Rosberg a Ferrarikat előzte meg, Hamilton Mercedese elromlott
2015. március 27. 02:49
A papírformának megfelelően egy Mercedes végzett az élen Nico Rosberg vezetésével a Malajziai Nagydíj első szabadedzésén, de nem lehetnek elégedettek a konstruktőri világbajnoki cím védői, mert Lewis Hamilton alatt már azelőtt megadta magát az autó, hogy érdemi munkába kezdhetett volna.
A brit pilóta rögtön az edzés elején elvesztette a telemetriát, így a csapata kénytelen volt elővigyázatosságból arra utasítani őt, hogy álljon félre, miután egy „kattanást hallott hátulról.” A csapat félelme nem volt alaptalan: az edzés vége felé megerősítették, hogy motorhibával állnak szemben, de egyelőre nem biztos, hogy ki is kell cserélni az erőforrást, amellyel Hamilton megnyerte a két héttel ezelőtti Ausztrál Nagydíjat.
Nem csupán Hamiltont sújtották problémák Malajziában: Sebastian Vettel is kihagyta az első edzés nagy részét, bár ő végül pályára tudott lépni, és a 3. helyen zárt Rosberg, valamint ferraris csapattársa, Kimi Räikkönen mögött. A két Ferrari egy hosszabb, kemény gumis etap elején jött fel Rosberg mögé, majd az edzés legvégén még közelebb tudtak férkőzni hozzá. Räikkönen lemaradása csupán 373 ezredmásodperc volt.
Sokáig a két Toro Rosso is az élmezőnyben szerepelt, és bár az edzés végére Carlos Sainz visszacsúszott az 5., Max Verstappen pedig a 7. helyre, a fiatalok duója ismét jól szerepelt. A 4. helyen Romain Grosjean végzett, aki sokkal kifinomultabban vezette a Lotust csapattársánál, Pastor Maldonadónál. A venezuelai többször elfékezte magát, sőt látványos csúsztatásokat is bemutatott.
Továbbra sem megy viszont a Red Bullnak: mind Daniel Ricciardo, mind Danyiil Kvjat nehéz vezethetőségre, erőtlen motorra és fékproblémákra panaszkodott a rádión, az ausztrál pilóta autóját ráadásul szét is kellett szedni az edzés végén.
Visszafogottan kezdett a Williams. Valtteri Bottas ismét autóba ülhetett, de egyelőre csak a 8. helyre futotta tőle, míg Massa 11. lett. Mindkettejük autója kissé instabilnak tűnt, és számos versenyzőhöz hasonlóan többször elfékezték magukat, sőt elhagyták a pályát is.
Nagy várakozás övezte Fernando Alonso visszatérését az F1 mezőnyébe a rejtélyes, barcelonai baleset után. A spanyol pilóta jelenléte nem hozott nagy változást a McLaren sanyarú helyzetébe, de a wokingi istálló műszaki hiba nélkül teljesíteni tudta az edzést, és a harmadik legtöbb kört teljesítő csapat lett. Alonsónak ráadásul sikerült megelőznie a Force India párosát.
Jenson Button erejéből viszont csupán a 17. helyre futotta, ő mindössze a két Manornál volt gyorsabb. A brit kis csapat az Ausztrál Nagydíj kihagyása után Malajziában már a többiekkel együtt edzett, s bár láthatóan a 107%-os határ lesz a legnagyobb ellenfelük, mindenképpen pozitív fejlemény Will Stevens és Roberto Merhi csatlakozása a mezőnyhöz.
A dinningtoni istálló pilótái mellett a Saubernél is feltűnt egy újonc: Raffaele Marciello a Ferrari támogatásának köszönhetően tesztelhetett Felipe Nasr helyén. Az olasz fiatal a 13. helyen végzett, bő fél másodperccel rutinosabb csapattársa, Marcus Ericsson mögött.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Jó "reggelt", már a ha fogalmazhatunk ilyen szemtelenül e korai órán! A hétvégén Szepangban folytatódik a Forma-1-es világbajnokság, hamarosan kezdődik az első szabadedzés.
A melbourne-i idénynyitón foghíjas volt a mezőny, de most Fernando Alonso és Valtteri Bottas is zöld jelzést kapott az orvosoktól a versenyzéshez, sőt a Manor is készülődik, hogy kimenjen a pályára. Amely 36 fokos, a levegő pedig 28. Itt a részletes előzetesünk a Malajziai Nagydíjról.
Sokan várták már az idei második futamot, ami a melbourne-i utcai pálya után egy "igazi", épített versenypálya, amit Hermann Tilke tervezett, és 1999-ben fogadta először az F1 mezőnyét.
Enyhe szél fúj Szepang mellett, de süt a nap és csupán fátyolfelhő van az égen. A Malajziára jellemző hirtelen esők jelenleg nem fenyegetnek.
Készülődnek a versenyzők az edzés kezdetére, Maldonado is már a pilótafülkében várja a zöld lámpákat. Ricciardo még csak most húzza fel a sisakját, de már ő is az autóban üldögél.
Ericsson először a pályán, őt többen is követik rögtön egy - gyaníthatóan - installációs körre Szepangban.
Will Stevens vezetésével megkezdte első körét a Manor-Marussia csapat 2015-ben. Stevens óvatosan kezdett, az első kanyarkombinációban rögtön elengedte Jenson Buttont.
Több, mint egy hónap kihagyás után ismét F1-es autó volánja mögé ült Fernando Alonso. A spanyol pilóta az idén először versenyez a McLaren-Hondával, a tavalyi szezonzáró óta először vesz részt nagydíjhétvégén.
Bár a balesetéről nem készült használható felvétel, a Malajziai Nagydíjra bekerült Alonso autójába egy fedélzeti kamera, így a hétvége folyamán bizonyára a közönség is láthatja majd a spanyol szemszögéből az eseményeket. A kétszeres világbajnok rögtön kint maradt egy gyors körre.
Négy gyors kört kért mérnöke a világbajnoki címvédőtől, DRS használata nélkül. Alonso visszatért a bokszba, nem fejezte be mért körét. A visszajátszásokon közben rázkódó F1-es autók láthatók, Hamilton Mercedese féktávon szikrákat is vetett.
A Manort finoman megfenyegette az FIA a hétvége előtt, a szövetség figyelmeztette a csapatot, hogy nem tolerálnak még egy kimaradást a világbajnokságról, így Stevens felbukkanása mindenképpen jó jel. Kicsivel később csapattársa, Roberto Merhi is megkezdte a körözést a csődből kilábalt csapat átmeneti autójával.
Már első körében jelezte a rádión, hogy furcsa viselkedést tapasztal az autó részéről, és a hátsó, hosszú egyenesben láthatóan küszködött a hajtással, de a spanyol pilóta sikeresen visszavitte autóját a szerelőkhöz.
Itt már eléggé rángatott a Manor, mintha folyamatosan le akart volna fulladni, de a beépített elektronika ezt nem hagyta.
A Williams visszatérő finn pilótája 1:43.432-vel és egy nagy elfékezéssel kezdett, majd Marcus Ericsson állt az élre 1:43.414-gyel.
Bottas, Verstappen, Massa, Ericsson és a Felipe Nasrt helyettesítő Raffaele Marciello is futott már mért időt, jelenleg ebben a sorrendben állnak. Alonso ismét a pályán.
A Mercedes pilótája egy bemelegítésnek is gyenge 2:00-s időt futott első próbálkozásra, de aztán rögtön egy abszolút legjobb első szektorral folytatja a körözést. Massa egy elfékezés után a bukótérből tért vissza a hátsó egyenes előtti féktávnál, itt fékezte el magát Bottas is pár perce.
Nico Rosberg állt az élre 1:40.973-mal, ez most csaknem 1,3 másodperccel gyorsabb a második, Grosjean idejénél. Alonso is gyors körön.
A babonások számára baljós 13. helyet kaparintotta meg Fernando Alonso első idei mért köre végén Fernando Alonso. A spanyol pilóta is fékezett egy nagyot a hátsó egyenes előtt. Button egyelőre gyorsabb nála.
Erről rádión tájékoztatta a csapata, és mérnöke kérte, hogy szakítsa meg az etapját. A holland tinédzser lassított és vélhetően visszatér a bokszba. Közben Räikkönen is állóra fékezte bal első kerekét és a hátsó egyenes előtt a bukótérbe engedte Ferrariját.
Rosberg és Sainz mögött a finn világbajnok az ideiglenes harmadik helyezett a szepangi 1. szabadedzésen.
A pályabírók letolják Hamilton Mercedesét a fűre, és egy munkagép hajt a pálya közelébe, hogy elszállítsa az autót. Hamilton kiszáll, számára véget ért az első edzés.
Jules Bianchi tavalyi balesete óta talán először merészkedik egy munkagép a pálya közvetlen közelébe, bár az időjárás most kifogástalan, és a forgalom is kisebb. Hamilton személyesen felügyelte autójának elszállítását. Az edzés elején a Mercedes arról tájékoztatta, hogy a telemetriát elvesztették, így várhatóan még nehezebb lesz rekonstruálni, hogy mi történt.
Marciello még az autójából is kiszállt, Hamilton közben már egy robogó utasaként közelít a bokszutca felé. A világbajnoki címvédőnek nem indult jól a malajziai hétvége.
Rosberg vezet egyelőre Szepangban 1:40.561-gyel, mögötte Sainz 1:41.596-tal, és Räikkönen 1:42.020-szal. Mögöttük Grosjean, Ricciardo és Massa következik. Vettel, Stevens, Hamilton és Merhi nem futott még mért kört.
A csapat mérnökei utasították Hamiltont, hogy álljon félre, mert a telemetria hiánya miatt nem voltak abban biztosak, hogy a Mercedes megfelelően működik, és féltették az Ausztráliában már bevetett, és Malajziában is használni kívánt erőforrást. Hamilton jelentette, hogy a váltó működött a megálláskor. Közben Vettel sem ül a Ferrariban, amin dolgoznak a szerelők.
Külsérelmi nyomok nincsenek a Mercedesen, füstöt sem eregetett az autó. Lehetséges, hogy valóban elővigyázatosságról van szó, de Hamilton így is értékes időt veszít, és úgy tűnik, a csapat problémái a megbízhatóság terén nem oldódtak meg.
Hamilton megállása óta először közlekedik autó a pályán, WIll Stevens ma másodszor megy körbe a szepangi aszfaltcsíkon. Alonso közben törölközővel a nyakán egyeztet a McLaren mérnökeivel, láthatóan sok mondanivalója van. Stevens mért kört is kezdett.
Az idén először látható mozgásban is a Manor-Marussia autója, ami megfelel a 2015-ös szabályoknak, de bevallottan a tavalyi modell módosított változata. Ez jól látható is az autón, amelynek orra az összes többi csapat megoldásától eltér, és valószínűleg szélcsatornában soha nem tesztelt formáról van szó. A brit pilóta 1:51.091-et futott elsőre, ez csaknem 6 másodperccel lassabb az utolsó előtti Alonso idejétől.
"A mi szemszögünkből minden rendben, nyomd tovább" - tájékoztatta Stevenst a Manor-Marussia mérnöke a rádión. Közben Button 1:43.100-ra javítja legjobb idejét, jelenleg a 12. helyen áll, Stevens pedig 1:46.686-ra javít, továbbra is a 17. helyen áll, 6 másodperccel lassabb Rosbergnél.
Rögtön elfékezi magát az első kanyarban, talán nem sikerült megfelelően felmelegítenie a gumikat, amelyekkel még a célegyenes előtti hátsó egyenesben is cikázott. El is vette a lábát a gázról az első szektorban, és alacsonyabb fordulaton járatja a McLaren-Hondát.
Nagyon meleg van Szepangban, főleg, ha az ember a bokszban ücsörög, talpig tűzálló overallban. Danyiil Kvjat szárazjéggel próbálja hűteni magát a Red Bull pilótafülkéjében. A levegő 32, a pálya 40 fokos.
Hamilton mellett a másik fontos hiányzó a mai edzésről Sebastian Vettel, aki egyelőre - nem tudni, miért - még nem futott mért kört Szepangban. A német pilóta viszont már beült az autóba, így elképzelhető, hogy hamarosan ő is felbukkan a pályán.
Bár még bő fél óra hátra van az első szabadedzésből, úgy tűnik, hogy a Toro Rosso ezúttal is jól teljesít. Sainz jelenleg a harmadik, Verstappen az ideiglenes negyedik helyen áll, mindketten megelőzik a két Red Bullt. Vettel közben megkezdi első gyorskörét.
1:42.137 az első mért kör eredménye Sebastian Vetteltől, ezzel a négyszeres bajnok a 6. helyet érdemelte ki, de rögtön megelőzte Danyiil Kvjat a Red Bull-lal. Kimi Räikkönen a másik Ferrarival az 5. helyen áll.
Massa és Kvjat enyhén kicsúszott a pályáról, Ricciardo a rádión panaszkodik, hogy "a hajtás még mindig nagyon gyenge."
Nico Rosberg jelenleg 1:40.124-gyel áll az élen, a két Ferrari viszont feljött a 2-3. helyre, igaz, jelentős hátránnyal. Räikkönen 1:41.016-tal a második, Vettel pedig 1:41.471-et ért el egyelőre.
...de ezzel csak időt vesztett, egyéb problémája nem származott a hibából. Kvjat közben a Red Bull fékjeire és motorerejére panaszkodott a rádión.
Räikkönen és Vettel még mindig a pályán vannak. A Ferrari korábban megerősítette a Twitteren, hogy a finn pilóta kemény gumival érte el jelenlegi leggyorsabb idejét, ami az ideiglenes második helyet éri csapattársa előtt.
A Mercedes szerelői most távolították el Hamilton autójának hátsó futóművét, így biztos, hogy a hajtáslánc körül vizsgálódnak. Egyelőre nem tudni, hogy motorcserére készülnek-e, de az biztos, hogy a brit pilóta ezen az edzésen már nem ül autóba. Rosberg vezet, mögötte a két Ferrari, már ők is visszatértek a bokszba.
Bár Valtteri Bottas hátfájása egyelőre nem újult ki, a Williams jobbnak látta, ha szerződtetnek egy tartalékpilótát Adrian Sutil személyében. A német versenyzőt tavaly küldték el a Saubertől, gyaníthatóan anyagi problémák miatt.
Rossz hírt közölt a Hamilton rajongók számára a Sky Sports: a Mercedes motort cserél Hamilton autójában, így a brit pilóta a második szabadedzésről is kimaradhat, legalábbis egy részéről. Nem tudni, hogy menthető-e az a motor, amivel a brit pilóta egyelőre csupán egy futamot teljesített. Az idei 19 futam során mindössze 4 erőforrást használhatnak a versenyzők büntetlenül.
A spanyol újonc az edzés elején még épp, hogy vissza tudott vánszorogni a bokszba, most egy 1:48-as idővel ő is feliratkozott az időtáblázatra. Lassú kör, de kis előrelépés a Manortól.
A helikopter kamerájának képén jól láthatók a célegyenes lelátójának mintái, ami azt jelenti, hogy elenyésző a közönség lélekszáma a legjobb helyeken. Bár még csak az 1. szabadedzésnél tartunk, ez nem jó hír a Malajziai Nagydíjnak, ami egyelőre nem rendelkezik szerződéssel a jövő évre.
Újra pályán a listavezető, Nico Rosberg újabb gyorskörrel próbálkozik, de az első szektorban 7 tizeddel lassabb korábbi önmagánál. Jelenleg a német pilótáé az egyetlen működőképes Mercedes.
Bár a Sky Sports helyszíni riporterei motorcserét jelentettek Hamilton esetében, a Mercedes Twitter csatornáján csak annyit erősítettek meg, hogy motorhibáról van szó, a csere tényét egyelőre cáfolják.
Szerencsére a brazil versenyző nem sérült meg, de a hátánál útban van az innivalóját tartalmazó tartály. A rádión figyelmeztette mérnökét, hogy ez a futamon gondot okozhat.
Leintették az edzést, de a Ferrarik a végén még közelíteni tudtak Rosberghez, aki 1:40.124-gyel zárt az élen. Räikkönen a 2. helyen végzett 1:40.491-gyel, Vettel 1:40.985-tel a harmadik.
Váratlanul visszatért szerelőihez Daniel Ricciardo az edzés vége előtt nem sokkal. Műszaki gondok merültek fel, a csapat el is távolította a Red Bull padlólemezét, de még nem tudni, hogy mi történt.
A papírformának megfelelően Nico Rosberg kezdett az élen a Malajziai Nagydíj első szabadedzésén, mögötte a két Ferrari végzett Räikkönen és Vettel sorrendben. Utánuk Grosjean és Sainz következett. Bemutatkozott a Manor, visszatért Alonso és Bottas is. Nemsokára jelentkezünk szöveges összefoglalónkkal!