Mercedes-fölény Abu-Dzabiban, Räikkönen autója kigyulladt
2020. december 11. 13:50
A második szabadedzéssel folytatódott az Abu-dzabi Nagydíj hétvégéje. A délutáni gyakorlás a naplementében kezdődött és villanyfényben ért véget, ami hasznos volt a csapatoknak, hiszen a futamon is ez lesz a helyzet. A levegő hőmérséklete 24, a pályáé 31 fokos volt, amikor a pilótákat kiengedték az aszfaltcsíkra.
Ami a mezőny összetételét illeti, az első gyakorláshoz képest két változás történt. Kevin Magnussen visszaült a Haasba, miután Mick Schumacher bemutatkozhatott F1-es hétvégén, valamint Antonio Giovinazzi is visszavette a helyét Robert Kubicától az Alfa Romeóban.
A versenyzők rögtön az elején kirajzottak a garázsból, aminek az volt az oka, hogy a Pirelli kötelezővé tette, hogy legalább 8 kört megtegyenek a 2021-re tervezett C4-es abroncsokon,
ráadásul két szettet is használniuk kellett. Ennek megfelelően a csapatok nem vesztegették az idejüket, és szinte azonnal megtelt a pálya.
Az ezen a gumikon futott köridők így nem is voltak annyira mérvadóak, vagy legalábbis nem a mostani hétvége szempontjából. Mindenesetre a Mercedes kezdett a legjobban, Valtteri Bottas 1:37.818-cal ugrott az élre, 108 ezreddel megelőzve Lewis Hamiltont, akit Kimi Räikkönen már több mint 1 másodperccel követett.
2024.08.23. - 12:30Dutch Grand Prix - 1st Practice |
2024.08.23. - 16:00Dutch Grand Prix - 2nd Practice |
2024.08.24. - 11:30Dutch Grand Prix - Last Practice |
2024.08.24. - 15:00Dutch Grand Prix - Qualification |
2024.08.25. - 15:00Dutch Grand Prix - Race |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Hamilton aztán javított, de csupán 22 ezreddel, míg Gasly megelőzte az Alfa Romeo versenyzőjét, de ő is 1 másodpercen kívül volt a hétszeres világbajnokhoz képest. Azonban nem sokkal később a brit pilótát kihívták, hogy kormánykereket cseréljenek az autójában, míg Bottas a gázpedál állására panaszkodott, így ő is felfüggesztette a körözést.
Utána Hamilton volt az első, aki idei abroncsokon gördült ki a pályára, egészen pontosan közepeseken próbálkozott.
Ennek meg is lett az eredménye, hiszen 1:36.479 másodperccel rögtön átvette a vezetést, 1.339-cel megelőzve Bottast. Pár perc múlva Alexander Albon is követte a példáját, és egy pillanatra fel is jött a 2. helyre, de körét pályaelhagyás miatt érvénytelenítették.
Bottas aztán szintén a sárga oldalfalú abroncsokra váltott, és 203 ezreddel visszavette a vezetést csapattársától. Pérez a 3., míg Sainz a 4. pozícióig jött fel, de (szabályosan) továbbra sem voltak képesek 1 másodpercen belülre kerülni a címvédő autóihoz képest. A keményeket használó spanyol versenyző aztán Albon miatt eggyel hátrébb szorult. A feketére festett Ezüstnyilakat szokás szerint csak Max Verstappen tudta megközelíteni, de ezúttal a holland pilóta is jelentősen, 781 ezreddel maradt el Bottastól.
Ahogyan az előző etapot, úgy a lágy gumikon teljesített időmérős szimulációt is Hamilton kezdte meg hamarabb. Nem meglepő módon sikerült megelőznie Bottast, de körét elvették, ezért visszaesett a 2. pozícióba. A finn pilóta később szintén próbálkozott, de neki semmilyen módon nem sikerült javítania, mint ahogyan Verstappennek is csak minimálisan.
Innentől kezdve pedig nem változott az eredmény, miután a Mercedesek a 2021-es abroncsokra váltottak, a többiek pedig elkezdték a versenyszimulációt.
Az első három mögött Albon, Norris, Ocon, Pérez, Leclerc, Ricciardo és Stroll lett a sorrend. Vettel a 15. pozícióban fejezte be utolsó péntekjét a Ferrari színeiben.
A versenyszimulációk azonban bő negyedórával a vége előtt megszakadtak, mivel Räikkönen motorja megadta magát, és a lángoló Alfa Romeo miatt piros zászlóval megállították a körözést. Rajta kívül egyébként George Russellt is megállították, miután az erőforrás füstölni kezdett, korábban pedig Pietro Fittipaldinak voltak fékproblémái. Az egyetlen komolyabb vezetői hibát Gasly követte el, aki még a gyakorlás közepén megpördült.
Bő 5 perccel a vége előtt újraindították az edzést, még úgy is, hogy a 8-9-es kanyarnál csúszós volt a pálya. A bokszban Hamilton autója leállt, de a brit pilóta újra tudta indítani, míg a pályán Esteban Ocon tartotta fel Verstappent, de ennél komolyabb izgalmak már nem voltak.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a pénteki második szabadedzés alkalmából! Ilyenkor már lehetne készülni a hétvégi lazításra, most sajnos a szombat is munkanap, de ez nekünk meg se kottyan, az F1-es menetrendet ez nem befolyásolja. Délelőtt az első szabadedzéssel kezdtünk, mielőtt a másodikkal folytatjuk, ajánljuk az első felvonás összefoglalóját!
Eredetileg az Eifel Nagydíj végül elmaradt szabadedzésén debütált volna az F1-ben Mick Schumacher, végül az Alfa Romeo helyett jövő évi csapatánál, a Haasnál mutatkozott be versenyhétvége programjában. Róla és a többi pénteki eseményről is láthat képeket a galériában!
---- separator ----gallery-content-type:6b20deb6-ac08-4f88-a5a4-703eab6d042c---- separator ----A Renault a hétvégén (egyelőre) utoljára áll rajthoz saját nevén, ennek apropóján visszahozták Fernando Alonso első világbajnok autóját. A kétszeres világbajnok a hétvégén többször is pályára lép néhány bemutató körre a V10-es Renault R25-tel.
---- separator ----gallery-content-type:9a77a123-2d33-40e1-b6cb-b20268d1e249---- separator ----Idén a jövőre Aston Martin néven versenyző Racing Point is beállt a sorba, és digitális posztereket adnak ki minden nagydíjhétvége előtt, de ők a giccsesen művészkedő alkotások helyett sokszor a humoros oldaláról közelítik meg a sportágat.
Így tettek most is, az Abu-dzabi Nagydíj előtt megjelent poszteren több mókás részlet is látható, például a merchandising sátor előtt a pultnál álló, piros ruhás figura.
Charles Leclerc különleges sisakfestéssel versenyez a hétvégén, a motívum Vettelét idézi, de német zászló helyett a monacói fut rajta, a tetején "Danke Seb" felirat olvasható, az oldalán pedig a rajtszámon kettejük képe látható.
Az első szabadedzés előtt kedves üzenetet írtak a csapatnál George Russell pilótafülkéjére, újra üdvözölték "otthon" az előző hétvégére kölcsönadott versenyzőjüket.
Talán nem túlzás kijelenteni, hogy a 2009 óta zajló Abu-dzabi Nagydíj alkalmából még sohasem volt olyan morajlás a pályán, mint akkor, amikor Fernando Alonso meghajtotta a gyönyörű hangú, V10-es motorral szerelt Renault R25-öst. Az F1-ben 2006 és 2013 között V8-as szívómotorokat használtak, ezeknek még versenyautóra emlékeztető hangja volt, 2014-től a V6-os turbók már szerényebben szólnak, bár az idő ezeket is nemesíti.
Sergio Pérez és Kevin Magnussen motorcsere miatt csak a mezőny végéről rajtolhat majd, ez azt jelenti, hogy pályafutásuk utolsó F1-es nagydíját az utolsó sorból kezdik. Pérez persze még reménykedhet, hogy a Red Bull mentőövet dob neki, Christian Horner a Sky Sports műsorában látványosan kerülte a témát.
Ocon vezeti fel a bokszutcából kifelé tartó sort, mögötte Albon és Gasly is gyorsan pályára lép. Egyelőre alkonyat van a pálya térségében, de nemsokára besötétedik.
Hirtelen szinte az egész mezőny megjelent a pályán, ennek egyszerű oka van: a Pirelli felkérésére ezúttal a 2021-es C4-es gumikat tesztelik, a jelöletlen abroncsoktól mindenki megszabadulna még azelőtt, hogy beesteledne.
A Pirelli két szettet adott a pilótáknak a 2021-es C4-es gumikból, azt kérték tőlük, hogy mindegyikkel menjenek legalább nyolc mért kört.
Pierre Gasly jelentette a rádión, hogy a Williams fényképésze sok fotót készít az autójáról, miközben várakozott a bokszutca végén a zöld lámpára. Mérnöke azt felelte, hogy nem kell aggódni, mert jövőre úgyis új autójuk lesz. Ez érdekes, mert a szabályok szerint a 2021-es autók nagyrészt ugyanazok lesznek, mint az ideiek. Lehetséges, hogy a Red Bull talált egy kiskaput, és ők is az Aston Martin/Racing Point útjára lépnek az Alpha Taurival?
Oké, hogy a pilótáknak a sisakjai az önkifejezés elsőszámú eszköze, de lassan külön közvetítést lehet indítani annak, hogy ki, mit közvetít a fejvédője mintájával. Carlos Sainz is különleges sisakot készíttetett, amelyen a McLarentől búcsúzik.
Nem tudunk semmit arról, hogy Lewis Hamilton teljesen kiheverte-e a koronavírust (csak annyit, hogy a tesztjei már negatívak), de a tempóján egyelőre nem látszik, hogy beteg volt. A 2021-es C4-es, tehát lágy gumikkal egyelőre Bottas vezet 1:37.818-cal, Hamilton 1:37.904-gyel a 2. helyezett.
Mérnöke a bokszba hívta Hamiltont, hogy gyorsan kicseréljék a kormánykerekét. Lehetséges, hogy valamilyen elektronikai hiba merült fel, az is, hogy más konfigurációt próbálgat, talán a DAS jövő évi betiltása miatt. Bottas közben a gázpedál állására panaszkodott, őt betolták a garázsba.
Csütörtök éjjel váratlanul lemondott Louis Camilleri, a Ferrari vezérigazgatója. Az olasz sajtóban spekuláció indult, hogy esetleg Stefano Domenicali lehet az utódja, de az F1 szóvivője kijelentette, Domenicali várja már, hogy 2021-től átvegye a Forma-1 elnök-vezérigazgatói székét.
Lassan 20 perc eltelik a második szabadedzésből, de a csapatok még mindig a 2021-es C4-es gumikat használják, ezeknek az idei hétvége szempontjából nincs gyakorlati hasznuk, úgyhogy a köridők szempontjából érdemes lesz majd akkor figyelni, amikor felkerülnek az idei abroncsok.
Beszédes a 2021-es C4-es, tehát lágy gumikról, hogy Hamilton az idei közepessel 1:36.479-et ért el, vagyis 1,3 másodpercet vert Bottas eddigi legjobb körére, persze, nem ismerjük az üzemmódot és az üzemanyagszintet.
Hamilton nem is ment annyit a tesztgumikkal, amennyit a Pirelli kért, 5-6 kört tett meg a szettekkel, ebből nem jön ki 8-8 mért kör. Igaz, Bahreinben sokkal többet ment a 2021-es C3-assal az elvártnál.
Hamilton, Bottas, Giovinazzi és Albon közepesekkel, Räikkönen, Gasly és Sainz keményekkel folytatja a munkát, mielőtt várhatóan áttérnek majd az időmérő-szimulációkra.
A finn pilóta 1:36.276-tal ismét a leggyorsabb, Hamiltonhoz hasonlóan ő is közepes keverékű gumikon megy. Pérez az első szektorban abszolút leggyorsabb volt, végül 1,23 másodperces hátránnyal a 3. helyre ért oda.
Albon megint kezdi a pályaelhagyásokat, törölték is a körét, így egyelőre az utolsó helyen áll.
A brazil pilóta alaposan elfékezte magát a Haasszal, a rádión azt mondta, nem érti, hogy mi történik. Ez ennél az autónál gyakori jelenség, nem feltétlenül a pilóta hibája.
A Red Bull holland versenyzője az első szektorban még gyorsabb volt Bottasnál, utána viszont összesen 0,781 másodperces hátrányba került, és közepes keverékű gumikkal a 3. helyre ért oda.
Albon közben továbbra sem tud a pályán menni, újabb körét törölték, még mindig az utolsó helyezett.
A McLaren pilótája erős gumikopást jelentett a rádión, visszatért a bokszba. Ha ez a helyzet, bajban lesznek a Racing Point ellen a konstruktőri 3. helyért zajló csatában.
Most kiderül, mit tud Hamilton a Mercedesszel, lágyakkal küldték pályára, jön az időmérő-szimuláció. A Sky Sports szerint a csapat azt mondta, Hamilton sokkal jobban érzi magát, mint néhány nappal ezelőtt.
Hamilton átvette a vezetést 1:36.097-tel, ez alig volt jobb Bottas közepes gumikkal futott körénél, ráadásul törölték is a brit pilóta eredményét, mert a célegyenesbe vezető kanyarnál négy kerékkel lement a pályáról.
A visszajátszások szerint Bottas az 1-es kanyarban hagyta el a pályát, Gasly pedig meg is pördült a csúcspontnál, ezért néhány másodpercig sárga zászló volt érvényben.
Nem ment könnyen, de végre Albonnak is van értékelhető mért köre, lágyakkal a 4. helyre jött fel 1:37.263-mal. Ez bő 1 másodperccel lassabb Hamilton végül törölt lágy gumis eredményénél, és majd' 1 másodperccel Bottas szabályos, közepes gumis eredményénél.
Teljes letargia, legalábbis átmenetileg: Vettel a 19. helyezett, Leclerc a 20. helyen szerénykedik, bár most felrakták nekik is a lágy gumikat, úgyhogy a középmezőnybe talán beférnek.
Verstappen is próbálkozott lágy gumikkal, az első szektorban abszolút leggyorsabb volt, a második végén már Bottas közepessel futott köre jobb volt, utána pedig beérte a hosszú etapon lévő Pérezt, és inkább feladta a körét.
A monacói pilóta lágyakkal egyelőre a 8. helyezett, a rádión elmondta, hogy a kör vége felé meglepte, hogy visszaesett a gumik hőmérséklete. A levegő 23 fok körüli, stagnál, a pálya 28,2 Celsius fokos, de az elmúlt fél órában jelentősen csökkent.
A két Mercedes, Verstappen és Pérez képez kivételt, ez valószínűleg most már így is marad.
A Williamshez visszaküldött tehetség egyelőre a 18. helyezett, de bő 0,3 másodperccel gyorsabb a csapattársánál, Nicholas Latifinél. Bő 0,2-vel lassabb az előtte rangsorolt Antonio Giovinazzinál is, az érdekesebb inkább Kevin Magnussen tempója, aki fél másodpercet ver a 19. helyezett Pietro Fittipaldira.
Lényegében véget ért az edzés a két Mercedes-pilóta számára, legalábbis, ami erre a hétvégére vonatkozik. Az utolsó 20 percre visszakerültek a 2021-es tesztgumik az autókra.
Látványosan felmondta a szolgálatot az Alfa Romeóban működő Ferrari-motor, az autó lángolni kezdett. Nem sokkal korábban George Russell autójában is füstölni kezdett a Mercedes-motor.
A finn pilóta sisakját nem akarta elengedni a rádió vezetéke, Räikkönen kénytelen volt kitépni azt a helyéről. Ez most belefért, de Romain Grosjean esetében még nagyobb bajt okozhatott volna.
Räikkönen utána személyesen is segített eloltani az autóját, ami továbbra is füstöl.
Mérnöke aggódva üzent Räikkönennek: "Nagy tűz van, nagyon gyorsan tűnj el onnan!"
A Williams szerelőit kordonnal elválasztották Russell autójától, amelynek megsérülhetett az energia-visszanyerő rendszere, mert a veszélyre figyelmeztető piros jelzés villog a tetején. Áramtalanítani kell az autót.
Bő 9 perc van hátra az edzésből, Räikkönen autója már a tréleren van, de a munkagép is a pályán tartózkodik. Pár percre lehet, hogy újraindítják még az edzést.
Elfolyt valamilyen folyadék Räikkönen autójából a 6-os miniszektornál, a 8-9-es kanyarnál, de ettől függetlenül újraindították az edzést.
A brit pilóta megpróbált kihajtani a bokszutcából, de nem tudott sebességet váltani, ezért a Haas garázsa előtt félreállt. A kis csapat egyik szerelője megkérdezte, hogy arrébb tudna-e állni, mert ők is kimennének a pályára. Mire a Mercedes szerelői odaértek, Hamilton újra tudta indítani az autóját.
Albon szélárnyékból megpróbálta megelőzni Ocont, de a francia pilóta lezárta előtte a pálya belső oldalát. Nem volt elkésett manőver, de Albon szerint veszélyes volt, mérnöke is egyetértett ebben.
A brit pilóta autóján megint kicserélték a kormánykereket, a kijelzőn megjelent, hogy valamelyik beállítás alaphelyzetbe állt, majd egy utolsó körre ismét kiengedték a versenyzőt.
A finn pilóta az utolsó mért körénél elhagyta a pályát, ezért törölték a körét, de ez a végeredményen nem változtat: miután Hamilton lágy gumis körét is törölték, Bottas lett a leggyorsabb csapattársa és Verstappen előtt.
Véget ért a második szabadedzés, de a gumihasználat és a körtörlések miatt sok rejtett információ kiderülhet még. Ezeket a szokásos esélylatolgatásunkban elemezzük majd, addig is további hírekkel jelentkezünk. Köszönjük a figyelmet!