A gondjai ellenére Hamilton volt a leggyorsabb délután
2015. március 27. 06:42
Látszólag semmi különös nincs abban, hogy Lewis Hamilton nyerte a Malajziai Nagydíj péntek délutáni szabadedzését, pedig ezúttal nem vezetett sima út a tabella élére: a programja jelentős késedelmet szenvedett a délelőtt felfedezett motorhiba következtében, és visszatértek a telemetriai problémái is. Közben Nico Rosberg még a ferraris Kimi Räikkönentől is kikapott, Sebastian Vettel megpördült, a Red Bull pedig többféle nehézséggel küzdött.
Hamilton motorjában a szívóoldalon romlott el valami, de a Mercedesnek végül sikerült csere nélkül megoldást találnia rá. A brit versenyző így is kevesebb időt tölthetett a pályán, mint csapattársa, és a többieknél később tette meg az időmérő-szimulációját, aztán a leváltásokkal sem volt elégedett, ennek ellenére futotta 1:39.790-es körét. Rosberg viszont nem tudott élni a közepes keverékű gumik előnyével: csak pár századmásodpercet javított rajtuk a keményeken beállított idejéhez képest.
A rekordforró, 60 fokos aszfalt egyébként is alaposan próbára tette a gumik tűrőképességét. A Ferrari azonban Melbourne-höz hasonlóan ismét gyors volt: Räikkönen szűk 4 tizedmásodperccel lemaradt ugyan Hamiltontól, de 55 ezreddel megelőzte Rosberget, és a hosszú etapokon szintén erős tempót diktált. Sebastian Vettel még közelebb kerülhetett volna az élen végző Mercedeshez, mert nagyszerű részidőket ért el, mielőtt az edzést megszakították Roberto Merhi kicsúszása miatt. Vettelnek emiatt félbe kellett hagynia a gyors körét, és már a használt közepes Pirelliken kellett újra próbálkoznia, de akkor éppen ugyanott pördült meg, mint Merhi pár perccel korábban.
A Ferrari versenyzőjéhez hasonlóan Romain Grosjean és Daniel Ricciardo is a kemény gumikon jegyezte a legjobb idejét. A Lotust egy újabb hajtásprobléma kényszerítette a garázsba, Ricciardo pedig azért tett meg mindössze 6 kört, mert a motorjában csak öt henger járt. Csapattársának, Danyiil Kvjatnak sikerült ugyan a 4. helyre feltornáznia Red Bullját, de egy műszaki hiba miatt számára is a tervezettnél korábban ért véget az edzés.
Pastor Maldonado Lotusáról menet közben leszakadt a karosszéria-borítás egy darabja, és a venezuelai végül kiszorult a legjobb tíz közül. A McLarenek hátránya a Mercedeshez képest már 2,7 másodpercre rúgott, és ezúttal Fernando Alonso sem tudta megelőzni a Force Indiákat. A tabella alján nem meglepő módon a Manor párosa végzett, de Will Stevensnek legalább kényelmesen sikerült beférnie 107 százalékon belülre Hamiltonhoz képest.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Jó reggelt, de most már tényleg! Hamarosan a második szabadedzéssel folytatódik a Malajziai Nagydíj programja. Az időeltolódás Magyarországhoz képest hét óra, tehát Szepangban délután 2-kor kezdődik a tréning.
Ha valaki átaludta volna a hajnali első edzést, amiért igazán nem tudjuk hibáztatni, Rosberg az élen végezve beváltotta a papírformát, Hamilton alatt viszont lerobbant a Mercedes, mielőtt megtehetett volna egy mért kört is. A Ferrari gyors volt: Räikkönen 4 tizeden belülre közelítette meg Rosberget, bár fél másodpercet vert Vettelre, aki valamiért a bokszban vesztegelt az edzés első egy órájában.
Paddy Lowe elmondta, hogy remélik, nem kell kicserélni benne a motort. A Mercedes a Twitteren azt írta, a szívóoldalon akadt valamilyen hardveres probléma, amely azonban javítható, így Hamilton valószínűleg kimehet a pályára az edzés vége felé. Igaz, ezzel a pályán töltött időből sokat elveszít, és Rosberggel szemben lépéshátrányba kerül azon a pályán, ahol tavaly jelentős fölényben volt.
A délelőtti volt az első hivatalos fellépése a McLaren színeiben, és bár a 14. hellyel nem váltotta meg a világot, egész biztató volt, hogy sikerült beférkőznie a két Force India elé. Buttonnak Melbourne jóvoltából több tapasztalata van az MP4-30-cal, ennek ellenére 2 tizeddel lassabb volt. Egyébként az is ígéretes, hogy a csapatok közül a McLaren tette meg a harmadik legtöbb (39) kört a délelőtt folyamán.
Külön örömteli, hogy miután Melbourne-ben csak szereltek és a szoftvert bütykölték, a Marussia utódja a ma délelőtti edzésen végre mindkét autóját pályára tudta küldeni, így a mezőny ezen a hétvégén már nem lesz foghíjas. Ideális esetben 20-an fognak felsorakozni a rajtrácsra.
Konkrétan tojást lehetne sütni rajta, mert 60 fokos - ez alaposan próbára fogja tenni a gumikat. A levegő 32 fokos, de 20% a valószínűsége, hogy elered az eső az edzésen. Ez a csapatok programját is befolyásolatja. A szél még mindig erősen fúj, mégpedig a célegyenesben hátulról.
Will Stevens bele is csapott a lecsóba, és gyakorolta a rajtot a Manorral. Más egyelőre nincs a pályán, Alonso az imént egykori ferraris kollégáival pacsizott a bokszutcai irányítóközpontban.
A Manor után a Ferrari a második csapat, amely tiszteletét teszi odakint. Räikkönen délelőtt a pálya gyors szakaszain, az 1. és a 3. szektorban még gyorsabb is volt Rosbergnél, a kanyargósabb középsőben viszont 7 tizeddel elmaradt tőle. Ez persze jelentős részben a beállításokon múlhatott.
1:46.705 alatt teszi meg, ez alig marad el a délelőtti legjobbjától. Megélénkült a forgalom: Kvjat, Vettel, Hülkenberg, Sainz és Grosjean is megjelent a pályán. És itt a jelenet, amikor Alonso meglátogatta a Ferrarit:
A Mercedes ezek szerint jól halad a javítással, de az autó még a bakon áll, beletelik egy kis időbe, amíg kiküldhetik a pályára. Räikkönen közben a hátsó kerekek "nagyon gyenge" tapadására panaszkodott a 2-es és az utolsó kanyarból való kigyorsításkor. Ennek ellenére már átvette a vezetést egy 1:41.002-es körrel, csakhogy Vettel 1:40.980-nal rögtön megelőzte.
A sorrend Vettel, Räikkönen, Ricciardo, Verstappen, Sainz, Maldonado. Heten viszont még ellenőrző kört sem tettek meg - köztük a két Williams és a két McLaren.
1:40.652-re faragta le az idejét, ez már bő 3 tizeddel jobb annál, mint amire délelőtt képes volt. Igaz, akkor csak az edzés végén mehetett ki a pályára. Egyébként természetesen még mindenki a kemény keverékű gumikat használja, a közepesek majd az időmérő-szimulációkhoz kerülnek elő.
Úgy tűnik, a karosszéria-borítás egy eleme kiszakadt a helyéről, és lifeg Maldonado autóján. A venezuelai ezért visszatért a bokszba. Közben Alonso is feliratkozott a tabellára, a 8. helyen áll.
Hamilton a Mercedesszel és Merhi a Manorral. A sorrend bő negyedóra után: Vettel, Räikkönen, Bottas, Massa, Verstappen, Ricciardo, Ericsson, Sainz, Grosjean, Alonso, Button, Maldonado.
Nem sokat teketóriázott, egy 1:40.438-as körrel azonnal az élre állt. 2 tizedet vert Vettelre, akinél megint csak a középső szektorban ért el jobb részidőt. A sorrend tehát Mercedes, Ferrari, Williams. Helyre állt a rend?
1:40.282-es időt ért el a legutóbb, 0,370 mp-re növelve az előnyét. Ezúttal már az első szektorban is rávert Vettelre. Végre Merhi is elhagyhatta a Manor garázsát, úgyhogy csak Hamilton nem tett meg kört.
Itt már kevésbé fojtották le, mint Melbourne-ben, de a pálya szélén álló Johnny Herbert szerint továbbra is durva hangja van a többi motorhoz képest. Azt mondja, Alonso és Button az 5/6-os kanyarban sokkal tovább vár a riválisoknál, mielőtt vissza tud lépni a gázpedálra.
Vettel és Räikkönen a Pirelli gyorsabb keverékén hajtott pályára, hogy nekivágjon az időmérő-szimulációjának. Az aszfalt hőmérséklete kicsit csökkent, de még így is 58 fok. Ericsson is a közepes gumikon van kint, úgyhogy mindjárt meglátjuk, mekkora a különbség a két keverék között.
Merhi besokallt és kicsúszott a 11-es kanyarnál, a Manor a kavicságyban ragadt. Ez nagy pech a Ferrarinak, mert a versenyzői épp a mai leggyorsabb körükben jártak. Vettel az első szektorban 24.991-gyel abszolút, a másodikban pedig 34.019-cel egyéni legjobb részidőt ért el. A Ferrari formája így ma nem fog kiderülni.
Az edzést egy percen belül újraindítják, a Manort elvitték a helyszínről.
Vettel azonnal visszatért a pályára, de a 60 fokos aszfalt az előbb már sokat kivehetett a gumijaiból. Räikkönen, Bottas, Ericsson és Grosjean is a közepes keverékkel indult útnak.
Gond akadt a Lotus hajtásával, visszatért a bokszba,
Ugyanott, a 11-es kanyarban, ahol az előbb Merhi kicsúszott, de a Ferrari legalább nem sodródott ki a kavicságyig. Vettel már a 10-es kanyarban többször látványosan korrigált, hogy a pályán tartsa az autóját. Ezzel az időmérő-szimulációja végképp elúszott, de az első két szektorban úgyis elmaradt az előbbi, félbeszakadt körében elért részidejétől.
Neki sikerül 1:40.163-ra javítania a közepes gumikon, 0,119 mp-t verve Rosberg kemény gumis idejére, Bottas és Massa megelőzte Vettelt a lágyabb Pirellik segítségével. Rosberg is besokallt az egyik jobbosban, Hamilton pedig megjelent a pályán a javítás után!
"Most teljesen elvesztettük a telemetriát. Boksz, boksz!" - üzenik neki a rádión. Már az első edzés elején is ugyanilyen problémái voltak. Rosberg a közepes gumikon közben csak megközelítette Räikkönent, mégpedig 55 ezredre, de megelőznie nem sikerült. A sorrend: Räikkönen, Rosberg, Bottas, Massa, Vettel, Hamilton, Verstappen, Ericsson, Kvjat, Ricciardo.
Füstöltek a Ferrari gumijai, de legalább a pálya szélén megállt. Vettel azt kérte, hogy a keméy gumikon teljesíthesse a hosszú etapját.
A Ferrari valóban gyorsnak tűnik az egyenesben, mégpedig a Sauberben is. Räikkönennek és Vettelnek védekezésre kell berendezkednie, hogy a Williamsek ne támadhassák őket sikerrel a versenyen.
A Lotust a francia melbourne-i kiesése után átalakították, de ez sem segített: a Twitteren azt írják, hosszabb vizsgálatra van szükség, hogy kiderítsék, Grosjean motorja miért vesztett az erejéből a imént.
Räikkönen, Rosberg, Bottas, Massa, Vettel, Hamilton, Verstappen, Ericsson, Kvjat, Ricciardo, Nasr, Pérez, Sainz, Hülkenberg, Alonso, Button. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Vettel és Ricciardo a kemény gumikon érte el az idejét. A Red Bull valamiért régóta nem járt a pályán.
Megvillant a Red Bull: a közepes gumikon 1:40.346-os kört ment, 2 tizeden belülre közelítve meg az élen álló Räikkönent. Ricciardónak azonban továbbra sincs nyoma. Az autóján jelenleg nem dolgoznak, de nincsenek rajta kerekek.
Egy kis darab, nem tudjuk, mi lehetett, de nem okozott különösebb gondot. Megkezdődtek a versenyszimulációk, a többség a közepes gumikat választotta ehhez.
Úgy tűnik, nem nagyon zavarja, hogy alig tett meg kört a nap folyamán: 1:39.790-re javítja a mai etalont, 4 tizedet verve Räikkönenre a közepes gumikon. Pedig az első kanyarban még el is fékezte magát.
Érdekes módon Räikkönen és Vettel is ezen a keveréken teljesíti a hosszú etapját, mégpedig elég tisztességes, 1:44/45-ös időkkel, bár a finn most bement a bokszba, és a közepes Pirellikre váltott. Ericsson és Sainz szintén a keményeket használja.
Így alakult pár versenyző ideje a kemény illetve a közepes keveréken:
ROS 1:40.282 => 1:40.218
RAI 1:41.002 => 1:40.163
BOT 1:41.384 => 1:40.450
MAS 1.41.524 => 1:40.560
VES 1:41.765 => 1:41.220
ERI 1:42.478 => 1:41.261
Ez a Pirelli jóslatainak megfelelően 0,9-1,1 mp-s elérést jelent, vagyis a közepes gumik az első körben ennyivel tűnnek gyorsabbnak a keményeknél.
A rádión azt mondta, a leváltásoknál nagyobb a hajtáskiesés a szokásosnál. Bottasnak pedig a gyenge tapadással van baja, bár ez a forró aszfalton nem csoda. Nagy a forgalom a pályán, 17-en körözgetnek jelenleg.
1:48.526 volt a legutóbbi köre, a Toro Rosso kétségbeesetten próbálja kikerülni, ő azonban nem könnyíti meg a dolgát. Maldonado visszatért a pályára a karosszéria-borítással kapcsolatos probléma után, és Hamilton is nekivágott egy hosszú etapnak a közepes gumikon.
Érdekes kicsúszás: úgy tűnik, be akarta venni az utolsó kanyart, de lesodródott a pályáról, és ha már ott volt, inkább bement a bokszba.
A Red Bullnak nehezen lehetne rosszabb napja: Ricciardo az egész edzés alatt csak 6 kört tett meg, és most Kvjat is bemenekült a garázsba valami miatt, ami váltóproblémának tűnt.
Csupa 1:44-es kört fut a közepes gumikkal, jelenleg senki nem tudja tartani vele a lépést. A Ferrari versenytempója is biztató egyébként.
A nyűgjei ellenére Hamilton végzett az élen Räikkönen és Rosberg előtt, Vettel a lassabb gumikon érte el a legjobbját, a Red Bull műszaki problémákkal küszködött. Köszönjük a figyelmet, de ne menjenek messzire: hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és az összefoglalóval, aztán délután a részletes elemzéssel is.