Hamilton bántóan simán nyerte a Francia Nagydíjat
2019. június 23. 14:53
Már a rajt is simább volt a szokottnál, így utólag akár azt is mondhatjuk, már ekkor lehetett számítani arra, hogy az idei Francia Nagydíj nem lesz a szezon legizgalmasabb versenyeinek egyike, végül pedig az egyik legeseménytelenebb lett.
A start után az első négy helyen változatlan maradt a sorrend, Lewis Hamilton visszaverte Valtteri Bottas támadását, a harmadik helyről induló Charles Leclerc-nek pedig inkább hátrafelé kellett tekintgetnie, hogy Max Verstappen nehogy megelőzze. Némi meglepetésre a hetedik helyről induló Sebastian Vettel sem tudott előrelépni az indulásnál, egy pillanatig még Daniel Ricciardo és Pierre Gasly is elé került, a két McLaren így megtartotta az ötödik és hatodik helyet, csak más sorrendben, Carlos Sainz ugyanis megelőzte Lando Norrist, egy pillanatig pedig úgy tűnt, hogy még Verstappent is elkaphatja.
Az egyedüli kicsúszás Sergio Pérezé volt, a mexikói a hármas kanyarban szaladt ki a bukótérbe, és hiába tért vissza a kijelölt útvonalon a pályára, később 5 másodperces időbüntetést kapott. Az élen Hamilton hamar magabiztos, 2 másodpercesnél valamivel nagyobb előnyt épített ki magának Bottasszal szemben, akit Leclerc nagyjából ugyanekkora távolságra követett.
Vettel a visszafogott rajt után az 5. körben előbb Norrist, majd két körrel később Sainzot is megelőzte, ezzel pedig le is tudta a felzárkózást, Verstappenhez közelíteni sem tudott a későbbiekben,
a kerékcsere után pedig csak még jobban leszakadt. Izgalom előrébb sem volt, Bottas nem tudott közelíteni Hamiltonra, Leclerc pedig rá, ezért hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a középmezőnyben kell keresgélni az autóversenyre emlékeztető jeleneteket.
Az első ilyen Pierre Gasly és a rajtnál pár helyet veszítő Daniel Ricciardo között alakult ki, az ausztrál a 8. helyért támadta a franciát, majd miután nem tudott a pályán elmenni mellette, a bokszba hajtott kemény gumikért.
Egy körrel később a lágyakon rajtoló Gasly is követte, és bár a Renault elé tért vissza, Ricciardo a Mistral egyenesben kívülről elment mellette.
Az élmezőnyből Verstappen kezdte a kerékcserét a 20. körben, a többiekhez hasonlóan keményre váltott és az egykiállásos taktikát követte. Utána Leclerc, Bottas, Hamilton volt a kerékcserék sorrendje, egyedül Vettel maradt kint némileg tovább, hátha elé tud vágni a hollandnak. A négyszeres világbajnok hátránya ekkor már olyan nagy volt Hamiltonnal szemben, hogy a Mercedes versenyzője elé jött ki a saját kerékcseréje után. Végül Vettel nem tudott hozni Verstappenen, maradt az ötödik a kerékcseréje után.
Amennyiben valaki reménykedett benne, hogy Bottas és Hamilton között kialakulhat egy kis adok-kapok, az a kerékcserék után mondhatott le végleg erről, utóbbi előnye ugyanis 10 másodperc körülire nőtt. Hátrébb a kép jóval lassabban kezdett tisztulni, a kemény gumin rajtolók később kezdtek szállingózni a bokszba, amikor azonban kitisztult, világossá vált, hogy
Kimi Räikkönen és Nico Hülkenberg nyerték a legnagyobbat a fordított taktikával, mindketten átugrották ugyanis a pontszerző helyekről is kiszoruló Gaslyt.
A záró szakaszra Norris hidarulikai hibája hozott némi érdekességet, a McLaren újonca először idegesen jelezte, hogy az előtte haladó Sainz csak feltartja, ezután a csapat azonban a fülére szólt és megtiltotta neki, hogy még ha 1 másodpercen belülre is kerül, akkor sem használhatja a DRS-t, mert gondok adódtak vele. Norrist ezután egyre több probléma hátráltatta, nehezen vezethetővé vált az autója, ennek ellenére hősiesen tartotta magát a hetedik helyen, az utolsó körre azonban teljesen elfogyott az előnye Ricciardóval szemben, aki
a Mistral egyenesben kívülről megelőzte, majd négy kerékkel elhagyta a pályát, amiért utólag vizsgálat indult ellen.
Nem az ausztrál volt az egyetlen, aki elment a McLaren mellett, őt egyből követte Räikkönen és Hülkenberg is, az 5. helyről rajtoló újoncnak így be kellett érnie az utolsó pontszerző hellyel.
Amennyire unalmas volt a dobogós helyekért zajló nemlétező harc a teljes futamon, annyira izgalmassá vált egyik pillanatról a másikra a végén. Miután pár másodpercre egy pályára kerülő bója miatt virtuális biztonsági autó lépett érvénybe,
Leclerc az utolsó körre utolérte Bottast, komoly lehetősége az előzésre azonban már nem volt, mindössze az utolsó kanyar előtt nézett be féktávon, de nem ment bele egy kockázatos manőverbe.
A másik Ferrarival Vettel az utolsó előtti körben a bokszba hajtott feltenni a lágy gumikat, hogy 1 perces előnyét kihasználva Sainz előtt rámenjen a legyorsabb körre, ami 3 századdal meg is lett neki, így az ötödik helyért járó pontok mellett a leggyorsabb körért kiosztott egységet is hazavihette.
A Mercedes zsinórban nyolcadik győzelmét aratta az idén, összességében pedig ez volt a csapat zsinórban tizedik sikere, amivel saját rekordját állítottta be. Hamilton, bár 18 másodperccel végzett Bottas előtt, azért nem érezte olyan nagyon könnyűnek a versenyt. „Nagyon jó hétvége volt.
Régóta versenyzem már, de ez megunhatatlan, mindig kihívást jelent, hogy előnyt találjon az ember. Történelmet írunk ezzel a csapattal, nagyon büszke vagyok, hogy a tagja lehetek
– nyilatkozta az autóból kiszállva. – Gyönyörű nap ez, a pálya csodálatos, van néhány technikás rész. Egyáltalán nem volt könnyű, nagy hólyagok vannak a gumikon, de így is ez a legjobb szezonkezdetünk eddig."
Bottas elismerte, hogy ma nem volt egy ligában Hamiltonnal, de előrebocsátotta, hogy nem adja fel a harcot.
„Az én szempontomból nem sok dolog történt. A rajt lett volna a legjobb esélyem, de Lewis is jól indult, ma végül is ő volt a gyorsabb. Nem igazán tudtam hozni az ő tempóját, úgyhogy ezt meg kell vizsgálnom, de nagyon büszke vagyok a csapatra. [Hamilton] nagyon erős volt ma és az időmérőn is, de tudom, hogy nem verhetetlen, úgyhogy keményen kell dolgoznom."
Leclerc annak tudta be, hogy a végén esélye volt támadni Bottast, hogy jól osztotta be a kemény abroncsokat. Összességében elégedett volt a versenyével. „Mindent beleadtam, az első etap jól sikerült, de a Mercedes túl gyors volt,
a második etap meg csak a gumikímélésről szólt. Ezen a téren szerintem nagyon jó munkát végeztünk,
a vége felé kezdtük Valtterit is utolérni, szerintem küszködött a VSC után az abroncsaival, úgyhogy ott volt egy kis lehetőségem, de sajnos nem elég nagy. Elnézve, hogy hol tartottunk pénteken, szerintem remek napunk van."
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.08.23. - 12:30Dutch Grand Prix - 1st Practice |
2024.08.23. - 16:00Dutch Grand Prix - 2nd Practice |
2024.08.24. - 11:30Dutch Grand Prix - Last Practice |
2024.08.24. - 15:00Dutch Grand Prix - Qualification |
2024.08.25. - 15:00Dutch Grand Prix - Race |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a szezon 8. futama, a Francia Nagydíj élő közvetítésében! Az időmérőn az élmezőnyben nem alakult ki meglepetés, hátrébb annál inkább, és a mezőny végén büntetéseket is kiosztottak.
Szenvedni fog a mezőny a melegben a gumikkal, de egynél többször várhatóan csak akkor állnak majd ki a pilóták kereket cserélni, ha VSC vagy Safety Car-fázis lesz, mert a 60 km/h-s sebességhatár miatt nagyon sokáig tart végigmenni a bokszutcán.
Vettel és Leclerc is eltett 1-1 szett lágy gumit szükség esetére, de valószínűleg ők is inkább a keményre váltanak majd a közepesekről.
A korábbi háromszoros világbajnok skót legenda június 11-én volt 80 esztendős. Jó egészséget kívánunk neki!
A Ferrari az időmérő után hibát fedezett fel Vettel autóján, kicserélték az olajpumpát a parc fermé alatt, de büntetést nem kapnak, mert azonos alkatrészt szereltek be. Binotto szerint nem ez akadályozta a német pilótát a Q3-ban.
Az Autosport később megtudta, hogy még egy sor alkatrészt lecseréltek a Ferrarin: Intercooler, hűtőradiátorok, gyújtógyertyák, hátsó féknyergek nyomásszenzora.
Az időmérő során megsérült a padlólemez és az alján a kopóréteg, ezt is kicserélték a McLarenen. Sainz a 6. helyről kezd, Vettel elől.
Az Egyforma vlog e heti adásában visszatekintünk egy két évvel ezelőtti tesztelésre a Francia Nagydíj helyszínén.
2016 óta a legjobb rajtpozícióit szerezte a McLaren kettőse, az újonc Norris és Sainz az 5-6. helyről kezdhet, ezzel akár Vettelnek és Gaslynak is gondokat okozhatnak.
Alex Albon, a Toro Rosso pilótája a Sky Sportsnak azt mondta, a táv során inkább a gumik túlmelegedésétől tartanak, mint a kopástól. Lando Norris is nehéz versenyre számít, ő inkább csapattársától, a 6. helyről kezdő Carlos Sainztól és a mögüle induló Sebastian Vetteltől fél.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a Sky Sportsnak kijelentette, Vettelnek már az első körben javítania kell a rajtpozícióján "és ezt ő is tudja." A német pilóta tavaly a nagy sietségben kiütötte Valtteri Bottast az 1-es kanyarban.
Vettel és Sainz autója után a McLaren Norris autójának padlólemezét is javítja, lehetséges, hogy a kivezető körön megütött egy kerékvetőt.
Christian Horner csapatfőnök a Sky Sportsnak azt mondta, Max Verstappennel szeretnék megelőzni Charles Leclerc-t, míg Pierre Gasly-val a két McLaren és Daniel Ricciardo legyűrése a céljuk.
A tavalyi közlekedési káosz sok szurkolót eltántoríthatott, jóval kevesebb a néző, mint 2018-ban volt, amikor visszatért az F1 Franciaországba.
A 9. helyről induló Gasly és a 10. helyezett Giovinazzi kezd lágy gumikkal, ők jönnek majd a legkorábban a bokszba. Elindult a felvezető kör, ismét nagyon meleg van.
A monacói pilóta később védekezni kényszerült Verstappen ellen, aki visszaverte Sainz támadását is. Vettel nem tudott gyorsan előrébb jönni, Gasly viszont feljött mögé a 8. helyre.
A holland pilóta visszaverte a támadásokat és megszilárdította a 4. helyet, miközben Vettel próbál tapadni Norris autójára. Hamilton 1 másodperccel vezet Bottas előtt, és 2,5-tel Leclerc előtt.
A Ferrari pilótája beragadt a két McLaren mögé, miközben Verstappené a leggyorsabb kör 1:37.252-vel. A német pilóta hátránya már most 8,5 másodperc, de mostantól lehet használni a DRS-t.
Az ausztrál versenyző visszaesett a 10. helyre, az egyik betétfutam után olaj maradt a pályán, de úgy tűnt, elsősorban az volt a gond, hogy az 1-es kanyarból rosszul jött ki. Hamiltoné a leggyorsabb kör 1:36.751-gyel.
Lassú gázreakcióra panaszkodik, a mérnöke azt mondta, utánanéznek a problémának. A holland pilóta 1,8 másodpercre van Leclerc mögött, a rádión később jelezte, hogy megoldódott a probléma.
A brit pilóta nehezen adta meg magát, de végül besorolt a 7. helyre a Ferrari mögé. Vettelnek a DRS-sel sem volt könnyű dolga. Hamiltoné a leggyorsabb kör.
A Ferrari pilótája feljött az 5. helyre Verstappen mögé, a hátránya 8,6 másodperc a Red Bull mögött. Hamiltontól azt kérték, hogy változtasson a motor-üzemmódon, az utolsó helyezett Russell elütött egy polisztirol táblát, miközben Kubicát próbálta megelőzni.
Az Alfa Romeo pilótája kemény keverékre váltott, kérdés, hogy ezekkel tud-e menni 45 kört vagy még egyszer ki kell majd állnia. Egyelőre az utolsó helyre jött vissza.
A brit pilóta 2,2 másodperces előnnyel vezet, Leclerc-nek mondták, hogy tartsa az előnyét Verstappen előtt, ami 2,2 másodperc, mert maradnak az A tervnél. Vettel közben 8 másodpercre van Verstappentől.
Elhagyta a pályát és ezzel előnyhöz jutott, még a rajt után, ezért 5 másodprces időbüntetést kapott. Pérez a visszajátszás szerint szabályosan kerülte ki a terelőtáblát.
A brit pilóta az elmúlt körökben gyorsabb volt csapattársánál, miközben Sainz abroncsai szemcsésedni kezdtek. Norris egyelőre DRS távolságon kívül van.
A különbség 8,6 másodpercről 6,8-ra csökkent, a német pilóta 1:35.443-mal a leggyorsabb kört is megfutotta. Mérnöke szerint az A tervet követik +2 körrel, vagyis egyszer akarnak kiállni a bokszba a tervezettnél 2 körrel később.
Hamilton a leggyorsabb kört futotta 1:35.339-cel, közben Gasly a 8. helyet tartja lágy gumikkal, de nem tudja lerázni a közepessel érkező Ricciardót. A Renault pilótája DRS-sel nézelődik mögötte.
Valami eltört Hamilton ülésében, ezt a rádión jelentette a brit pilóta, miközben újabb leggyorsabb körrel már 1:35 alatt jár, és 3,2 másodperc az előnye.
Az amerikai istálló autói a 16-17. helyen haladnak, Magnussen jár előrébb a továbbfejlesztett autóval, de az előnye csak 0,6 másodperc Grosjean előtt. Ki is hívták a dán pilótát közepes keverékű gumikért, ezzel most ő az utolsó.
Közepes keverékű gumik helyett keményeket szereltek Ricciardo autójára, a Red Bull rögtön reagál is, és ők is keményeket adtak Gaslynak. Ezzel visszaért a Renault-pilóta elé.
Ritka látvány, hogy a Renault erőből megelőzi a Red Bullt, most a DRS segítségével ez történt. A McLarennél is reagáltak az ellenfelek kerékcseréire, Norris kemény gumikat kapott, és a 12. helyre jött vissza.
Természetesen ő is kemény keveréket kapott, simán visszaért Norris elé, sőt még Kvjat is közéjük ékelődött, akit Norris gyorsan meg is előzött.
Mondani sem kell, keményeket kapott, Vettel előtte már 3,5 másodpercre megközelítette. A Red Bull a korai kerékcserével valószínűleg kivédi az elévágást, de a Ferrari ezt valószínűleg nem bánja, mert Vettelnek azt mondta a mérnöke, hogy csinálja az ellenkezőjét annak, amit az ellenfele tesz.
Vettelnek közben azt mondta a mérnöke, hogy a lehető legtovább mennek ezzel a gumiszettel, Vettel is egyetértett vele. A német pilóta most a 3. helyezett 15 másodperces hátránnyal Bottas mögött, 14,8 másodperccel megy Leclerc előtt. Egy VSC most nagy segítség lenne neki.
Mérnöke próbálta egy kicsit sürgetni a holland pilótát, de ő továbbra is elégedetlen a gázpedál reakciójával. Hamilton közben azt jelentette, hogy a gumik még mindig jók.
Vettel ezzel most átmenetileg a 2. helyezett, a finn pilóta kemény keverékű gumikat kapott. Ez furcsa a Mercedestől, általában az elöl lévő autót szokták először kihívni.
A brit pilóta már kemény keverékű gumikon megy, az élmezőnyből már csak Vettel nem cserélte le az abroncsait.
Rádión jelezte, hogy az elfékezés után az abroncsai már nem néznek ki jól, ki is hívták a bokszba. Vettel továbbra is az 5. helyezett, 4,3 másodperccel Verstappen mögött.
A brit pilóta 1:34.581-re gyorsult, felmelegedtek az abroncsai, és fogy az üzemanyag az autójából. 12 másodperccel vezet Bottas előtt.
A mérnöke azt kérdezte, hogy tudna-e gyorsabban menni, erre a monacói pilóta azt felelte, hogy tudna, de nem tenne jót a gumiknak, szóval, nem.
A Mercedes pilótája 1:34.026-ot ért el, közben Ricciardónak szóltak, hogy ne felejtsen el inni, de válaszolt, hogy nincs bekötve a kulacsa, úgyhogy nem tud.
1:34.003 az aktuális leggyorsabb kör, a különbség 12,2 másodperc az élen. Vettel 6,3-ra van Verstappentől. Räikkönen közepes gumikra váltott, a 12. helyre jött vissza.
Hamilton, Bottas, Leclerc, Verstappen és Vettel sorrendje és a különbségek sem változtak, a legnagyobb érdekesség most, hogy az élmezőny már féltávnál gyorsabb a pályacsúcsnál.
A német versenyző a Renault-val a 35. körig bírta a rajt előtt felrakott kemény keverékű gumikkal, most közepesekkel visszajött a 12. helyen küszködő Gasly elé. Mindketten jártak már a bokszban és Hülkenbergnek újabbak az abroncsai.
A Haas pilótája Ricciardo miatt panaszkodott, a rádión mószerolta be ellenfelét, aki szerinte veszélyesen tért vissza a pályára egy kicsúszás után.
A Racing Point pilótája tegnap már a Q1-ben kiesett, ma viszont egyelőre még nem jött ki a bokszba, ennek is köszönheti, hogy átmenetileg a 6. helyen halad. Kérdés, hogy megkockáztatják-e a lágy gumikat a végére.
Nem kockáztattak tovább a Racing Pointnál, közepes keverékű gumikat szereltek fel, ezzel Stroll a 13. helyre jött vissza csapattársa mögé.
Leclerc a leggyorsabb kört futotta 1:33.828-cal. Norrisnak szóltak, hogy nem használhatja a DRS-t egy hiba miatt.
Gasly megalázó napja folytatódik, a 11. helyen kört kapott Hamiltontól, aki 1:33.724-gyel visszaszerezte a leggyorsabb kört, és ezzel a bónuszpontot is.
A brit pilóta azt mondta, egyre rosszabbak a felváltásai, mérnöke szerint ez is a problémájuk következménye, valószínűleg hidraulikus hiba lehet. Hamilton is panaszkodik, Vettelnek pedig azt mondták, átálltak az F tervre.
Szóltak Hamiltonnak, hogy Vettelnek lesz ideje egy "ingyen" kerékcserére, miután Vettelnek mondta a mérnöke, hogy az F tervet követik. Ezzel próbálták lebeszélni Hamiltont arról, hogy Bottastól megpróbálja elvenni a leggyorsabb kört.
A Red Bull pilótája eddig sem táplálhatott nagy reményeket a pontszerzésbe, de a 11. helyen haladva lassan Pérez is kezdi utolérni őt a Racing Pointtal. Gasly abban bízhat még, hogy Norris esetleg kiesik, a mérnöke szólt neki, hogy egyre nehezebb lesz majd kormányozni az autóját.
Grosjean feladta a versenyt a bokszban.
Az ausztrál pilóta azonban nem tudott közelíteni, sőt, még nőtt is a hátránya, már 4,4 másodperc a McLaren mögött. Hamilton hamarosan lekörözi őket.
Az ausztrál pilóta azonban nem tudott közelíteni, sőt, még nőtt is a hátránya, már 4,4 másodperc a McLaren mögött. Hamilton hamarosan lekörözi őket.
Néhány másodpercre VSC-t léptettek életbe egy elszabadult terelőbója miatt, de egy sportbíró gyorsan befutott érte a pályára, így szinte zavartalanul folyhatott tovább a verseny.
A McLaren pilótájának védekeznie kell, ráadásul a DRS-t sem használhatja a gyanított hidraulikus hiba miatt. Ricciardónak gyorsan kell támadnia.
Lágy gumikat kapott, pedig nem sokkal korábban Verstappen elkezdett az abroncsokra panaszkodni, a Ferrari viszont lemondott a megelőzéséről. Norris lélegzetvételnyi előnyhöz jutott.
Hamilton simán megnyerte a Francia Nagydíjat, Valtteri Bottas lendülete a végén már teljesen elfogyott, de Charles Leclerc-t még maga mögött tudta tartani, így a dobogósok sorrendje nem változott.
Verstappen bejött a 4. helyre, Sebastian Vettel lett az 5., és az utolsó körben az övé lett a leggyorsabb kör és a bónuszpont. Carlos Sainz bejött a 6. helyre, Lando Norrist viszont az utolsó körben elkapta Daniel Ricciardo, Kimi Räikkönen és Nico Hülkenberg is, így a 10. helyen ért célba.
Ezzel most köszönjük a figyelmüket, nemsokára jelentkezünk összefoglalóval!