Räikkönen kezdte az élen az előszezont
2014. január 28. 09:01
Egyelőre 15 körnél jár (akárcsak Vergne), még négyet kell megtennie ma, hogy övé legyen a napi csúcs. Ezúttal azonban Pérez hajtott ki elsőként a bokszból, de azonnal vissza is tért - neki még nincs mért köre.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a 2014-es előszezon első tesztjének nyitónapjáról készített tudósításunkban! A csapatok péntekig körözhetnek Jerezben a vadonatúj autóikkal.
A Mercedest és a Red Bullt már reggel leleplezték, a Caterham bemutatója viszont csúszik, miután mégsem sikerült elkészülniük a beharangozott időpontig. A Mercedesről készült galériánkat a képre kattintva tekinthetik meg:
A Lotus már korábban jelezte, hogy nem lesz ott Jerezben, mert még időre van szükségük az autójuk fejlesztéséhez. A Marussia tegnap jelentette be, hogy egy váratlan nehézség miatt el kell halasztaniuk a debütálásukat, de keményen dolgoznak a hiba kijavításán, és később szeretnének csatlakozni a többiekhez Jerezben.
A levegő 6 fokos, az aszfalt hőmérséklete ennél is alacsonyabb. A nap már kisütött, várhatóan emelkedni fognak a hőmérsékletek, délután akár 15 fok is lehet.
Az osztrákok az eddigi talán az egyik legelegánsabb autóval álltak elő, bár az orr-részt jól leplezik a festéssel:
A bokszutca végén zöldre váltott a lámpa, elsőként Lewis Hamilton kezdte meg a körözést a Mercedesszel. A brit egy lassú ellenőrző kör után már vissza is tért a bokszba.
Az első napon a következő versenyzők kapnak lehetőséget:
Red Bull: Sebastian Vettel
Mercedes: Lewis Hamilton
Ferrari: Kimi Räikkönen
McLaren: Jenson Button
Force India: Sergio Pérez
Sauber: Esteban Gutiérrez
Toro Rosso: Jean-Eric Vergne
Williams: Valtteri Bottas
Caterham: Marcus Ericsson
Hamilton ellenőrző köre óta senki nem merészkedett ki újra a pályára. Később bizonyára élénkebbek lesznek a csapatok, hiszen mindenki hangsúlyozta, mennyire fontosak lesznek az első napokban szerzett tapasztalatok. A legtöbben sok műszaki hibára számítanak Jerezben, a Toro Rosso technikai igazgatója, James Key szerint "sok piros zászlót látunk majd", és teljesen váratlan hibák is okozhatnak fejtörést az istállóknak.
Az Auto Motor und Sport információi szerint valószínű, hogy csak az első napot kell kihagyniuk. A csapatfőnök John Booth az Autosportnak elárulta, egészen eddig a terv szerint haladtak az autó építésével. "Találtunk egy kicsi, de bosszantó problémát, ennek megoldásán továbbra is a Banbury-ben található Marussia Technikai Központban dolgozunk" - nyilatkozta. "Úgy találtuk ésszerűnek, ha addig dolgozunk a problémán, amíg minden felszerelésünk és a technikai személyzetünk is egy helyen van." Booth hozzátette, a csapat érkezésére már mindent előkészítettek Jerezben.
Paul Hembery szerint az új Pirellik ugyanúgy különböznek elődjeiktől, mint a 2014-es autók a tavalyiaktól. Mind a négy keveréket jelentős mértékben megváltoztatták, a kifejlesztésükhöz főleg szimulátort használtak, de a pályán is tesztelték őket. A vizes pályára való gumik mintázatán is változtattak. A kemény keverékből egy különleges, "téli" verziót is elkészítettek. "Tavaly sok csapat időt veszített, mert kivételesen hideg időjárás uralkodott Spanyolországban - volt, amikor még jeget is láttunk a pályán" - magyarázta Hembery. Ezt a gumit csak Jerezben használhatják a csapatok, ha idén is túl alacsony lesz a hőmérséklet.
De a kör végén rögtön be is hajtott a bokszba. A többiek még mindig a bokszban várakoznak. Vettel édesapjával, Norberttel beszélget a bokszutca falánál.
Az idei szabályok előírják, hogy a 12 előszezoni tesztnap során legalább egyszer vizes pályán kell gyakorolniuk az istállóknak. A Pirelli tegnap jelentette be, hogy a jerezi teszt utolsó napján fogják bevizezni a pályát, hogy a csapatok esőgumikat is ki tudják próbálni.
Kimi Räikkönen volt a második versenyző, aki kimerészkedett a pályára, de nem jutott messzire: az F14 T rögtön az első körében leállt a hátsó egyenesnél, ezért piros zászlóval meg kellett állítani az edzést. Nem indul jól a Ferrari napja, de várhatóan nem ők lesznek az egyetlenek, akik problémákkal szembesülnek Jerezben.
A csapat ott van Jerezben, de egyelőre nem mutatták meg az FW36-ost. A Twitteren azt írják, kicsit még várnunk kell, de minél előbb megpróbálják pályára küldeni az autójukat.
A Ferrari Twitteren közölte, hogy a mérnökök elővigyázatosságból utasították megállásra Räikkönent. Az autót most szállítják vissza a bokszba, a piros zászló még mindig érvényben van.
Eddig csak Hamilton és Räikkönen járt a pályán, a finn megállása után még mindig piros a bokszutca lámpája. Az F14 T közben egy lepellel letakarva visszatért a garázsba.
Több mint húsz perces szünet után újra szabad a pálya, de úgy tűnik, a csapatok továbbra is várakoznak.
A csapat a Twitteren jelentette be, hogy sikerült megoldaniuk az utolsó pillanatban észrevett műszaki problémát, és az autót már szállítják is Jerez felé.
Itt látható egy kép Kimi Räikkönenről, aki néhány kanyarral később meg is állt a pályán. Egyelőre nem tudni, hogy a mérnökök miért látták jónak 5 kanyar után leállítani az autót.
Egyelőre ő a legszorgalmasabb versenyző, már harmadszor vitte ki a W05-öst a pályára. A körét most sem fejezte be, egyből visszatért a bokszba.
Több csapat is most végzi el az utolsó simításokat az autóján, ezért is kell várnunk az érdemi körözésre. Hamilton legutóbbi ellenőrző köre óta megint csendes a pálya.
Két órával az első, kudarca fulladt kísérlete után megint a pályára hajtott. Ezúttal sikeresebb volt, egy felvezető kör megtétele után önerőből tért vissza a bokszba.
Folyamatosan emelekedik a hőmérséklet, továbbra is süt a nap. Ma biztosan nem lesz szükség a Pirelli téli gumijaira.
A Renault sportrészlegének főnöke, Rob White szerint felesleges lenne túlzott következtetéseket levonni az első tesztnapok eredményeiből, hiszen a legtöbb csapat még azzal lesz elfoglalva, hogy az eddigiektől merőben eltérő motorokat minél hatékonyabban hangolják össze az autó többi részével. "Nem tervezzük az egész hetet a garázsban tölteni" - mondta. "De nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az autók és az erőforrások tekintetében mennyi újdonsággal kell megbirkóznunk."
A W05 bemutatójáról szóló részletes cikkünket itt olvashatják.
A csapat még mindig nem tudja, mikor tudják bemutatni és pályára küldeni az autójukat, de megállás nélkül dolgoznak az összerakásán. Éjjel sem álltak le a munkával, néhány szerelőjük tegnap kora reggel óta talpon van.
Negyedszer is kipróbálta az új autót, de ez a kiruccanása sem tartott tovább, mint az előző három. Lassan két óra telik el a tesztnapból, de a többiek még mindig nem dugták ki az orrukat a garázsból.
Már három autó járt a pályán, de Hamiltonhoz hasonlóan a francia is egyből visszavitte a garázsba a Toro Rossót. A mért körökre továbbra is várni kell.
Kezdenek felgyorsulni az események, a Force Indiával Sergio Pérez is megjelent a pályán, bár valószínűleg ő is csak egy ellenőrző kört fog végrehajtani.
Pérez hasonlóan kezdett, mint Räikkönen: a bokszba sem tudott visszatérni, már az első körében leállt a pályán. Ismét piros zászló van érvényben.
Adrian Newey elmondta, éjszaka felfedeztek egy "buta hibát" az úja autón, ezért nem tudtak eddig kihajtani a pályára. Remélik, hogy hamarosan Vettel is kipróbálhatja az RB10-est. Christian Horner szerint óriási erőfeszítésre volt szükségük ahhoz, hogy az autót elkészítsék a jerezi tesztig, a kötelező törésteszteket is csak 10 napja teljesítették.
Gutiérrez épp készült kihajtani a pályára, amikor Pérez miatt elkezdték lengetni a piros zászlókat. A mexikói autójához már megérkeztek a csapattagok, hamarosan visszaszállítják a bokszba.
A második F1-es idényére készülő Gutiérreznek legalábbis ez a véleménye. "A stratégia is megváltozik, és az autót is máshogy kell majd vezetnünk. Sok időbe telik majd, mire hozzászokunk, alaposan ki kell elemeznünk a viselkedését" - mondta. "Ebből a szempontból nagyon fontos a tesztelés, hiszen teljesen felkészülten szeretnénk megjelenni az első versenyen - addigra 100 százalékosan alkalmazkodnunk kell az új csomaghoz."
Ekkora forgalom még nem volt a pályán, az újraindítás után Gutiérrez, Hamilton és Vergne is a pályára hajtott. Hamilton talán már mért körrel is fog próbálkozni.
Majdnem két és fél órát kellett várni rá, de a Mercedes végre megtett egy teljes kört a pályán. Ideje 1:33.305, a levezető kör után visszatért a bokszba.
Úgy tűnt, Vergne is megpróbálkozik egy mért körrel, de végül Gutiérrezhez hasonlóan a bokszba hajtott. Räikkönen készülődik, hamarosan folytathatja a körözést.
Tavaly 1:18.861 volt a legjobb idő az első tesztnap végén, de a nap legelső mért köre egy 1:35.607-es idő volt Felipe Massától. Vergne most visszatért a pályára, egyedüliként köröz.
Az RB10 leleplezéséről szóló részletes, sok nyilatkozatot tartalmazó cikkünket itt olvashatják.
Vergne is megtett egy teljes kört a pályán, de Hamiltonnál 10 másodperccel lassabb volt, ideje 1:43.299. A harmadik kör végén vissza is tért a bokszba.
Hamilton megint a pályára vitte a W05-öst, Vergne pedig azonnal követte őt. A legutóbbi köre óta Räikkönen sem szállt ki az autójából, hamarosan ismét a pályán láthatjuk a finnt.
Második mért körében 1:29.662-es időt futott, majd megint visszahajtott a bokszba. Vergne egymás után két mért kört is megtett, most 1:36.530 a legjobb ideje.
Egyelőre csak két versenyzőnek van mért köre, az eredmények:
1. Hamilton (Mercedes W05) 1:29.662 - 10 kör
2. Vergne (Toro Rosso STR9) 1:36.530 - 11 kör
Ezen a ma készült felvételen meghallgatható a Mercedes 2014-es turbómotorjának hangja.
Bár kissé beborult, esőre az előrejelzések alapján nem lehet számítani. A levegő hőmérséklete 12, a pályáé 16 fok.
Az első szektorban még abszolút leggyorsabb időt futott, de végül nem tudott javítani, és három kör után megint visszatért a bokszba. Az egyenesben egyébként 270 km/órás tempót ért el.
Hamilton legutóbbi körei óta senki nem járt a pályán. A sötét felhők továbbra is gyülekeznek, lehet, hogy mégis elered az eső.
A tavalyi szezon kezdete óta 4 kilót adott le. A nehezebb autók miatt idén többet számít majd a versenyzők testsúlya, mint a korábbi években. Az ausztrál ma csak a pálya széléről figyeli az eseményeket, csütörtökön és pénteken ülhet autóba.
Ami az orrkúpot illeti, az istálló az eddigi talán legfurcsább megoldással állt elő, bár ez a hivatalosan közzétett képeiken kevésbé látszik. A galériát itt tekinthetik meg.
Harmadszor is piros zászlókat lengetnek a jerezi teszten: ezúttal Hamilton állt meg rögtön azután, hogy két másodpercet javítva 1:27.820-as időt futott.
A brit autója nem csak egyszerűen leállt: az első kanyarban elvesztette az uralmát a Mercedes felett, és a gumifalnak csapódott. Hamilton sértetlenül kiszállt, de az autó eleje alaposan összetört.
Egyelőre csak találgatni lehet, de a féknyomok arról árulkodnak, hogy műszaki hiba történhetett. A pályán is sok a törmelék. Az autót közben már szállítják vissza a bokszba.
A Mercedes megerősítette, hogy nem a brit hibázott, de egyelőre nem tudni, mi romlott el az autóban. A W05-öst visszavitték a garázsba, most alapos vizsgálatnak vetik alá.
Egyelőre azonban senki nem hajtott a pályára. A köridők az első 4 óra után:
1. Hamilton (Mercedes W05) 1:27.820 - 17 kör
2. Vergne (Toro Rosso STR9) 1:36.530 - 11 kör
Az Autosport helyszínen lévő újságírói úgy látták, a Mercedes első szárnya szorult be az autó alá, ez okozta Hamilton balesetét. A brit egyébként a tavalyi első tesztnapját is a gumifalban zárta.
Talán ő lesz a harmadik versenyző, aki mért kört tesz meg. Eddig csak két felvezető kör erejéig hagyta el a bokszutcát.
Räikkönen ezúttal sem tett meg egy teljes kört, megint elcsendesedett a pálya. A Red Bull, a McLaren, a Williams, a Caterham és a Marussia továbbra sem mutatta meg magát.
Még vizsgálják, miért vált le az első szárny az autóról. Közben Räikkönen megint a pályára hajtott, egyedüliként köröz.
1:33.131-es körével a második helyre jött fel, de Hamiltontól több mint 5 másodperccel elmarad. Rajtuk kívül továbbra is csak Vergne neve szerepel a tabellán. Räikkönen a levezető köre után vissza is tért a bokszba.
Egyelőre nem tudni, mennyi időre van szükség az autó megjavításához, de könnyen előfordulhat, hogy a Mercedest csak szerdán láthatjuk legközelebb a pályán. Az autó orr-része és az első felfüggesztése is összetört, ahogy ezen a képen is látszik.
Mintegy két tizeddel volt gyorsabb, mint az előző körében, 1:32.917-es körével még mindig több mint 5 másodperccel elmarad Hamiltontól. Rövid ideig Gutiérrez is a pályán járt, de nem tett meg mért kört.
Most tovább kint maradt a pályán, és minden körében javít. Eddigi legjobbja 1:29.474, ezzel 1,6 másodperccel követi Hamiltont. Gutiérrez csatlakozott hozzá - a nap során másodszor fordul elő, hogy egyszerre legalább két autó köröz a pályán.
A brit a Twitteren erősítette meg, hogy útban van a tesztpálya felé. Egyre több jel utal arra, hogy szerdán már a Marussiát is láthatjuk Jerezben.
A teszt első 5 órájában csak három versenyző futott mért kört, az eredmények:
1. Hamilton (Mercedes W05) 1:27.820 - 17 kör
2. Räikkönen (Ferrari F14 T) 1:29.474 - 11 kör
3. Vergne (Toro Rosso STR9) 1:36.530 - 11 kör
Érdemes vetni egy pillantást az egy évvel ezelőtti előszezon összes eredményére. Akkor február 5-én, szintén Jerezben rendezték az első tesztnapot, és 1:18.861-gyel Jenson Button volt a leggyorsabb. Persze most nem várható ilyen eredmény. A Red Bull, a Williams, a McLaren és a Caterham még ki sem ment a pályára az elmúlt öt órában.
A Twitteren azt írják, az újonc Marcus Ericsson már overallban van, és rövidesen kimegy a pályára. Reméljük, autóban, nem gyalog!
Bár felmerült, hogy a riválisok óvnak a Lotus különleges, aszimmetrikus, kétnyúlványú orrkúpja ellen, a csapat technikai igazgatója, Nick Chester azt állítja, nincs okuk aggodalomra, mert az FIA elfogadta a megoldást. "Ahogy tudják, az autónk átment az összes kötelező törésteszten, és abszolút biztosak vagyunk benne, hogy a konstrukció az FIA minden előírásának megfelel" - mondta. "Csupán annyi történt, hogy innovatív irányt választottunk, másikat, mint a többiek." Ugyanakkor a Toro Rosso tervezését irányító James Key elismerte, hogy ők is fontolóra vették egy, a Lotuséhoz hasonló megoldás alkalmazását.Chester továbbá elmondta, hogy bár a Lotus az egyetlen csapat, amely nem utazik el Jerezbe, jól haladnak az E22 építésével, és a következő, bahreini tesztre mindenképpen elkészülnek.
Igaz, egyelőre csak a sétatempónak megfelelő 1:42.257-tel. A pálya most csendes volt, de Vergne e pillanatban kihajtott rá. Gutiérrez is vissza akart térni az akcióba, a Sauber azonban még a bokszutcában megállt.
Egy kép, amelyen jobban látszik az autó, hm, "orra."
Az Auto Motor und Sport úgy tudja, a McLarenben hidraulikai vagy elektronikus problémák vannak a Mercedes motorral, amelyeket a brixworth-i mérnökök reggel óta hiába próbálnak orvosolni. Az MP4-29-cel ma még ki sem tudtak menni a pályára.
Közben kiderült az is, hogy miért szakadt le az első szárny Hamilton Mercedeséről: a tartópillérek egyike elengedett. A főhadiszálláson ezért gyorsan készítenek egy megerősített változatot, de az várhatóan csak holnap reggel 6-kor ér Jerezbe. Ha így lesz, a csapat ma már nem tudja kiküldeni az autóját. Egyébként a balesetig elégedettek voltak, a riválisoknak láthatóan sokkal több gondjuk van.
Az idétlen orrkúpokat valójában a fokozott biztonságot szem előtt tartó szabályok keltették életre, Adrian Newey szerint azonban éppen az ellenkező hatást érhetik el. "Az előírásokat azután vezették be, hogy az FIA kutatásaiból kiderült: az alacsonyabb orral kevesebb az esélye, hogy egy ráfutásos baleset során az autó felrepül, mint amikor Mark (Webber) néhány évvel ezelőtt, Valenciában nekiment (Heikki) Kovalainennek" - magyarázta Newey. "Be kell vallanom, hogy most az ellenkezőjétől félek: az autókból lényegében tengeralattjáró válhat. Vagyis ha valaki pont hátulról fut rá egy másik autóra, becsúszik a hátsó gyűrődési zóna alá, ami szerintem még rosszabb."
A Caterhamet már beindították a garázsban, és a Williams azt ígéri, rövidesen ők is kimennek a pályára. Közben készülődik a Saubernél Adrian Sutil is.
A csapat megerősítette, hogy Hamilton balesete után, amely az első szárny leszakadása miatt történt, ma már nem tud kimenni a pályára. Igaz, egyelőre még így is ő áll az élen - bár ez most semmit sem jelent. Holnap már Rosberg fogja vezetni a Mercedest.
A Toro Rossóba szerelt Renault-turbó megtörte a csendet. A Caterham és a Williams még nem dugta ki az orrát a garázsból, a McLaren pedig az imént megerősítette az Autosportnak, hogy mindenképpen meg fognak próbálni teljesíteni legalább egy ellenőrző kört a nap folyamán.
Bár 17 kör után kicsúszott a leszakadó első szárny miatt, Hamilton boldognak tűnt, amikor az első tesztnap délutánján az újságírók elé állt.
„Számomra hihetetlenül biztató kezdetnek tűnik, hogy a miénk volt az első autó a pályán, és ilyen sok kört tudtunk megtenni" – mondta. „A többi csapat csak egy-egy kört teljesített, ráadásul órákkal utánunk ment ki, ezért a mi tesztprogramunk jól indult. Természetesen kár érte, hogy korán véget ért a napunk, amikor pedig mindenki keményen dolgozott, és úgy látszott, könnyedén mi fogjuk megtenni a legtöbb kört. De pótolni fogjuk a most elvesztegetett köröket, és inkább most történjen ilyesmi, mint Melbourne-ben."
A W05 szerdán, már Rosberggel a volánnál tér majd vissza a pályára.
A teszt első hat órája után:
1. Hamilton (Mercedes W05) 1:27.820 - 17 kör
2. Räikkönen (Ferrari F14 T) 1:29.474 - 11 kör
3. Vergne (Toro Rosso STR9) 1:36.530 - 14 kör
4. Gutiérrez (Sauber) 1:42.257 - 7 kör
Az újonc Marcus Ericsson végre meg tudott tenni egy ellenőrző kört vele. Az autó orra különbözik az összes többiétől: az első szárnyat maga a lelógó orrnyúlvány tartja a két megszokott pillér helyett. Egy hevenyészett kép itt már látható róla. És itt is. Miután a svéd visszatért a bokszba, Räikkönen ment ki helyette a pályára.
1:29.655 alatt tette meg a legutóbbi körét, 2 tizedre megközelítve az előző eredményét. Három kör után visszatért a garázsba.
Pérez és Ericsson is kimerészkedett. Már csak a Red Bull, a McLaren és a Williams nem tett meg egy bemelegítő kört sem.
Vergne, aki éppen csak kiment a Toro Rossóval, lerobbant a 4/5-ös kanyar között.
Nemcsak az orrkúpokat tartja veszélyesnek, hanem a KERS-t váltó ERS nagy kapacitású akkumulátorait is, különösen az elhelyezésüket az autóban. „Biztonsági okokból döntöttek így, de nem igazán értem, az akkumulátor miért lenne biztonságosabb helyen a benzintank alatt, mint a motor mögött" – mondta Newey. „Szerintem ez ismeretlen terület. A Boeing számára rémálomnak bizonyultak a Dreamliner akkumulátorai, a gépek sokáig nem szállhattak fel, amíg a megoldást keresték.
Bár nem hiszi, hogy a versenyzőkre veszélyes lesz az ERS akkuja, más problémái is vannak az rendszerrel. "Úgy gondolom továbbá, hogy a feszültség is nagyon magas lett" - jegyezte meg. "Az erős egyenáram nagyon veszélyes, sokkal veszélyesebb a váltóáramnál, ezért ezekkel az autókkal komoly kihívás garantálni a bokszutcai biztonságot."
A Toro Rossót tréleren elszállították, még 80 perc van hátra a 2014-es előszezon tesztnapjából. A csapatok eddig együtt is csupán 56 kört tettek meg.
Hamiltonnál elsőre még nem volt gyorsabb, de saját köridejéből faragott, másodszorra viszont 1:27.427-tel az élre állt. Sőt már ő teljesítette a legtöbb kört is.
Futott egy 1:27.104-es kört, begurult a bokszba, de szinte rögtön tovább is hajtott. Állítólag hamarosan várható a pályán a Williams is, Valtteri Bottasszal a volánnál.
Íme egy kép róla. Bottas elsőre csak egy ellenőrző kört tett meg az FW36-tal, míg Räikkönen ki-be járkál a bokszba.
Az utolsó óra kezdetén:
1. Räikkönen (Ferrari F14 T) 1:27.104 - 22 kör
2. Hamilton (Mercedes W05) 1:27.820 - 17 kör
3. Vergne (Toro Rosso STR9) 1:36.530 - 15 kör
4. Gutiérrez (Sauber) 1:42.257 - 7 kör
Így néz ki a pályán. Közben Räikkönen megunta a folyamatos ingázást a boksz meg a pálya között, és visszatért a garázsba. Most Pérez merészkedett ki.
Pérez ismét anélkül tért vissza a bokszba, hogy megtett volna mért kört, a Toro Rosso viszont azt írja a Twitteren, hogy a legutóbbi megállás után Vergne ismét kész kimenni a pályára, amely most üres.
A legutóbbit 1:33 alatt teljesítette, bár ez is jobb, mint amire Hamiltonon kívül bárki képes volt ma. Jelenleg csak ő van a pályán, bár Bottas is készül újra kimenni.
A Caterham technikai igazgatója, Mark Smith megerősítette, hogy a CT05 első futóműve is vonórudas rendszerű lett, mert a csapat mérnökei aerodinamikai és mechanikai szempontból egyaránt ezt érezték a legjobbnak. Csak a Ferrari tartott ki emellett a megoldás mellett az idén.
„Most is az aerodinamikai és mechanikai teljesítmény maximalizálására törekedtünk a szabályok adta kereteken belül, de a szokásosnál nagyobb hangsúlyt helyeztünk a súlycsökkentésre, és annak ismeretében, hogy idén mennyire fontos lesz a megbízhatóság, a hajtásláncot érintő területeken – a hűtéssel, a kipufogóval – kicsit óvatosabbak voltunk" – mondta Smith. „Az autó elején, amely a legtöbb vitát válthatja ki, rengeteget foglalkoztunk az orr-rész körüli áramlások optimalizálásával, és az eddiginél kisebb felületű első vezetőszárnnyal."
Az istálló elárulta azt is, hogy már a Toyota szélcsatornáját használja, amelyben az eddigi 50%-os helyett 60%-os méretarányú modelleket is tesztelhet, valamint továbbfejlesztette a CFD-laborját is.
Az eddig utolsó, 30. körét 1:27.9 alatt tette meg. Megint üres a pálya, már csak a Red Bull és a McLaren nem járt kint ma.
A Red Bull az éjszakai malőr után állítólag még azon igyekszik, hogy egyetlen ellenőrző kört megtehessen az utolsó húsz percben. Addig is itt egy kép a Force Indiáról a pályán:
Hát, lehet, hogy az első tesztnap ennyi volt: elkezdett esni. A Pirelli már korábban bejelentette, hogy pénteken mesterségesen elárasztja a pályát az új mintázatú esőgumik teszteléséhez, de csak akkor, ha addig nem fog esni magától is.
És a Red Bullnak sikerült: Vettel kigurult a pályára az RB10-zel. Az eső elállt, és Pérez ezt kihasználva szintén elhagyta a garázst. Egy kis akció a végére...
Egész nap mindössze 4 kört tett meg a Williamsszel, de 1:30.082-es köre révén így is megszerzi a 3. helyet. Közben Pérez is teljesítette az első mért körét, 1:41.880 alatt. Vettel visszatért a garázsba.
Bár az utolsó percekben járunk, Pérez 1:38.434-re, majd 1:33.161-re faragta le az idejét, és Bottas is kihajtott a pályára.
Räikkönen maradt az élen, mögötte Hamilton és Bottas. Rövidesen jelentkezünk a részletes összefoglalóval és eredménylistával.
„Annak ellenére, hogy a múlt héten, az MTC-ben (a főhadiszálláson) sikerrel beindítottuk, az autón ma folyamatosan villamossági problémák jelentkeztek" – írták. „Emiatt szét kellett szednünk, át kellett vizsgálnunk és újra össze kellett raknunk több nagy részegységet, így egyáltalán nem tudtunk kimenni a pályára. Holnap reggelig visszaszereljük az autóba az összes fontos alkatrészt, és arra számítunk, hogy Jenson (Button) elkezdheti a bejáratását."
Köszönjük az egész napos figyelmet!
Végül annak ellenére Kimi Räikkönen és a Ferrari bizonyult a legsikeresebbnek a Forma-1 2014-es előszezonjának első tesztnapján, Jerezben, hogy délelőtt Lewis Hamilton indított a legjobban a Mercedesszel.
Várható volt, hogy az új turbókorszak sok kezdeti nehézséggel jár majd, ezért a csapatok eleve a gyerekbetegségek kikúrálására, illetve a bonyolult hibrid hajtáslánc és az autójuk összecsiszolására szánták a péntekig tartó spanyolországi tesztet, de a nyitónap ehhez képest is kaotikusan alakult. A McLarent egész nap szerelték, a Red Bull mindössze három ellenőrző kört tett meg a leintés előtt, hatan teljesítettek mért kört, és négyszer kellett megszakítani a tesztet piros zászlókkal.
„Forma-1 csigatempóban" – szólt a Ferrari délelőtti sajtóközleményének címe, pedig az F14T-t felavató Kimi Räikkönen 1:27.104-gyel nem csupán a legjobb időeredményt érte el, hanem ő tette meg a legtöbb kört is a mezőnyben. Igaz, az ő napja is döcögősen indult, mivel amikor először hajtott ki a garázsból, az autóját „elővigyázatosságból" alig öt kanyar után leállították. Később azonban viszonylag zavartalanul körözhetett.
Úgy vélte, semmi különös nincs abban, hogy a csapatok ma együtt is csupán 93 kört tettek meg. „Bele fog telni egy kis időbe, amíg az idő száz százalékát a pályán tudjuk tölteni, és nem akadnak gondjaink. Szerintem tűrhetően kezdtünk" – mondta Räikkönen. „A legnagyobb kihívást annak a biztosítása jelenti, hogy minden a várt módon működjön, ráadásul egymással összhangban. Ezt sokkal nehezebb elérni, mint ahogy megszoktuk, de ami magát a vezetést illeti, az nem különbözik jelentősen az eddigitől. Egyszerűen arról volt szó, hogy az első napon nehéz volt megszokni ezt a sok újdonságot."
A Mercedesnek a Ferrarival ellentétben zavartalanul indult a napja, és egészen addig nem is akadt semmilyen gondjuk, amíg háromnegyed egy tájban Hamilton kicsúszva a gumifalba nem csapódott a reggel leleplezett W05-tel. Hamar kiderült, hogy a balesetet műszaki hiba okozta: az első szárny leszakadva bekerült az autó alá, miután az egyik tartópillére elengedett. Bár a Mercedes napja ezzel 18 kör után véget ért, mert csak szerda reggelre tudnak Jerezbe szállítani egy megerősített szárnyat, elégedettek voltak az első benyomásokkal.
„Számomra hihetetlenül biztató kezdetnek tűnik, hogy a miénk volt az első autó a pályán, és ilyen sok kört tudtunk megtenni" – mondta Hamilton, aki a kicsúszásakor még több másodperces előnnyel állt az élen. „A többi csapat csak egy-egy kört teljesített, ráadásul órákkal utánunk ment ki, ezért a mi tesztprogramunk jól indult. Természetesen kár érte, hogy korán véget ért a napunk, amikor pedig mindenki keményen dolgozott, és úgy látszott, könnyedén mi fogjuk megtenni a legtöbb kört. De pótolni fogjuk az elvesztegetett köröket, és inkább most történjen ilyesmi, mint Melbourne-ben."
Valtteri Bottas elektromos hibák miatt csak egy órával a tesztnap vége előtt tudott pályára hajtani a Williamsszel, utána azonban jól haladt, és majdnem 3 másodperces lemaradással ugyan, de felzárkózott a 3. helyre az egyelőre nem sokat jelentő tabellán. „A várakozásaimnak megfelelően sokkal nagyobb lett a nyomaték" – magyarázta Bottas. „A tavalyihoz képest az autó teljesen másképp viselkedett, és a teljesítménye is megváltozott. Már néhány kör után találtunk lehetőségeket a fejlődésre, ami biztató volt – holnap ezt az utat kell követnünk."
A McLaren a garázsban maradt
A sokak szerint obszcén orrot növesztő Force India is sokáig a bokszban rostokolt, de Pérez végül összehozott vele 11 kört, jóllehet, az elsőben Räikkönenéhez hasonlóan az ő autója is lerobbant. „Még hosszú út áll előttünk, de elkezdhettük az autó minden új rendszerének, különösen a motornak és a sebességváltónak az ellenőrzését" – magyarázta a csapat technikai igazgatója, Andy Green. „Találkoztunk néhány gyerekbetegséggel, ami egy új autó esetében várható is, de már egyetlen nap alatt rengeteget tanultunk."
Az 5. helyen végző Jean-Eric Vergne lemaradása 9 másodpercnél is több volt Räikkönenhez képest, a csapatok azonban egyelőre nem foglalkoznak az időeredményekkel.
A Red Bull ma reggel leleplezett autója egy éjszaka felfedezett technikai hiba miatt jóformán az egész napot a garázsban töltötte, a címvédő Sebastian Vettelnek szűk negyedórával a leintés előtt mégis sikerült kivinnie a pályára. Mért kört ugyanakkor nem tett meg, és amikor visszatért a bokszba, úgy tűnt, mintha hátul égne a karosszéria.
„Reggel még nem álltunk igazán készen, és egy kicsit minden tovább tartott, mint vártuk" – ismerte el Vettel. „A többiek által teljesített körök számából kiindulva úgy tűnik, mindenki hasonló helyzetben volt. Az a maroknyi kör csak arra volt jó, hogy kipróbáljuk az autót, és elérjük vele az üzemi hőmérsékletet, de a viselkedéséről nem alkothattunk képet."
Az újonc Marcus Ericsson csupán egyetlen ellenőrző körig ismerkedhetett a késve bemutatott Caterhammel, a McLaren viszont még rosszabbul járt. Az MP4-29-en szintén az éjszaka fedeztek fel egy problémát, amitől azonban a nap folyamán nem is tudtak megszabadulni, így ma meg sem tudták kezdeni az autójuk tesztelését.
„Annak ellenére, hogy a múlt héten, az MTC-ben (a főhadiszálláson) sikerrel beindítottuk, az autón ma folyamatosan villamossági problémák jelentkeztek" – írták. „Emiatt szét kellett szednünk, át kellett vizsgálnunk és újra össze kellett raknunk több nagy részegységet, ezért egyáltalán nem tudtunk kimenni a pályára. Holnap reggelig visszaszereljük az autóba az összes fontos alkatrészt, és arra számítunk, hogy Jenson (Button) elkezdheti a bejáratását."
A Lotus az egyetlen csapat, amely nem vesz részt a jerezi teszten, míg a Marussia programja késedelmet szenvedett. Ezért, noha már elindultak Spanyolországba, csak szerdán vagy csütörtökön tudják majd kipróbálni az autójukat.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!