Button végzett az élen, a Red Bull megtorpant
2014. január 29. 08:58
A McLaren az elvesztegetett kedd után ma már 13 kört tett meg, és Button 1:36.094-es idejével az élre is repítette az MP4-29-et. A pálya az éjszakai eső után vizes volt, de még fel is locsolták, péntekről előre hozva az esőnapot, azóta azonban az aszfalt lényegében felszáradt, bár többnyire még mindenki intermediate gumikat használt. A Red Bull Vettellel és a Mercedes Rosberggel egyelőre csak ellenőrző köröket teljesített, a Force India és a Caterham viszont még azt sem. A Marussia várhatóan holnap kezdi meg a tesztelést. Csak egyszer volt piros zászló, Gutiérrez ártalmatlan megpördülése miatt.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Forma-1 2014-es előszezonjának második tesztnapjáról élőben készülő tudósításunkban! A pálya ma szokás szerint reggel 9 és délután 5 óra között lesz nyitva, hivatalos ebédszünet nélkül. Végig igyekszünk érdekes háttérinformációkkal, képekkel és adalékokkal szolgálni.
A Pirelli eredetileg pénteken akarta mesterségesen elárasztani a pályát, hogy tesztelhesse az esőgumikat, mivel azonban az éjszaka zuhogott, ezért az aszfalt most úgyis nedves, ezt előrehozták mára. Jelenleg nem esik, de később fellocsolhatják a pályát, ha felszáradna. A tesztelés kezdeti fázisában, amikor még úgysem az időeredményekre hajtanak a csapatok, ez kisebb veszteség, mint később.
Az első nap döcögősebben alakult még a vártnál is, végül csak hatan tudtak megtenni mért kört. A leggyorsabb és legszorgalmasabb Kimi Räikkönen lett a Ferrarival. Bár a nap Lewis Hamilton és a Mercedes számára kezdődött a legbiztatóbban, ő a leszakadó első szárny miatt már alig négy órányi körözés után a gumifalban kötött ki. A napról készült részletes összefoglalónkat sok nyilatkozattal itt olvashatják.
A kis csapat, miután az utolsó pillanatban késedelmet szenvedett a programja, csak tegnap indult el Jerezbe. A többiek már vasárnap megérkeztek. Még nem világos, hogy már ma pályára tudják-e majd küldeni az autójukat, vagy erre csütörtökig várniuk kell.
Egyébként tegnap a McLaren egy nem várt elektromos hiba miatt egyáltalán nem tudott pályára lépni, és a Red Bull is csak az utolsó negyedórában gurult ki a garázsból, hogy Sebastian Vettel megtegyen vele 3 ellenőrző kört.
Egy traktor vontatja a víztartályt, amelyből még több vizet permeteznek a pályára az esőgumik teszteléséhez. Bizarr látvány! Sokan azon élcelődnek, hogy nem tűnik sokkal rosszabbnak az aerodinamikája, mint néhány idei F1-es autónak. Amíg körbe nem ér (az időeredményét később közöljük, de tegnap biztosan megszerezte volna vele a 7. helyet), természetesen nem nyitják meg a bokszutcát.
Jó hír a wokingiaknak: a mérnökök már kiültek a bokszutcai irányítóközpontba, és úgy tűnik, a tegnapi kényszerpihenő után az MP4-29-cel végre megtehetik az első ellenőrző köröket. Az autóról a fotógalériánk itt tekinthető meg.
A jó öreg Murphy-törvény: miután fellocsolták a pályát, ismét eleredt az eső... Még mindig a rajtra várunk.
Miután egy traktor a menetiránnyal szemben végigszáguldott (aha) a célegyenesben, megnyitották a pályát. És melyik autó avatja fel ma? A McLaren MP4-29. Hurrá!
Miközben Jenson Button az ellenőrző köre után visszagurult a garázsba a McLarennel, a Williams és a Sauber is kiküldte a pályára az autóját. Tegnap 1:27-es volt a legjobb köridő, ami kb. 10 másodperccel lassabb az egy évvel ezelőtti legjobbnál, de Gary Anderson, a Jordan korábbi technikai igazgatója szerint az autók valójában csak 3-4 másodperccel fognak lassulni a tavalyihoz képest. Ő 1:23-1:24-es köröket vár erre a hétre, mert tudni kell, hogy egyelőre a motorokat is csak 9-10 ezres percenkénti fordulatszámmal forgatják a megengedett 15 ezer helyett, és az ERS teljesítményét sem használják ki. Ráadásul, mondja Anderson, "ezek az autók teljesen újak, ezért az a rutin, amit a csapatok követni szoktak, miután visszatérnek a garázsba, drámaian megváltozott. Hihetetlen ütemben kell tanulni."
Miután Gutiérrez és Bottas visszatért a bokszba, csönd van Jerezben. "Az autónk újra a garázsban van, hogy elvégezzünk rajta néhány aerodinamikai változtatást, ezért Valtteri kiszállt a pilótafülkéből" - írja a Twitteren a Williams.
Bár úgy volt, hogy már reggel 6 körül megkapják a főhadiszálláson sebtében legyártott új, megerősített első vezetőszárnyat Hamilton tegnapi balesete után, az Auto Motor und Sport szerint az alkatrészek még nem értek Jerezbe, ezért csak késő délelőtt tájban tudják majd folytatni a programjukat.
A mókás orrkúp ellenére menet közben egyáltalán nem néz rosszul Adam Cooper szakíró imént készült fotóján.
Gutiérrez aktivizálta magát, végre megint történik valami. Persze tűzijátékra ne készüljünk, de most ennek is örülni kell. Sőt Pérez is csatlakozott hozzá a Force Indiával.
A csapat technikai igazgatója, Paddy Lowe tegnap este elismerte, hogy érzékenyen érintette őket a szárny hibája, mert a tesztelés kezdeti szakaszában nincs elég pótalkatrész. "Tudjuk, hogy hol adta meg magát, és igyekszünk megérteni, hogy azon a ponton miért nem volt elég erős" - mondta tegnap. "Ezeket a dolgokat kimerítően teszteljük és modellezzük a laborban, ezért kicsit összezavar minket, ha mégis ilyesmi történik. Keményen dolgozunk egészen estig, hogy holnapra megtaláljuk a megoldást."
Sőt a második és a harmadik is: 1:49.424-gyel kezdett, majd 1:45.089-cel és 1:44.610-zel folytatta. Pérez visszatért a bokszba mért kör nélkül, most viszont Räikkönen jelent meg a pályán a Ferrarival. Ne felejtsük el, hogy vizes az aszfalt!
Gutiérrez egy 4 körös etapot fejezett be, ami a jelenlegi viszonyok között hosszúnak számít. Ő már 7 körnél jár, míg Pérez 2-nél, és mindenki más legfeljebb 1-nél. Micsoda rajt!
A technikai igazgatójuk, Andy Green az Auto Motor und Sportnak azt mondta, szeretnének több időt a pályán tölteni, "de még nincs elég pótalkatrészünk. Ha valami történik, lehúzhatjuk a rolót." Ezért kicsit módosítottak a tervezett programjukon.
A Mercedes, a Red Bull, a Toro Rosso és a Caterham viszont még egyáltalán nem volt kint a pályán ma. És altatni ezúttal senki nem fog.
Az első napon a csapatok együtt is csak 93 kört tudtak megtenni, míg tavaly 657-et. A Toro Rosso technikai igazgatója, James Key azt mondja, ez még nem gond, mert a nehéz kezdetre a sok újdonság miatt számítani lehetett, de ha egy csapat ma sem lesz képes megkezdeni az érdemi munkát, már pánikba eshet, hiszen idén mindössze 12 tesztnapot rendeznek a szezon nyitánya előtt.
"Ha valaki a második nap végéig is csak pár kört tud teljesíteni, kezdhet aggódni" - vélte. "Ha az autók izzó turbóval, kicsit füstölve térnek vissza a garázsba, az nem gond. Gyakran egészen triviális problémák adódnak, amelyek mégis órákra a garázsba tudnak kényszeríteni. Ha nem vagyunk kint a pályán, nem teljesítjük a sorozatban a köröket, amivel tetten érhetjük például az esetleges túlmelegedéseket, később merülhetnek fel olyan gondok, amelyekről még tudomást sem szerzünk."
1:41.444-es köre után azonnal visszatér a bokszba.
Az első órában összesen 15 kört láthattunk, és ketten regisztráltak időeredményt:
1. Pérez (Force India VJM07) 1:41.444 - 5 kör
2. Gutiérrez (Sauber C33) 1:44.610 - 7 kör
3. Button (McLaren MP4-29) - 1 kör
4. Räikkönen (Ferrari F14 T) - 1 kör
5. Bottas (Williams FW36) - 1 kör
Sőt Räikkönen és Vettel is követi őt a pályára. Közben az FIA technikai küldötte, Jo Bauer a bokszutcában sétál, és az autókat vizsgálgatja.
Az első mért körét 1:39.148 alatt teljesíti, 2,3 másodpercet verve az eddig vezető Pérezre. Bottas még mindig a pályán van, Vettel viszont az ellenőrző köre után rögtön bement a bokszba. Gutiérrez ellenben kijött.
Ez örömhír a Saubernek, mert tegnap egész nap is csak 7-et tudtak teljesíteni. Egyébként az intermediate gumikat használja, és rajta kívül csak Räikkönen van a pályán.
Egy spanyol riporternő éppen beszél, amikor Hamilton a letörő első szárny miatt a gumifalba csapódik. Ez még tegnap történt, persze:
A gázra rálépve Räikkönen farolt egy szépet, majd röviddel később faképnél hagyta Gutiérrez Sauberjét. De azóta már mindketten visszatértek a bokszba, és Button meg Bottas váltotta őket a pályán.
Bár a befújt diffúzort betiltották, és már csak egyetlen kipufogócső lehet hátul, az autó középvonalában, apró trükkökkel a mérnökök így is igyekeznek aerodinamikai célra hasznosítani a kipufogógáz energiáját. Az MP4-29 hátuljáról készült fotón látszik, hogy a McLaren a trapézkarok profiljával próbálja a hátsó szárny alatti "majomsámliba" terelni a gázt.
1:38.374 alatt teszi meg az 5. körét. 0,774 másodpercet verve Räikkönenre. Jelenleg csak a Williams aktív a pályán.
Bár úgy tűnik, a közfelháborodás ellenére marad az az új szabály, amely szerint az idényzárón a szokásos pontszámok dupláját fogják kiosztani, a Mercedes GP ügyvezetője, Toto Wolff szerint a visszajelzésekre való tekintettel igenis át kellene gondolni. "Vajon helyes lépés volt, vagy sem? A közönségünk 99 százaléka szerint nem, és ez számít igazán, úgyhogy talán felül kellene vizsgálnunk" - ismerte el az Autosportnak, de hozzátette: "Vannak érvek a megtartása mellett is, hiszen ha bármilyen okból ugyanolyan egyoldalú lesz a küzdelem, mint tavaly, az egyik csapat nagy előnyre tesz szert, ezzel a szabállyal fenn lehet tartani az izgalmakat." A Red Bull főnöke, Christian Horner megjegyezte, hogy bár a törekvést érti, "az elmúlt négy évből kétszer csak az utolsó versenyen dőlt el a vb-cím sorsa az előző pontrendszerben is."
De csak félgőzzel, és időeredménye továbbra sincs. Most Pérez és Gutiérrez köröz, a Caterhamnek, a Mercedesnek és a Toro Rossónak pedig még nyomát sem láttuk ma.
A csapat egy része már megérkezett Jerezbe. "A kamion és az autónk is jól halad, délután ide kell érniük. Úgyhogy munkás éjszakánk lesz, hogy felkészüljünk a bemutatkozásra" - írják a Twitteren. A Caterhamnél bíznak benne, hogy hamarosan kimehetnek a pályára, ahol jelenleg továbbra is csak a Force India és a Sauber köröz.
Ahogy a Gutiérrez Sauberjéről is készült képen látszik, itt-ott már kék az ég, de az aszfalt még mindig nedves. Pérez visszatért a bokszba.
Az elmúlt percekben senki nem volt kint, de a Ferrari, amely már eddig is 10 kört teljesített, nekivágott egy újabb etapnak.
A csapat hivatalosan is bejelentette, hogy a Lotus-exfőnökét az érdekesen hangzó "versenyigazgatóvá" nevezték ki, íme a közlemény angolul. Mivel a sportigazgató Sam Michael, a csapatfőnöki titulust pedig valószínűleg Ron Dennis akarja birtokolni, ez érthető.
A 13. köre nem balszerencsés: 1:38.272 alatt teszi meg, 0,102 másodpercet verve a Ferrarival az eddig az élen álló Bottasra.
Na, ez szinte már szabályos verseny! Másodpercekkel az azóta a bokszba visszaguruló Räikkönen legjobb köre után Bottas futott egy még gyorsabbat 1:38.102 alatt. Gutiérrez és Button szintén kimerészkedett a garázsból.
Miután az imént Button is megtette az első mért kört a McLarennel, a tabella bő két óra után így fest:
1. Bottas (Williams FW36) 1:38.102 - 10 kör
2. Räikkönen (Ferrari F14 T)1:38.272 - 15 kör
3. Pérez (Force India VJM07) 1:39.526 - 9 kör
4. Gutiérrez (Sauber C33) 1:42.661 - 23 kör
5. Button (McLaren MP4-29)1:47.767 - 5 kör
6. Vettel (Red Bull RB10) - 4 kör
Az autókat jelenleg a garázsban bütykölik, senkinek nincs kedve körözgetni. A Mercedest, a Toro Rossót és a Caterhamet még mindig nem láttuk ma.
Illetve köröztek eddig a pillanatig, mert Pérez begurult a bokszba. Most Bottas és Gutiérrez van kint a pályán.
Úgy tűnik, befejezték a javítást Hamilton tegnapi szárnyproblémája után, mert Rosberg kigördülhetett végre a garázsból a W05-tel. Ő már a múlt pénteki, silverstone-i bejáratásnál is vezethette az autót.
Az új ideje 1:37.762. A pályán már kezd kirajzolódni egy száraz ív.
Az első a nap folyamán. Gutiérrezzel történhetett valami, mert egyedül ő volt kint a pályán most. Az Auto Motor und Sport szerint slickeket kapott az imént, és 1:41.798-cal az egyéni legjobbját futotta meg.
A már tegnap is a pálya neuralgikus pontjának számító 5-ös kanyarnál. A Sauber a kavicságyban van, de a jelek szerint nem ütközött neki semminek, úgyhogy súlyos sérülés, amely veszélyeztethetné a csapat programját, remélhetőleg nem keletkezett rajta. Most mentik.
A levegő 15, az aszfalt 17 fokos, és inkább száraz, mint nedves. A nap itt-ott kikukucskál a felhők közül. Érdekes kérdés, hogy a Pirelli újra fel fogja-e locsolni a pályát az esőgumik tesztjéhez.
Rosberg, aki ma eddig csak egy ellenőrző kört teljesített a Mercedesszel, azonnal kigurul a bokszból.
Rosberg egy újabb ellenőrző kör után azonnal visszalátogatott a szerelőihez, Button viszont belecsapott a lecsóba: 1:36.232-vel, majd 1:36.094-gyel új etalont állított fel, így 1,668 másodperccel vezet Bottas előtt. Intermediate gumik vannak a McLarenen.
Dennis kézben tartja az irányítást, de egy lépcsőfokkal lejjebb, maga és Boullier közé még ki fog nevezni egy vezérigazgatót a McLarennél. A részletekről itt írtunk.
Button befejezte az etapját, Rosberg cserébe újra megjelent a pályán, de csak egy ellenőrző körre. A Toro Rosso és a Caterham nem volt kint az első három órában.
1. Button (McLaren MP4-29) 1:36.094 - 13 kör
2. Bottas (Williams FW36) 1:37.762 - 17 kör
3. Räikkönen (Ferrari F14 T) 1:38.272 - 15 kör
4. Pérez (Force India VJM07) 1:39.008 - 13 kör
5. Gutiérrez (Sauber C33) 1:41.798 - 33 kör
6. Vettel (Red Bull RB10) - 4 kör
7. Rosberg (Mercedes W05) - 3 kör
"A pálya már majdnem teljesen száraz. Néhány ponton vannak még vizes foltok, de ebéd utánra azok is el fognak tűnni" - jelenti Button a Twitteren. Hasonlóról számolnak be a Ferrarinál is, mondván: "Az esőgumik tesztelésével végeztünk. Most arra használjuk ki az időt, hogy a délutáni programunkhoz igazítsuk az autót." Räikkönen egy órája nem járt a pályán, sőt ami azt illeti, most épp senki nincs kint.
"Az eredményes délelőtt után Valtteri most magához veszi az ebédjét, amíg a csapat újabb változtatásokat végez az autóján" - közlik a Williamsnél. Bár Jerezben Barcelonával ellentétben nincs hivatalos ebédszünet, a pálya 9 és 17 óra között folyamatosan nyitva áll, most a jelek szerint mégis mindenki egyszerre ment el tankolni, illetve bocsánat, táplálkozni.
A lényeg az, hogy nem tudhatjuk. Bár a francia sajtóhírek arról szóltak, hogy elkezdték felébreszteni, más források szerint viszont éppenséggel már természetes kómában van, azaz nem mesterségesen tartják mélyaltatásban, ez valójában mind spekuláció, ezért nem érdemes foglalkozni vele. Schumacher szóvivője, Sabine Kehm ismét kiadott egy közleményt arról, hogy "ami nem közvetlenül az orvosaitól vagy a menedzsmentjétől származik, az puszta feltételezés, és nem fogjuk kommentálni." Érhető, hogy sokan aggódnak a sztár sorsáért, de találgatásokba bocsátkozni nemcsak értelmetlen, hanem rá nézve méltatlan is.
Egy gyors ellenőrző kör erejéig megzavarta a többiek ebédjét, de azonnal jobb belátásra tért, és visszamenekült a Red Bull garázsába.
A finn régóta fájós hátát még a 2013-as szezon alatt, novemberben műtötték meg, és a Turun Sanomatnak azt mondta, már nem okoz neki gondokat. "A hátam rendben van" - jelentette ki. "Egyelőre, az első tesztnapon legalábbis nem volt problémám vele. És nem is számítok rá, hogy lesz, bár nyilván soha nem lehet tudni, mit tartogat a jövő." Az idén újra a Ferrarinál versenyző Räikkönen hozzátette, hogy december végén, hat héttel a műtét után tudta megkezdeni a rendes edzésprogramját.
Craig Scarborough technikai szakíró fotóján látható a jelzőfény, amely azt mutatja a sportbíróknak és a szerelőknek, hogy az ERS-szel minden rendben van-e. Ha zöld, igen, ha piros, nem. Ez azért fontos, nehogy áramütést szenvedjenek, ha hozzáérnek az autóhoz. A lámpa tavalyig a kasztni oldalán volt.
Úgy tűnik, Button befejezte az ebédet, mert a McLaren kirobogott a bokszból, a nyomában Vettellel és Rosberggel. A Caterham azt írja a Twitteren, hamarosan ők is kimehetnek a pályára végre.
Slickeken ment egy 1:32.443-as kört, így most 5,319 másodperc az előnye. 1:38.320 alatt Vettel is megfutotta az első mért körét, Rosberg pedig 1:39.276-tal iratkozott fel a tabellára.
Félidőben így állunk:
1. Button (McLaren MP4-29) 1:32.443 - 16 kör
2. Bottas (Williams FW36) 1:37.762 - 17 kör
3. Räikkönen (Ferrari F14 T) 1:38.272 - 15 kör
4. Vettel (Red Bull RB10)1:38.320 - 8 kör
5. Pérez (Force India VJM07) 1:39.008 - 13 kör
6. Rosberg (Mercedes W05)1:39.276 - 9 kör
7. Gutiérrez (Sauber C33) 1:41.798 - 33 kör
A közepes keverékű slickeken fél másodpercet ver Button idejére a Force Indiával. Az új etalon: 1:31.885. Sőt, másodszorra már 1:29.641-et fut. A pálya állapota rengeteget javult az ebédszünetben.
Bár elsőre nem vette vissza a vezetést Péreztől, csak 1:32.095-re szorította le az egyéni legjobbját, másdszorra 1:29.114-re szorította le a lécet. Ő a Pirelli speciális, téli viszonyokhoz készített kemény keverékű slickjeit használja. Rosberg még intereken ment ki a pályára.
Az újonc Marcus Ericsson, aki tegnap is mindössze 1 kört tudott teljesíteni, végre kivihette a pályára az eddig különféle problémák miatt a garázsban veszteglő CT05-öt. Persze még csak egy ellenőrző körre, így egyedül hagyta Rosberget odakint.
A tegnapi, ma délelőttre is átgyűrűző gondok után most régóta a pályán volt, és már 16 kört teljesített, amikor visszatért a bokszba, bár még mindig az intermediate gumikat használta. Az imént Pérez is megjelent a pályán.
1:28.624-es, majd 1:28.376-os idejével kezdi megközelíteni Räikkönen tegnapi legjobbját. Egyébként a Ferrari délelőtt 11 óra óta nem járt a pályán.
Vettel egész nap csak 8 kört teljesített, és az Auto Motor und Sport azt írja, "civil ruhában" ebédelt Christian Hornerrel. Nem tudni, kimegy-e még ma a pályára, de "a cuccát már összepakolta." Ez nem túl biztató, ráadásul a kistestvér Toro Rosso az egyetlen csapat, amely ma ki sem tudott jönni a garázsból.
Habár máris több, mint tegnap, amikor a csapatok együtt is csak 93-at tettek meg (ez normális körülmények között egy autótól sem lenne kiugróan sok). Most 135-nél tart a számláló, és még bő három óra van hátra.
Immár sokadszor ragadta vissza magához az 1. helyet Péreztől, ezúttal egy 1:27.556-os körrel, 0,820 másodperces előnnyel. Még mindig a már említett téli Pirellik vannak az autóján. Rosberg is javított, s habár csak 1:32.477-re, ezzel is feljött harmadiknak.
Már 1:30.891-nél jár, és 21 kört teljesített - 3-mal többet, mint Hamilton tegnap. Button is kint maradt a pályán a gyors köre után.
Úgy tűnik, nem véletlen, hogy ma a Renault-motoros csapatok - a Red Bull, a Toro Rosso és a Caterham - tették meg a legkevesebb kört. "A jelek szerint a Renault-nak gondjai vannak" - írja az Autosport technikai szakértője. "Sebastian Vettelé az egyetlen Renault-motoros autó, amelyet ma viszonylag sokat láthattunk a pályán, míg a Caterham és a Toro Rosso az idő nagy részét a garázsban töltötte. A Red Bull a Renault gyári csapata, ezért logikus, hogy ők végzik a hibakeresést. A Caterham tegnap mindössze egy kört tett meg, mielőtt egy elektromos probléma miatt leállt, a Toro Rossónak pedig a motorvezérléssel voltak súlyos gondjai. Jean-Eric Vergne azt mondta, a motorja 'oszcillált.'"
Hát, nem hangzik túl ígéretesen, de ne felejtsük el, hogy korán van még!
Öt órányi tesztelés után így állunk:
1. Button (McLaren MP4-29) 1:27.556 - 32 kör
2. Pérez (Force India VJM07) 1:28.376 - 27 kör
3. Rosberg (Mercedes W05)1:29.231 - 24 kör
4. Bottas (Williams FW36) 1:37.762 - 17 kör
5. Räikkönen (Ferrari F14 T) 1:38.272 - 16 kör
6. Vettel (Red Bull RB10)1:38.320 - 8 kör
7. Gutiérrez (Sauber C33) 1:41.798 - 33 kör
8. Ericsson (Caterham CT05) - 1 kör
Az elmúlt percekben üres volt a pálya, de az eddigi legtöbb kört teljesítő mexikói megint kimerészkedett a kemény gumikon. A kör végén azonban visszatért a bokszba, mért kört nem futott.
A finn délelőtt 11 óra óta várt arra, hogy folytathassa a körözést. Egyelőre továbbra is az ő tegnapi ideje a legjobb a jerezi teszten. Állítólag hamarosan a Caterham is pályára küldi Ericssont, ez jó hír a Renault-nak.
A Caterham valóban a pályára küldte svéd versenyzőjét, aki ezúttal sem tett meg egy teljes kört. Közben Räikkönen a bokszban járt, majd megint kihajtott a Pirelli speciális "téli" gumijain.
A mexikói előreugrott a 4. helyre, miután 1:36.467-tel megfutotta egyéni legjobbját. A kör végén - Räikkönennel együtt - visszatért a bokszba, most csak Rosberg köröz a Mercedesszel.
Bár a Caterhammel kedden mindössze egyetlen felvezető kört tudott megtenni, az újonc lelkesen mesélt az "izgalmas" napról. "Örülök, hogy legalább egy kört sikerült futnunk, hiszen a csapat rendkívül keményen dolgozott az elmúlt egy hónapban - az utolsó napokban pedig éjjel-nappal folyamatosan zajlott a munka. Már az is nagy teljesítménynek számít, hogy megmutattuk az autónkat, és sikerült megtennünk egy kört." Ericsson egyelőre szerdán sem futott mért kört, de már háromszor járt a pályán.
Christian Horner az Auto Motor und Sportnak megerősítette, hogy a Red Bullt ma már nem láthatjuk a pályán. Azt mondja, az összes Renault motoros csapatnak problémája van az ERS-sel. Vettel ma 8 kört tett meg, és eddig ő volt a leglassabb.
Pérez állt meg az első kanyarnál, a Force India hátulja kicsit füstöl is. Ez a nap második piros zászlója, az elsőt Gutiérrez okozta még délelőtt.
Ez a véleménye Franz Tostnak, a Toro Rosso csapatfőnökének, aki szerint idővel hozzászokunk majd az új motorokhoz. "Ez másfajta zene, de az idők változnak - nekem még mindig a fejemben van az 1970-es évekbeli Matra V12-esek hangja. A turbómotoroknak egyszerűen más a hangjuk, de amint az összes autó egyszerre lesz kint a pályán, ezt is élvezni fogjuk" - nyilatkozta.
Pérezt már visszavitték a bokszba, de az autója továbbra is a pályán van, próbálják lehűteni. A tűzoltó készülék is előkerült.
Két órával a tesztnap vége előtt ez az állás:
1. Button (McLaren MP4-29) 1:27.556 - 32 kör
2. Pérez (Force India VJM07) 1:28.376 - 36 kör
3. Rosberg (Mercedes W05)1:29.231 - 37 kör
4. Gutiérrez (Sauber C33) 1:36.467 - 37 kör
5. Bottas (Williams FW36) 1:37.762 - 17 kör
6. Räikkönen (Ferrari F14 T) 1:38.272 - 19 kör
7. Vettel (Red Bull RB10) 1:38.320 - 8 kör
8. Ericsson (Caterham CT05) - 4 kör
Pérez műszaki hibája után újraindult a gyakorlás, Rosberg és Ericsson már a pályára is hajtott. A német egyből javított is, 1:28.149-es idejével megelőzte Pérezt, és feljött a 2. helyre.
Csak 3 tizeddel maradt el Räikkönen tegnapi idejétől, 1:27.453-as kört futott. Ericsson is megtette első mért körét, 1:38.438-cal kezdett.
A következő körében 1:27.073-at futott, ez a hét eddigi legjobb ideje. Most négyen is a pályán vannak, Räikkönen mért körrel próbálkozik.
A piros zászlós szakasz után felgyorsultak az események, a Mercedes mellett a Ferrari is elkezdett gyors köröket futni. Räikkönen 1:26.585-ös idővel állt az élre, mintegy fél másodpercet javítva tegnapi idején.
Először Räikkönen javított saját idején, 1:26.421-et futott, majd Bottas volt mindenkinél gyorsabb: 1:26.322-es idejével átvette a vezetést a Williamsszel.
A németnek szerda este még jelenése lett volna néhány sajtóeseményen, de ezeket lemondta, és már délután hazautazott. Állítólag mindhárom Renault motoros autónak gondja van az új hibrid rendszerrel, az ERS-sel, ezért tettek meg összesen mindössze 16 kört. Kvjat a Toro Rossóval még nem is járt a pályán, de a csapat szeretné, ha még ma tudnának pár kört futni.
Az előbbi nagy roham után csak Rosberg maradt a pályán, ő szorgalmasan rója az 1:28-as köröket. Bottas körideje ellenére a Williams ismét megerősítette a Twitteren, hogy a jerezi teszten a megbízhatóság, és nem a gyors tempó a legfontosabb.
A német már 57 kört tett meg, az őt követő Gutiérreznél is tizenöttel többet. Továbbra is a pályán van, most erős 1:27-es köröket fut.
A nap során harmadszorra kellett leállítani az edzést, ezúttal Ericsson miatt. Pedig a Caterham újonca megint mért kört futott, és javított is, 1:37.975-ös idejével megelőzte Vettelt.
Egyelőre nem tudni, miért állt meg a pálya hátsó részén Ericsson Caterhame, mindenesetre folytatódik a Renault motoros autók problémákkal teli napja. A piros zászló miatt Rosberg is bosszankodhat, hiszen a hosszú etapját zavarta meg a gyakorlás megszakítása.
Ericsson autóját eltakarították, ismét szabad a pálya. Egyelőre mindenki a bokszban várakozik. A Caterham csak annyit közölt Twitteren, hogy az autójuk "műszaki hiba" miatt állt meg. A CT05-öt most megvizsgálják, és minél előbb megpróbálják újra kiküldeni.
Toronymagasan a leggyorsabb időt futotta meg a McLarennel, 1:24.165-tel állt az élre, több mint két másodperccel megelőzve Bottast. Rögtön utána azonban a finn is javított, most 1:25.344-gyel áll a 2. helyen.
Rosberg és Räikkönen is megfutotta eddigi legjobb körét, a finn visszavette a 3. helyet a némettől, és Bottastól is csak 4 ezreddel marad el.
Már csak egy óra van hátra a mai tesztnapból, a jelenlegi állás:
1. Button (McLaren MP4-29) 1:24.165 - 40 kör
2. Bottas (Williams FW36) 1:25.344 - 34 kör
3. Räikkönen (Ferrari F14 T) 1:25.348 - 32 kör
4. Rosberg (Mercedes W05) 1:25.588 - 68 kör
5. Pérez (Force India VJM07) 1:28.376 - 37 kör
6. Gutiérrez (Sauber C33) 1:33.363 - 44 kör
7. Ericsson (Caterham CT05) 1:37.975 - 11 kör
8. Vettel (Red Bull RB10) - 1:38.320 - 8 kör
A német továbbra is rendületlenül futja a köröket, a Mercedes számára nagyon hasznos lehet a mai tesztnap. Most rajta kívül csak Button van a pályán. Ő megint gyors kört futott, 1:24.591-gyel a nap második legjobb ideje is az övé.
Bár nemrég azt mondták, megpróbálják a pályára küldeni Danyiil Kvjatot, egyelőre nem jelentek meg a pályán. A Renault napja nagyon rosszul alakul.
Alig egy tizeddel futott gyorsabb kört eddigi legjobbjánál, maradt a 6. helyen. Rajta kívül Rosberg köröz a pályán, már 79 körnél jár.
A kis csapat 2014-es autója végre megérkezett Jerezbe, holnap várhatóan már a pályán is kipróbálhatják. Közben Rosberg folytatja a hosszú etapját, az eddigi 1:27-es körök után most némileg lelassult.
24 kört tett meg egyhuzamban, összessen 84 körnél jár. Gutiérrez a második legszorgalmasabb, ő eddig 51-szer ért körbe a pályán. Alig fél órával az edzés vége előtt most mindenki a bokszban van.
A Twitteren közölték, hogy Bottas ma már nem hajt ki többször a pályára. A finn 35 kört tett meg, többször is az élen állt, most 1:25.344-es idejével a 2. a tabellán.
A csapatfőnök John Booth szerint "kellemes meglepetésben" lesz részünk, amikor csütörtökön meglátjuk a Marussiát a pályán. Minél több kört szeretnének megtenni a hátralévő két napban.
Negyed órával a tesztnap vége előtt csak a finn van a pályán, bár Rosberg már készülődik is egy újabb etapra. Räikkönen most a bokszutcába hajtott, és a rajtot gyakorolja.
Gutiérrez és Rosberg még róják a köröket, a Mercedes hátsó szárnyát áramlásjelző festékkel kenték be. Úgy tűnik, a többiek befejezték mára.
Rajta kívül - nem meglepő módon - Rosberg töltötte a pályán az utolsó perceket. Ha néhány perccel tovább tartana a gyakorlás, a német a 100 kört is elérhetné.
Button az élen maradt, több mint 6 tizeddel verte Räikkönent, őket Bottas és Rosberg követi. A Renault kálváriája folytatódott, a motorjaikat használó autók összesen 19 kört tudtak megtenni. Rövidesen jelentkezünk a részletes összefoglalóval és eredménylistával.
A jerezi pályát egész éjszaka áztatta az eső, ezért a Pirelli úgy döntött, az eredetileg péntekre tervezett vizes pályás gyakorlást az amúgy is nedves aszfalt miatt két nappal előrehozzák. Az istállók így kipróbálhatták az esőgumikat és az intermediate-eket, a nap második felében viszont már száraz pályán körözhettek. A versenyzők szerdán jóval aktívabbak voltak, mint az első napon, különösen Nico Rosberg emelkedett ki a mezőnyből, ő 97 kört tett meg a Mercedesszel. A nap vesztese a Renault volt, a motorjaikat használó autók ugyanis mindössze 19 kört tudtak megtenni.
Már kedden sejteni lehetett, hogy nincs minden rendben a Renault erőforrásaival: a Red Bull, a Toro Rosso és a Caterham az első napon is összesen 19 kör megtételére volt képes, Sebastian Vettel például csak az utolsó negyedórában tudta pályára vinni az RB10-et. A többi csapat megnövekedett aktivitása miatt szerdán még feltűnőbb volt a küszködésük. A Red Bull már kora délután, 8 kör megtétele után összepakolt, mert az autójukban elromlott az energiavisszanyerő rendszer (ERS). A Caterhammel Marcus Ericsson megtett néhány mért kört délután, Danyiil Kvjat viszont nem jutott lehetőséghez, a Toro Rosso egész nap a garázsban maradt.
Vettel elismerte, hogy a Red Bull helyzete nem ideális, de egyelőre nem aggódik túlságosan. „Nem tudtunk sok kört megtenni, néhány problémát meg kell oldanunk. Ilyen jelentős szabályváltozások után azonban nem szokatlan, hogy az autóknak gyermekbetegségei vannak” – magyarázta Vettel, aki Jerezben már nem ül autóba, az utolsó két napon Daniel Ricciardo fogja vezetni az RB10-et. „Éppen arra való a tesztelés, hogy kijavítsuk ezeket a hibákat. A következő két napon azért fontos lenne sok időt tölteni a pályán, hogy felkészülhessünk a bahreini tesztekre.”
Christian Horner sem tulajdonít különösebb jelentőséget az elvesztegetett napoknak. Elmondta, Jerezbe pont azért utaztak el, hogy kiderüljenek az erőforrással kapcsolatos problémák, „az igazi tesztelés csak Bahreinben kezdődik.” „Matematikailag nézve annyi történt, hogy 10 napot tesztelhetünk 12 helyett” – mondta a csapatfőnök. „Ha megnézzük, hány kört teljesítettek a többiek az elmúlt két napban, láthatjuk, hogy körülbelül ugyanolyan helyzetben vagyunk – valójában nem sokat jelent, hogy 12 vagy 60 kört tettünk meg. Ez elég kicsi különbség.”
A McLaren kedden ki sem hajtott a pályára, a második napon azonban Button 43 kört tett meg, és délután futott 1:24.165-ös körével az élen végzett. A brit majdnem három másodperccel futott jobbat Räikkönen keddi idejénél. Mivel Button tegnap nem ülhetett autóba, a McLaren változtatott az eredeti tervein, és csütörtök délelőtt is lehetőséget ad a britnek, mielőtt az újonc Kevin Magnussen délután átveszi tőle a munkát.
„Úgy gondolom, kezdjük megérteni az autónkat, beleértve a turbómotor viselkedését is – természetesen minden nagyon különbözik attól, amit megszoktunk” – nyilatkozta Button, aki élvezte a „trükkös” autó vezetését. „Sok munkára van szükségünk, erre most van is lehetőségünk. Nincs semmi ijesztő az autónkban – a beállításokon még sokat kell dolgoznunk, de ehhez is csak időre van szükségünk. A motor viselkedését is pontosan ki kell elemeznünk, különösen fékezéskor és kigyorsításkor.”
Räikkönen ezúttal is előkelő helyen végzett, másodikként zárta a napot, bár Button idejétől több mint 6 tizeddel elmaradt. „Viszonylag elégedett vagyok az eddig látottakkal” – nyilatkozta a Ferrari technikai igazgatója, James Allison. „Elég sok hibával szembesültünk, de ez egy új autó esetében mindig így van. A lényeg, hogy képesek vagyunk kihajtani a garázsból és körözni.” Elégedetten zárta a napot a Williams is: Valtteri Bottas megint a 3. helyen végzett, de sokkal több időt töltött a pályán, mint kedden, összesen 35 kört futott.
Rosberg volt az egyetlen, aki valódi hosszú etapokkal próbálkozott, a teszt utolsó órájában például 24 kört tett meg egyhuzamban, sokáig stabilan 1:27-es köröket autózva. Bár az időeredménye csak a 4. helyre volt elég, a keddi napot idő előtt befejező Mercedes mindenképpen elégedett lehet a 97 megtett körrel. Az eddigi két nap során a németek motorjaival hajtott autók 1098 kilométert tettek meg, miközben a Ferrari 611, a Renault pedig csak 168 kilométernyi távot teljesített.
„Nagyszerű napunk volt – csak köröztünk és köröztünk. Rengeteg kört futottunk, és jelenleg pontosan erre van szükségünk” – lelkendezett Rosberg, aki azért nem bízta el magát. „Nem akarom másokhoz hasonlítani a teljesítményünket – még csak arról van szó, hogy jól sikerült egy napunk. Tegnap gyengén szerepeltünk, tehát óvatosnak kell lennünk.”
A második legszorgalmasabb versenyző a sauberes Esteban Gutiérrez volt, ő 53 kört tett meg, pedig délelőtt meg is kellett állítani a gyakorlást a kipördülése miatt. Rajta kívül még ketten okoztak piros zászlós szakaszt: Sergio Pérez kora délután állt meg a füstölő Force Indiával, Marcus Ericsson Caterhame pedig másfél órával a teszt vége előtt állt meg.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!