Hamilton kényelmesen nyerte a félig esős nyitóedzést
2017. október 20. 16:36
Lewis Hamilton a lendületét megtartva az 1. helyen kezdett az USA Nagydíj első szabadedzésén, Sebastian Vettelt és Valtteri Bottast 6 tizeddel megelőzve.
A tréning a korábbi eső miatt vizes pályán kezdődött, és a feltételek csak 40 perc után váltak alkalmassá a slick gumikhoz,
melyeket a Ferrari szerelt fel először a versenyzőinek.
Vettel rögtön az élre is állt velük, majd Daniel Ricciardo, aztán Hamilton vette át tőle a stafétabotot, és a világbajnoki éllovas később nem is adta át másnak. Bár egyszer elfékezte magát, és lesodródott a bukótérbe az utolsó előtti kanyarnál, magabiztosan végzett az 1. helyen.
Vettel az utolsó percekben Bottast kicsivel megelőzve lépett mögé a rangsorban, akinek a tervezettnél valamelyest korábban be kellett fejeznie a programját – ez annak a következménye volt, hogy az első kanyarhoz érkezve blokkolta az első kerekeit, és a hősokkal kockásra fékezve tönkretette őket. A 4. helyen a Red Bull-lal szerződést hosszabbító Max Verstappen végzett, Stoffel Vandoorne, Felipe Massa és Kimi Räikkönen előtt.
Utóbbi pilóta Esteban Oconhoz és Sean Gelaelhez hasonlóan megpördült a nedves aszfalton az edzés első részében, de egyikük sem rongálta meg az autóját. Velük ellentétben, bár nem ilyen okból kifolyólag, időt vesztett Fernando Alonso és Ricciardo, előbbi sokat, utóbbi valamivel kevesebbet.
Alonso McLarenjéből szivárgott a hidraulikafolyadék, ezért össz-vissz 4 kört tett meg, ebből egyik sem volt teljes.
A javítás után egy ellenőrző körre visszatért a pályára, így ha nem merült fel egyéb probléma, a második tréningen jó eséllyel többé-kevésbé behozhatja a lemaradását. Vandoorne teljesítménye a továbbfejlesztett motorral mindenesetre bíztató lehet a McLarennek, bár a belga többször panaszkodott az alacsony fordulatszámra és a 6-os fokozatban rángató autóra.
Ricciardo gondjainak okáról egyelőre nem érkezett hír, ő az utolsó fél órát a garázsban töltve a 16. helyen zárt.
Carlos Sainz az első renault-s fellépésén megelőzte Nico Hülkenberget, míg a Toro Rosso újonca, Brendon Hartley tisztességesen bemutatkozva 14. lett, több mint 1,1 másodpercet verve arra a Sean Gelaelre, akinek ez már a harmadik F1-es edzése volt.
Köszöntjük kedves Olvasóinkat! Hazai idő szerint 17 órakor belevágunk a szezon amerikai hajrájának első felvonásába, az USA Nagydíjba, ekkor veszi kezdetét az első szabadedzés az austini pályán. Az év eleji tulajdonosváltást követően ez az első alkalom, hogy a Forma-1 eljön az USA-ba, és a körítés igen színes lesz a hétvégén, hogy népszerűsítsék a világbajnoki sorozatot.
(Dobpergés...)Nem nagy meglepetésre hosszabbított a McLarennel, elmondása szerint az első információkkal ellentétben nem csupán egy évre. Hiszi, hogy a Honda-Renault váltás versenyképessé teszi a csapatot, és amúgy ígéretet kapott rá, hogy ha lesz szabad ülés, részt vehet a daytonai 24 órás versenyen Amerikában. Ezzel egy későbbi Le Mans-szereplésre tréningezne.
Gasly ezen a hétvégén Japánban küzd a Super Formula bajnoki koronájáért, és a Toro Rosso nem mást választott a helyére, mint azt a Brandon Hartleyt, akit 2010-ben menesztettek a Red Bull utánpótlásképzéséből. Hiába, a sors útjai kifürkészhetetlenek. Az új-zélandi pilóta azt mondta, ha elkerüli az utolsó rajtkockát, az már ajándék lenne neki. A másik Toro Rossóba mellesleg visszatér Kvjat, mivel a csapat idő előtt elengedte a Renault-hoz Sainzt.
Egészen friss hír, hogy a csapat bejelentette: 2020-ig szerződést hosszabbítottak a tehetséges hollanddal, akit bizonyára árgus szemekkel figyelt a Ferrari és a Mercedes is.
A Pirelli a mellrák elleni küzdelem jegyében - melynek hónapja az október - változtatott az alapból lila ultralágy keverék jelölésén erre a hétvégére. Ezen kívül a szuperlágy és a sima lágy változat elérhető Austinban, tavalyhoz képest itt is egy fokkal a puhább irányba lépett a skálán a gyártó.
Nem csak a legpuhább gumikon, a Forma-1 honlapján is új színek dominálnak. Csatlakozott a kampányhoz a McLaren is, egyebek mellett átfestették a Twitter fiókjuk logóját, a Force Indiák pilótafülkéje melletti védőpaneljére pedig két, mellrákban érintett hölgy nevét írták rá.
Az újonc Hartley és Vandoorne biztosan, Verstappen valószínűleg érintett lesz az időmérő utáni hátrasorolásokban hajtáslánc-elemek cseréje miatt. Vandoorne pénteken beszerelt új belső égésű motorja egyébként fejlesztéseket tartalmaz.
Austinban borult az ég, a korábbi esőtől nedves a pálya. A levegő 19, az aszfalt 22 fokos.
Megcsináltuk a matekot, hogy Önök egyetlen táblázatban áttekinthessék, milyen esetekben ünnepelheti negyedik világbajnoki címét Hamilton már az USA Nagydíjon.
Ez aztán az önirónia! A Haas francia pilótája a sisakjára festette azt a fogadalmat, hogy nem fog zsörtölődni. Szóval számonkérhetjük rajta, ha mégis elcsípnénk olyan rádióüzenetet, amiben nyafog.
Kvjat csak a második edzésen tér vissza az autójába, ugyanis az elsőn ismét vezethet az indonéz Sean Gelael. Ez lesz a harmadik részvétele F1-es tréningen. Wehrlein Sauberjét Leclerc vezeti ebben a másfél órában.
Vandoorne, a bukókerettel felszerelt Vettel és Ericsson az első három, aki megjelenik a pályán. Úgy látjuk, a McLarenen slick, a Ferrarin viszont intermediate gumik vannak.
A bokszutcai irányítóközpontból követi az eseményeket, nem tűnik jókedvűnek. Több autóra kísérleti gumikat szereltek fel, a Pirelli vizsgálhat épp egy újfajta keveréket.
Egy próbarajttal vág neki a munkának. Bottasé az első mért kör, egy visszafogott 1:50-tel nyitott. Egyelőre az intermediate gumiké a főszerep, meglátjuk, mikor lehet slickekre váltani.
A kör utolsó kanyarjai elég vizesek, Bottas az utolsó előttinél nagyot driftelt. Hamiltonnak szóltak, hogy figyeljen a csúszós kerékvetőkre.
Ők is 1:50-et futottak, Hamilton másfél tizeddel gyorsabb Verstappennél. Ricciardo a 4. helyre sorol be.
Verstappen azt jelentette, hogy még nagyon csúszik. Most csak ő és csapattársa köröz, a Mercedesek is visszabújtak a garázsba.
Hartley és Gelael megjelent gyakorolni, szükségük is van rá.
Azt használja, amit a májusi Indy 500-on. A szabályok lehetővé teszik, hogy a pilóták évente egyszer változtassanak a szokásos sisakfestésükön.
Az egyik lejtőés baloson vitt át túl nagy lendületet, egy félfordulat után folytatta a vezetést. Gelael szintén lecsúszott a fűre a vizes pályán.
A Williamsek, Ocon és Vandoorne becsatlakozott a mókába, de a nézők eddig nem sok akciót láthattak. Öt pilótának van mért köre, Hamiltonnak, Verstappennek, Bottasnak, Ricciardónak és Gelaelnek. Hartley megvitatta mérnökével az eddigi tapasztalatokat, Hamilton Toto Wolffal cseveg.
A kifelé dőlő utolsó előtti kanyarnál állt keresztbe, nem tudta megfogni a Force Indiát a rázókövön. Megjelent a pályán Alonso, Pérez és az immár renault-s Sainz is.
1:47.922, nagyot faragott az eddigi etalonon. Vandoorne Ricciardót és Bottast megelőzve 3.
Bár olyan nagyon sok mindent ezidáig nem tanulhattak az austini pályán. Vettel nekivág első mért körének az intereken.
350 ezreddel futott lassabb kört az élen álló Verstappennél. Vandoorne közben megelőzte Hamiltont, így 3. Egyre több az autó a pályán, ez azért is jó, mert így hamarabb letakarítják a nedvességet a burkolatról.
A 9-es számú balost vette tágan, de megtartotta az irányítást a füvön, nem forgott meg. Egyelőre az utolsó, 14. a rangsorban.
A Williams brazilja 1:47.692-vel vette át a vezetést Verstappentől, több mint 2 tizedet vert rá. Persze a körülmények folyamatosan javulnak, nem esett csapadék az egyre kevésbé vizes aszfaltra. Meglátjuk, ki lesz az első, aki bevállalja a száraz pályás gumikat.
Vettelt és Räikkönent a szuperlágy abroncsokon küldték ki újra. Vettel rögtön az élre is állt 1:45-ös idővel, és tovább gyorsulhat. Nyilván mindjárt mindenki követi a példájukat a váltással.
Mért kört nem futott, és a lila első szektor után Vettel sem javított az idején a második gyors körében. Räikkönen egy szélesre vett kanyar miatt tért vissza a bokszba. Most megint alábbhagyott a forgalom, csupán Ocon és Leclerc gyakorol.
Féltávnál: Vettel, Massa, Verstappen, Vandoorne, Sainz, Ocon, Stroll, Hülkenberg, Hamilton, Ricciardo. Vettel tehát a szuperlágy gumin jegyezte a legjobb idejét, mindenki más intereken.
Az előrejelzések szerint szombaton és vasárnap egyaránt változékonyak lehetnek a körülmények, hasonlóak a maihoz. Ez megkeverheti a paklit. Csak Alonsónak nincs ideje eddig.
Úgyhogy beszéljünk az időjárásról addig: továbbra is borult az ég, a levegő 20 fokra melegedett, az aszfalt 23-ra. Ricciardo az autójában ül, Verstappen még csak a maszkját igazítja.
Ricciardo megtörte a csendet, a szuperlágy gumival próbálkozik. Valamivel több mint félóra áll még a mezőny rendelkezésére az első edzésből.
Sokat javultak a feltételek, már 1:40.297-re volt képes a slickeken, Vettelt közel 6 másodperccel übereli. Vandoorne, Hülkenberg és Hartley csatlakozott hozzá a pályán.
Ez már nem akkora ugrás, 1:39.366 az új szintidő. Hülkenberg és Hartley feljött a 2-3. helyre.
Szivárgott a hidraulikafolyadék az autójából, ezért nem futott még mért kört - és már nem is fog ezen a tréningen, tudta meg a Sky Sports.
Ahogy szép sorban mindenki megfutja első köreit a slick gumikon. Stroll most például beférkőzött a 2. helyre 1:39-es idővel.
A Red Bull azt mondja neki, nyugodtan maradjon kint, nincs komoly baj, de Verstappen szerint "ez nem jó érzés." Hamilton 1:36-ra vitte le a lécet, Verstappen és Bottas követi őt perpillanat.
Az első három pilóta nem velük, hanem a szuperlágyakon futotta az idejét, de a 4. Stroll a gyönyörű rózsaszínű ultralágyakon.
Rövid időn belül másodszor panaszkodik a rádión a technikára, most a féktávon rázkódás nem tetszik neki 6-os fokozatban. Bottas 44 ezredre megközelítette Hamiltont.
Kereken ennyit, 1:36.335 az új csúcs. Bottas, Verstappen, Massa, Räikkönen, Vettel, Ocon, Pérez, Stroll, Hülkenberg a további sorrend.
Alonso sorstársat kapott: Ricciardo valamilyen probléma miatt nem vezethet már ezen az edzésen. A 13. helyet foglalja el perpillanat.
Mindkét kerekét blokkolta az első kanyarhoz fékezve, de nem tudott megállni, kigurult a bukótérbe. A hősokkal tönkre is tette a gumikat, be kell jönnie a bokszba.
Az utolsó előtti kanyarnál mérte fel rosszul a féktávot vagy a tapadást, kisodródott az aszfaltozott bukótérbe. Vettel közben feljött mögé a 2. helyre, de Bottashoz hasonlóan 6 tized a hátránya.
A 19. helyen állt eddig, mert csak most érkezik első mért körére a slick gumikon. Jobb későn, mint soha. A 14. pozícióba lépett fel.
A Red Bull szerelőinek kimarad az ebédszünet, a délutáni (magyar idő szerint 21 órakor kezdődő) edzésre helyre kell hozniuk a 3-as rajtszámú autót. Úgy tűnik, Bottas programja is befejeződött délelőttre, az az elfékezés tehetett pontot a végére.
Mégis sikerült Alonso McLarenjét olyan állapotba hozni, hogy vezethessen kicsit. Csapattársa, Vandoorne az ultralágy gumin előre lépett a 7. helyre, csak a Mercedesek, a Ferrarik, Massa és Verstappen előzi meg.
Bizonyára azt ellenőrzi a csapat, hogy minden rendben van-e a megjavított autón. Az élen továbbra is Hamilton, Vettel és Bottas.
A francia nem akart utat adni neki, a 4. helyen álló Verstappen így nem tud javítani. Aki lemaradt volna róla: a Red Bull bejelentette, hogy 2020-ig szerződést hosszabbítottak vele.
Vettelt, Bottast és Verstappent megelőzve az edzés végére felszáradó pályán. Köszönjük a figyelmet, hamarosan bővítjük a cikket az eredményekkel és az összefoglalóval! A második edzés 21 órakor kezdődik, várjuk Önöket akkor is élő tudósításunkkal.