Vettel befért a Mercedesek közé az izgalmas malajziai időmérőn
2015. március 28. 09:41
Már az időmérő edzés előtt számítani lehetett arra, hogy az eső fontos szerepet játszik majd a végeredmény kialakulásában, és a malajziai időjárás ezúttal sem okozott csalódást. A Q1 viszont még zavartalan körülmények között zajlott, így ennek megfelelően papírforma-eredmény született.
A két Mercedes simán továbbjutott, és meglepetést okozott Carlos Sainz remek teljesítménye, aki a 4. leggyorsabb volt. Hiába fejlődött a McLaren az Ausztráliában mutatott formához képest, Jenson Button és Fernando Alonso is simán kiesett a 17-18. helyen.
A wokingiak csupán a Manort tudták megelőzni, ráadásul Will Stevens üzemanyag-ellátási problémák miatt nem tudta kvalifikálni magát a futamra, míg Roberto Merhi is lassabb volt a legjobb idő 107%-ánál. A várható kiesők mellett Felipe Nasr volt kénytelen már az elején búcsúzni. Az Ausztráliában még sikeres brazil a 16. helyen, a leggyorsabb kiesőként várhatja a holnapi rajtot Malajziában.
A Q1 végén már megjelentek a villámok a pálya körül, ami arra sarkallta a csapatokat, hogy azonnal a pályára küldjék a pilótákat. Nagy forgalom alakult ki Vettellel a sor elején, ami végül nem okozott komoly gondot a mezőny tagjainak, de Lewis Hamilton és Kimi Räikkönen számára nem jött ki a lépés. Mindkettejüket feltartotta Marcus Ericsson, ezért Räikkönen meg is fizetett: a 11. helyen kiesett.
Az első mért kör el is döntötte a továbbjutók sorrendjét, mert egy újabb próbálkozásra már nem volt idő a megérkező zivatar miatt. Nico Rosberg volt a leggyorsabb, Vettel, Bottas, Ricciardo, Grosjean, Massa, Verstappen, Hamilton, Kvjat és Ericsson előtt. Meglepetésre Räikkönen búcsúzott, mögötte Maldonado, Hülkenberg, Pérez és a Q1 után szintén jobb eredményre hívatott Sainz is befejezte az edzést.
A viharos időjárás, a villámok, és a pályára zúduló, nagy mennyiségű eső miatt a Q2 második felében autó már nem hagyta el a bokszot, és a Q3-at is csak jelentős késéssel lehetett elkezdeni. Az eső addigra elállt, de a versenyzők így sem voltak közös állásponton a gumiválasztás terén.
A bokszutcából elsőként kihajtó Williams a Pirelli javaslata ellenére esőgumikkal próbálkozott, de ez hibás döntésnek bizonyult, hiszen Vettel már az első részidők alapján is sokkal gyorsabb volt az intermediate gumikkal, így a grove-i istálló pilótái be sem fejezték első mért körüket.
A jó részidők ellenére nem Vettel, hanem Hamilton volt a leggyorsabb, aki 1:49.834-gyel be is biztosította magának a pole pozíciót. Hamilton ekkor több mint 1 másodperccel gyorsabb volt mindenkinél, és később is csak Vettel tudta őt megszorongatni. A német 1:49.908-as ideje majdnem elég volt az 1. rajtkockához, végül azonban csak a Mercedes hegemóniáját tudta megtörni az első rajtsor kisajátítása terén.
Ferrari két év után először indulhat ismét az első rajtsorból, és tíz hónapja, a tavalyi Osztrák Nagydíjon fordult elő utoljára, hogy nem két Mercedes kezdett az élről egy futamot. Rosberg ezúttal kénytelen beérni a 3. hellyel, mögötte Ricciardo, Kvjat, a remek teljesítményt nyújtó Verstappen, Massa, Grosjean, valamint Bottas végzett.
Hamilton elégedettségének adott hangot újabb pole pozíciót érő köre után, amelyet már az autóban ülve is elég jónak érzett, és végül apró előnnyel ugyan, de felülmúlta vele Vettel második próbálkozását is.
„Igen, mindenképpen boldog vagyok az első körrel” – mondta a Sky Sports-nak. „Ilyenkor minden az alkalmazkodásról szól az új körülményekhez, hogy hol vannak vízátfolyások, hol csúszósabb a pálya. Ezt próbáljuk megérezni, és én ebben gyerekkorom óta elég jó vagyok, most is jól ment. Remélem, hogy nyerünk holnap, de kemény verseny lesz. Hosszú az út az első kanyarig, és azután is nyitott szemmel kell járnunk.”
Vettel az időmérő után a futamgyőzelmet sem zárta ki, de figyelmeztetett, hogy a Ferrari előnye a száraz pályán nem tűnt el, ebben a Ferrari technikai igazgatója, James Allison is egyetértett vele.
„Ilyenkor nem lehet tudni, hogy mi fog történni” – utalt Vettel az időjárásra az időmérő utáni sajtótájékoztatón. „Amikor esni kezd, jó esély van arra, hogy felboruljon a papírforma. Az autó száraz, nedves, és esős pályán is jól működött. Holnap is jól kellene szerepelnünk, a Mercedest nehéz lesz legyőzni, viszont úgy tűnik, hogy kicsit közelebb vagyunk hozzájuk.”
A németek házi versenyében hosszú idő óta először Rosberg alulmaradt Vettellel szemben. A Mercedes pilótája nem köntörfalazott, és elismerte, hogy a vártnál gyengébben teljesített a szepangi időmérő edzésen.
„Egyszerűen nem vezettem elég jól, és ez bosszant. A 3. hely nem elég jó a holnapi versenyre” – jelentette ki. „Még soha sem volt ilyen jó tapadásom esős körülmények között, ez meglepett, de nem voltam elég gyors. Így viszont legalább a pálya tisztább oldaláról rajtolhatok.”
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Malajziai Nagydíj időmérőjéről élőben készülő tudósításunkban! Szepangban délután háromnegyed öt van, de az idő továbbra is tűrhető, bár 70 százalék esély van rá, hogy esni fog. Az imént Vettel is aggodalmasan kémlelte az eget.
A Szepangra jellemző hirtelen, és erős zivatarok a mai időmérő edzést is befolyásolhatják. A helyiek esőt várnak az edzésre, ami felboríthatja a papírformát, és felkavarhatja a holnapi rajtrácsot. Az sem kizárt, hogy a futamra is megérkezik az égi áldás. A BBC szerint 90% az eső valószínűsége az időmérőn.
Elbújt a Nap, feltámad a szél Malajziában.
Óriási a hőség Szepangban, ez nem csak a versenyzők életét keseríti meg, a csapatok tagjai is nehezen viselik az extrém időjárást, a Mercedes garázsát például nagyteljesítményű légkondicionálóval hűtik. A Red Bull egyik szerelője a 3. szabadedzés után rosszul lett és elájult, kórházba kellett szállítani.
Nem igazán javult a szombati napra a pálya állapota, ami továbbra is poros, és a szinte elviselhetetlen hőség sem enyhült. Péntekhez hasonlóan a 3. szabadedzésen is sok vezetői hiba, kicsúszás és elfékezés volt, ezek kulcsfontosságúnak bizonyulhatnak a rajtpozíciókért folyó kiélezett csatában is.
Eddig nem kedvezett Hamiltonnak a malajziai hétvége. Az 1. szabadedzésen a telemetria és a Mercedes motorja is elromlott, és bár a 2. tréningen ő volt a leggyorsabb, szombat délelőtt ismét Rosberg vette át a vezetést. A brit ekkor a fékekre panaszkodott a rádión. Tavaly Hamilton nagy fölénnyel nyerte a futamot csapattársa előtt.
Az elmúlt négy szepangi időmérőn csak Sebastian Vettel és Lewis Hamilton tudott pole pozíciót szerezni. 2011-ben és ’13-ban Vettel, ’12-ben és ’14-ben Hamilton rajtolt az élről. E szerint most ismét Vettel következne, de erre a Mercedesek formája miatt nincs túl sok esély.
Lewis Hamilton és Nico Rosberg küzdelme mellett a Ferrari párosára, Kimi Räikkönenre és Sebastian Vettelre is érdemes figyelni. Malajziában eddig a finn bizonyult gyorsabbnak, míg az előző futamon inkább Vettel remekelt. A Williamsnél is szoros a verseny a visszatérő Valtteri Bottas és Felipe Massa között. 5 perc és kezdődik az időmérő.
Allan McNish, a BBC szakértőjének legfrissebb fotóján egyre sötétebb felhők láthatók. A szélirány is folyamatosan változik, ami már a szabadedzéseken is nehézségeket okozott.
Több érdekes részletet is érdemes figyelni az idei második időmérő edzés során:
Hamilton vagy Rosberg szerzi meg a pole-t?
A Ferrari kisajátítja-e a második sort vagy a Williams ismét gondot okoz számukra?
Versenyre tud-e kelni a McLaren a Force Indiával, esetleg be tudnak-e jutni a Q2-be?
Beférnek-e a Manor autói a leggyorsabb idő 107%-án belülre?
Okoz-e meglepetést az eső?
Üzemanyag-ellátási gondok adódtak Will Stevens Manor-Marussia autóján, ezért már a 3. szabadedzésen is alig tudott részt venni. A csapat továbbra is javítja az autót.
Több pilóta is azonnal a pályára lépett, Rosberg autóján a közepes keverékek vannak. A versenyzők valószínűleg rögtön gyorskörökkel kezdenek az esőtől tartva.
Van, ahol már láthatóan közelednek az esőfelhők, de a pálya egyéb pontjain még egész világos van. A szepangi aszfaltcsík nagy kiterjedésű, előfordulhat, hogy csak a pálya egy részén kezd el esni.
A célegyenesbe vezető hajtűkanyarban Verstappen elfékezte magát, és látványosan korrigált. Közben villámok jelentek meg a horizonton.
Lewis Hamilton Hamilton 1:39.269-es körrel kezdi az időmérőt, Bottas egyelőre 9 tizeddel lassabb nála a 3. helyen, kemény gumival. Rosberg a 2. helyen áll.
Kemény gumival kezdett Sebastian Vettel, de a Ferrari pilótája így is a 3. helyre jött fel, bő fél másodperccel Hamilton mögött. Merhi közben elfékezte magát, és kicsúszott, és Alonso autója is elég instabil volt a célegyenesbe vezető kanyarban. A spanyol bajnok a 16.
A Manorral próbálkozó Roberto Merhi egyelőre kívül esik a 107%-os határon, Will Stevens egyedüliként még nem futott kört. Rajtuk kívül a két McLaren egyelőre az utolsó, Bottas autóját tolják a bokszban a Williams szerelői, valószínűleg mérlegelésen volt.
A mezőny nagyobb része visszatért a bokszba. A jelenlegi állás: Hamilton, Rosberg, Vettel, Bottas, Räikkönen, Sainz, Massa, Hülkenberg, Nasr, Grosjean.
A Sky Sports szerint a Manor megerősítette, hogy Stevens nem kvalifikálja magát a Malajziai Nagydíjra. Nagy kérdés, hogy az ausztráliai hétvége után az FIA engedi-e rajtolni holnap. Az edzéseken tudott 107%-on belüli időket futni. Merhi jelenleg 1 másodpercre van a határtól.
A pályát övező villámokat látva az ember inkább otthon maradna. Nagy vihar jöhet, kérdés, mennyi időn belül.
Daniel Ricciardo a 7. helyre lépett előre, Danyiil Kvjat pedig a 8. pozícióban áll. A Toro Rossót vezető Carlos Sainz szintén Renault motorral jelenleg a 4.
A versenyzők viszont még a pályán vannak, de az biztos, hogy a két McLaren kiesett. Button volt közülük a gyorsabb.
A címvédő mögött Rosberg, Vettel, Sainz, Bottas, Grosjean, Ericsson, Maldonado, Räikkönen és Ricciardo végzett a top 10-ben. Kiesett Nasr, Button, Alonso, Merhi és Stevens.
Úgy látszik, a spanyolt nem viselte meg, hogy már rögtön a Q1-ben kiesett, Visszajátszott fedélzeti kamerás képén újabb villámok láthatók. Button ezúttal gyorsabb volt visszatérő csapattársánál.
Bár a praktikus jelentősége elhanyagolható, mindenképpen figyelemre méltó, hogy a Toro Rosso újonca, Carlos Sainz a 4. legjobb idővel jutott tovább a Q2-be, és a leggyorsab Renault motoros versenyző volt.
Vettel vezeti a sort, több mint a fél mezőny áll mögötte. Minél gyorsabban mért kört akarnak futni a pilóták, mert egyre fenyegetőbb az időjárás.
Bár a bokszutca végén összetorlódott "vonat" több kisebb csoportra oszlott el, igen nagy a forgalom Szepangban és a versenyzők nem nagyon akarják elengedni egymást. Az utolsó kanyarnál próbálnak helyet hagyni maguknak.
"Szükségünk van erre a körre" - mondja a mérnöke Massának. Vettel a harmadik szektorban jár jelenleg.
Ez fontos lehet, ha megjön az eső: Rosberg, Vettel, Bottas, Ricciardo, Grosjean, Massa, Verstappen, Hamilton, Kvjat, Ericsson. Hamilton beragadt egy Sauber mögé, Räikkönennel együtt a 2. mért körének elején előzte meg.
A pálya bizonyos pontjain elkezdett esni, ha nem szárad fel hirtelen, akkor Räikkönen a 11. helyen kiesik a Q2-ben.
Jól taktikázott, aki az első mért körre tett fel mindent: Rosberg, Vettel, Bottas, Ricciardo, Grosjean, Massa, Verstappen, Hamilton, Kvjat és Ericsson továbbjut, Räikkönen, Maldonado, Hülkenberg, Pérez és Sainz kiesik.
Ha ez így marad, a Q3-ban is az lehet sikeres, aki elsőként futja meg a körét. Még 6 perc van hátra a Q2-ből, és 5 perc lesz a szünet, így a Q3 kezdetéig jelentősen romolhat a pálya állapota.
Az sem lenne meglepő, ha az FIA elhalasztaná a Q3 kezdetét, olyan erős zivatar érkezett a pálya térségébe. Egyelőre viszont nem érkezett semilyen tájékoztatás ezzel kapcsolatban.
Ricciardo közben az autóban ülve elemzi az eredményeket. A szerelők takarítanak, és kisebb állításokat végeznek el az autókon, miközben dörög, villámlik, és úgy szakad az eső, hogy még ernyővel is azonnal bőrig ázik mindenki, aki kimerészkedik.
Az 1-es kanyar fölött elhelyezett kamera képén továbbra is erős esőt mutat, de az égbolt mintha a korábbiaknál világosabb lenne. Közben hivatalosan is véget ért a Q2, a sorrend természetesen nem változott az 1. gyors körök óta.
A hirtelen elromló időjárás, és az erősen felázott pálya miatt az FIA úgy döntött, legalább 15 perccel eltolják a Q3 kezdetét, hátha addig javulnak a körülmények.
Természetesen nem elégedett a 17. hellyel, de úgy véli, hogy a Honda jelentős fejlődést ért el Malajziában, és nagyobb üzemanyagszinttel egyébként is versenyképesebbek lesznek, mondta a Sky Sports-nak. Megjegyezte, hogy két hét alatt, tesztelés nélkül is sokat léptek előre.
A számok tekintetében sokkal jobb a helyzet, mint Ausztráliában, mondta Fernando Alonso a Sky Sports-nak. "Ha minden futamra 1,5 másodpercet javulunk, 3-4 versenyen belül a pole-ban leszünk" - viccelődött. Nyilatkozatát óriási dörgés zavarta meg.
Ezzel indokolta Fernando Alonso a Sky Sports-nak, hogy a jelenleg szenvedő McLarenhez szerződött. Bízik a japán mérnökökben, akik a wokingi csapat formajavulásán dolgoznak.
A Ferrari szerelői a boksz előtt szárítják az aszfaltot, a versenyzők közben mérnökeikkel és főnökeikkel beszélgetnek.
A Q2 nagy vesztese Kimi Räikkönen, aki csupán a 11. helyről rajtolhat, miután beragadt Marcus Ericsson autója mögé az egyetlen értékelhető gyorskör során a szepangi időmérő második szakaszában. A svéd pilóta még éppen tovább ment a 10. helyen. Räikkönen megpróbálta megelőzni az utolsó kanyarban, de nem volt határozott a manőver, a 2. mért kör elején pedig már késő volt.
Stevens csalódott, hogy kihagyta az időmérőt, úgy érzi, hogy a hétvégén elért fejlődéssel teljesíteni tudta volna a kvalifikációhoz szükséges, 107%-on belüli időt, mondta a Sky Sports-nak. Az üzemanyag-ellátó rendszer romlott el a Manor autójában.
Pérez egy új, közepes gumiszettet megtartott holnapra, ezért az egyetlen mért körén használt abroncsokon futott, utolsóként a mezőnyben, így a 14. helyen kiesett. "Itt tartunk jelenleg" - nyilatkozta a Sky Sports-nak.
A pályára hajtott Bernd Mäylander az új Mercedes-AMG GT Safety Carral, hogy felmérje az aszfalt állapotát. A célegyenesben már nem, de máshol még esik az eső.
Hamiltont nem vetette vissza az "apró" motorhiba, ami tegnap felmerült, mondta Niki Lauda. Az osztrák szerint meg kell hozniuk a kritikus döntést, hogy esős vagy száraz pályára állítsák az autót. Kijelentette, hogy a Ferrari fejlődik, ezért csapata sem tétlenkedhet. Lauda szerint Vettel és Räikkönen húzzák előre a csapatot. (Sky Sports)
Az FIA bejelentette, hogy legjobb esetben 15 perc múlva kezdődhet meg az 1. rajtkockáról döntő Q3. Az eső továbbra is esik, és ahogy erre Niki Lauda is utalt, sokat nem lehet várni, mert Szepangban már 18 óra van, és a látási viszonyok is romlanak.
Bár a kamerák képein úgy tűnik, javul a helyzet, a Safety Car még elég nedves pályán közlekedett.
A Mercedes motort használó Force India és Lotus pilótái, Sergio Pérez és Pastor Maldonado is azt mondta a Sky Sports-nak, hogy a holnapi futamon pontokat szeretnének gyűjteni. Mindketten kiestek a 14. és a 12. helyen
Hamilton még a tűzálló maszkját húzza, Bottas már az autóban ül, Verstappen pedig már sisakot is visel, és a kormányt is beszerelték az autójába. A Safety Car ismét útnak indult a pálya ellenőrzése céljából.
Az 1-es és 2-es kanyar között a Safety Car is enyhén megcsúszott a pályán. Igen jelentős mennyiségű vizet szorítanak ki a Mercedes-AMG GT kerekei.
A holnap helyi idő szerint 15 órakor kezdődő futamon száraz időjárást vár Nico Hülkenberg, mert általában később szokott érkezni az eső, mondta Nico Hülkenberg a Sky Sports-nak. Elismerte, hogy egyelőre nem tudja, milyen stratégiát követnek majd holnap.
Az FIA megerősítette, hogy helyi idő szerint 18:15-kor indul a Q3, Rosberg Mercedesére el is kezdték felszerelni a kerekeket.
Bottas és Massa elsőként hajthat ki a bokszutcából, mögöttük Ericsson várakozhat a zöld lámpára. Nem biztos, hogy ezúttal ez a helyes döntés, mert ha nem kezd el ismét esni, a pálya állapota minden pillanatban javulhat.
Jelentős késéssel, de pályán a mezőny. A Williams-ek vezetik fel a sort esőgumival, mögöttük Ericsson nem engedi el Vettelt, aki intermediate gumikon van kint. A két Mercedes csak később hagyta el a bokszot, Rosberg is intert választott.
Tiszta előtte a pálya, míg a forgalomban elég rosszak a látási viszonyok. A finn óvatosan kezdi körét az esőgumikkal, kérdés, mire mennek azok, akik intermediate-tel próbálkoznak.
Az első szektoridők után Vettel a leggyorsabb, Massa be sem fejezte első mért körét az esőgumikon.
A brit címvédő 1:49.834-gyel az élre állt, mögötte Rosberg 1:51.066-tal, aztán Verstappen, Vettel, Kvjat, Ericsson és Ricciardo futott eddig mért kört.
Továbbra is sokkal lassabb Hamiltonnál, de Vettel feljön a 3. helyre Verstappen elé. A Mercedesek kereket cserélnek Rosberg, Hamilton sorrendben, új intermediate abroncsokat kapnak.
Ismét kereket cserél a Williams finn pilótája, új intermediate szettet kap. Vettel is járt a bokszban, de ő már új gyors kört kezdett meg. Rosberg mért körének elején elengedte Massát és azóta is lassan halad.
Rosberg elengedte Hamiltont, majd a brit pilóta mintha nem tudott volna elszakadni tőle. Kölcsönösen akadályozták egymást. Rosberg nem sokkal később a száraz ívekről érdeklődött, de mérnöke nem adhatott információt a többi pilóta által követett vonalvezetésről.
Megközelítette Hamilton idejét, 1:49.908-cal most Vettel a második. A brit leggyorsabb 1. szektort ment, de aztán lassabb volt korábbi eredményénél.
Hamilton a pole-ban, Vettel a 2., Rosberg a 3. helyre ért csak oda. Mögöttük Ricciardo, Kvjat, Verstappen, Massa, Grosjean, Bottas, Ericsson.
1:49.834-gyel Lewis Hamiltoné a pole pozíció, de Vettel 1:49.908-cal nagyon közel tudott kerülni hozzá a Ferrarival. A Scuderiánál lelkesen gratuláltak a németnek, Maurizio Arrivabene látványosan kollégájára mutatott a bokszfalon a siker után. James Allison, a Ferrari technikai igazgatója a Sky Sports-nak "jó eredményként" minősítette a 2. helyet, de sajnálatát fejezte ki "a másik autó" miatt. Elismerte, hogy a Mercedes száraz pályán továbbra is gyorsabb.
Nico Rosberg feladta utolsó előtti gyors körét, és először Massát, majd Hamiltont is elengedte a pályán, ezzel a brit körét is elrontotta, viszont mögé került a pályán. Egyelőre nincs magyarázat arra, hogy mi történt, de látszólag nem neheztelnek egymásra.
A tavalyi Osztrák Nagydíj óta először fordul elő, hogy nem két Mercedes indul az élről, de Vettel nem tudta elhódítani a pole-t Lewis Hamiltontól. Hamarosan jelentkezünk bővebb összefoglalónkkal.