Pályafutása 71. F1-es pole pozícióját szerezte meg Lewis Hamilton szombaton, Szuzukában. A brit pilóta ezen a helyszínen először bizonyult a leggyorsabbnak az időmérőn, így már elmondhatja magáról, hogy az idei versenynaptár minden pályáján indult már a pole pozícióból. Hamilton a Q2-től fogva folyamatosan szórta a pályacsúcsokat, és simán ő lett a leggyorsabb.
Michael Schumacher korábbi, 2006-os pályacsúcsát majdnem 1,7 másodperccel felülmúlta, és 2. helyezett csapattársát, Valtteri Bottast is nagyon könnyedén verte. Bottas az edzés elején a Degner 2-nél átugratott a kavicságyon, majd Kimi Räikkönenhez hasonlóan a Q2-ben alternatív taktikára váltott, így az öthelyes rajtbüntetés miatt lágy gumikkal a 6. helyről indul.
A Ferrari ezúttal nem tudott felnőni a Mercedes tempójához. Sebastian Vettel a Q3 elején még megpróbált Hamilton nyomába eredni, utána viszont besokallt, és csak Bottas mögött zárt, azonban így is felállhat Hamilton mellé az első sorba. Räikkönen meglepetésre a Red Bulloktól is kikapott, így csak a 6. helyen zárt, és váltócsere miatt ő is rajtbüntetést kap, a 10. helyről indulhat.
Nagy baleset borzolta a kedélyeket a Q1 végén,
Romain Grosjean elvesztette az uralmát az autója fölött az 1-es szektorban, és nagy sebességgel a védősávnak csapódott. Mivel kevesebb idő maradt, mint ami egy felvezető körre elég lett volna, a Q1-et már nem indították újra, ez is hozzájárult ahhoz, hogy Lance Stroll rögtön kiessen, bár úgy érezte, hogy az első mért körén Sergio Pérez feltartotta.
Bár eredetileg úgy tervezte, hogy hanyagolja az időmérőt, Carlos Sainz is szerencsét próbált az edzésen, mert Jolyon Palmer is 20 rajthelyes büntetést kapott, így Sainz akár a 18. rajtkockát is elérhette volna, a Q2-ben viszont nem bírt a gyári Renault-val, és a 16. helyen, pont Palmer mögött kiesett. Így járt a 11. helyezett Stoffel Vandoorne is,
a McLaren pilótáját pont csapattársa, Fernando Alonso ütötte ki a Q3-ból.
Ennek első ránézésre nem volt sok értelme, mert Alonso végül csak a 10. lett, és ehhez 35 rajthelynyi büntetés is hozzáadódik, Vandoorne-nak viszont így esélye sem volt küzdeni a jobb helyezésekért, a versenyen viszont a McLarennek kedvezhet, hogy így Vandoorne indulhat a 10. kockából, de szabadon megválaszthatja a gumitaktikáját a futam előtt.
A Red Bull pilótái ezúttal is borsot törtek az egyik Ferrari-versenyző, most Räikkönen orra alá, és Bottas büntetéséből is hasznot húznak, így Daniel Ricciardo és Max Verstappen a 3-4. helyről kezdhetik majd a szuzukai futamot. Bottas a 6. helyre csúszik vissza, Räikkönen a 10-re, Palmer a 20 rajthelyes büntetése miatt csak 4 pozíciót veszít, mögötte Sainz és Alonso indul majd.
Szuzukában általában igen nehéz előzni,
és a győzelem megszerzése általában csak az első sorból indulva lehetséges, ezért újabb nagy csata várható Hamilton és Vettel között, de a gyakran jól rajtoló Red Bullok is megkavarhatják a lapokat, sőt alaposan befolyásolhatják a világbajnoki küzdelem további alakulását is.
Jó reggelt kívánunk Kedves Olvasóinknak az F1-es Japán Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! A helyiek már felpörögtek, nemsokára kezdődik a helyosztó a holnapi futam rajtrácsára!
Valtteri Bottas lehet még a leggyorsabb ma, de a pole pozícióból nem ő fog rajtolni, mert sebességváltó-csere miatt öthelyes büntetést kapott. Carlos Sainz 20-at, Fernando Alonso 35-öt motorcserék miatt.
A sebességváltót is levették a Ferrariról, annyian állták körbe az autót, hogy megszámolni is nehéz volt a szerelőket. Ez egy új váltónak tűnik, ha tényleg szükség lesz rá, akkor Räikkönen is öthelyes büntetést kap.
Hamilton a két pole pozícióját Fudzsiban szerezte.
A tavalyi világbajnok a hétvégén a Sky Sports szakértőjeként dolgozik, szerinte Valtteri Bottasnak nem kellene beszélnie a küszködéseiről a Mercedesszel, mert ez "szükségtelen hullámokat" kavar körülötte. Méltatta Lewis Hamilton nyers tempóját, de szerinte Sebastian Vettel a versenyekre nagyon összeszedi magát. Kiemelte honfitársa forrófejűségét, ezt rövid távon gyengeségnek, hosszabb távon erénynek tartja.
Tényleg kicserélték a sebességváltót az autójában, Valtteri Bottashoz hasonlóan ő is öthelyes rajtbüntetést kap.
A szuzukai pálya alaposan megterheli az erőforrásokat, és váratlan balesetek is történnek. Räikkönen és Bottas váltócsere miatt veszít helyeket, Carlos Sainz és Jolyon Palmer motorcsere miatt 20-20 helyet csúszik vissza, Alonso ugyanezért 35-öt, nála több alkatrészt kellett újra cserélni. Ez azt jelenti, hogy a 20 fős mezőny negyede megint büntetést kap.
A Jordan és a BAR korábbi F1-es pilótája, az idei Indy 500 győztese a veterán Honda RA300-at vezette Szuzukában.
A Toro Rosso pilótája áthajtott a piros lámpán a harmadik szabadedzésen, de elmondta a sportfelügyelőknek, hogy ez azért történt, mert az autó váratlanul 1-es fokozatba kapcsolt üresből, de amikor ezt észrevette, rögtön megállt. Elfogadták az érvelését.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere azonban biztos abban, hogy a Ferrari még a Q1-ben összeáll, de nem tudni, hogy már az elejére elkészülnek-e a javítással.
A szuzukai helyszín eredetileg a Honda tesztpályája volt, az F1-ben viszont mindössze kétszer győztek rajta a japán gyártó erőforrásaival. Ez holnap sem valószínű.
Elindult a visszaszámlálás, Wehrlein, Ericsson és Hamilton már a pályán. Räikkönen autója még darabokban, de legalább már nem bakon.
Hamilton olajnyomokra figyelt fel a pályán, valószínűleg a régi Williams FW11-ből maradt a pályán, a veterán F1-es autót Damon Hill vezette a közönség előtt.
Ennek most még nincs nagy jelentősége, de Hamilton 1:29.507-tel vezet Sebastian Vettel előtt, a Ferrari pilótája 0,265 másodpercet kapott tőle. Michael Schumacher körrekordja egyelőre nem dőlt meg, de van még idő erre.
A Degner 2-ben sokallt be, pedig Hamilton megpróbálta elengedni őt. Az 1-es szektor végén sokkal gyorsabb volt a csapattársánál, de utána átugratott a kavicságyon. Megúszta, a rádión azt mondta, hogy minden rendben van az autóval.
Bottashoz hasonlóan ő is szuperlágy gumikkal megy. Bottas a ralis pillanatok után is a pályán maradt, és szuperlágy gumikkal ugyan, de feljött 0,07 másodperccel Hamilton mögé, aki egy elfékezés ellenére is 1:29.325-re javított. Vettel 0,027 másodpercre megközelítette őt, Pérez, Ocon, Massa, Vandoorne, Gasly, Stroll, Ericsson a további sorrend.
Szuperlágy gumikkal a múlt hétvégi futam győztese állt az élre 1:29.181-gyel, Ricciardo az 5. helyen kezdett. Räikkönen szintén szuperlággyal a 6. helyre jött be.
Eleinte nem nagyon akart menni, mert úgy érezte, a 20 helyes büntetés miatt úgyis az utolsó lesz, de aztán Fernando Alonso is kapott 35 helyet és Jolyon Palmer is 20-at, így Carlos Sainz már a 18. helyért is küzdhet.
A Mercedes pilótája 1:29.047-re javított, ez bő 1 tizeddel jobb Verstappen szuperlágy gumis körénél. Räikkönen is rákapcsolt, 1:29.116-tal feljött a 2. helyre, szintén szuperlággyal.
A finn pilóta pillanatnyilag a 4. helyen áll és a továbbjutását nem fenyegeti veszély, így van most idő arra, hogy kitakarítsák a Mercedesből a kavicsokat. A teljes mezőnyből csak Hamilton és Vettel teljesítette a legjobb körét lágy abroncsokkal a szuperlágyak helyett.
Az egyik Force India araszolt előtte a pályán. Az aggodalomra minden oka megvan, mert a 18. helyen, vagyis a kiesők között szerepel.
Günther Steiner csak csóválja a fejét, miután Romain Grosjean megint alaposan összetörte Haast. A 16. helyen kiesett, az 1-es szektorban, az S-kanyarokban sokallt be.
Három csapat pilótái búcsúztak a Q1-ben.
16. Romain Grosjean
17. Pierre Gasly
18. Lance Stroll
19. Marcus Ericsson
20. Pascal Wehrlein
Az edzés 8:30-kor folytatódik, addig nézzük meg Valtteri Bottas balesetét a harmadik szabadedzésen!
Sorra mutatják a kamerák azokat a kézzel készített rajzokat és transzparenseket, amiket a rajongók küldtek a csapatoknak. A Haasnak például egy egész iskolai osztály drukkol.
Massa öccse már rágja a körmét, de a pilóták még várakoznak a bokszban. Kivéve Lewis Hamiltont, ő az első, aki pályára lépett.
A Q2 legnagyobb kérdése, hogy már most megdől-e a körrekord, amit Michael Schumacher tart 1:28.5-tel, vagyis fél másodperccel van Hamilton Q1-es köre előtt, de a Mercedes pilótája azt lágy gumival teljesítette.
Räikkönen lágy gumikkal próbál bejutni a Q3-ba, ez határeset lesz, a mérnöke szerint az autója csak 1 tizeddel lehet gyorsabb annál, ami a továbbjutáshoz kell. Ha sikerül neki, akkor alternatív taktikával mehet a vasárnapi futamon.
1:27.819 az új körrekord Hamiltontól szuperlágy gumikkal, Räikkönen 1:29.079-cel a 3. helyezett, Vettel furakodott be közéjük, de 0,663 másodperccel lassabb Hamiltonnál, pedig ő is szuperlágy gumikkal megy.
Ez várható volt, hiszen szuperlágy gumikkal mennek, Bottas viszont nem, és ő is befért a Ferrari elé, a 3. helyre, mindössze 0,061 másodperccel Vettel mögé. Räikkönen most a 6. helyezett.
Eddig jól áll a Ferrari pilótájának szénája, olyan pilóták nem előzték meg, akiktől ez nem várható. A sorrend: Hamilton, Vettel, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Räikkönen, Ocon, Pérez, Massa, Vandoorne.
A McLaren pilótája pillanatnyilag a 11. helyezett, míg csapattársa, Stoffel Vandoorne a 10. helyen áll. Alonso 35 helyes büntetést kapott, tehát az utolsó helyről rajtolhat majd, mégis megpróbálja Vandoorne-t kiütni a Q3-ból. Vajon ennek mi értelme van?
A kétszeres világbajnok részt vehet a Q3-ban, de így is az utolsó lesz, míg Stoffel Vandoorne az utolsó mért körök előtt még a 10. helyen volt, vagyis továbbjuthatott volna, de Alonso elvette tőle ezt a lehetőséget.
11. Stoffel Vandoorne
12. Nico Hülkenberg
13. Kevin Magnussen
14. Jolyon Palmer (+20 hely)
15. Carlos Sainz (+20 hely)
Nem úgy tűnt, hogy Vandoorne biztosra játszott, de annyi előnye van a helyzetének, hogy a 10. helyről rajtolhat Alonso hátrasorolása miatt, viszont megválaszthatja a taktikáját, mert nem jutott be a Q3-ba.
Bottas és Räikkönen az öthelyes büntetések miatt holnap lágy gumikon rajtol, ők azt próbálják majd eljátszani, amit Vettel választott Szepangban.
A brit pilóta az idei versenynaptár összes pályáján indult már a pole pozícióból, Szuzukát kivéve. A Q2 alapján itt is jó esélye van erre.
1:27.345-tel az élre állt, Bottas hátránya 0,641 másodperc, Ocon már 1,8-ra van tőle. Verstappen 1,64 másodpercet kapott, csóválta is a fejét, és Vettel is sak 0,452 másodpercre tudta megközelíteni, ezzel ő a 2. helyezett, Ricciardo a 4. helyen áll.
Most csak a zöldbetonra hajtott ki, de ez is elég volt ahhoz, hogy tönkremenjen a köre, be sem fejezte azt, és csak a 9. helyen áll, vagyis a 14. helyről kellene rajtolnia. Verstappennek is volt egy nagy megcsúszása, ez is kellett ahhoz, hogy bő fél másodpercet kapjon Ricciardótól.
A többieknek is, neki viszont mindenképpen javítania kell, mert a 9. helyről nincs sok esélye a vasárnapi futamon, főleg, hogy még öthelyes rajtbüntetést is kap. Hamilton most kezdi a mai utolsó körét.
A brit pilóta 1:27.319-cel tovább javított, és Valtteri Bottas bejött mögé a 2. helyen, de öthelyes rajtbüntetése miatt a 3. helyezett Sebastian Vettel előreléphet az első sorba. Räikkönen csak a 6. lett, így a 11. kockából indulhat majd.