Rosberg óriási előnnyel nyerte a nyűgös edzést
2014. március 15. 03:41
A Mercedes megőrizte, sőt tovább növelte az előnyét az Ausztrál Nagydíj szabadedzésén, amelyen a csapatok többségének felkészülése a magyar idő szerint 7 órakor kezdődő időmérőre kissé döcögősen alakult.
Mivel Lewis Hamilton elfékezte magát a neuralgikus pontnak számító 9-es kanyarnál a lágy gumikon megtett első mért körében, Nico Rosberg 1,4 másodpercet vert legközelebbi ellenfelére, Jenson Buttonra is. Miközben a riválisaik többsége küszködött, a Mercedes még azt a luxust is megengedhette magának, hogy tíz perccel az edzés vége előtt befejezte a munkát, és elkezdte felkészíteni az autóit a kvalifikációra. Rosberg számára a legnagyobb dráma az volt, hogy meglazult a könyökvédője, amit ki kellett hajítania a pilótafülkéből.
Button mögött Fernando Alonso végzett, aki ismét az élvonalban tartotta a Ferrarit, de a hátránya már másfél másodperc volt Rosberghez képest. Csapattársa, Kimi Räikkönen kálváriája viszont folytatódott: ő a tréning elején vesztett egy kis időt, mert az autójában nem működött a rádió, s bár csak szűk 3 tizeddel volt lassabb Alonsónál, többször elfékezte magát, és lesodródott a pályáról.
Daniel Ricciardo ezúttal egy 5. hellyel erősítette meg, hogy a Red Bull felülmúlja az előszezoni várakozásokat, Sebastian Vettel számára azonban nem alakult simán az edzés, mert a motorvezérlési beállításokkal bajlódott, így néhány másik versenyzőhöz hasonlóan a keményebb keverékű gumikkal tette meg a legjobb körét. Ez volt az oka, hogy 2,8 másodperces hátrányt szedett össze.
Nem volt zavartalan edzése az esélyesek közé sorolt Williamsnek sem, Valtteri Bottas sebességváltóját ugyanis a belekerült törmelék miatt ki kell cserélni, ezért máris 5 rajthelyes büntetéssel kell számolnia, akárcsak a sauberes Esteban Gutiérreznek. Mért kört egyikük sem tudott megtenni.
A tegnap küszködő Caterham végre megkezdhette az érdemi munkát – csak a McLaren tett meg több kört náluk –, a Lotus viszont tovább vergődött. Pastor Maldonado autója a leintés előtt megállt, Romain Grosjean pedig szinte hisztérikusan kiabált a rádióba, miután rángatott a motorja, és a problémát a csapat mérnökeinek nem sikerült megoldaniuk.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! 20 perc múlva, magyar idő szerint 4 órakor megkezdődik a gyakorlás, amely az utolsó lehetőséget nyújtja a csapatoknak, hogy felkészüljenek az időmérőre. A pénteki első szabadedzésen még Alonso volt a leggyorsabb, de késő délután a Mercedesek átvették az uralmat. A nap végén készült esélylatolgató cikkünket itt olvashatják.
Az időmérőn akár eshet is: az előrejelzés továbbra is záporokat ígér. Egyelőre nem ennyire rossz a helyzet Melbourne-ben, de a tegnapi szép időnek nyoma sincs, borult az ég. Az időjárás még jobban megkavarhatja az amúgy is kiszámíthatatlan erőviszonyokat. Ha esni fog, a valódi esélyekre még nem derül fény. A szél rendkívül erős, több mint 40 km/ó-s.
A hosszú etapokon is legalább fél, egyes számítások szerint azonban egy teljes másodperc az előnyük. De fejlődött a Red Bull is: az esélylatolgató elemzésünk a tegnapi edzések alapján itt olvasható. Közben, bár az edzés még el sem kezdődött, máris történt egy baleset: egy vitorlás felborult az öbölben. Tényleg bitang erős a szél.
Tizennégyen azonnal kihajtanak a pályára megtenni az ellenőrző körüket, köztük mindkét Caterham és mindkét Lotus. Reméljük, most érdemben is meg tudják kezdeni a munkát a tegnapi küszködés után. Az újonc Ericsson autójában kicserélték az ERS akkumulátorát az éjszaka.
Ez a napja sem kezdődik jól: kiszáll az autóból, és rá nem jellemző hevességgel gesztikulálva magyaráz az egyik mérnöknek. Már csak ő és Vettel nem tette meg az ellenőrző körét. Tíz percen belül esőt várnak, ezért sokan a lágy gumikkal fogják kezdeni az edzést, bár egyelőre persze mindenki a közepesen volt kint. Az összes autó visszatért a bokszba.
A rádión közlik vele, hogy a fékpedál felpuhulhat, de most nincs idejük légteleníteni a rendszert. Jelenleg Vergne, Gutiérrez, Magnussen és Vettel van kint, míg Räikkönen - akinek a jelek szerint a rádióval van gondja - kisétált a garázsból. Nagy balszerencse lesz, ha pont azt az időt kési le az edzés elején, amíg nem esik az eső.
Vergne teljesíti 1:35.505 alatt a közepes gumikon. Közben Gutiérrez autója lelassult. "Azt hiszem, a sebességváltó" - jelenti a rádión. Csigatempóban próbál visszajutni a bokszba, miközben megjelentek az első esőcseppek.
Az ideje 1:32.605. Magnussen megelőzte volna, de a 9-es kanyarban besokallt, és lesodródott. Button pontosan ugyanígy tett néhány másodperccel később. Végre Räikkönen is megtehette az ellenőrző körét, már hat versenyzőnek van időeredménye - köztük Ericssonnak.
1:32.604 alatt teszi meg a körét, még szintén a közepes gumikon. Ericsson ideje egyelőre 1:43.094, és felmerül a kérdés, hogy a sportfelügyelők hagyják-e elrajtolni, ha ma sem lesz elég ideje gyakorolni. A rutintalanságából eredő nagy különbség akár veszélyes is lehet.
Helyreállt a rend: a két Mercedes áll az élen, a nyomukban Massával, aki egy Marussiát megelőzve majdnem a falnak ütközött a Williams hátsó kerekével. Rosberg 1:31.583-as körrel vette át a vezetést, másfél tizedet verve Hamiltonra.
Bizarr jelenet: úgy tűnik, egy másik autó kisebb alkatrésze beesett a Mercedes pilótafülkéjébe. Rosberg a 9/10-es kanyar után lelassít, a pálya szélére húzódik, és nemes egyszerűséggel kihajítja a darabot. Egyébként már Hamilton a leggyorsabb: 1:30.919-cel tornázta fel magát a tabella élére.
"Rángat a motor" - jelenti a francia, majd frusztráltan hozzáteszi: "Hihetetlen!" Vissza is gurul a bokszba, ahol rövid vizsgálat után betolják az autóját a garázsba. Ericsson kicsúszott, de a kavicságyon át visszabukdácsolt a pályára.
1:32.365-tel kezd. A két Mercedes befejezte az etapját, Rosberg azt mondta a rádión, "a gumiknak annyi." Pedig ezek a közepes keverékűek, és csak 8 kört tett meg velük. Érdekes: a gumik tegnap sokkal jobban bírták. Úgy tűnik, Gutiérrez edzésének vége - a váltóhibát fél óra alatt nem tudják kijavítani. Pech.
Félidőben így állunk: Hamilton, Rosberg, Massa, Vettel, Räikkönen, Ricciardo, Button, Kvjat, Magnussen, Pérez, Hülkenberg. Az eső egyelőre megkímélte a mezőnyt.
Megelőzte Vettelt, így már ő a 4., de a hátránya 1,257 másodperc Hamiltonhoz képest. Räikkönen az előbb lesodródott a 8-as kanyarnál, de folytatni tudta a körözést. Viszont pillanatnyilag csak Massa van kint a pályán.
Úgy tűnik, a felhők menekülőre fogták: már 29 fok van, az aszfalt 41 fokos. Az autók szépen csillogak a napfényben. Hülkenberg már a lágy gumikon ment ki, miközben Hamilton Mercedesében első keresztstabilizátort cserélnek.
Bár csak néhány századnyit. Marad a 3. helyen, 4 tizeddel egykori csapattársa, Alonso előtt.
Igaz, a közepeseknél kb. 2 másodperccel gyorsabb lágy gumikon is lassabb volt Hamiltonnál 59 ezreddel. Sutil a Sauberre panaszkodik. "Az autó borzalmas, össze-vissza csúszkál" - dühöng a rádión, mire közlik vele, hogy térjen vissza, átállítják a lágy gumikhoz. Bottas edzésének vége: akárcsak Gutiérreznek, neki is váltóhibája van. Most az a legfontosabb, hogy az időmérőre megjavítsák az autókat.
Mégpedig a hétvége eddigi legjobb, 1:29.375-ös idejével a lágy gumikon. Hamilton az első szektorban egy tizeddel gyorsabb volt, de a másodikban valamiért vesztett 5 másodpercet: igen, a 9-es kanyarnál elfékezte magát. Button viszont felkapaszkodott a 2. helyre, 1.391 másodperccel Rosberg mögé. A monitor szerint a közepes gumikat használta ehhez, de valószínűleg rossz az adat.
Az előbb ismét kivitte a pályára a Lotust, de szinte beleüvöltötte a rádióba, hogy "semmi nem oldódott meg!" Érezhetően nagyon mérges. A jobb autókat is láthatóan nehéz vezetni: az elmúlt egy percben Rosberg és Räikkönen is kicsúszott. A finn továbbra is küszködik a fékekkel, feltűnően nem érzi a határokat.
Fejébe húzta a baseball sapkát, mosolyogva váltott néhány szót Toto Wolff-fal, aztán kisétált a garázsból, a szerelők meg nekiestek az autójának. Úgy tűnik, ezen az edzésen már nem jön ki: 1,4 másodperc az előnye mindenki mással szemben, miután Hamilton elrontotta a lágy gumis körét. A jelek szerint Hamilton edzésének is vége, a Mercedes felkészíti az autóit az időmérőre.
A Sauber megerősítette ezt, ami az jelenti, hogy a mexikóira 5 rajthelyes büntetés vár. Ugyanígy Bottasra: az ő váltójában is "törmeléket" találtak a Williams technikai igazgatója, Pat Symonds szerint. Magnussen pedig arra panaszkodott a rádión, hogy a lágy gumijai már 5 kör után elhasználódtak. A versenyen mégis gond lesz velük?
A sorrend a leintés előtt: Rosberg, Button, Alonso, Hamilton, Ricciardo, Hülkenberg, Räikkönen, Magnussen, Pérez, Massa. A Red Bull most nem az igazi, Vettel hátránya 2,8 másodperc. "Ez borzalmas, használhatatlan" - mondja Vettel a rádión. "Az autóval nem lehet gyorsítani." Tegnaphoz képest egyértelműen megváltoztak a pályaviszonyok.
A 15-ös kanyarnál lerobbant. Vettelt visszahívták a bokszba, mert egy rossz beállítás megrongálhatta volna a motort. "Nem nagy ügy" - nyugtatják meg.
Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval is.