Massa zárta az élen az első teszthetet
2014. január 31. 08:57
Rosberg a jelek szerint tényleg versenyszimulációt fut, a rövid bokszkiállással együtt már a 35. körét teszi meg, összességében pedig az 58. körénél jár ma. A második legszorgalmasabb versenyző eddig Magnussen, ő 28 kört teljesített.
23 kör után végül kiállt a bokszba, de csak azért, hogy új intermediate-eket kapjon, majd rögtön visszatért a pályára. A friss gumikon már a 2. körében sikerült javítania, 1:37.580-at futott. Magnussen előtt így 8 tizeddel vezet.
Köszöntjük kedves olvasóinkat az előszezoni tesztek negyedik napjáról élőben készülő tudósításunkban! Ma véget ér a négynapos gyakorlás, Jerezben a tél során utoljára láthatjuk az autókat. A versenyzők szokás szerint reggel 9 és délután 5 óra között körözhetnek, hivatalos ebédszünet nélkül.
Csütörtökön a McLaren dán újonca, Kevin Magnussen volt a leggyorsabb, aki csak a nap második felében vehette át az autót az addig élen állló Jenson Buttontól. Magnussen mögött is Mercedes-motoros autók végeztek, Massa lett a 2., a legtöbb kört megtett Lewis Hamilton pedig a 3. A Red Bull kálváriája folytatódott, Daniel Ricciardo mindössze 3 körre tudott a pályára hajtani, a csapat kora délután össze is pakolt.
Vizes pályán fog megkezdődni a mai tesztelés, de a csapatok arra számítanak, hogy hamarosan kisüt a nap, és felszáradhat az aszfalt. Szerda délelőtt már volt alkalmuk kipróbálni az esőgumikat, ma valószínűleg nem örülnek a csapadéknak.
A vizes pálya miatt természetesen nincs nagy aktivitás az első percekben. Nico Rosberg tett meg egy óvatos felvezető kört, majd vissza is tért a bokszba. A Williams most Massát készül kiküldeni, hogy felmérjék a körülményeket. A brazil tegnap elmondta, jól érezte magát első williamses tesztnapján, de még "rengeteg munka" vár rájuk.
Red Bull: Daniel Ricciardo
Mercedes: Nico Rosberg
Ferrari: Fernando Alonso
McLaren: Kevin Magnussen
Force India: Daniel Juncadella
Sauber: Adrian Sutil
Toro Rosso: Danyiil Kvjat
Williams: Felipe Massa
Caterham: Kamui Kobajasi
Marussia: Jules Bianchi
Kvjat, Kobajasi, Bianchi és a tesztpilóta Juncadella idén először vezethetik csapatuk autóját. Kvjat már szerdán lehetőséget kapott volna, de a Toro Rosso nem tudott pályára hajtani.
Rosberg, Massa, Sutil és Alonso látogatott ki a vizes pályára. Most Ricciardo is megjelent - kíváncsian várjuk, a Red Bull hány kört tud megtenni az utolsó napon.
Tegnap már a csapat is elismerte, hogy a problémáikra nincs gyors megoldás, Adrian Newey és Christian Horner már el is utazott a csapat főhadiszállására, Milton Keynesbe, hogy ott folytassák a munkát. Bár a hírek szerint nem a Renault-motor, hanem az autójuk tervezése miatt küszködnek, a francia gyártó is elismerte, hogy nincs minden rendben az erőforrásaikkal. A Renault F1-es részlegének főnöke, Rob White azonban úgy véli, a következő bahreini tesztig teljesen ki tudják javítani a hibákat. "Nem egyetlen kisebb hibáról van szó, de nem is valami óriási problémáról" - magyarázta White csütörtökön. "Folyamatos javulást tapasztaltunk - az eddig gyűjtött tapasztalatok és a tesztpadon végzett munka alapján arra számítunk, hogy holnap a pályára tudunk hajtani."
Bianchi és Juncadella is elindult a bokszutca kijárata felé, így hamarosan az összes versenyzőnek lesz legalább egy felvezető köre. Az elmúlt napokhoz hasonlóan máris a Mercedes a legszorgalmasabb, Rosberg már háromszor is járt a pályán.
Noha sokan arra számítanak, hogy az idei év a sok változás miatt a szokásosnál is nehezebb feladat elé állítja az újoncokat, a Toro Rosso csapatfőnöke, Franz Tost nem aggódik a fiatalok miatt. "Nyilván nem lesz könnyű dolguk, de a végén mindig ugyanúgy szól a történet: minél okosabb egy versenyző, annál könnyebben alkalmazkodik a változásokhoz. Ne felejtsük el, hogy idén a versenyzők különösen nagy támogatást kapnak majd a mérnökeiktől - ők döntik majd el, milyen motorvezérlést használjanak" - magyarázta Tost, akinek csapatában Kvjat debütál idén. "Szerintem nem jelent hátrányt, ha valaki az idei szezonban kezdi a pályafutását, bár talán nem lesz minden olyan könnyű, mint a V8-as korszakban."
A tegnapi nap leggyorsabbja egyelőre kivár, de a versenyzők többsége is csak egy ellenőrző kört tett meg. Sutil most újra a pályán van, már a harmadik körét kezdi. Ő lehet az első, akitől mért kört is láthatunk. A pálya továbbra is nedves, szóval a német idejéből nem sokra következtethetünk majd.
Sőt a második is: Sutil először 1:53.700-as idővel teljesítette a körét, majd rögtön javított, most 1:50.885-ös idő áll a neve mellett.
Ilyet sem láttunk még a héten: egy Red Bull vezeti a tabellát, bár rajta kívül továbbra is csak Sutil tett meg mért kört. Az osztrákok napja mindenesetre biztatóbban indul, mint a tegnapi. Ricciardo ideje 1:45.374, közben Sutil is javított, 1:48.468-cal a második.
Az 5-ös és a 6-os kanyarban legalábbis ez a helyzet, de Juncadelli szerint túl sok víz nincs az aszfalton. A Force India spanyol tesztpilótája eddig egy kört teljesített, azóta a szerelők a bokszban dolgoznak az autóján.
A német most egyedül köröz, 1:39.804-es időre volt képes első mért körén. Esőgumikat használ, a pálya egyelőre nem elég száraz az intetmediate-ekhez.
Már 8 kört tett meg, és 1:38.157-es idővel vezeti a tabellát. Ricciardo is aktív, már 5 kör áll a neve mellett - kettővel több, mint csütörtökön az egész nap során.
Csak gyengén szitál az eső, de ahhoz bőven elég, hogy vizesen tartsa a pályát. Ehhez képest viszonylag aktívak a versenyzők, hiszen az utolsó jerezi tesztnapon mindenki megpróbál minél több kört teljesíteni. Mért köre csak három versenyzőnek van, de Alonso, Kvjat és Kobajasi is legalább háromszor járt már a pályán.
A héten már megszokhattuk, hogy a Mercedes a pályán köröz, miközben a többiek a bokszban várakoznak. Rosberg 1:38-as időket fut, többször is megközelítette a legjobbját. Közben Kvjat is mért kört futott, 1:45.817-es körrel kezdett.
Az első óra után így állnak a versenyzők:
1. Rosberg (Mercedes W05) 1:38.157 - 16 kör
2. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:44.016 - 8 kör
3. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:45.374 - 5 kör
4. Sutil (Sauber C33) 1:46.810 - 13 kör
5. Massa (Williams FW36) - 4 kör
6. Alonso (Ferrari F14 T) - 4 kör
7. Kobajasi (Caterham CT05) - 3 kör
8. Bianchi (Marussia MR3) - 2 kör
9. Juncadella (Force India VJM 07) - 2 kör
A brazil is megtette első mért körét, 1:40.020-szal övé a második legjobb idő. Magnussen is kimerészkedett egy felvezető kör erejéig, Rosberg pedig zsinórban 10 mért kör után visszatért a bokszba.
Massa az első tesztnapja után elismerte, meglepődött, milyen finom ételeket szolgáltak fel neki első williamses tesztnapján. "Elégedett vagyok az itteni étellel - jobb, mint amire számítottam. Ez Angliára nem igaz, de a motorhome-ra igen" - viccelődött az elmúlt 8 évben az olasz konyhához szokott brazil. "A kávé viszont sokkal jobb Olaszországban - lehet, hogy vennem kellene egy kávéfőzőt a csapatnak."
Hosszú idő után tett meg egy teljes kört egy F1-es autó volánja mögött, 1:50.299-es idejével egyelőre az utolsó, 7. helyen áll. Az elmúlt percekben Bianchi is mért kört futott, ő Kobajasit 2 másodperccel előzve jelenleg a 6.
"Az autónk rendben van, és nem is érzek nagy különbséget" - mondta a német, amikor arra kérték, hasonlítsa össze a 2013-as és 2014-es autókat. "Persze az idei autónk nehezebb, ezért olyan érzés, mintha rengeteg benzinnel vezetném a tavalyi gépet. A leszorítóerő is sokkal kisebb lett" - magyarázta. "A motornál érzek egy kis különbséget, és magasabb sebességi fokozatokat is használunk - néha előfordul majd, hogy a hajtűkanyarban az első helyett a harmadik fokozatba kapcsolunk."
Ezek szerint kezd javulni a pálya állapota. A dán most a 3. helyen áll, 1:40.702-es idővel. Rosberg most megint egy hosszabb etapot fut, de a körei lassabbak, mint az előbb.
Egyszerre hat autó is a pályán van, ez nem megszokott látvány. Magnussen feljött a második helyre, 1:38.391-es köre csak 2 tizeddel marad el Rosberg idejétől. A két spanyol, Alonso és Juncadella még nem futott mért kört.
Az eddig látottak alapján - a körszámokat tekintve - ma is a Mercedes lehet a legeredményesebb csapat. Ricciardo a biztató kezdés után egy ideje a bokszban van, továbbra is 5 kör áll a neve mellett.
Utolsó előttiként ő is megtette első mért körét, már csak Alonsóra várunk. Juncadella egyébként 2012-ben Forma-3-as Európa-bajnokságot nyert, tavaly pedig a DTM-ben versenyzett, ahol idén is elindul majd a futamokon.
A Mercedes bokszutcai információs táblája az Auto Motor und Sport szerint erre enged következtetni. A német zsinórban a 16. körét kezdte meg. Közben Alonso is megfutotta első mért körét, 1:39.999-es idejével a 4. helyre fért be.
A Mercedes és a Ferrari például különböző abroncsokat tesztel: Rosberg intermediate-ekkel, Alonso esőgumikkal köröz. A spanyol a hajtű előtt kis híján elvesztette uralmát az autója felett az eddigi leggyorsabb körében, de az ideje így is elég volt a 4. helyre.
Rosberg zsinórban a 22. körét kezdte meg, de az intermediate gumijai már kedzenek elhasználódni: legutóbbi köreiben már csak 1:44-es időre volt képes. Más autó most nincs is a pályán.
Két óra telt el, a jelenlegi állás:
1. Rosberg (Mercedes W05) 1:38.157 - 42 kör
2. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:38.391 - 14 kör
3. Massa (Williams FW36) 1:39.313 - 9 kör
4. Alonso(Ferrari F14 T) 1:39.999 - 14 kör
5. Juncadella (Force India VJM 07) 1:41.925 - 8 kör
6. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:44.016 - 8 kör
7. Sutil (Sauber C33) 1:44.224 - 21 kör
8. Kobajasi (Caterham CT05) - 1:44.859 - 15 kör
9. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:45.374 - 5 kör
10. Bianchi (Marussia MR3) 1:48.192- 5 kör
Megtett két kört, majd visszatért a bokszba. A Red Bull 7 körnél jár, miközben Rosberg már 50-szer ért körbe a jerezi pályán. Massa közben javított, 1:39.256-os idejével maradt a 3. helyen.
Magnussen, Alonso és Massa sokáig szorosan egymás mögött haladtak, majd a brazil mindkettejüket megelőzte. Kobajasi az eddigi legjobb idejét futotta meg, de Rosbergtől így is 6,5 másodperccel elmarad.
A Ferrari teljesen más programot fut, mint a Mercedes, Alonso gyakran tér vissza a bokszba. A spanyol továbbra is a 4. helyen áll, nem a gyors körökre hajt. A Red Bull még mindig csak egy mért kört tett meg, Ricciardo továbbra is 7 körnél jár, most is a garázsban üldögél.
A fiatal dán nem osztja azt a véleményt, hogy idén az újoncoknak a szokásosnál nehezebb dolguk lesz. "Szerintem ez az idény pont ideális a debütálásra. Az autókon végzett változtatások miatt máshogy kell majd vezetni, ezért mindenkinek sokat kell tanulnia" - vélekedett. "Persze nekem újoncként olyan dolgokat is meg kell majd tanulnom, amiket a többiek már nagyon jól ismernek - például a csapattal való együttműködést egy versenyhétvégén."
Ricciardo korábbi körei során túlmelegedést észleltek, ezért most egy ideiglenes megoldással próbálnak javítani a helyzeten: az RB10-re egy újabb szellőzőnyílás került.
Már 1:37.310-es idővel áll az élen. Juncadella is folyamatosan javít egyéni legjobbján, 1:41.132 a legjobbja, amivel az 5. helyen áll.
A hét során összesen. A Red Bull még 25-nél sem jár... Az osztrákok továbbra is a garázsban dolgoznak Ricciardo autóján. A Toro Rosso is csak 8 kört tett meg ma, de a legkevesebb időt (5 kört) Bianchi töltötte a pályán.
Egyelőre megbízhatóbbak az autók, mint az előző három napon, még senki nem robbant le a pályán. Pedig elég nagy a forgalom, most is 5 autó köröz egyszerre: a négy Mercedes-motoros csapat és Alonso.
Három óra telt el, az állás:
1. Rosberg (Mercedes W05) 1:37.310 - 76 kör
2. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:38.391 - 38 kör
3. Massa (Williams FW36) 1:39.256 - 28 kör
4. Alonso (Ferrari F14 T) 1:39.999 - 24 kör
5. Juncadella (Force India VJM 07) 1:41.132 - 20 kör
6. Kobajasi (Caterham CT05) - 1:43.193 - 31 kör
7. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:44.016 - 8 kör
8. Sutil (Sauber C33) 1:44.224 - 29 kör
9. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:45.374 - 7 kör
10. Bianchi (Marussia MR3) 1:48.192- 5 kör
Eddig egyértelműen ő a pénteki nap főszereplője: már 80 körnél jár, és 1:36.951-re faragta le a legjobb köridőt. Ez nem meglepő, hiszen a pálya egyre szárazabb, de még intermediate gumikat használnak a versenyzők.
Vajon melyikük fog javítani? Alonso legjobb köre már régóta 1:39.999, de egyelőre nem tud gyorsabb lenni. Közben egyre melegebb van, már 13 fokos a levegő.
Végre sikerült neki, az intermediate abroncsokon 1:39.477-re tornázta le egyéni legjobbját, de marad a 4. helyen.
A Forma-1 nagyura régóta ellenezte az autókra vonatkozó szabályváltozásokat, elsősorban az új turbómotorokkal nem tud megbékélni. A Daily Mailnek kifejtette, mit gondol a Forma-1 helyzetéről a jerezi teszt alapján. "Tudtam, hogy ez lesz - teljesen nevetséges" - utalt a gyakori műszaki hibákra. "Ragaszkodtak az új motorok bevezetéséhez, de ha ilyen versenyeket akarnak, akkor menjenek el Le Mans-ba."
"Az üzemanyagspórolást emlegetik, de ehhez nem kellenek az új motorok. Kisebb motorhome-okra lenne szükség, és akkor nem lenne szükségük annyi kamionra, amelyek egész Európát bejárják. A Mercedes 23 kamiont visz magával mindenhiva - ha tényleg spórolni akarnak a benzinnel, ezt kellene megszüntetni" - mondta, majd a turbók hangját is kritizálta. "Az egész helyzet teljesen abszurd. Az emberek hangos motorokat akarnak, hiszen az F1 arról szól, hogy különleges élményt nyújtunk. Most halk motorjaink vannak, és senki nem hajt ki a pályára."
Befejezte a versenyszimulációt - eddig összesen 91 kört teljesített, pedig még a nap felénél sem járunk. Őt Magnussen követi 43 körrel, Sutil 39-szer hajtott körbe a pályán. A Red Bullt régóta nem láthattuk, Ricciardo továbbra is 7 körnél tart.
Egyhuzamban, 3 gyors bokszkiállással. A nedves pályán nem küszködtek különösebben a gumikopással, bár az etapok végére jelentősen csökkent Rosberg tempója. A Mercedes most bevonult a garázsba, valószínűleg hosszabb szünetet tartanak.
A legutóbbi egy órában viszonylag nagy forgalom volt a pályán, de most csak a visszatérő japán pilóta próbálgatja a Caterhamet. Intermediate gumikat használ, a slickeket még senki nem merte bevállalni a folyamatosan száradó pályán.
A Mercedes képén kissé fáradtnak tűnik a délelőtt megtett 91 kör után. Lehet, hogy a többiek is korán tartanak ma szünetet, továbbra is csak Kobajasi van kint a pályán.
Hamilton Mercedesében gyönyörűen muzsikál a turbó, nem lesz ezzel semmi gond.
Még mindig intermediate gumikon hajtott ki az addig üres pályára, és 1,6 másodperces előnnyel, 1:35.334-es idővel az élre ugrott.
A Caterham és a Marussia is jelezte a Twitteren, hogy ebédszünetet tartanak, és továbbra is Alonso az egyetlen versenyző a pályán. A spanyol már 48 kört tett meg, ezzel Rosberg után ő töltötte a legtöbb időt az autóban. Most 1:38-as köröket fut.
A nap félénél így állnak a versenyzők:
1. Alonso (Ferrari F14 T) 1:35.334 - 50 kör
2. Rosberg (Mercedes W05) 1:36.951 - 91 kör
3. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:38.391 - 43 kör
4. Massa (Williams FW36) 1:39.256 - 34 kör
5. Juncadella (Force India VJM 07) 1:41.132 - 32 kör
6. Kobajasi (Caterham CT05) - 1:43.193 - 41 kör
7. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:44.016 - 8 kör
8. Sutil (Sauber C33) 1:44.224 - 42 kör
9. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:45.374 - 7 kör
10. Bianchi (Marussia MR3) 1:48.192- 5 kör
Magnussen és Kobajasi csatlakozott Alonsóhoz, a Caterhamnél nem sokáig ebédeltek. Senki nem kockáztat, a slickeket még nem merik kipróbálni.
Bár az eredeti tervek szerint ma egész nap Rosberg tesztelt volna, a német jóval több kört tett meg eddig, mint csapattársa, ezért a Mercedes újra lehetőséget ad Hamiltonnak. A brit első, keddi tesztnapja 18 kör után befejeződött egy baleset miatt, tegnap pedig 62 kört teljesített. Rosberg szerdán 97, pénteken 91 kört tett meg.
Régóta a pályán van, viszonylag egyenletes tempót fut 1:37-1:38-as körökkel. Rövid időre Magnussen is kinézett a bokszból, de most csak a spanyol köröz.
Az Autosport információi szerint az aerodinamikai részleget irányító Marcin Budkowski elhagyta a csapatot, a helyére Doug McKiernant nevezik ki. A brit eddig is aerodinamikai főmérnökként segítette a csapatot, ezért megfelelő helyettese lehet a McLarentől hat szezon után távozó Budkowskinak. "Marcinnak és a McLaren Racingnek eltérő elképzelései voltak az aerodinamikai részleget érintő stratégiai tervekről, ezért úgy döntöttünk, elválnak útjaink" - erősítette meg a McLaren egyik szóvivője. Budkowski távozásában az is közrejátszhat, hogy komoly szerepet vállalt a gyengén sikerült MP4-28 tervezésében.
Rajta kívül csak Magnussen aktív, hamarosan ő is eléri az 50 kört. Alonso már 64-nél jár, és továbbra is az ő neve áll a tabella élén.
Több mint két órája nem láthattuk Ricciardót a pályán. A túlmelegedéssel kapcsolatos problémáikat egy ideiglenes megoldással ugyan megpróbálták kiküszöbölni, de azóta is a garázsban foglalkoznak az autóval. Egyelőre a negyedik napjuk sem sokkal sikeresebb, mint az első három.
A csapat bejelentette, hogy a nap hátralévő részében már nem hajtanak ki a pályára. "Most teljes mértékben Bahreinre koncentrálunk" - írták a Twitteren. Sok munkájuk lesz addig, és máris hátrányból indulnak a többiekhez képest. A négy nap alatt összesen 21 kört tudtak megtenni.
Magnussen, Juncadella és Kobajasi is intermediate-ekkel köröz a pályán. A dán javított egyéni legjobbján, de 1:38.359-es idejével marad a 3. helyen.
Zsinórban hatszor javította meg egyéni legjobb idejét, legutóbbi, 1:37.391-es körével már csak 4 tizedre van Rosbergtől. Végül visszatért a bokszba, most senki nincs a pályán.
Ebben a cikkünkben a wokingi csapat vitatott megoldásáról olvashatnak bővebben.
A csapatfőnök Christian Horner legalábbis úgy gondolja, a jerezi problémák orvosolhatóak lesznek a következő gyakorlásig. Bahreinben legközelebb február 19. és 22. között, majd febuár 27. és március 2. között tesztelhetnek az istállók.
Az állás három órával a nap vége előtt:
1. Alonso (Ferrari F14 T) 1:35.334 - 71 kör
2. Rosberg (Mercedes W05) 1:36.951 - 91 kör
3. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:38.391 - 43 kör
4. Massa (Williams FW36) 1:39.256 - 34 kör
5. Juncadella (Force India VJM 07) 1:39.631 - 32 kör
6. Kobajasi (Caterham CT05) - 1:43.193 - 51 kör
7. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:44.016 - 8 kör
8. Sutil (Sauber C33) 1:44.224 - 43 kör
9. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:45.374 - 7 kör
10. Bianchi (Marussia MR3) 1:48.192- 5 kör
Úgy tűnik azonban, hogy a száraz pályás gumik még mindig nem ideálisak, a japán azonnal vissza is tért a bokszba. Most teljesen üres a pálya.
Ez már akkor is így marad, ha többet senki nem megy ki a pályára. Az első napon összesen 93 kört tettek meg a csapatok, szerdán 331-et, csütörtökön 340-et, ma pedig már a 400-as határt is átlépték. Figyelemre méltó, hogy a piros zászlót ma még egyszer sem kellett meglengetni.
1:39.163-as kört futott intermediate gumikon, de maradt a 4. helyen. Rajta kívül Sutil és Magnussen van a pályán.
A dán egymás után két körben is óriásit javíott, 1:34.084-es idővel vette át a vezetést. Egyelőre nem tudjuk, milyen gumikon köröz - lehet, hogy felrakták neki a slickeket.
A Force India tesztpilótája a 40. körét 1:36.300 alatt teljesíti, amivel Alonso és Rosberg közé furakszik be a tabellán, a következő alkalommal viszont 1:33.119 alatt ér körbe, a nap eddigi legjobb időeredményét érve el. Persze ez még mindig 10 másodperccel rosszabb a tegnapi etalonnál, mert vizes a pálya, de Juncadella a szuperlágy keverékű slickeken van kint a pályán.
Újabb 9 tizedet farag le az időből, 1:32.260-nal már megint ő áll az élen. A McLarenen a Pirelli kemény keverékű téligumijai vannak.
1:31.719-re faragja le a köridejét. A pálya állapota egyértelműen javul (egyes részein már van száraz ív, máshol még vizes), ezért míg a Force India és a McLaren visszatért a bokszba, Massa és Sutil úgy döntött, ideje beszállni a buliba.
A brazil 1:36.873-as ideje élesben nem érne, mert levágta hozzá a sikánt, a Marussia versenyzője viszont tényleg felkapaszkodott hatodiknak, megelőzve Sutilt. Massa a téligumikat, Bianchi az intereket, a szintén a pályán lévő Sutil pedig a közepes keverékű Pirelliket választotta ehhez az etaphoz.
Egyelőre meg nem erősített hírek szerint az F1-es programjuk technikai igazgatóját, Rémi Taffint vakbélgyulladással kórházba vitték. Humán műszaki hiba... Vajon stressztől lehet ilyet kapni?!
Most váltotta le Nico Rosberget, aki a délelőtt folyamán az év első versenyszimulációját teljesítette a Mercedesszel. A csapat közlése szerint a német már 188, a brit viszont még csak 80 kört tett meg a héten - van mit behozni! Hamilton 1:40.227-es idővel iratkozik fel a tabellára.
Jelenleg Alonso, Hamilton és Sutil tartózkodik a pályán. A spanyol már a 6. körét teljesíti ebben az etapban, mégpedig 1:34.331 alatt.
Az ideje 1:31.551. A Force Indiával a szuperlágyakon köröző Juncadella is javított, de végül 26 ezreddel elmaradt a Ferraritól. Nemrég Hamilton is előreugrott a 4. helyre, de a hátránya 4 másodperc.
Juncadella és Alonso megint javított, ezért szűk 2 órával a leintés előtt így fest az állás:
1. Alonso (Ferrari F14 T) 1:30.861 - 86 kör
2. Juncadella (Force India VJM 07) 1:31.399 - 54 kör
3. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:31.804- 89 kör
4. Massa (Williams FW36) 1:33.206 - 51 kör
5.Hamilton (Mercedes W05) 1:35.651 - 16 kör
6. Rosberg (Mercedes W05) 1:36.951 - 91 kör
7. Sutil (Sauber C33) 1:39.941 - 56 kör
8. Bianchi (Marussia MR3) 1:40.966 - 12 kör
9. Kobajasi (Caterham CT05) - 1:43.193 - 54 kör
10. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:44.016 - 8 kör
11. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:45.374 - 7 kör
Nahát! Úgy tűnik, megint Sutil van a kavicságyban a Sauberrel. Már tegnap is kicsúszott egyszer, akkor a saját hibájából: a hideg hátsó gumikon túl nagy gázt adott a 6-os kanyar kijáratánál, ami a turbómotorok nyomatéka mellett nem nyerő ötlet. Úgy tűnik, most az utolsó sikánnál forgott meg.
Itt olvasható a villámelemzésünk arról, hogy a katasztrófális első teszthét miatt mennyire kerülnek behozhatatlan lépéshátrányba, és mi volt a gondjuk voltaképpen.
Ezúttal hamar elszállították a Saubert a kavicságyból, de egyelőre senki nem robogott ki a pályára. Pedig az előbb még sűrű volt a forgalom. A megszakítás előtt egyébként Alonso már az etapjának a 17. körében járt, amikor 1:30.861-gyel felállította a nap legjobbját. Persze ne felejtsük el, hogy vizes a pálya! De Hamilton is arról számolt be tegnap, hogy kisebb mértékű a gumikopás a tavalyihoz képest.
Hirtelen Juncadella, Magnussen, Massa és Hamilton is aktivizálta magát, úgyhogy négy autó van a pályán. Valóságos tömeg! Ja, egyébként a tabella alján nem más tanyázik, mint a Red Bull, de a Toro Rosso is mindössze 8 kört tett meg. Ez az újonc Danyiil Kvjatnak talán még jobban árt, mint a csapatnak, mert neki minden megtett kilométerre szüksége lenne.
Igen, eltalálták: az egyik Juncadella a Force Indiával, aki 1:30.437-re faragja le az idejét. Csakhogy Massa másodszorra még jobb kört megy, 1:29.852-vel a tabella élére tornázva a Williamst. Hamilton is javított, de egyelőre csak a 4. helyen áll, Magnussen előtt.
Már 1:29.676-nál, aztán 1:29.403-nál jár, amivel 0,791 másodpercre nőtt az előnye. De vigyázat: Alonso is visszatért a pályára, amely egyre szárazabb! Juncadella közben visszatért a bokszba.
Némi szünet után újra elfoglalja a helyét a tabella tetején, 1:29.343-as ideje 6 századdal jobb Massáénál. A forgalom tényleg kezd gondokat okozni a pályán, az elmúlt percekben többször előfordult, hogy valakinek le kellett húzódnia. Az első öt helyezett van kint jelenleg.
Megy a ping-pongozás a két excsapattárs között: ezúttal Massán volt a sor, hogy 1:29.023-mal megfussa a nap eddigi legjobb körét.
Bármilyen meglepő, ma még csak a második. Hogy ki idézte elő? Magnussen, aki vélhetően műszaki hiba miatt parkolta le McLarenjét a sikánnál.
Nem kis váltás volt ez a számára a Ferraritól, de miután tegnap először vezette új csapata autóját, igencsak fel volt dobva, mert azt mondta, a beilleszkedése a vátnál is jobban alakult. "A Williams profi csapat, nagyszerű munkát képesek végezni az F1-ben. Nem azért vannak itt, hogy a mezőny végén küszködjenek" - jelentette ki. "A csapatról, az autó vezetéséről, a motorról, a gumikról, a váltóról szerzett első benyomásokkal, sőt úgy egyáltalán mindennel elégedett vagyok."
Illetve csak meg. A jelek szerint a sikánban mutatott be egy piruettet, de a McLaren a pályán maradt, tehát vélhetően nem sérült meg. A helyszínre siető szerelők egyike barátságosan hátbaveregeti Magnussent, aki újoncként nyilván meg van szeppenve egy kicsit attól, hogy élesben most tett először rossz fát a tűzre. Több is veszett Mohácsnál! Még mindig folyik az autó mentése.
A pályát megnyitották. Még 55 perc van hátra a tesztnapból, de egyelőre csendes a környék. Iletve csendes volt, mert most Juncadella, Sutil és Bianchi is kirobogott a bokszból. A Sauber ezek szerint nem sérült meg a háromnegyed órával ezelőtti kicsúszás során.
Alonso is kedvet kapott a játékhoz. Bianchi máris 1:36.734-re javított, amivel a 6. helyet kaparintotta meg, igaz, 5 másodperccel a 4. helyezett Hamilton mögött.
Háromnegyed órával a leintés előtt így fest az állás:
1. Massa (Williams FW36) 1:29.023 - 71 kör
2. Alonso (Ferrari F14 T) 1:29.290 - 100 kör
3. Juncadella (Force India VJM 07) 1:30.176 - 69 kör
4.Hamilton (Mercedes W05) 1:30.822 - 32 kör
5. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:31.804- 102 kör
6. Bianchi (Marussia MR3) 1:35.589 - 20 kör
7. Rosberg (Mercedes W05) 1:36.951 - 91 kör
8. Sutil (Sauber C33) 1:38.906 - 63 kör
9. Kobajasi (Caterham CT05) - 1:43.193 - 54 kör
10. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:44.016 - 8 kör
11. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:45.374 - 7 kör
Alonso és Magnussen is 102 körnél tart reggel óta, ami új rekord az idén. Viszont csapatként a Mercedes tette meg a legtöbbet: a délelőtt versenyszimulációt teljesítő Rosberg és az őt délután váltó Hamilton együtt 125 kört teljesített eddig a nap folyamán.
Bár a Red Bull lényegében elvesztegette ezt a hetet, Ricciardo délután azt mondta, pánikra semmi ok, mert az idő nekik dolgozik. "A miénk a legjobb csapat a világon, úgyhogy talpra fog állni. A szezon még el sem kezdődött, itt még nem vesztünk pontokat" - mutatott rá. "A pozitívum az, hogy bár a problémákat nem tudtuk megoldani itt a pályán, már rájöttünk, hogyan szabadulhatunk meg tőlük. Ehhez csak időre van szükségünk, de az irány már mindenki számára világos."
A jó hír, hogy a sors egyik versenyzőjüknek sem kedvezett: Ricciardo 10, Vettel 11 kört tett meg a héten. Szuper! A Red Bull helyzetével kapcsolatos cikkünk itt olvasható.
Ezzel néhány pillanatra akadályozza a bokszkijáratnál Magnussent, aki az iménti kipördülése után máris visszatérhetett a pályára. Ideje a Ferrari nyomába erednie, mert Alonso közben lekörözte: már 107 kört tett meg. Ez az első teszthéten, a sok újdonságot tekintve igencsak szép eredmény!
Bár motorszállítóként és csapatként is nagyszerűen indult számukra az előszezon, és sokak szemében előléptek favorittá, Rosberg elismerte, hogy az erőviszonyokat egyelőre lehetetlen felmérniük. "A tempónkról gőzünk sincs, mert túl korán van. Márpedig az igencsak fontos tényező" - mutatott rá. "De egyelőre semmit nem járattunk csúcsra, még a versenyzőt sem! Csak az volt a fontos, hogy minél több kilométert tegyünk meg."
Rosberg megerősítette, hogy délelőtt "egy egész versenyszimulációt teljesítettem, néhány extra körrel. Az aszfalt még vizes volt, ezért az intermediate-eket használtam, és azok nem koptak túl gyorsan, szóval úgy tűnik, a gumik egyelőre rendben vannak. A slickek keveréke egyértelműen kemény, ezért elképzelhető, hogy a versenyeken kevesebb kerékcsere lesz."
A 107. körét 1:30.806 alatt teszi meg, ezzel az 5. helyre tolja le Hamiltont. Jelenleg csak Massa, Sutil és a körkirály Alonso van a pályán. Ő már 113 kört zavart le, pedig kedden még az egész mezőny együtt hozott össze 93-at! Alonso most 145 ezredet javított is, de továbbra is második Massa mögött.
Bár a teljesítményre vonatkozó kérdésekre egyelőre nehéz választ adni, mert a csapatok a köridő helyett a megbízhatóságra hajtottak a héten, a pálya szélén álló megfigyelők az autók néhány alapvető jellemzőjét leszűrték. Ezek alapján a McLaren mozgása keltette a legkedvezőbb benyomást: az MP4-29 kiegyensúlyozottnak tűnt. A Ferrari fara túl sokat táncolt a kigyorsításoknál, a Williams eleje feltűnően jól tapadt, ezért szinte az orrán fordult, de cserébe hajlamos volt a túlkormányzottságra, a Mercedes pedig épp ellenkezőleg, enyhén alulkormányzott volt. Mindez a gumikopást is befolyásolja.
Két lépésben javít, másodszor 1:28.229-re, így már 9 tizedes előnnyel vezet Alonso előtt. Vajon valaki meg tudja még előzni? Tegnap 2. lett, most egyet előreléphet.
Kvjat hosszú szünet után végre kihajtott a pályára... És megállt. De úgy tűnik, Magnussen meg kicsúszott a 10-es kanyarnál, úgyhogy akár ütközhettek is. Még nem világos, mi történt, de az Auto Motor und Sport szerint letört a McLaren eleje.
James Roberts szakíró screenshotján látható. Mondjuk ha már valamikor össze kellett törnie az autót, ahhoz most volt a legjobb pillanat, amikor már csak percek voltak hátra teszthétből. Még mindig piros zászló van érvényben, de Hamilton kihajtott a garázsból, és megtett néhány métert a bokszutcában, majd megállt. Vajon minek? A Mercedes oldaldoboza az Autosport szerint be volt kenve a zöld áramlásjelző festékkel, de olyat még nem hallottunk, hogy valaki a bokszban bonyolítson le aero-tesztet...
Az utolsó két percre nem túl meglepő módon már nem nyitották meg a pályát, így Massa jókora előnnyel maradt az élen. Köszönjük az egész hetes figyelmet! Ne menjenek messzire, mert rövidesen bővítjük a cikket a részletes összefoglalóval, benne sok nyilatkozattal, meg persze a teljes eredménylistával.
Felipe Massa volt a leggyorsabb a 2014-es előszezont megnyitó jerezi tesztsorozat utolsó napján, pénteken, amelyen azonban az időeredmények elmaradtak a csütörtökitől, mert a délelőtti eső és a felhős idő miatt egész nap nedves maradt a pálya. A körözésnek néhány perccel a leintés előtt Kevin Magnussen kicsúszása vetett véget, míg a visszatérő műszaki problémákkal küszködő Red Bull már az ebédszünetben pakolászni kezdett, és elhagyta a helyszínt.
Massa örömmel fogadta, hogy a Williams egész nap megbízhatóan ment. „Ez nem volt egy jó nap, mert esett az eső, de legalább vizes pályán is köröztünk, ami fontos volt ahhoz, hogy megértsük az autó viselkedését az új esőgumikkal és motorral" – mondta a brazil, aki úgy érzi, a Ferrarinál töltött évek után könnyen beilleszkedett új csapatához. „Több kört teljesítettünk ma, mint az előző három napon, ami fontos volt." A Williams vezető tesztmérnöke, a Lotustól igazolt Rod Nelson eredményesnek minősítette a továbbra is főként rendszerellenőrzésekkel töltött napot, és megjegyezte, hogy „egyelőre nagyon elégedettek vagyunk az autó teljesítményével és megbízhatóságával egyaránt."
A 2. helyen Fernando Alonso végzett a Ferrarival, miután 115 kört tett meg egyetlen nap alatt, ami rekordnak számít a hét során. A pályaviszonyokra való tekintettel ma először az esőgumikat tesztelték, majd az új autó üzemeltetéséhez szükséges különféle procedúrákat gyakorolták. A spanyol versenyző késő délután, a felszáradó pályán a Force India tartalékpilótájával, Daniel Juncadellával versengett az első helyért, és egészen hosszúnak számító, bő húsz körös etapokat is teljesíteni tudott. A Ferrari elégedett lehet: a négy nap alatt csak a Mercedes töltött több időt a pályán, mint ők.
Alonso „sűrűnek és kihívásokkal telinek" minősítette a napot. „Sok kört tehettünk meg, ami az elsődleges cél volt ezen a teszten" – tette hozzá. „Nehéz volt tiszta képet kapni az esőgumikról, mert az aszfalt sem igazán nedves, sem igazán száraz nem volt, ami talán a legrosszabb helyzet az intermediate-ek viselkedésének megértése szempontjából. A délutánunk viszont jól alakult, ki tudtunk próbálni többféle aerodinamikai és mechanikai konfigurációt, közben sok adatot gyűjtve, amelyek hasznosak lesznek az autó továbbfejlesztéséhez."
Juncadella végül a 3. helyre szorult, a Force India azonban így is jó napot zárt.
A Mercedes kitartóan folytatta a körözést
A McLaren újonca, a csütörtökön a hét legjobb körét futó Magnussen számára sokáig biztatóan zajlott a pénteki tesztnap, ám az utolsó órában két hibát is elkövetett. Délután 4 körül megpördült a sikánban, s mivel az autója a forgalommal szemben ugyan, de a pályán állt meg, nem érte kár. Szűk egy órával később azt már nem úszta meg ennyivel, hogy a 10-es kanyarból kigyorsítva elvesztette az irányítást a McLaren felett, amely orral a szemközti gumifalba csapódott, s így megrongálódott az eleje. A dán versenyző ennek ellenére is tekintélyes számú, 110 kört tett meg.
A Mercedes ma megosztotta a munkát a pilótái között, mert a keddi műszaki hiba – az első vezetőszárny leszakadása – miatt Lewis Hamilton különben aránytalanul kevesebb időt tölthetett volna az autóban Nico Rosbergnél. Kettejüknek köszönhetően a Mercedes több (132) kört tudhatott maga mögött a nap végén, mint bármelyik másik csapat, így az egész héten ők tették meg a legnagyobb távolságot is, 1368 km-t. (A teszthét részletes összefoglaló táblázatai itt tekinthetőek meg.) Rosberg volt az első a mezőnyben, aki egy egész, 74 körös versenyszimulációt teljesíthetett a 2014-es autójával, intermediate gumikon, két bokszkiállást közbeiktatva.
"Egy egész versenyszimulációt teljesítettem, néhány extra körrel" – erősítette meg, miután átadta a volánt a csapattársának. „Az aszfalt még vizes volt, ezért az intermediate-eket használtam, és azok nem koptak túl gyorsan, szóval úgy tűnik, a gumik egyelőre rendben vannak. A slickek keveréke egyértelműen kemény, ezért elképzelhető, hogy az idei versenyeken kevesebb kerékcsere lesz."
A Marussia is eredményes napon van túl: a Ferrari-motoros MR03-at csak tegnap délután küldték először pályára, de máris több kört tettek meg, mint a Red Bull. Jules Bianchi a 6. helyre kormányozta az egyszerűen elegáns autót, 1,4 másodperccel lemaradva a közvetlenül előtte végző Hamiltonhoz képest. A csapat az új, fly-by-wire rendszerű fékek megismerésével kezdte a napot, majd végig műszaki hibák nélkül folytatta a tesztelést. „Az autót nagyszerű vezetni, és örülök, hogy egész sok kört sikerült megtennünk" – lelkendezett Bianchi.
A Renault csapatai kerültek a tabella aljára
A Marussia mögött nagy rés tátongott a tabellán, aminek az volt az oka, hogy a többiek még vizes pályán, vagy esőgumikkal érték el a legjobb időeredményüket. A 7. Adrian Sutil lett, aki a csütörtöki megpördülése után ismét összehozott egy kicsúszást a Sauberrel, jóllehet, az autója ezúttal nem rongálódott meg. „Ma elég nehezek voltak a pályaviszonyok, mert a leszoríterő egyébként is csökkent, és a tapadás szintén gyenge volt" – magyarázta Sutil. „A fly-by-wire rendszerű fékekkel már elégedett voltam. Még alaposabban meg kell ismernünk őket, de rengeteg adatot sikerült gyűjtenünk, amelyeket elemezve sokat tanulhatunk róluk."
A lista alján a Renault három csapata végzett. Közülük a Caterham tudta teljesíteni a legtöbb – 54 – kört, a délutánra tervezett hosszabb etapokra azonban nekik sem nyílt lehetőségük. „Többféle motorvezérlési beállítással kísérleteztünk, és kétségkívül jól haladtunk, de közvetlenül ebéd után egy újabb motorhiba miatt meg kellett szakítanunk a programunkat" – árulta el Kamui Kobajasi, aki ma mutatkozott be új alakulatánál.
A Red Bull két csapata tovább szenvedett. Az újonc Danyiil Kvjat ma is csupán 9 kört tölthetett a pályán a Toro Rossóval, ami bizonyára jelentősen hátráltatni fogja a felkészülésben, mert minden megtett kilométerre szüksége lenne.
A Red Bull a négy nap alatt össz-vissz 93 kilométert töltött a pályán, és azt is úgy, hogy az RB10 többször lerobbant. Daniel Ricciardo délelőtt lezavart ugyan 7 kört, ám az öröme nem tartott sokáig. Bár a csapat versenymérnök-koordinátora, Andy Damerum azt állította, mind ők, mind a Renault közelebb kerültek a makacs gyerekbetegségek megoldásához, hozzátette: „Később felfedeztünk egy műszaki hibát az autón, melynek a vizsgálata során kiderült, hogy nem tudnánk időben kijavítani, ezért úgy döntöttünk, korán befejezzük a programunkat, és a begyűjtött adatok segítségével elkezdünk felkészülni Bahreinre." A Red Bullnál bíznak benne, hogy a Milton Keynes-i főhadiszálláson képesek lesznek orvosolni a hibákat. (A csapat vergődéséről szóló részletes cikkünk itt olvasható.)
Az istállóknak most bő két hetük lesz elemezni az első teszthéten szerzett adatokat, és elvégezni az előrelépéshez szükségesnek tűnő módosításokat, mert legközelebb a február 19. és 22. közötti, Bahreinben megrendezésre kerülő teszten léphetnek majd pályára.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!