Ahogyan az várható volt, a Belga Nagydíj szombati napjára megérkezett az eső, és bár a harmadik szabadedzés kezdetén éppen nem esett, a tréning nedves pályán kezdődött. A levegő hőmérséklete egyébként 13, az aszfalté 16 fokos volt a gyakorlás indulásának pillanatában.
Jó néhányan rögtön a pályára gördültek, ám a gumiválasztás tekintetében nem volt egyetértés a csapatok, illetve a pilóták között. A többség az intermediate-ekre szavazott, ám a Haas az extrém esőgumik mellett tette le a voksát.
Végül a köztes abroncsok bizonyultak a nyerő választásnak:
az első próbálkozások után a pénteki balesetét követően új kasztnit kapó Charles Leclerc állt az élre 2:02.361 másodperccel. A pálya állapota azonban folyamatosan javult, így az éllovas személye rengetegszer változott.
A mostoha körülmények miatt többen is rontottak, többek között Valtteri Bottas, Sebastian Vettel és George Russell is elkövetett egy-egy apró hibát. Ezek azonban csupán elfékezések voltak, így az edzés elején nem volt komolyabb incidens.
Szűk 20 perc elteltével a körülmények ellenére az a két pilóta került az élre, akik az idei évben a legtöbbször ott voltak: Max Verstappen 1:56.924-gyel vette át a vezetést, amivel 1,072 másodperccel előzte meg Lewis Hamiltont.
Igaz, pár másodperccel később Sergio Pérez bejött közéjük, de, a mexikói pilóta 947 ezredet kapott csapattársától.
Félidőhöz közeledve valamelyest elcsendesedett a pálya, és csupán néhány versenyző körözött rajta. Köztük volt az az Esteban Ocon is, akinek egészen addig nem volt mért köre, ám ekkor feljött az 5. helyre Lando Norris mögé.
30 perc után az eső ismét rákezdett, és a pilóták ugyan visszatértek a pályára, a végeredmény már nem változott. Ennek megfelelően Verstappen végzett az élen, 947 ezreddel megelőzve Pérezt és 1,072 másodperccel Hamiltont. Mögöttük Norris, Ocon, Stroll, Gasly, Vettel, Russell és Alonso lett az első tíz sorrendje, Bottas csak a 11. lett. A tréning utolsó perceiben Norrisnak és Carlos Sainznak is feltették a lágyakat, de sokkal inkább kísérletezés, mintsem javítás céljából, utóbbira esélye sem volt.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.08.23. - 12:30Dutch Grand Prix - 1st Practice |
2024.08.23. - 16:00Dutch Grand Prix - 2nd Practice |
2024.08.24. - 11:30Dutch Grand Prix - Last Practice |
2024.08.24. - 15:00Dutch Grand Prix - Qualification |
2024.08.25. - 15:00Dutch Grand Prix - Race |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Belga Nagydíj harmadik szabadedzésének élő közvetítésében! A legfontosabb információ az előttünk álló egy órára nézve, hogy Spában esik, a harmadik szabadedzés tehát vizes pályán fog elkezdődni, és könnyen lehet, hogy a 15 órakor rajtoló időmérőt is vizes pályán rendezik. Hogy ez milyen hatással lesz az erőviszonyokra, azt hamarosan meglátjuk.
A pénteki második szabadedzés után hajmeresztő bukás borzolta a kedélyeket a W Series időmérő edzésén, amelyben összesen hat autó tört össze, és két pilótát kórházba kellett szállítani. Szerencsére mindkettejüket, Ayla Agrent és Beitske Vissert is kiengedték még a tegnapi nap folyamán. Utóbbi különösen nagy ütéseket kapott, de nem tört el semmije, az alábbi fotót még a kórházból posztolta.
A Ferrari úgy döntött, hogy tegnapi balesete után kasztnit cserél a monacói pilótánál, Charles Leclerc tehát a tartalék kasztnival folytatja a hétvégét.
Reggel és délelőtt is heves esőzés áztatta a belgiumi pályát, így a Forma-3-asok első futama sem tudott elrajtolni időben, majd miután a biztonsági autó mögött megkezdték a körözést a pilóták, rövidesen lefújták a rajtprocedúrát. Végül azonban sikerült megtenniük a 15 körös távot, a futam Lorenzo Colombo győzelmét hozta, Tóth László a 25. helyen ért célba.
32 éves lett a Mercedes finn versenyzője, aki a jelek szerint utolsó szezonját futja a Mercedesnél. Ez még persze nem biztos, ami viszont az, hogy a Hungaroringen okozott rajtbaleset miatt a mai időmérőn elért helyezéséhez képest holnap csak 5 hellyel hátrébbról rajtolhat.
A két Haas vizes pályára alkalmas gumin, a két Ferrari, a két Alpine és a két Williams azonban intermediate abroncson hajtott ki. Most tényleg vizes az aszfalt, nem úgy, mint a tegnap edzésel elején, de jelenleg nem esik, így folyamatosan javul a pálya állapota.
Alighanem ilyen körülmények között nem lesz hiány vezetői hibákból, az elsőt George Russell követte el, aki elfékezte magát a buszmegállóban és egyenesen kiszaladt a bukótérbe, majd visszatért a pályára.
A vizes pályára való gumin levő orosz a Bruxelles-kanyarban fékezte el magát és ő is meglátogatta a bukóteret, de még sikerült annak kavicsos része előtt megfognia az autót, így gond nélkül folytatta a körözést.
2:01.699 eddig a legjobb időt, amit a Williams pilótája ért el. Mögötte csapattársa érkezik 5 tizedes hátrányban, majd jön Leclerc, Stroll, Räikkönen, Sainz, Mazepin, Vettel, Alonso és Schumacher.
Mindketten a Kemmel-egyenes végén mérték el a féktávot és vágtattak tovább egyenesen, majd gond nélkül visszatértek a pályára. Közben már Gasly vezet 2:01.385-tel.
Lewis Hamilton vette át a vezetést az eddigieknél lényegesen gyorsabb, 1:57.996-os körrel, mögé pedig Norris jött be 1:58.509-cel. Verstappen első mért körével a hetedik időt (2:00.086) autózta intermediate gumikon.
Hamilton lila első szektor után 2 ezreddel még a másodikban is előnyben volt saját előző idejéhez képest, de végül a bokszba hajtott. Nem úgy Pérez és Verstappen, akik közül előbbi 87 ezredre megközelítette Hamiltont és bejött a második helyre, Verstappen azonban lila első szektor után hibázott a Lec Combes-ban, így ő nem tudott javítani.
Norris szerint már sehol sem igazán vizes az aszfaltcsík, inkább csak nedves. Hamarosan jönnek a slick gumik?
Lila első és harmadik szektor után 1:56.924-gyel vette át a vezetést Hamiltontól a holland, aki több mint egy másodpercet vert a bokszban várakozó hétszeres világbajnok körére.
Az imént javított az idején a mexikói, amivel már ő is megelőzte Hamiltont, de Verstappennél több mint 9 tizeddel lassabb.
Paul di Resta ex-F1-es pilóta a Sky Sportson azt mondta, hogy még a közelébe sincs a pálya annak, hogy száraz pályára alkalmas gumival ki lehessen hajtani rá, viszont a köztes esőgumihoz lassan kezd túl száraz lenni.
Ricciardóval azt közölte a mérnöke, hogy hamarosan elkezd enyhén esni. Amennyiben így lesz, könnyen lehet, hogy nem fogjuk látni a slick gumikat ezen az edzésen.
Latifi, Schumacher és Ocon tartózkodnak jelenleg a 7 kilométer hosszú körön, de egyikük sem javít az idején. A többiek mind visszatértek a garázsba.
Eléggé viseltes interei ellenére a francia pilóta az utolsóról felugrott az ötödik helyre 1:58.913-as körével, amivel 7 tizeddel megelőzte a 10. helyen álló csapattársát, miközben közel 2 másodperccel elmaradt Verstappentől.
Korábban a bokszba visszatérő 2007-es világbajnok közölte, hogy megszűntek működni a fékjei. Komolyabb a probléma a jelek szerint, az autó ugyanis bakokon van, a szerelők pedig lázasan dolgoznak rajta.
Nicholas Latifi megerősítette, hogy helyes volt Tom Stallard, Daniel Ricciardo mérnökéne előrejelzése, amikor közölte, hogy a bokszutcában elkezdett esni. A pálya más részein is ez lehet a helyzet, a nézők ugyanis elkezdték kinyitni az ernyőiket.
Verstappen ezt ugyan most megtette, de Hamilto például sisak nélkül álldogál a garázsban, és a legtöbben ott töltik az idejüket, a hollandon kívül most csak Ocon és Giovinazzi van kint. A Red Bullon intermediate gumik vannak.
„Lassan tűnik el a száraz ív” – jelentette Verstappen a rádióban, azaz egyre több a víz az aszfalton. A pontverseny második helyezettje vissza is tért a bokszutcába.
Carlos Sainz szerint a pálya már újra teljesen vizes, ami azt jelenti, hogy lassan az autókra is felkerülhetnek az eddig csak a két Haas-pilóta által használt kék oldalfalú Pirellik. Most a két Ferrari, Alonso, Cunoda és Giovinazzi köröz, mindannyian intereken.
A Kemmel-egyenes végén (ahol korábban Vettel és Bottas) csúszott ki a spanyol, mindezt pedig végignézhettük az ezen a hétvégén debütáló sisakkamerájából is. A pályára visszatérve elég közel került az őt előző csapattársához, de szerencsére nem mentek egymásnak.
Leclerc-nek szólt a mérnöke, hogy a továbbiakban nem fog esni, így lesz bő negyed órája a csapatoknak, hogy felszáradó pályán körözzenek.
Vettel, Bottas és Alonso után ő is beállt a Les Combes féktávját elrontók sorába, de neki sem okozott gondot a szervízúton visszatérni a pályára.
A Sky Sports kommentárora osztotta meg a hírt, hogy a holland pilóta visszatért a Red Bull paddockban található vendéglátó egységébe, így valószínűleg nem láthatjuk már ezen az edzésen. A bikások tehát úgy ítélik meg, hogy nincs sok értelme ilyen körülmények között körözni.
Itt egy remek összehasonlító kép Verstappen tegnapi és mai hátsó szárnya között, amiből jól látszik, hogy a mai vékonyabb, azaz még kisebb a légellenállása. Mindez meglepő lehet annak tükrében, hogy esős az idő és jó eséllyel a futamon is eshet.
A Stavelot kijárati kerékvetőjén csúszott meg a francia, majd keresztbeállva csúszott a pályán, végül a jobb oldali fűsávhoz érve visszapördült menetirányba. Szerencséje volt, hogy nem csúszott a falnak.
Senki nem akar elpazarolni egy új szettet, ezért azok, akik kint vannak, kopott intereken köröznek, amelyeken értelemszerűen a közelébe sem tudnak kerülni korábbi legjobbjuknak.
Mérnöke megkérdezte, hogy ki akarja-e próbálni, milyen slick gumin menni ilyen körülmények között, mire Norris azonnal igent mondott, hiszen értékes tapasztalatokat gyűjthet az időmérőre. Már bokszkijáraton keresztbe állt, ami jól mutatja, mennyire nincs tapadás. Ezzel nagyot kockáztatnak, hiszen ha összetöri az autót, az időmérője is veszélybe kerülhet.
Norris a középső szektorban 20 másodperccel maradt el egy jó vizes gumis szektoridőtől, így értelemszerűen a száraz pályástól még messzebb volt. A kör végén mérnöke felajánlotta, hogy mehet még egy kört, de vissza is térhet a garázsba, ha túl trükkösek a körülmények. Utóbbi mellett döntött.
Szép csöndben lepörgött az óra, és lassan el is csendesül a pálya, hiszen már csak 5 autó van kint.
Az utolsó 20 percet kiülő holland megtartotta az első helyet 1:56.924-es körével, amivel közel 1 másodperccel előzte meg csapattársát, és több mint 1 másodperccel Lewis Hamiltont. A változó körülmények viszont egyáltalán nem mutatták meg, hogy ki, mire képes ilyen körülmények között, így az időmérőn majd fejest ugrunk az ismeretlenbe.
Addig is szusszanjanak egyet, 14 óra 50 perctől pedig jövünk vissza az időmérő edzés élő közvetítésével. Viszontlátásra!