Szinte teljesen sötétben kezdődött a Szahíri Nagydíj harmadik szabadedzése, amelyen a csapatok elvégezhették az utolsó simításokat az időmérő előtt. Az időjárás nem változott jelentősen a pénteki naphoz képest, a levegő hőmérséklete 24, a pályáé 29 fok volt.
Ahogyan a második gyakorláson, úgy ezúttal is a Romain Grosjean helyett beugró Pietro Fittipaldi gördült ki elsőként a pályára, és a lágy gumikon autózó brazil pilóta mindjárt egy mért kört is teljesített: A Haas 56.499 másodperc alatt ért körbe a szahíri aszfaltcsík alternatív vonalvezetésén.
Két hűtőkör után ismét nekiveselkedett, és 25 századdal sikerült javítania.
A következő percekben továbbra is csak a kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi unokája körözött, aki kilenc köre alatt egyetlen nagyobb hibát követett el, amikor elfékezte az 1-es kanyart. Utána bement a bokszba, majd ismét kijött, de csak egy installációs körre.
Bő negyedóra elteltével aztán Lando Norris volt a második, aki pályára merészkedett, őt pedig Kevin Magnussen követte, majd szépen lassan egyre jobban benépesült az aszfaltcsík. A brit pilóta jócskán túlszárnyalta Fittipaldi idejét, egészen pontosan 55.555-tel kezdett, amit elsőre a másik Haas és a keményeket használó Sebastian Vettel sem tudott felülmúlni.
A szintén a fehér oldalfalú abroncsokon próbálkozó Daniel Ricciardónak azonban ez sikerült, de nála is gyorsabb volt Charles Leclerc a lágyakon. A monacói versenyző 55.253 másodperccel vette át a vezetést.
A Ferrari pilótája egészen Valtteri Bottas érkezéséig maradt az élen, a finn pilóta 343 ezreddel szárnyalta túl idejét. Rajta kívül viszont Max Verstappen és Pierre Gasly is megelőzte Leclerc-t, a Lewis Hamilton helyére beugró George Russell azonban csak a 16. pozícióban kezdett. Alexander Albon első köre sem sikerült jó,, a thai versenyző még Ricciardo mögött iratkozott fel az eredményjelzőre.
Russell aztán javított, és egy ezredre pontosan 55 másodperces körrel feljött a 3. helyre. Nem sokkal korábban Verstappen megpördült, de nem ment be a bokszba, hanem folytatta tovább a körözést a kemény abroncsokon. A holland pilóta visszaesett a 4. pozícióba, miután Danyiil Kvjat bejött elé. Ez azonban csak átmeneti állapot volt, mert a Red Bull versenyzője pár pillanattal később visszaelőzte az Alpha Tauri pilótáját.
A következő percekben folyamatosan kiürült a pálya, és 20 perccel a vége előtt Vettelen kívül mindenki a garázsban tartózkodott. A négyszeres világbajnok viszont nem tétlenkedett, és lágyakon feljött a 2. helyre, 335 ezreddel lemaradva az azóta javító Bottastól.
Ez előrevetítette, hogy mások is gyorsulni fognak, és ez nem is maradt el. Bottas 54.270-re módosította a legjobb időt, Russell pedig ugyan visszaelőzte a Ferrarit, de még mindig 394 ezreddel maradt el ideiglenes csapattársától. A 3. helyre Leclerc jött fel, de ekkor még sokan a bokszban voltak.
Ez azonban korántsem a végeredmény volt, ugyanis Lando Norris és Albon is beférkőzött a Mercedesek közé, Carlos Sainz és Antonio Giovinazzi pedig közvetlenül Russell mögé ugrott fel. Aztán jött Verstappen, és 54.064-gyel a lágyakon átvette a vezetést, Gasly pedig a 3., Esteban Ocon a 4. legjobb időt autózta.
A végeredmény innentől már nem változott jelentősen, így Verstappen 206 ezreddel végzett Bottas előtt. Mögöttük Gasly, Ocon, Norris, Albon, Russell, Pérez és Stroll az első tíz sorrendje. A gyakorlás legvégén megpördülő Leclerc a 13., Vettel a 15. helyen fejezte be az edzést. Utóbbinak az utolsó percekben problémái adódtak, és kiderült, hogy a Ferrariban motort kell cserélni, de a négyszeres világbajnok nem kap rajtbüntetést.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.08.23. - 12:30Dutch Grand Prix - 1st Practice |
2024.08.23. - 16:00Dutch Grand Prix - 2nd Practice |
2024.08.24. - 11:30Dutch Grand Prix - Last Practice |
2024.08.24. - 15:00Dutch Grand Prix - Qualification |
2024.08.25. - 15:00Dutch Grand Prix - Race |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Szahíri Nagydíj harmadik szabadedzésének élő közvetítésében! Tegnap mindenki megismerkedhetett a bahreini aszfaltcsík rövidebb verziójával, a mai napra pedig a pénteki tapasztalatok alapján minden csapat elvégezte a szükséges változtatásokat. Az az előttünk álló egy órában derül ki, hogy kinek sikerült a legtöbbet fejlődnie.
Hamilton helyettese is azt nyilatkozta az első és a második szabadedzésen futott legjobb ideje után, hogy nem a valóságot tükrözi a tempója. Szokásos esélylatolgatásunk is ezt mutatja, az alapján ugyanis a brit pénteki teljesítménye alapján csak a harmadik erő lehet vasárnap.
Nem a 3. szabadedzés lesz a mai első esemény a bahreini pályán, a Forma-2-esek ugyanis már letudták a főversenyüket, és remek futamot hoztak össze. Cunoda Juki nyert, ezzel pedig bebiztosította a superlicencét, így minden akadály elhárult az elől, hogy jövőre az Alpha Taurinál versenyezzen.
A bajnoki cím szempontjából is volt miért izgulni, Mick Schumacher a 18. helyről feljött a hetedik pozícióba, és mivel a leggyorsabb kör is az övé lett, 14 pontos előnye nem csökkent a 16. helyen végző Callum Ilottal szemben.
Jó hír, hogy már nem viseli a bal lábán eddig látott rögzítőt, azt ugyanakkor még mindig nem lehet tudni, hogy a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon autóba ülhet-e.
A nap már lement Szahírban, lassan pedig teljesen besötétedik, így az időmérőn várható körülményekhez hasonló fogadja a pilótákat. A levegő hőmérséklete 24, az aszfalté 29 fok.
Zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, hivatalosan is kezdetét vette a 60 perces szabadedzés.
A Haas újonca nem vesztegeti az idejét, a lágy gumikon hajtott ki, amivel ő az egyetlen pilóta odakint jelenleg.
56,499-cel kezdett, miközben a tegnapi második edzésen 56.110 volt a legjobbja. A mért köre után elment egy töltőkörre.
Fittipaldi mellett a Williamsnél versenyző Jack Aitkennek is ez az első F1-es versenyhétvégéje, a brazil iménti rádiózásából pedig betekintést nyerhettünk abba, hogy milyen nehéz is nekik. „Az autó egyensúlya elég jó, csak még újra hozzá kell szoknom kicsit a sebességhez.”
Továbbra is ő az egyedüli pilóta, aki kimerészkedett, az imént pedig 56.249-re tornázta le a lécet.
Tíz perc elteltével is csupán a Haas újoncának van mért köre. A többiek vélhetően azért várnak ennyit, hogy a körülmények minél jobban hasonlítsanak az időmérőn várhatókra. Fittipaldi harmadik gyorskörében közben nem javított, mert elfékezte az egyes kanyart.
A csapat bejelentette, hogy új akkumulátort és vezérlőelektronikát fog kapni, ezzel pedig garantált neki a tíz helyes hátrasorolás. A szabályok nem versenyzőkre, hanem autókra vonatkoznak, így lehet, hogy Fittipaldi esetében a korábban Grosjean által elhasznált mennyiség számít. A brazil a valóságban azonban vélhetően nem fog ennyit bukni, hiszen aligha végez majd az első tízben az időmérőn.
Végre valaki követte az azóta a garázsba visszatérő Fittipaldit és kiment a pályára. Lando Norris volt az a McLarenben. Azóta már Magnussen és Vettel is megérkezett.
55,555-tel közel egy másodpercet adott Fittipaldinak, a felvezető körben pedig arra panaszkodott, hogy mintha a motorja nem üzemelne teljesen jól. Ez ebből a körből nem látszott.
Óriási lett hirtelen a forgalom, az ausztrálnak az utolsó egyenesben kicsit szlalomoznia is kellett, de 55.311-gyel így is átvette a vezetést. Tette mindezt kemény gumikon, miközben Norris lágyakon van kint.
55,253-at ment a monacói lágyakon, miközben Vettel a jelek szerint ma is küszködik a Ferrarival, 56,126-tal csak a hetedik, és már volt is egy hibája, az utolsó kanyar kijárati kerékvetőjét lovagolta meg.
Csak 3 ezredre volt Leclerc-től a második mért ponton, de valaki megzavarta az utolsó kanyar előtt, így 56,0-val egyelőre csak tizedik. Nem úgy Bottas, aki 55.010-zel egyből az élre állt. Mindkét Mercedes lágyakon köröz.
Noha két fokozattal keményebb gumikat használ, a holland 55,194-gyel bejött a második helyre Bottas mögé. Őt Gasly, Leclerc és Ricciardo követi, Albon közepeseken a hatodik.
Kemény gumi a 19. helyről a 15-re ugrott előre a négyszeres világbajnok, aki Verstappenhez hasonlóan kemény gumin van kint, de csak 55,9-et tudott velük.
A kettes kanyarban volt sok, a Red Bull hátulja a bekormányzás pillanatában kitört, majd az ellenkormányzás miatt Verstappen négy álló kerékkel kicsúszott a bukótérbe. Szerencsére folytatni tudta.
Előbb jött Russell és 55,0-val megdöntötte Bottas korábbi körét, de a finn érkezett mögötte és 54,880-nal újra elfoglalta az első helyet. Most Kvjat a harmadik 264 ezredes lemaradással, őt Verstappen és Gasly követi.
Most láthatjuk, mi várható az időmérőn. Verstappen szerint hihetetlen, hogy milyen sokan vannak a pályán, az imént pedig a célegyenes végén alakult ki kisebb tömegjelent.
55,091 az új legjobbja keményeken, amivel 211 ezredre van Bottas lágy gumis körétől.
Kezdi fokozni a tempót a finn, aki az imént 54,523-ra nyomta le a legjobb időt, amivel már közel fél másodperccel jobb Russellnél.
Mégpedig a két Racing Point, Pérez a 10., Stroll a 13. helyen áll vele. Keményeken heten futottak mért kört: Verstappen (3.), Gasly, (4.), Kvjat (5.), Ricciardo (7.), Albon (8.), Ocon (14.) és Vettel (17.) Mindenki más értelemszerűen a lágy abroncsokat nyúzta.
Vettel már kint is van lágy gumikon a Ferrarival, de hamarosan a többiek is követni fogják, hogy a motort egy kicsit feljebb tekerve készüljenek az időmérőre.
Bottastól 335 ezreddel elmaradt, de 54,858-cas köre így is jó volt Russell elé a németnek. Jelenleg ő az egyetlen versenyző a pályán.
A Mercedesek is megérkeztek új lágyakon, a finn a második mért ponton már több mint 4 tizeddel vezetett korábbi körével szemben, de az utolsó kanyarban szélesre futott, így csak valamivel több mint 2 tizedet javított. Russell azonban így sem tudta megelőzni, 54,664-re javítva is 4 tizedre van a finntől.
Közben Leclerc 4 ezreddel megelőzte Vettelt és bejött a két Mercedes mögé a harmadik helyre.
Még nem tudni, mire lesz ez elég, mindenesetre az Alfa Romeo olasz pilótájától nem rossz, hogy 1 századdal megelőzte Leclerc-t, és jelenleg ő a harmadik.
336 ezreddel elmaradt Bottastól a McLaren pilótája, de Russellt maga mögé utasította. Russellt valószínűleg még többen hátra fogják lökni, nem volt jó a lágy gumis időmérős köre.
Két tizeddel gyorsabb volt Bottasnál, noha több helyen is megzavarhatta a forgalom. A finn hibája nélkül ennél azonban jóval szorosabb lenne az állás.
Gasly, Norris és Albon is bejött már Hamilton helyettese elé, míg Sainz csak nagyon kicsivel maradt el tőle. A két Ferrari közben már csak a 10. és a 11. helyen van.
Nagy munkában van a Ferrari, Vettel edzésének vége, az autó pedig bakokon áll. Ted Kravitz, a Sky Sports riportere a csapattól azt az infót kapta, hogy motort kell cserélni a négyszeres világbajnoknál. Kérdés, hogy végeznek-e időben.
A Renault franciája a negyedik helyre sorolt be 54,453-mal, így csak Verstappen, Bottas és Gasly előzi őt meg. Russell így csak a hetedik.
Pérez volt az, aki nem figyelt, és a kettes kanyar kijáratán nem állt félre a francia elől. Gasly lassított, értetlenkedett egy sort, majd továbbhajtott.
A célegyenesben Gasly a jobb, Stroll pedig a bal oldalra lehúzódva engedte őt el, ami korántsem ideális, főleg, hogy az ausztrál épp gyors körön volt.
Az edzés végére még volt egy kics akció, a monacói az utolsó kanyar kijárati kerékvetőjén veszített el az uralmat az autója felett és állt keresztbe, de tovább tudott menni.
Leclerc megpördülése mellett az utolsó percekben többnyire rajtgyakorlatokat láthattunk, a sorrend nem változott, Verstappen maradt az élen Bottas és Gasy előtt. A további sorrend: Ocon, Norris, Albon, Russell, Pérez, Stroll, Sainz, Giovinazzi, Kvjat, Leclerc, Ricciardo, Vettel, Räikkönen, Magnussen, Latifi, Fittipaldi, Aitken.
Mostanra megköszönjük a figyelmüket, legközelebb 16 óra 50 perckor, az időmérő edzés élő közvetítésével jelentkezünk. A viszontlátásra!