Pérez volt a leggyorsabb, a Red Bull szenvedett
2014. február 27. 06:56
A Force Indiát vezető Sergio Pérez állt az élre Bahreinben, ahol a Forma-1-es csapatok csütörtökön megkezdték az előszezoni tesztelés harmadik, utolsó ciklusát. Immár második hete folytatták a felkészülést az idénynyitó Ausztrál Nagydíjra a szahíri pályán, így már kilencen túl vannak az összesen tizenkét tesztnap közül, a Renault partnerei azonban továbbra is állandó műszaki problémákkal küszködnek. Pedig elvileg péntek a motorok homologizációjának határideje, amely után a szabályok szerint már nem lehet változtatni rajtuk, a fejlesztésüket be kell fagyasztani.
A címvédő Red Bull ma érte el eddigi legjobb időeredményét Bahreinben, Daniel Ricciardo azonban ennek ellenére csak 7. lett a tabellán, és mindössze 39 kört tudott megtenni. Noha ez több, mint amennyit az előző napok többségén a csapat teljesíteni tudott, az RB10 öt órán át vesztegelt a garázsban. Ricciardo autója az után is füstölni kezdett, hogy fél órával a leintés előtt végre vissza tudott térni a pályára, ezúttal azonban nem a hűtés volt a hibás.
„Következetes etapokat tudtunk teljesíteni minden gond nélkül, és az volt a tervünk, hogy fokozatosan egyre több kört teszünk meg egyhuzamban" – magyarázta a Red Bull versenymérnök-koordinátora, Andy Damerum. „Így is történt. Kiküldtük Danielt egy viszonylag hosszú etapra, amelyet azonban 5 kör után félbe kellett szakítanunk, mert a szenzorok hibát jeleztek. Behívtuk őt a bokszba, átvizsgáltuk az autóját, és felfedeztünk egy problémát a kipufogón."
Hasonlóan döcögős napot zárt a Lotus is, amely Pastor Maldonadóval még kevesebb, 31 kört tett meg. Az E22-höz mintegy 120 új alkatrészt vittek Bahreinbe, de épp ebből származott a bonyodalom. „A mai napunk jól indult, délelőtt az aerodinamikai fejlesztéseinket próbáltuk ki" – magyarázta a csapat vezető versenymérnöke, Alan Permane. „Sajnos az új specifikációjú kipufogónk tönkrement, kárt téve az autó közelben lévő más részeiben is. Emiatt a tervezettnél korábban be kellett fejeznünk a munkát." Permane hozzátette, hogy a Lotus a biztonság kedvéért pénteken a régi kipufogóját fogja használni.
A Renault csapatai közül a Red Bull kistestvére, a Toro Rosso töltötte a pályán a legtöbb, 56 kört, de az utolsó három órában az ő autójuk is a garázsban rostokolt, miután Danyiil Kvjat alatt megállt a 2-es kanyarnál.
A francia motorokkal a múlt héten legeredményesebbnek számító Caterham egy szoftverhibával bajlódott, ezért Kamui Kobajasinak sem volt lehetősége 19 körnél többet vezetni.
Versenyszimulációk a Mercedes csapatainál
Ezzel szemben három csapat is volt, amely átlépte a bűvös százas határt: a McLaren, a Force India és a Williams egyaránt teljesített egy-egy versenyszimulációt a nap folyamán. Mivel Nico Rosberg már az első nyolc tesztnap alatt lebonyolított kettőt, a Mercedes mind a négy alakulata túl van ezen a fontos mérföldkövön, amit még sem a Ferrari, sem a Renault nem ért el eddig.
A nap legjobb köridejét bő három órával a tesztnap kezdete után Sergio Pérez érte el, 1,2 másodpercet verve csapattársa, Nico Hülkenberg múlt heti eredményére. „Nagyon szükségünk volt rá, hogy jól kezdjük a hetet, és ez ma összejött" – mondta Pérez, aki reggel a különféle keverékű gumik összehasonlításával indította a munkát. „Sok kört tettünk meg, kipróbáltuk a gumikat és többféle motorvezérlési beállítást, úgyhogy fantasztikusan sokat tanultunk az autónkról."
A 2. legjobb időt Valtteri Bottas autózta a Williamsszel röviddel a leintés előtt, miután a nap nagy részét a középmezőnyben töltötte amiatt, hogy a versenytávot értelemszerűen magasabb üzemanyagszinttel teljesítette. Pérezhez hasonlóan ő is lefaragott múlt heti időeredményéből, és 692 km-nek megfelelő 128 körével új napi távolságrekordot állított fel. „Délelőtt aerodinamikai alkatrészek tesztelésével kezdtünk, amelyek mind megfeleltek annak, amit a szélcsatornában gyűjtött adataink alapján vártunk tőlük" – árulta el Rod Nelson, a Williams vezető tesztmérnöke.
Javított korábbi köridején a Ferrari is: Kimi Räikkönen 8 századot vert Fernando Alonso múlt csütörtöki legjobbjára, bár Rosberg 1:33.283-as etalonját továbbra sem tudta 3 másodpercen belül megközelíteni. Noha órákig vesztegelt a garázsban egy nyilvánosságra nem hozott műszaki hiba következtében, Räikkönen azt állította, nem aggódik túlzottan a Ferrari formája miatt. „Biztosra veszem, hogy ha ma meg tudtunk volna tenni 100 kört is, ha akarunk" – mondta. „Sokféle feladatot el kellett végeznünk, hogy feltérképezzük a módosítások hatásait, és tanuljunk valamit az autóról, mert a futamhétvégéken nincs sok idő variálni. Most legalább már sejtjük, milyen irányt érdemes követnünk."
Noha eddig a Mercedes GP-t tartják a favoritnak, ma az ő munkájukat is apróbb műszaki hibák akadályozták. „Oké, a mi autónk egy kicsit megbízhatóbbnak tűnik, mint néhány másik csapaté, de még mi is a határon egyensúlyozunk" – ismerte el Rosberg. „Borzasztóan nehéz mindent bombabiztossá tenni Melbourne-ig. Optimista vagyok. De magabiztos? A gyorsaság nem elég hozzá, hogy eljussunk a célig." A Mercedes több új fejlesztést kipróbált a nap folyamán, és igyekeztek a melbourne-ihez minél közelebbi konfigurációban használni az autójukat, s bár a múlt héten felmerült problémáikat megpróbálták orvosolni, egyelőre nem jártak teljesen sikerrel. Rosberg egyébként a nap nagy részében hosszabb etapokat tett meg a közepes keverékű Pirelliken.
A Marussiának jó napja volt: csak ma több kört töltöttek a pályán, mint a múlt héten összesen, és Max Chilton 4 másodpercet javított akkori köridején, beférkőzve a Red Bull és a Toro Rosso közé.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a 2014-es előszezon utolsó tesztjének első napjáról élőben készülő tudósításunkban! A csapatoknak mindössze négy napjuk maradt arra, hogy a pályán készüljenek fel a március 16-án kezdődő idényre. A tesztet ezúttal is Bahreinben rendezik, csütörtöktől vasárnapig gyakorolhatnak majd a versenyzők.
A múlt heti tesztnapokat a Mercedes-motoros csapatok uralták: a németek gyári csapata és a McLaren kiemelkedett a mezőnyből, és úgy tűnik, a Williams is jó formában van. A Renault partnercsapatai tovább küszködtek, a számos problémával szembesülő Red Bullnál pedig elismerték, nem biztos, hogy rendesen fel tudnak készülni az első futamra.
Az eheti teszt beosztása itt tekinthető meg. Ma többek között Räikkönen, Rosberg, Magnussen és Ricciardo ül autóba.
Bottas, Kvjat, Räikkönen és Chilton azonnal a pályára hajtott. Bahreinben egyébként szokás szerint meleg van, helyi idő szerint 9 órakor máris 22 fokot mérnek.
Az olaszok azt ígérik, jelentős fejlesztéseket fognak bevetni az utolsó teszten. Pat Fry elismerte, hogy a múlt héten elvesztegettek egy kis időt, amikor pénteken elromlott a telemetriai rendszerük, ezért most be kell hozniuk a lemaradásukat. "Mindig a lehető legtöbb kilométert szeretnénk megtenni, ezért a probléma nyilván visszavetett minket" - mondta az Autosportnak. "Jó lett volna, ha 100 kört tudtunk volna megtenni aznap, de ettől egy kicsit elmaradtunk."
Az elmúlt percekben Sutil, Kobajasi és Ricciardo is kipróbálta a pályát. A Red Bull számára rendkívül fontos lenne, hogy az utolsó négy napban különösebb problémák nélkül tudjanak tesztelni, hiszen jelenleg saját bevallásuk szerint is nagy a lemaradásuk. Jó jel lehet, hogy ma már az első percekben ki tudtak hajtani a pályára.
A kis csapat a Twitteren elárulta, hogy rövid etapokkal fogják kezdeni a napot, délután pedig egyre hosszabb ideig próbálnak a pályán maradni. Mindeközben aerodinamikai teszteket folytatnak majd.
A csapat komoly aerodinamikai munkára készül, ahogy az ezen a képen is látszik. Az idei évben Mercedes-motorokra váltó istálló biztató formát mutatott múlt héten - a legtöbb kört is ők tették meg -, de egyelőre nem szeretnék elbízni magukat.
A Red Bull nem tétlenkedik, azonnal nekiláttak az érdemi munkának: Ricciardo már két mért kört is megtett, másodszorra 1:40.164-es időt futott. Jelenleg ő az egyetlen versenyző a pályán.
Ricciardo javított, és 1:38.642-es körével máris gyorsabb kört futott, mint amire a Red Bull a múlt heti bahreini teszten képes volt. Akkor 1:39.837 volt a legjobb ideje, Vettel pedig 1:40 alá sem tudott bemenni.
A csapatok aktívabbak voltak az első fél órában, mint az eddigi tesztnapokon, mindenki a lehető legtöbb időt próbálja a pályán tölteni. Már Bottas is futott mért kört, de egyelőre 5 másodperccel elmarad Ricciardo idejétől.
Belelendültek a csapatok, már 5 versenyző futott mért kört. Räikkönen 1:40.505-ös idővel iratkozott fel a tabellára, megelőzve Chiltont, Bottast és Kobajasit.
A csapat Twitteren közölte, hogy körülbelül ennyi új elemet kell kipróbálniuk, ezért rengeteg munka vár rájuk a következő napokban. Az utolsó tesztre vélhetően minden csapat számos újítást hozott, hiszen ez az utolsó lehetőségük, hogy a szezon előtt a pályán is kipróbálják őket.
Kobajasi autója robbant le az első szektor végén, először kell megállítani az edzést. Ricciardo közben már 6 kört tett meg, Chiltonnal együtt eddig ők a legszorgalmasabbak. A Marussia számára is kudarcba fulladt a múlt heti teszt, ezért nem csoda, hogy ma igyekeznek.
Perceken belül újraindulhat a gyakorlás. A Mercedes jelezte, hogy a zöld zászló meglengetése után azonnal a pályára fognak hajtani. Ez érthető is, hiszen Rosberg még csak egy felvezető kört tett meg eddig.
Franz Tost elismerte, egyelőre sem a csapata teljesítményét, sem a megbízhatóságát nem tudja megítélni, hiszen "alig töltöttünk időt a pályán." Szerinte a Mercedes "egyértelműen vezeti az erősorrendet", őket pedig a McLaren és a Ferrari követi. Úgy véli, az olaszok még nem mutatták meg, mire képesek valójában.
Lengetik a zöld zászlót, újra megnyitották a pályát. Pérez, Bottas, Maldonado és Rosberg ezt azonnal ki is használja. Egyelőre 6 versenyző futott mért kört, de a következő percekben többen is csatlakozhatnak hozzájuk.
Első mért köre után rögtön a 2. helyen találta magát, 1:38.966-os idővel. A Force India a legutóbbi tesztnapon váltóproblémákkal küszködött, ezért nekik sem sikerült teljesíteniük a tervezett programjukat.
Egy óra telt el, az állás:
1. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:38.642 - 6 kör
2. Pérez (Force India VJM 07) 1:38.966 - 8 kör
3. Räikkönen (Ferrari F14T) 1:40.505 - 4 kör
4. Chilton (Marussia MR03)1:41.571 - 7 kör
5. Maldonado (Lotus E22)1:41.690 - 6 kör
6. Sutil (Sauber C33) 1:42.143 - 6 kör
7. Bottas (Williams FW36) 1:42.949 - 6 kör
8. Kobajasi (Caterham CT05) 1:44.060 - 7 kör
9. Kvjat (Toro Rosso STR9) - 5 kör
10. Rosberg (Mercedes W05) - 5 kör
11. Magnussen (McLaren MP4-29) - 4 kör
Az utóbbi percekben Kvjat és Magnussen is megtette első teljes körét, az orosz a 7., a dán a 8. helyre jött fel. A Mercedes egyelőre kivár: Rosberg már 4 ellenőrző kört futott, de ideje még nincs.
Az orosz javított, 1:40.501-es idővel hozta be a Toro Rossót Ricciardo és Pérez mögé. Nem sokáig maradt azonban a harmadik helyen: Magnussen is felgyorsult, 1:39.497-es idejével az orosz újonc elé ugrott.
Rövid ideig az összes versenyző a bokszban tartózkodott, most Räikkönen merészkedett ki a Ferrarival. A finn eddig 8 kört tett meg, kettővel kevesebbet, mint az eddig legszorgalmasabbnak bizonyuló Pérez és Bottas.
Az orosz újonc azt állítja, nem elégedne meg a csapattársa legyőzésével - az elsődleges célja az, hogy minél jobb pozícióban fejezze be a versenyeket. "A karrierem során hozzászoktam, hogy az élmezőnyben harcolok, ezért hülyeség lenne, ha most csak a csapattársamra koncentrálnék" - magyarázta. "Nem leszek boldog, ha én a 20. helyen érek célba, ő pedig a 21. pozícióban végez. Ez katasztrofális lenne, ezért nagyon keményen dolgozunk."
Az aszfalt pedig 36,7 fokos, a csapatok elégedettek lehetnek a körülményekkel. Ennek ellenére most nem túl akítvak, csak Bottas és Kobajasi tartózkodik a pályán.
1:38.907-es kört futott, 265 ezreddel marad el Ricciardótól. Kvjat is javított, Magnussent megelőzve a 4. helyre jött fel. Közben Rosberg is a pályán, most már vélhetően mért kört is láthatunk tőle.
Első mért körével rögtön a tabella első helyére ugrott, ideje 1:37.722. Ez azért még jócskán elmarad a múlt heti, 1:33.283-as idejétől.
Rosberg is így tesz. A német rövid időre kilátogatott a bokszba, de most újra a pályán van. Másfél óra elteltével már az összes versenyző futott legalább egy mért kört.
A 7. körét futja zsinórban, ennyi ideig ma még senki nem tartózkodott a pályán. Ricciardo is kimerészkedett a bokszból, és a Mercedeshez hasonlóan most viszonylag egyenletes, 1:39-es időket fut.
Megelőzte Ricciardót, 1:38.215-ös idejével fél másodperccel marad el Rosbergtől. Az Autosport helyszínen tartózkodó újságírója közben elárulta, a Renault láthatóan komolyabban áll hozza az eheti teszthez: az eddig letekert motorokkal futó autóknak már sokkal jobb a hangja, és a Red Bull is rendesen berendezkedett a bokszutcában.
14 kört tett meg egyhuzamban, az etap végén 1:40.5-ös időket futott. Most üres a pálya, mindenki a bokszban várakozik.
Két óra után az állás:
1. Rosberg (Mercedes W05) 1:37.722 - 20 kör
2. Pérez (Force India VJM 07) 1:38.215 - 20 kör
3. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:38.642 - 14 kör
4. Bottas (Williams FW36) 1:38.907 - 16 kör
5. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:39.497 - 11 kör
6. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:40.501 - 12 kör
7. Räikkönen (Ferrari F14T) 1:40.505 - 10 kör
8. Chilton (Marussia MR03) 1:41.137 - 14 kör
9. Maldonado (Lotus E22) 1:41.690 - 10 kör
10. Sutil (Sauber C33) 1:42.143 - 10 kör
11. Kobajasi (Caterham CT05) 1:44.060 - 7 kör
1:37.825-ös kört futott, 1 tizedre megközelítette Rosberg idejét. A német egyébként továbbra sem tétlenkedik: ő az első, aki több mint 20 kört tett meg, egy rajtgyakorlat után megint visszatért a pályára.
Ricciardo autóján szorgosan ügyködnek a szerelők a Red Bull garázsában, de úgy tűnik, ezúttal csak egy tervezett procedúráról van szó, nincs komoly gond az RB10-zel. Az ausztrál alig több mint 2 óra alatt már 17 kört tett meg, ez a címvédő esetében kifejezetten jónak számít.
A Sky Sports egy közeli képet osztott meg a Sauber idei kormányáról, amelyen a rengeteg gomb mellett jól látható a nagy LCD-kijelző is.
Az eddigi teszteken látott problémákat látva sokan amiatt aggódnak, hogy az idénynyitó Ausztrál Nagydíjra nem sikerül majd minden versenyzőnek kvalifikálnia magát. A szabályok szerint ugyanis csak az indulhat a versenyen, aki a legjobb időhöz képest 107 százalékon belüli kört tud futni. A korábbi csapattulajdonos Giancarlo Minardi szerint ez nem mindenkinek fog sikerülni. „Persze néhány esetben kivételt tehetnek a szabály alól, ahogy ezt korábbi idényekben is láthattuk” – mondta. „De a szabadedzéseken mindenképpen meg kell majd futniuk egy 107 százalékon belüli kört. Most még az is nehézséget okoz sok csapatnak, hogy néhány kört teljesítsenek egyhuzamban.”
Még egy korábbi etapja közben történt az incidens, amelyről a Sky Sports most közölt egy képet. A megpördülés nem hátráltatta a németet, azóta is szinte folyamatosan a pályán van, rövid bokszkiállások és rajtgyakorlatok szakítják meg az etapjait.
A Renault-motoros autók közül elsőként ért el 1:38 alatti köridőt Bahreinben, 1:37.908-cal a 3. helyre jött fel. Rosberghez képest 2 tized a lemaradása.
Óriásit javított, 1:36.051-es idővel vette át a vezetést. Ez a leggyorsabb kör, amire a Force India eddig képes volt idén Bahreinben, múlt héten Hülkenbergnek 1:36.445-ös kör volt a legjobbja.
Most 15 kört tett meg zsinórban, összesen már 36 körnél jár. Sutil közben javított, a 8. helyre hozta fel a Saubert. Bottas a kemény gumikon köröz, miután a Williams állított egy kicsit az első szárnyán.
Maldonadót ezért láthattuk régen a pályán. A csapatnak így sem kell nagyon szégyenkeznie, már 14 kört tettek meg - kétszer annyit, mint Kobajasi a Caterhammel. A japán egyelőre nagyon elégedetlen az autójával, szerinte a jelenlegi helyzetükben jobban járnának, ha Melbourne-be egy GP2-es autóval utaznának el.
A Sky Sports összehasonlító képén jól látszik, hogy a Mercedes egy új terelőszárnyat szerelt fel az oldaldobozára a múlt heti teszt óta.
Az RB10-ről levették a motorborítást, Ricciardo kiszállt az autóból. Egyelőre nem tudni, hogy ez komolyabb problémát jelez-e a címvédőnél. Ricciardo nemrég 8 kört tett meg zsinórban, összesen 27 körnél jár.
Három óra telt el, így állunk:
1. Pérez (Force India VJM 07) 1:36.051 - 32 kör
2. Rosberg (Mercedes W05) 1:37.722 - 44 kör
3. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:37.825 - 30 kör
4. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:37.908 - 31 kör
5. Bottas (Williams FW36)1:38.907 - 27 kör
6. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:40.501 - 30 kör
7. Räikkönen (Ferrari F14T) 1:40.505 - 12 kör
8. Sutil (Sauber C33) 1:40.987 - 21 kör
9. Chilton (Marussia MR03) 1:41.137 - 16 kör
10. Maldonado (Lotus E22) 1:41.690 - 14 kör
11. Kobajasi (Caterham CT05) 1:44.060 - 7 kör
Ezek szerint nem kell aggódni az előbb lekerült motorborítás miatt. Most 1:40-es köröket fut, Kvjat a Toro Rossóval 1:41-eseket.
Majdnem 2 másodperccel veri a mezőnyt, miután 1:35.740-es kört futott. A következő körében visszavett, majd ismét egy gyors, 1:36.5-ös idővel folytatta.
Maldonado több mint egy órán keresztül várakozott a bokszban - a Lotus képe alapján ez nem igazán tetszett neki -, de most újra autóba ülhetett. Egyelőre nem tudott elmozdulni az utolsó előtti helyről, de javított, most 1:41.089 a legjobb ideje.
Ez megmagyarázza, miért tudott Pérez ekkorát javítani - ráadásul egy rövid, 5 körös etap közben futotta meg a legjobb körét. A lágy gumikon korábban fél másodperccel volt lassabb.
A 7. helyre jött fel, Kvjat és Räikkönen közé. A finn még csak 12 kört tett meg, Kobajasival együtt a legkevésbé aktív versenyzők közé tartozik. Ezzel szemben Rosberg 3 és fél óra alatt már több mint 50 kört tett meg.
Mindenki visszatért a bokszba, de a szünet vélhetően nem tart majd sokáig. Rosberg nemrég arra panaszkodott, hogy túlk halk a csapatrádiója.
A csapat az Auto Motor und Sportnak elmondta, egy kisebb hiba kijavításán dolgoznak, de azt már nem árulták el, hogy pontosan mi romlott el. Időközben néhány alkatrészt is lecseréltek az F14 T-n. Most ebédszünetet tartanak, utána reményeik szerint újra pályára tudják küldeni a finnt.
Rosberg 1:36.624-es kört futott, most 1,3 másodperccel lassabb Péreznél. Maldonadónak végre sikerült 1:40-es kört futnia, de így is csak a 9. helyen áll. Sutil viszont előrelépett, 1:37.892-es körével a 4. helyre ugrott fel.
A CT05 motorját beindították, Kobajasi hamarosan visszatérhet a pályára. A japán ma még csak 7 kört tett meg, és ő okozta az eddigi egyetlen piros zászlós időszakot.
A szünet után azonban egyből szeretnének visszatérni a pályára. A többiek még nem pihennek, nagy a forgalom: Rosberg, Magnussen,Bottas, Kvjat és Maldonado is kint van a pályán. Most egyébként hivatalos ebédszünet is lesz Bahreinben, magyar idő szerint 11 órától.
Ezúttal Maldonado Lotusa állt meg valahol a középső szektorban, egyelőre ismeretlen okokból.
A következő 30 percben zárva tart a pálya, de a szünet nem veszi el az időt a csapatoktól: a teszt a szokásosnál fél órával tovább, magyar idő szerint 17:30-ig fog tartani. Állítólag azért vezettek be hivatalos ebédszünetet, hogy a pálya szélén dolgozó sportbírók is tudjanak pihenni.
Az állás az első 4 óra után:
1. Pérez (Force India VJM 07) 1:35.290 - 37 kör
2. Rosberg (Mercedes W05) 1:36.624 - 64 kör
3. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:37.825 - 40 kör
4. Sutil (Sauber C33) 1:37.892 - 31 kör
5. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:37.908 - 32 kör
6. Bottas (Williams FW36) 1:38.907 - 43 kör
7. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:39.242 - 43 kör
8. Räikkönen (Ferrari F14T) 1:40.505 - 12 kör
9. Maldonado (Lotus E22) 1:40.599 - 31 kör
10. Chilton (Marussia MR03) 1:41.073 - 16 kör
11. Kobajasi (Caterham CT05) 1:44.060 - 7 kör
Az E22 visszaérkezett a garázsba, így negyed óra múlva várhatóan gond nélkül újraindulhat a gyakorlás. Addig talán a Ferrari is kiküszöböli azt a "kis problémát", ami miatt Räikkönen csak 12 kört tudott eddig megtenni.
A német a hosszabb etapjai során nem csak a különböző gumikeverékeket hasonlította össze, hanem eltérő aerodinamikai megoldásokat is kipróbált. 64 körével egyértelműen ő volt a délelőtt legeredményesebb versenyzője. A Mercedes a Twitteren elárulta, hogy délután már a beállításokon is dolgoznak majd, valamint a bokszkiállásokat és a rajtokat is gyakorolják.
Vége az ebédszünetnek, ismét megnyitották a pályát. A csapatok azonban valószínűleg még nem fejezték be az ebédjüket: senki nem hajtott ki a pályára, és különösebb készülődésnek sincs nyoma.
Ahhoz képest, hogy sok csapat azonnali akciót ígért a szünet után, még mindig nem történt semmi a pálya megnyitása óta. A Ferrarit állítólag még mindig szerelik a garázsban, ez nem túl jó jel.
Az eddig legkevesebb kört maga mögött tudó Kobajasi töri meg a csendet, hosszú idő után a pályára hajt a Caterhammel. Talán hamarosan a többi csapat is követi a példáját.
Kobajasi nem maradt kint hosszú ideig, egy ellenőrző kör után vissza is tért a bokszba, ahol átvizsgálják az autóját. A Toro Rosso orosz újonca most egyedül köröz.
Rosberg, Magnussen és Pérez is végzett az ebéddel, már egyszerre 4 autó köröz a pályán. A tabellát egyébként megint három Mercedes-motoros autó vezeti.
Másfél másodpercet faragott le az idejéből, de az utolsó helyről így sem tudott elmozdulni. Magnussen 1:38.1-es kört futott, megközelítve délelőtti legjobbját. Rosberg két ellenőrző kör után vissza is tért a bokszba.
Öt óra után az állás:
1. Pérez (Force India VJM 07) 1:35.290 - 40 kör
2. Rosberg (Mercedes W05) 1:36.624 - 64 kör
3. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:37.825 - 45 kör
4. Sutil (Sauber C33) 1:37.892 - 31 kör
5. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:37.908 - 32 kör
6. Bottas (Williams FW36) 1:38.907 - 43 kör
7. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:39.242 - 45 kör
8. Räikkönen (Ferrari F14T) 1:40.505 - 12 kör
9. Maldonado (Lotus E22) 1:40.599 - 31 kör
10. Chilton (Marussia MR03) 1:41.073 - 16 kör
11. Kobajasi (Caterham CT05) 1:42.285 - 11 kör
Ahogy Pérez is. A McLaren nyilvánvalóan kevesebb benzinnel eresztette útnak Magnussent, aki körönként 3 másodperccel gyorsabb, mint a mexikói. Bottas és Kvjat is a pályán van, a Ferrariról továbbra sincs hír.
Harmadszor kell megszakítani a mai tesztet - úgy tűnik, ezúttal Danyiil Kvjat Toro Rossója adta meg magát, ő az egyetlen, aki nem tért vissza a bokszba. Pedig a csapat eddig jól bírta, már 53 kört tettek meg.
Már 1:35.290-es körrel vezeti a tabellát, 3 tizeddel marad el azoktól a köridőktől, amelyekre a McLaren volt képes múlt héten. Ma eddig senki nem tudta megközelíteni ezt az eredményt, Rosberg 2,4 másodperces lemaradással a második.
Kvjat a 2-es kanyarnál húzódott le az autójával, amit a jelek szerint most gyorsan mentenek: már fel is pakolták a tréler platójára.
A Toro Rosso főnöke elismerte, hogy egyelőre a német motorszállító partnerei, és különösen a gyári csapata állnak jól, de szerinte a Ferrari még nem játszik nyílt kártyákkal. A nyilatkozata bővebben itt olvasható.
A pályát újra megnyitották, Chilton és Magnussen azonnal kiviharzik rá. Sőt hosszú szünet után Räikkönen is követi őket: a Ferrarin eddig valamilyen javítást végeztek, részletekkel azonban nem szolgáltak róla.
A múlt hét óta kicsit átépítették: eltűnt a majomsámli a kipufogócső fölött, amint a Sky Sportsösszehasonlító képén jól látszik.
1:38.761-es idejével a 6. helyre tornázza fel a Ferrarit, 3,5 másodperccel Pérez mögé. Chilton is javít a Marussiával, ő lement 1:40 alá, s így megelőzte Maldonadót.
Bekoptatott közepes keverékű gumikon ment ki a pályára, hogy a bokszkijáratnál gyakorolja a rajtolást. Ez fontos, mert az új hajtáslánc miatt a rajtprocedúra is jelentősen megváltozott. Jelenleg hárman vannak kint Rosbergen kívül: Magnussen, Räikkönen és Bottas.
A csapatoknak ezen a héten van utoljára lehetőségük kipróbálni a Melbourne-re szánt aerocsomagjukat, ezért a többségük rengeteg újdonságot hozott Bahreinbe. A Lotusnál azt állították, 120 új alkatrész van az autójukon, de a programjával a legjobban álló Mercedes is kísérletezik: a W05 oldaldobozára eddig nem látott légterelőket szereltek, és módosították a diffúzort is.
Az új ideje 1:38.610, amivel megelőzte Räikkönent. Ez jelentős fejlődésre vall: a Marussia a múlt héten nem futott 1:42.511-nél jobbat. A csapatnak ma jobb napja van, mint eddig bármikor. A 21 kör nem tűnik soknak, de az előző bahreini teszt alatt egyszer sem teljesítettek 17-nél többet.
A Ferrari csak ennyit közöl arról, hogy miért vesztegeltek sokáig a garázsban: "Rábukkantunk egy kisebb problémára, amelyet időbe telt megoldani, utána pedig az is sokáig tartott, hogy az új alkatrészeket felszereljük az autóra." Ugyanakkor árulkodó lehet, hogy előbb a hőmérsékletet ellenőrizték: a garázs előtt járatták a motort, a rácsatlakoztatott laptopon figyelve az adatokat. Úgy látszik, minden rendben ment.
Bottas és Magnussen is több mint tíz kör óta pályán van, az előbbi a lágy, az utóbbi a kemény gumikon, de nem világos, hogy versenyszimulációt bonyolítanak-e le éppen. Erre utal, hogy az imént mindketten kiálltak a bokszba, de szinte azonnal folytatták a körözést.
Hat óra után így állunk:
1. Pérez (Force India VJM 07) 1:35.290 - 53 kör
2. Rosberg (Mercedes W05) 1:36.624 - 74 kör
3. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:37.825 - 70 kör
4. Sutil (Sauber C33) 1:37.892 - 31 kör
5. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:37.908 - 32 kör
6. Chilton (Marussia MR03) 1:38.610 - 24 kör
7. Räikkönen (Ferrari F14T) 1:38.761 - 25 kör
8. Bottas (Williams FW36) 1:38.907 - 69 kör
9. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:39.242 - 56 kör
10. Maldonado (Lotus E22) 1:40.599 - 31 kör
11. Kobajasi (Caterham CT05) 1:42.285 - 12 kör
Bár a Williams az imént csak annyit írt a Twitteren, hogy Bottas szorgalmasan rója a köröket, nem kizárt, hogy versenyszimulációt teljesít éppen. Az Auto Motor und Sport szerint a legutóbbi, lágy gumikon teljesített etapja így festett: 1:40.4 - 1:41.1 - 1:40.6 - 1:41.1 - 1:41.3 - 1:41.5 - 1:41.5 - 1:41.7 - 1: 42.1 - 1:42.8 - 1:43.1 - 1:43.5.
Szahírban már 29 fok van, az aszfalt 40 fokos. Ezek éppen megfelelő körülmények ahhoz, hogy a csapatok teszteljék a gumikat és az idén különösen kritikussá váló hűtést.
Normális esetben a közepes a leglágyabb keverék, amit egy bahreini versenyhétvégére elhoz a Pirelli, de mivel most az összes fajtájú gumi itt van, a Force India megragadja az alkalmat, hogy ebben a hőségben kipróbálja, mit bír a szuperlágy. Közben Bottas az aktuális etapjához a közepesre váltott. Rajtuk kívül Magnussen, Sutil és Räikkönen is kint van a pályán.
1:38.414-es kört fut, csak 3 tizedet faragva le eddigi legjobbjától. Ahhoz ez is elég, hogy visszaszerezze a 6. helyet a Marussiától. Közben már Magnussen tette meg a legtöbb, 80 kört, megelőzve Rosberget, aki 77-nél jár.
A Sky Sportsképén látható az a két első vezetőszárny, amit kipróbáltak ma. A felső egy sokkal kifinomultabb, szokatlan kialakítás a felfelé hajló toldalékszárnyacskákkal, a lenti egy hagyományos változat.
A Caterham a Twitteren azt írja: "Miután kijavítottunk egy szoftverhibát, Kamuit visszaültettük az autóba, és majdnem készen állunk rá, hogy az első napból hátralévő két órában újra a pályára küldjük." Ma eddig ő tette meg a legkevesebb, 12 kört, pedig a múlt héten a Caterham volt a legszorgalmasabb a Renault csapatai közül.
Hogy szokjuk a turbókat! Nagyon más, mint a V8-asok sivítása. Rosberg a bahreini pályán, még a múlt héten:
Räikkönen, Magnussen és Bottas körözget. Az utóbbi kettő talán párhuzamos versenyszimulációt teljesít: másodszor is egyszerre jártak a bokszban, úgyhogy mindketten a harmadik etapjuknál tartanak, ha minden igaz.
1:37.288-ra javítja az idejét, amivel beférkőzik Rosberg és Magnussen közé. A múlt héten 1:36.718 volt a legjobbja, 1 tizeddel elmaradva csapattársától, Alonsótól. Közben Bottas is feljebb ugrott a tabellán, ő a bokszból kihajtva 1:38.390-es eredményt ért el.
Ricciardo csaknem négy órája nem vezetett, és valószínűleg a közeljövőben sem fog: az Autosport újságírói a betétfutamok bokszában futottak össze vele, ahol valamilyen promóciós feladatban vett részt. Úgy tudják, a Red Bull továbbra is a hűtéssel bajlódik: ma eddig 32 kört tettek meg, pedig már az STR is 56-ot. Tegnap elismerték, hogy nem biztosak benne, fel tudnak-e készülni az idénynyitóra.
Maldonado egyelőre tétlenségre van kárhoztatva, mert dolgoznak az autóján. "A diagnózis a kipufogó hibája (ez is egy új alkatrész a tesztre), ezért szétszereltük az autót, és tovább vizsgálódunk" - írták a Twitteren. Nem túl biztató: a Red Bullhoz hasonlóan a Lotus is krónikus kilométerhiánnyal küszködik.
Bottas és Magnussen fej-fej mellett halad, jelenleg mindkettejük neve mellett 101 kör áll a listán. Alaposan rávertek mindenkire: a 3. legszorgalmasabb Rosberg is csak 80 kört tett meg eddig. Most öten vannak kint: hármukon kívül Pérez és Sutil.
A legutóbbi, hasonló hosszúságú etapban mindkét autón a közepes gumik voltak. Az Auto Motor und Sport szerint a köridők így alakultak:
Bottas (21 kör)
1:40.4 - 1:41.1 - 1:41.5 - 1:41.9 - 1:41.9 - 1:41.3 - 1:41.7 - 1:41.6 - 1:41.6 - 1:41.9 - 1:41.8 - 1:41.9 - 1:42.0 - 1:42.5 - 1:42.4 - 1:42.9 - 1:43.3 - 1:43.4 - 1:43.7
Magnussen (22 kör)
1:40.5 - 1:41.5 - 1:41.9 - 1:42.0 - 1:42.0 - 1:42.0 - 1:41.8 - 1:42.7 - 1:43.4 - 1:43.1 - 1:43.1 - 1:43.5 - 1:43.7 - 1:44.1 - 1:44.3 - 1:45.0 - 1:45.2 - 1:45.8 - 1:46.4 - 1:46.6
Főleg az etap végén lassult le a McLaren a Williamshez képest. Persze az üzemanyagszinteket nem ismerjük.
Szűk másfél órával a teszt vége előtt ez a helyzet:
1. Pérez (Force India VJM 07) 1:35.290 - 74 kör
2. Rosberg (Mercedes W05) 1:36.624 - 84 kör
3. Räikkönen (Ferrari F14T) 1:37.288 - 39 kör
4. Sutil (Sauber C33) 1:37.700 - 48 kör
5. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:37.825 - 106 kör
6. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:37.908 - 32 kör
7. Bottas (Williams FW36) 1:38.390 - 106 kör
8. Chilton (Marussia MR03) 1:38.610 - 26 kör
9. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:39.242 - 56 kör
10. Maldonado (Lotus E22) 1:40.599 - 31 kör
11. Kobajasi (Caterham CT05) 1:42.285 - 15 kör
Már másodszor történt meg az elmúlt egy órában, hogy amikor Kobajasi ki akart hajtani a garázsból, a bokszutcában megállt az autója. A csapatot a nap korábbi részében egy szofterhiba hátráltatta, ezért még mindig csak 15 körnél tartanak.
Az Autosport pálya szélén álló megfigyelője arról számolt be, hogy a Mercedes-motoros autók simán, egyenletesen és korán felváltogatva gyorsítanak ki az 1/2-es kanyarból, a Räikkönen viszont jobban kihúzatja a Ferrarit, de a váltásai furcsán következetlenek. Magnussen különösen agresszívan fordul be a hátsó egyenesre vezető hajtűbe, még Bottashoz és Rosberghez képest is.
A már említett kipufogóhiba végleg a garázsba kényszerítette őket. "A kipufogó és a tartozékai cseréje azt jelenti, hogy ma korán megyünk fürdeni, de holnap korán reggel visszatérünk" - ígérik a Twitteren. Maldonado egész nap csak 31 kört tett meg.
Magnussen és Bottas majdnem egyszerre fejezte be az imitált futamot. Az utolsó etapjuk az Auto Motor und Sport szerint így festett:
Bottas (24 kör, közepes gumi)
1:38.3 - 1:39.3 - 1:40.1 - 1:40.3 - 1:40.1 - 1:40.0 - 1:40.0 - 1:40.1 - 1:40.1 - 1: 40.3 - 1:40.6 - 1:40.8 - 1:40.6 - 1:41.0 - 1:40.9 - 1:41.3 - 1:41.6 - 1:41.8 - 1:42.4 - 1:43.5 - 1:43.9 - 1:45.5
Magnussen (21 kör, lágy gumi)
1:40.0 - 1:39.8 - 1:39.8 - 1:39.9 - 1:40.4 - 1:40.8 - 1:40.8 - 1:40.8 - 1:40.9 - 1:41.1 - 1:41.7 - 1:42.0 - 1:43.0 - 1:42.7 - 1:43.3 - 1:43.7 - 1:44.2 - 1:45.0 - 1:45.8
A Williams ismét sokkal gyorsabb volt - kérdés, hogy az összehasonlítás reális-e.
A Mercedes a Twitteren azt írja, a tesztnap utolsó órájában Rosberg "a bokszban megállás különféle procedúráit" gyakorolja. Hogy ez a kerékcseréken túl pontosan mit jelent, nem világos, de azért egy fotót közöltek róla.
Ez azt jelenti, hogy mostanra a Mercedes mind a négy csapata teljesített legalább egyet (a Mercedes GP és a McLaren kettőt is), de senki más nem jutott el idáig. Ez elég beszédes bizonyítéka annak, hogy motorszállítóként ők tartanak a legelőrébb...
Az Autosport úgy tudja, nem a Renault hibája, hogy a Red Bull ma is alig tudott kimenni a pályára: az RB10 hűtési gondjaiból adódóan túlmelegszik, ahányszor a pilótája komolyabban rálép a gázra. Nem túl biztató.
A versenyszimulációja után most fut egy gyorsabb kört is, a közepes keverékű gumikon 9 tizedre közelítve meg Pérezt a tabellán. Ezzel hátrébb szorítja Rosberget és Räikkönent is.
1:36.432-es ideje a legjobb, amire a Ferrari eddig képes volt Bahreinben - Räikkönen 3 tizedet vert vele saját múlt heti eredményére. Ezzel a 3. helyen áll, Pérez és Bottas mögött.
Már az utolsó fél órában vagyunk, meg is élénkült a forgalom: Pérez, Bottas, Räikkönen, Rosberg, Sutil és Kobajasi körözget odakint. A Williams lassan eléri múlt heti, 116 körös rekordját.
Szűk fél órával a teszt vége előtt ez a helyzet:
1. Pérez (Force India VJM 07) 1:35.290 - 91 kör
2. Bottas (Williams FW36) 1:36.184 - 115 kör
3. Räikkönen (Ferrari F14T) 1:36.432 - 43 kör
4. Rosberg (Mercedes W05) 1:36.624 - 89 kör
5. Sutil (Sauber C33) 1:37.700 - 61 kör
6. Magnussen (McLaren MP4-29) 1:37.825 - 109 kör
7. Ricciardo (Red Bull RB10) 1:37.908 - 32 kör
8. Chilton (Marussia MR03) 1:38.610 - 38 kör
9. Kvjat (Toro Rosso STR9) 1:39.242 - 56 kör
10. Maldonado (Lotus E22) 1:40.599 - 31 kör
11. Kobajasi (Caterham CT05) 1:42.285 - 17 kör
Ez meglepetés: Ricciardo néhány perccel ezelőtt megtett egy újabb ellenőrző kört, pedig már úgy öt órája nem is járt a pályán. Most csak Pérez van kint, pedig csupán tizenöt perc van hátra. Bottas már felállította az új rekordot: 118 kört tett meg egyetlen nap alatt.
A túlmelegedést nyilván nem sikerült orvosolni, mert amikor legutóbbi köre után az imént visszatért a garázsba, Ricciardo autójából megint dőlni kezdett a füst, amely kiszivárgott a garázs ajtaján is. Ez súlyos probléma, a csapatnak egyelőre láthatóan beletörik a bicskája.
Na, vajon ki miatt szakították meg a tesztet 3 perccel a leintés előtt? Nem talált: nem a Red Bull, hanem a Ferrari állt meg a hátsó egyenesben. Úgy tűnik, Räikkönen nem tud a garázsban befejezni egy tesztnapot!
Tulajdonképpen mindegy, mert az idő úgyis letelt, a Ferrari ezzel már nem vesztett semmit. A második bahreini teszt első napjának vége, köszönjük a figyelmet. Ne menjenek messzire, mert hamarosan bővítjük a cikket az eredménylistával és a részletes összefoglalóval is!