Mindössze néhány nap alatt átköltözött az F1 mezőnye Austinból Mexikóvárosba, és pénteken már a Mexikói Nagydíj első szabadedzésével folytatták a világbajnokságot. A pályát ritkán használják, ezért igen poros volt, sokáig mindössze az installációs köreiket futották le a versenyzők, majd a Romain Grosjean helyére beülő Antonio Giovinazzi tette meg az első mért köröket.
A szezon jelenlegi szakaszában már kezdenek eldőlni a kisebb-nagyobb csaták a csapatok között, ezért az alsóházban több istálló is bizalmat szavazott vendégpilótáknak. Giovinazzi mellett ismét lehetőséget kapott Sean Gelael a Toro Rossónál az idei szezonra véglegesített Pierre Gasly helyén, Alfonso Celis a Force Indiánál tesztelhetett Esteban Ocon helyett, Charles Leclerc pedig a Saubert kapta meg Marcus Ericsson kárára.
A Force Indiánál eleinte Celisre bízták a „piszkos munkát”, Sergio Pérez helyett ő tesztelte a glóriát, a McLarennél pedig Stoffel Vandoorne kapta meg ezt a feladatot. Celis fél órával a leintés előtt piros zászlós fázist is okozott, amikor az autója hátulját a falhoz csapta, és nem tudott elvánszorogni a bokszig.
Vandoorne a glória tesztelése után sem teljesített mért kört,
mert az autójába frissen beszerelt Honda erőforrást rögtön ki kellett cserélni, a többiek viszont a kisebb-nagyobb vezetői hibáktól és kicsúszásoktól eltekintve általában ki tudták használni a 90 perc nagy részét. Ez alól elsősorban Max Verstappen volt kivétel, ő az újraindítás után már nem tért vissza a pályára, mert jelentős módosításokat kellett elvégezni a Red Bull beállításai terén.
Az már az edzés elején nyilvánvaló volt, hogy a Mercedes Mexikóban is versenyképesnek tűnik, a végeredményt viszont torzítja, hogy Valtteri Bottas az 1. helyet érő, pályacsúcsot jelentő körét ultralágy gumikkal érte el, de a Red Bull és a Ferrari pilótái egyelőre nem vetették be a lila jelzésű abroncsokat.
Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen is sokat csúszkált a pályán,
Vettel átmenetileg vezette a mezőnyt szuperlágy gumikkal, de később Verstappen és Daniel Ricciardo is gyorsabbnak bizonyult nála, és Räikkönenhez hasonlóan sok apró, de időveszteséget okozó kicsúszása és vezetői hibája volt. Ez is kellett ahhoz, hogy az edzés végére Mercedes-Red Bull-Ferrari sorminta rajzolódjon ki.
Az aszfaltozott bukótér azonban sokakat megmentett, a piros zászló mellett mindössze egyszer kellett életbe léptetni a virtuális safety cart, akkor Brendon Hartley autója kezdett el rendetlenkedni, de az új-zélandi pilóta végül újra el tudott indulni, és visszaért a bokszba. Kisebb műszaki hibákkal küzdött Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg is.
Az edzés végén már néhány hosszabb etapra is maradt idő,
ezért Celis balesete után érdemben már nem változott a sorrend, az esti edzésen azonban várhatóan a Ferrarik és a Red Bullok is megkapják majd az ultralágy gumikat a letakarított aszfaltra, így tisztább képet kaphatunk arról, hogy lesz-e érdembeli kihívója a nyári szünet óta győzelmet győzelemre halmozó Lewis Hamiltonnak.
Köszöntjük Olvasóinkat a Mexikói Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Ez még csak az előkészületek kezdete, de már most kijelenthető, hogy Lewis Hamiltonról szól majd a hétvége, hiszen, ha vasárnap az első 5 hely egyikén végez, ő lesz az idei világbajnok.
Esteban Oconra testőrök és golyóálló utcai autó vigyáz a hétvégén, mert Sergio Pérez honfitársaitól halálos fenyegetéseket kapott. Erről számolt be a korábbi F1-es pilóta, és egyben alkalmi sportfelügyelő, Mika Salo is, akit a holland fanatikusok vettek elő Max Verstappen büntetései után.
Napsütéses idő fogadja a mezőnyt, esőnek nyoma sincs, népviseletbe öltözött táncosoknak viszont annál inkább. Percek múlva indul az első szabadedzés.
Szokatlan, hogy 3 perccel a kezdés előtt várakozni kezd valaki, főleg, ha nem várható eső. Alonso így tett, csapattársa pedig glória-tesztre készül.
Ráér Nicolas Todttal csevegni, mert az első szabadedzésen Sean Gelael veszi át a helyét, de csak egy teszt erejéig, Gasly a szezon végéig versenyezhet a Toro Rossónál.
Alonso aero mérőkerettel kezdi meg a tesztet, Ricciardo és Vandoorne hajtott mögötte a pályára, de egyebek mellett Vettel is megjelent már a poros aszfalton. Verstappen is nemsokára jön már.
Kisebb meglepetésre ultralágy gumikat kapott, de természetesen nem arra hajtott, hogy a lehető legjobb köröket teljesítse, a McLaren inkább a bukókeret körüli légáramlatokra volt kíváncsi.
Rossz hír a Toro Rossónál, hogy Brendon Hartley kénytelen volt kiszállni és levenni a sisakját.
Ehhez beugró pilótájukat, Alfonso Celist használják, a mexikói pilóta az első szabadedzésre Esteban Ocon helyét vette át. Közben Daniel Ricciardo is visszatért a pályára, akkora mérőkeretet kapott az autójára, hogy az egy darab kerítésnek is elkélne.
Antonio Giovinazzi 1:27.318-cal kezdett a Haas-Ferrarival. Romain Grosjean helyén megy, ez meglepő, mert úgy hírlett, hogy a francia pilóta szerződésében szerepel egy záradék, ami kiköti, hogy ne lehessen tesztpilóták érdekében félreállítani őt.
1:24.350-re javított a Haas pilótája, ráadásul további mért köröket engedélyeztek a számára. Lágy gumikon megy, így ahogy fogy az üzemanyaga, egyre gyorsabb lehet.
Az olasz pilóta 1:23.841-nél tart, most csak ő csinálja a műsort a pályán, hiszen a többiek a bokszban üldögélnek.
Giovinazzi aktuális legjobb köre 1:23.418. Ez hamarosan változhat, mert kijött Bottas is a pályára, szuperlággyal.
1:21.212-vel ugrott az élre a Mercedes pilótája szuperlágy gumikkal. Ez osztálykülönbség Giovinazzi eddigi legjobbjához képest, de ott egy újonc ment egy nem túl jó autóval, lágy gumikon.
A brit pilóta túl nagy tempóval vette be a célegyenes végi kanyart, ezt még meg tudta csinálni, de a poros ívre sodródott, a következő fordulóban már a pálya szélén találta magát. Folytatja a körözést.
Bottas 1:20.354-gyel vezet, mögötte Pérez 0,331 másodperces hátránnyal, Hamilton egyelőre 1:21.013-nál jár.
Egyelőre csak a 6. helyen halad, az 1:21.407-es köre nem volt gyors, és láthatóan nem is erőltette az autóját, pedig szuperlágy gumikkal kezdett. A következő köre 1:19.982 lett, ezzel Bottas (1:19.614) és Hamilton (1:19.815) áll előtte.
Még mindig nagyon poros a pálya, ezért folyamatosak a visszajátszások a pilóták hibáiról. Mivel a legtöbb helyen a fehér vonalon kívül is aszfaltozott a bukótér, ezért a pálya kiszélesítése itt sem okoz galibát a pilótáknak.
1:19.373-nál jár, Bottas 410-nél, Verstappen hátránya is csak 0,178 másodperc lágy gumikkal. Vettel 3 tizedes hátránnyal a 4. helyezett, épp most nyírt füvet ő is, miután alaposan elfékezte magát.
Megállt az autója az aszfaltozott bukótérben, de újra tudott indulni. Magnussent is lassításra kérték, mert szivárog a hűtővize.
Mindössze 2 ezredmásodperc a finn pilóta hátránya Hamilton 1:19.373-as köréhez képest. Nagyon szoros az élmezőny, mire ezt leírtam, Bottas át is vette a vezetést 1:19.081-gyel, és jött Vettel is 1:19.041-gyel.
Most mindhárom szektorban ő a leggyorsabb, 1:18.824-gyel vezeti a mezőnyt. Bottas és Verstappen is Hamilton előtt van.
46 perc van hátra, és már percek óta nincs egyetlen autó sem a pályán. Ez jó apropó arra, hogy megjegyezzük, Vandoorne-on kívül már mindenkinek van mért köre a mezőnyből. A sorrend:
Vettel, Bottas, Verstappen, Hamilton, Räikkönen, Pérez, Ricciardo, Massa, Alonso, Sainz.
Megjelent a pályán az Ezüstnyíl, rögtön ultralágy gumikkal. Ez a leggyorsabb keverék, és valamennyit már a pálya állapota is javult.
Az új mérce 1:17.824 ultralágy gumival, ez kereken egy másodperccel jobb Vettel eredményénél, de azt még szuperlággyal érte el.
A nagyon náthás Christian Horner azt mondta a Sky Sportsnak, hogy olyan nagy a pontelőnyük a konstruktőri világbajnokságban, hogy minden futamhoz úgy viszonyulhatnak, mint egy döntőhöz, és kockázatokat is vállalhatnak.
Igen, éppen kicserélik az autójában a büntetés árán frissen beszerelt Honda motort. Eddig is valószínű volt, hogy Vandoorne az utolsó helyről rajtol majd, de most már szinte biztosan így lesz.
A brit pilóta egyelőre 1:18.290-nél jár, Bottas már 1:17.824-nél. Gelael az előbb ismét megpördült, most műszaki okok miatt, a Mercedesek mögé felzárkózott Verstappen és Ricciardo is.
Összetört Celis autója, a mexikói tesztpilóta a Force India hátulját csapta neki a falnak. A hátsó szárny leszakadt, és lehet, hogy a váltó is megsérült. Nem sokkal előtte Räikkönen is kicsúszott, de a két eset nem függ össze.
Bob Fernley csapatfőnök-helyettes a Sky Sportsnak azt mondta, a képek alapján nem súlyos Esteban Ocon autójának sérülése, miután Alfonso Celis a falnak ment vele.
Bő 22 perc áll a mezőny rendelkezésére, Vettel az első a pályán, de továbbra is a szuperlágy gumikat favorizálja, míg a Mercedesek már feltették az ultralágyakat is.
A Sky Sports szerint motorhiba lehet, mert Paul Monagham éppen a Renault egyik munkatársával vitatkozott, de Christian Horner tagadta ezt, szerinte csak jelentős módosításokra készülnek a beállítások terén. Max Verstappen ezen az edzésen már nem tér vissza, de Horner szerint nincs miért aggódni.
Nem tűnik stabilnak a Ferrari a 2007-es világbajnok alatt. A finn pilóta egyelőre a 6. helyezett. Vettel 0,762 másodperces hátránnyal a 4. helyen áll, Verstappen egyelőre gyorsabb nála, szuperlágy gumikkal is.
Bő 10 perc van hátra, és a mezőny nagy része most próbálkozik a javítással. Stroll már morog és mutogat is, hogy akadályozzák.
Nem sokkal előtte pedig alkalmi csapattársa, Charles Leclerc hagyott el egy alkatrészt a pályán. Ricciardo visszaelőzte Vettelt, így most a két Mercedes után a két Red Bull és a két Ferrari jön.
Jól haladtak a csapatok, az edzés végén már hosszú etapokra is volt idő, ezért a sorrend a piros zászló után már nem nagyon változott. A két Mercedes után a két Red Bull és a két Ferrari következett. Nálunk pedig nemsokára a hosszabb összefoglaló és az eredmények jönnek, köszönjük a figyelmet!