban Gutiérrez nevéhez fűződik, aki a 9-es kanyarban majdnem a falhoz csapta a Saubert, végül azonban sikerült megfognia az autóját. Az eset valószínűleg nem tett jót az önbizalmának, végül csak a 20. helyen végzett. Délután Pérez visszakapja a helyét.