Räikkönen majdnem meglepte, de Hamiltoné a pole Melbourne-ben
2018. március 24. 06:51
Lewis Hamilton egymás után ötödször, összesen hetedszer nem talált legyőzőre az időmérő edzésen Melbourne-ben. A címvédő új pályacsúcsa azt is jelenti, hogy túlszárnyalta példaképét, Ayrton Sennát az Ausztrál Nagydíj pole pozíciós ranglistáján.
Az utolsó rohamok megkezdésekor
Hamilton mindössze 23 ezredmásodperccel vezetett Sebastian Vettel (Ferrari) és 61 ezreddel Max Verstappen (Red Bull) előtt, ami látványos csatát ígért
az időmérő edzés végére. A tűzijáték azonban elmaradt. Hamilton a Mercedes motor kvalifikációs üzemmódjára váltott (amit ő csak „buli-üzemmódnak" nevez) és 1:21,164 percen állította meg a stoppert, amivel átírta az Albert parki pálya körrekordját.
„Ez egy ízig-vérig Hamilton-kör volt" – értékelte a látottakat egykori csapattársa, Nico Rosberg, aki a Sky Sports F1 szakkommentátoraként figyelte az eseményeket.
Ha Lewis ilyen formában van, a többiek akár csomagolhatnak és haza is mehetnek, mert ilyenkor verhetetlen.
Nagyon látványos [utolsó] roham volt."
Sebastian Vettel már a pénteki szabadedzések után azt jósolta, hogy ha megtalálják az optimális beállításokat, sokkal gyorsabb lesz a Ferrari. Így is lett, a német a legjobb idővel jutott tovább a Q2-ből, maga mögé utasítva a csapattársát, Kimi Räikkönent. A Q3 végén azonban, amikor a leginkább számított, Räikkönennek sikerült jobban összerakni a szektorokat, ezzel letaszította Vettelt a második helyről.
Egy ideig úgy tűnt, Max Verstappen is beszállhat az edzéselsőségért folyó csatába a Red Bull-lal, ám a hollandnak végül be kellett érnie a 4. hellyel a Ferrarik mögött. Daniel Ricciardo (5.) egy teljes másodperccel előzte meg
az edzés egyik legnagyobb meglepetését okozó Kevin Magnussent a Haas-Ferrariban,
ám az ausztrál csak a 8. helyről vághat majd neki a versenynek, ugyanis még pénteken megbüntették egy piros zászlós kihágás miatt. A Red Bull mindkét versenyzője a szuperlágy gumikat használta a Q2-ben, ezzel megspóroltak egy-egy garnitúra ultralágyat vasárnapra. Hogy ez előnyös helyzetbe hozza-e őket, az nagyrészt az időjáráson fog múlni, vasárnapra ugyanis a mainál komolyabb esőzést jósol a meteorológia.
Nem sokkal az időmérő utolsó szakaszának megkezdése után piros zászlóval kellett megállítani az edzést. Az akkor 4. helyen álló Valtteri Bottas éppen megkezdte a gyorskörét, amikor a 2-es kanyarban lefutott a pályáról a jobb hátsó kerékkel és ráment a fűre.
A kigyorsítás alatt tapadását veszített Ezüstnyíl megbicsaklott, a korlátnak csapódott, majd visszapattanva a pálya közepén állt meg.
Bottas látszólag sértetlenül szállt ki az összetört Mercedesből, ám nem lennénk meglepve, ha a finn vasárnap reggel fejfájásra panaszkodna az erőteljes becsapódás miatt.
A Mercedes szerelői alaposan átvizsgálták Bottas összetört autóját. Kiderült, hogy a váltót mindenképpen ki kell cserélni (ami 5 rajthelyes büntetést von maga után, vagyis a finn a 15. rajtrácsról indulhat), ám a W09 alváza szerencsére nem sérült meg.
Vannak fájdalmaim, nem hiszem, hogy az emberi testet egy 27 g-s ütés elviselésére »tervezték«
– panaszolta Valtteri Bottas, aki az FIA mérései szerint ekkora erővel csapódott a korlátnak. "Nehéz pontosan megmondani [hogy mi fáj]: a lábaim, a nyakam, a bordáim mind megszenvedték [a balesetet]. De nincs komoly bajom." Toto Wolff, a Mercedes AMG főnöke biztosította finn pilótáját, hogy minden támogatást megkap a csapattól, ami a gyógyulásához szükséges.
Igazolta a pozitív várakozásokat a Renault, hiszen Nico Hülkenberg a 8., Carlos Sainz a 9. helyen zárta az időmérőt (a német Ricciardo visszasorolása miatt egy helyet előreléphet).
"Miután nem voltam teljesen megelégedve az autóval, örülök ennek az eredménynek"
– mondta Hülkenberg. "Sok dolgon változtattunk, de a vizes utolsó szabadedzés miatt nem volt lehetőségünk, hogy meglássuk, működnek-e az új beállítások. Szoros a mezőny, ezért dolgos versenyre számítok." Sainznak nem sikerült hibátlanul befejeznie az utolsó körét, de a spanyol is abban bízik, hogy a versenyen - különösen, ha esni fog - javíthat a pozícióján.
A Force Indiánál Pérez a 13., Ocon a 15. helyen végzett, egyikük sem jutott be a Q3-ba. Bob Fernley csapatvezető-helyettes ezt
azzal magyarázza, hogy először csak pénteken próbálhatták ki a 2018-as aero-csomagot az autón.
Ahogy a Renault-nak, úgy a "Rózsaszínű Párducoknak" is gondot okozott, hogy az utolsó szabadedzést vizes pályán rendezték meg. Pérez – aki Bottas hátrasorolása miatt szintén előrébb léphet a rajtrácson – úgy nyilatkozott, hogy a versenytempójuk sokkal erősebb lesz.
„Munkára tudtuk bírni a gumikat és szerintem nagyon jó kört futottam [a Q2-ben], ám a végeredmény a reális helyünket mutatja. Szerettem volna továbbjutni, de a futam számít igazán, és a versenytempónk sokkal erősebb, mint amit eddig mutattunk" – bizakodik a mexikói.
Esteban Ocont a folyamatosan blokkoló első kerekek hátráltatták, valamint az, hogy nem sikerült megtalálni a ritmust a forgalomban.
„Az Ausztrál Nagydíj azon versenyek egyike, amelyeken akkor is jó eséllyel pontot tudunk szerezni, ha csak célba érünk.
Versenybeállítással már jobb lesz az autó, a pontszerzés a célunk" – erősítette meg a francia tehetség.
Lewis Hamilton (Mercedes, 1.): „Most biztosan sokan azt gondolják, hogy éveken át ez volt a módi [Hamilton és/vagy a Mercedes szerzi meg a pole-t] – de nem így van. Intenzív csata volt, a szívemmel versenyeztem. Nagyon elégedett vagyok a körömmel, csak az lepett meg, hogy milyen gyorsak voltak a Ferrarik."
Kimi Räikkönen (Ferrari, 2.): „Korrekt munkát végeztünk. Elég nagy a különbség [Hamiltonhoz mérve] a köridőink között, ugyanakkor elégedettek lehetünk, jó helyekről vághatunk neki a versenynek."
Sebastian Vettel (Ferrari, 3.): „Elégedettek lehetünk [a 3. hellyel]. Tegnap nem voltam elégedett [az autóval], de az időmérőn végre életre kelt. Az utolsó körömben elkövettem egy hibát a 13-as kanyarban. Kár, hogy Lewis előnye megnőtt a végére, jól összerakta a körét. Bízom benne, hogy [a Mercedes] felcsavarta a motort, mert ez azt jelentené, hogy a versenyre le kell csavarniuk. Nem könnyű előzni ezen a pályán, de az ember sohasem tudhatja."
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük F1-rajongó Olvasóinkat a GPHírek élő közvetítésében! Hamarosan kezdődik a 2018-as évadnyitó Ausztrál Nagydíj időmérő edzése. Tartsanak velünk a következő bő egy órában (és utána is)!
Az Ausztrál Nagydíjon Ayrton Senna és Lewis Hamilton indulhatott a legtöbbször a pole pozícióból – igaz, a háromszoros brazil világbajnok mind a hat edzéselsőségét még a régi pályán, Adelaide-ben szerezte.
Hamilton először 2008-ban bizonyult a leggyorsabbnak, majd 2012-ben és az elmúlt négy évben is megkaparintotta a pole pozíciót az Albert Parkban. Nevéhez fűződik a pálya edzésrekordja is, tavaly 1:22,188 perc alatt ért körbe a Mercedes turbó-hibridjével, ami 232,282 km/órás átlagsebességnek felel meg.
Ennek a megdöntésére ma a rossz idő miatt nem sok esély látszik.
Igazuk lett a meteorológusoknak, a verőfényes nyitónap után szombatra megérkeztek az fellegek és a lehűlés. A ma kora reggel megtartott 3. szabadedzés előtt már esett Melbourne-ben, és most is borongós az idő. Péntekhez képest 10-11 fokot esett vissza a levegő hőmérséklete.
Az FIA engedélyezte, hogy a Pirelli pilótánként egy-egy garnitúra intermediate (átmeneti) abroncsot bocsásson a csapatok rendelkezésére.
Három Ferrari-motoros autó (a harmadik egy Sauber) végzett az élen az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén. Hogy miért? Mert az edzés végére felszáradó pályán csak Vettel, Räikkönen és Ericsson használt slick gumit.
Tudósításunkat az utolsó szabadedzésről itt olvashatják.
jelenleg nem esik az eső az Albert Park környékén, száraz a pálya, ám a sötét fellegek alapján bármikor eleredhet. A csapatok száraz pályára való gumikon kezdik meg az időmérő edzést.
A Sauber monacói újonca, Charles Leclerc hajtott ki elsőként a pályára, akit Carlos Sainz követ a Renault-val.
Mivel lóg az eső lába, várhatóan mindenki igyekszik legalább néhány kört megtenni a száraz pályás abroncsokon. Jelenleg Räikkönen, Hülkenberg, Sainz, Ericsson, Hartley a pályán, de egyre többen kimennek. Carlos Sainz részideje eddig a legjobb, de még nincs teljesített kör.
Kimi Räikkönen 1:23,616-os körrel átveszi a vezetést. Csapattársa, Sebastian Vettel másodiknak fut be a Ferrarival, 0,305 másodperc hátránnyal. Lewis Hamilton az első körét rajzolja.
Pontosabban, megosztja, a világbajnok a 2. helyre férkőzik be, Räikkönen és Vettel Ferrarija közé. Valtteri Bottas is körbeért, a finn leszorítja a csapattársát a 2. helyről.
...a melbourne-i pálya, hiszen az idei hivatalos újoncokon (Leclerc - Sauber, Szirotkin - Williams) mellett a Toro Rosso fiatal csikói, Pierre Gasly és Brendon Hartley is most ismerkedik az 5,303 km hosszú aszfaltcsíkkal, legalábbis időmérős körülmények között.
Räikkönen 1:23,096-ra javítrotta a legjobb időt - a Ferrari finnje jó formában kezdi az idényt. Hamilton a második (komoly csúszást fogott meg a világbajnok az ultralágy gumin, az enyhén nyálkás pályán), miközben Daniel Ricciardo (Red Bull) jön fel harmadiknak, Verstappent megelőzve.
Lewis Hamilton két gyorskört tett meg egymás után a Mercedesszel, a második végén 1:22,824-es eredménnyel átveszi a vezetést Räikkönentől. Sebastian Vettel megelőzi a két Red Bullt, Ricciardót és Verstappent.
Úgy tűnik, a Haas-Ferrarinál nemcsak a tavalyi fékproblémákat tudták megoldani, hanem egészen decens autót állítottak négy kerékre. Romain Grosjean már pénteken is remekelt (a 2. tréningen 6.) lett, és úgy tűnik, megtartotta a fdormáját az időmérőre is - hatodik hely a franciának.
"Nézzetek utána, mi történik a váltóval a 11-es kanyarnál!" - kéri nyomatékosan a McLaren szerelőit Fernando Alonso. A váltó kiugrik a fokozatból - így elég nehéz gyors köröket elérni. A spanyol jelenleg a 9. helyen áll.
Stoffel Vandoorne kieső helyen tanyázott - egészen eddig. A belga McLaren-pilóta a 12. helyre ugrrik előre. Jelenleg Gasly, Szirotkin, Leclerc, Ericsson és Hartley a kieső helyeken - úgy tűnik, mindkét Toro Rosso elvérzik!
Negatív meglepetés a Q1 végén, hogy a tesztek egyik meglepetéscsapata, a Toro Rosso-Honda mindkét pilótája (Gasly és Hartley) búcsúzik a Q1 végén! Szirotkin és a két Sauber-pilóta, Ericsson és Leclerc a további búcsúzók.
Pierre Gasly elfékezte magát az egyik kanyarban, ezért leszaladt a pályáról, Brendon Hartley pedig "felszántotta" a kavicságyat az utolsó gyors(nak szánt) körében. Így bizony nem lehet továbbjutni a Q2-be - kijött a versenyzők rutintalansága.
A továbbjutók élmezőnye: 1. Hamilton (Mercedes), 2. Räikkönen (Ferrari), 3. Vettel (Ferrari), 4. Verstappen (Red Bull), 5. Ricciardo (Red Bull), 6. Sainz (Renault): Bottas csak a 9. idővel ment tovább a Q2-be, ami 15 perces lesz.
Verstappen és Räikkönen hajt ki elsőként a pályára az időmérő edzés második szakaszának kezdetén. Mindketten a Pirelli leggyorsabb, ultralágy abroncsain teszik meg az installációs körüket. Hamilton is csatlakozik hozzájuk. A pálya toivábbra is száraz, a levegő 25 fokos - de bármikor elkezdhet esni.
Carlos Sainz és Nico Hülkenberg is kimegy a pályára. Räikkönen gyorskörön, eddig a két első szektorban lila (a legjobb) a részideje...
Kimi Räikkönen 1:22,507-es körrel átvette a vezetést Verstappentől. A csapattársát követő Vettel másfél tizeddel elmaradt tőle. Lewis Hamilton is befejezte az első gyorskörét - 1:22,051, ez új körrekord az Albert Parkban!
Valtteri Bottas nehezebben találja ma a ritmust, mint a csapattársa, Hamilton. A Mercedes finnje jelenleg a 4. helyen áll, de gyengébbek voltak a részidői, ezért nem fejezi be a körét, helyette behajt a boxba.
Nico Hülkenbergnek és Esteban Oconnak még nincs mért ideje a Q2-ben. A Renault németje elfékezi magát, nagy sebességgel kirongyol a kavicságyba - ennek a körnek lőttek!
Lewis Hamilton ismét a pályán, a világbajnok nem éri be az 1:22,051-es, edzésrekordnak számító eredménnyel. Ocon és Grosjean is gyors körön, mindketten egyéni legjobb első két szektort futnak. Stroll, Grosjean, Pérez, Hülkenberg és Ocon egyelőre a kieső helyeken.
Sebastian Vettel 1:21,944-es, renek kört rajzol az Albert Parkban, ezzel átveszi a vezetést, leszorítva a két Mercedest (Hamilton, Bottas) az eredménylista éléről. Verstappen zárja negyedikként a Q2-t, 5. Räikkönen, 6. Ricciardo, akinek egy 3 rajthelyes büntetéssel is számolnia kell a szabadedzésen látott szabálytalansága következményeként.
Sem Fernando Alonso, sem Stoffel Vandoorne nem tudta beverekedni magát a legjobb tízbe, ezzel mindkét McLaren-Renault elvérzett a Q2-ben. Hozzájuk hasonlóan a Force Indiák, Pérez és Ocon sem léphet tovább a Q1-be. Az ötödik kieső Lance Stroll a Williamsszel.
Sebastian Vettel éppen a legfontosabb pillanatban, a Q2 utolsó percében hozta össze az 1:21,944-es körét, amivel megmutatta a Ferrari SF71-H-ban rejlő egykörös potenciált, amit már a barcelonai tesztelésen is láthattunk. A német Hamiltont, Bottast, Verstappent, Räikkönent, Ricciardót, Sainzot, Magnussent, Grosjeant és Hülkenberget utasította maga mögé a Q2-ben.
Indul a Q3, az időmérő edztés mindent eldöntő szakasza. Vajon meglepetést tud okozni Max Verstappen, aki pénteken nagyon gyors volt a Red Bull-lal? Vagy valamelyik Ferrari marad az élen? Lewis Hamilton 2014 óta veretlen a melbourne-i kvalifikáción, rajta kívül csak Vettel (3-szor) és Räikkönen tudott itt pole-t szerezni.
A finn elhibázza a 2-es kanyart (a célegyenes után), a Mercedes pilótája túl hamar lépett a gázra, csúnyán összetörte a W09-est. Piros zászló.
Bottas a bal hátsó kerékkel "csípte meg" a pályaszéli füvet, amely gázadás közben keresztbe fordította az Ezüstnyilat a pályán. A finn a korlátnak csapódott, majd onnan visszapattanva a pálya közepén állt meg. Bottas teste óriásiütést szenvedett el. Áll az időmérő edzés.
Ezt az autót nem fogja tudni megmenteni még a Mercedes világbajnok szerelőcsapata sem. A melbourne-i elvileg utcai pálya, de az elérhető sebességek alapján bátran vetekedhet az épített versenypályákkal. Bottastól elég volt egy apró hiba - kész is a totálkár. Hamilton közben rádión érdeklődik a csapattársa hogyléte iránt. Jön a megnyugtató válasz: "Valtteri is OK".
Az összetört Mercedes eltakarítása után újraindul az időmérő edzés. Bottas kivételével (természetesen) mindenki kihajt a pályára, az ultralágy gumikon. Hamilton és Ricciardo kezdheti meg az első Q3-as gyorskörét.
Lewis Hamilton 1:22,051-es körrel ugrott a lista élére, ami ezredmásodpercre megegyezik a Q1-ben futott legjobb eredményével. Räikkönen csak Ricciardót tudta maga mögé utasítani, Vettel viszont majdnem megelőzte a vezető Mercedest - a Ferrari 0,034 másodperccel csúszik le az (ideiglenes) pole pozícióról. Izgalmas lesz a vége!
1. Hamilton (Mercedes), 2. Vettel (Ferrari), 3. Verstappen (Red Bull) - három versenyző, három gyártó, öröm látni az ilyet. Pláne, hogy mindössze 61 ezredmásodperc választja el őket egymástól! Jönnek az utolsó rohamok a pole pozícióért.
Két lila (abszolút leggyorsabb) szektort fut Lewis Hamilton, de utána következik Vettel és Verstappen a pályán. 1:21,164 - Hamilton tovább javít a legjobb idején.
...a pole pozícióról. Kimi Räikkönen az utolsó pillanatban tudott még javítani, ezzel letaszította Vettelt a 2. helyről, ám Hamiltontól nem tudta átvenni a pole pozíciót. A Mercedes angolja ezzel túlszárnyalja példaképét, Ayrton Sennát, akivel eddig holtversenyben vezették az ausztráliai edzéselsőségek listáját.
Lewis Hamilton megszerzi a 7. edzéselsőségét Melbourne-ben, 1:21,164 perces eredménye új pályacsúcs. A Mercedes angolja 2014 óta letaszíthatatlan az első rajtkockából Ausztráliában. Mellőle Kimi Räikkönen, a 2. sorból Sebastian Vettel (Ferrari) és Max Verstappen (Red Bull) vághat majd neki az 48 körös Ausztrál Nagydíjnak vasárnap.
Íme, az Ausztrál Nagydíj időmérő edzésének legjobbjai:
1. Hamilton (Mercedes)
2. Räikkönen (Ferrari)
3. Vettel (Ferrari)
4. Verstappen (Red Bull)
5. Ricciardo (Red Bull)
6. Magnussen (Haas)
7. Grosjean (Haas)
8. Hülkenberg (Renault)
9. Sainz (Renault)
10. Bottas* (Mercedes)
* A rajtrács végéről vagy a boxutcából rajtolhat