"Gyökeres változtatásokról határoztak, pedig előzőleg alaposan meg kellett volna vitatniuk azt a résztvevőkkel. Továbbra is azt szeretnénk, hogy a Forma-1 kiszámítható, stabil és sikeres legyen" - szögezte le Ron Dennis, a McLaren csapatfőnöke.
"Kollégája", Frank Williams szerint a módosítások egy része akadályozza az autósport elitkategóriáját régóta jellemző technikai újítások kibontakozását. "Az FIA a kelleténél sokkal pesszimistábban ítéli meg a Forma-1 jövőjét. Számos olyan dolgot akarnak eltörölni, amelyek az elmúlt húsz évben növelték a sportág népszerűségét" - szögezte le a Williams-istálló főnöke.
Az FIA a tavalyi szezont követően kezdte meg a radikális változtatások előterjesztését, s szinte minden hónapban hozott olyan döntést, amely megosztotta a közvéleményt és a csapatokat. Január közepén a Ferrarit, a BMW-t, a DaimlerChryslert (McLaren-Mercedes), a Fordot és a Renault-t tömörítő GPWC holding jelezte: elítéli a legújabb szabályváltoztatásokat, mivel azok szerintük nem csökkentik, hanem növelik a kiadásaikat.
Néhány nappal később arról döntött az FIA, hogy a módosítások jelentős részét csak a szezon felétől vezetik be, azaz július 20-án a Brit Nagydíjon alkalmazzák először. Azért volt hajlandó az engedményre, mert a reformok - a szándékkal ellentétben - nem csökkentették volna azonnal a csapatok költségeit, hiszen azokra megfelelően fel kell készülni.
A csak rövid időre elhalasztott új rendelkezések megtiltják a rádiós kapcsolattartást a pilóták és a csapatok között, a tartalékautó használatát, a szombati időmérő edzés és a vasárnapi futam közötti "állítást" az autón, a kipörgésgátló, a rajtot segítő elektronikus rendszer és a teljesen automata sebességváltó használatát, továbbá a kétirányú telemetria igénybevételét.
A legfrissebb hírek arról szólnak, hogy a GP-knek vasárnaponként annyi benzinnel kell nekivágniuk a pilótáknak, amennyivel szombaton a második mért edzést befejezik. Emiatt kikerül a programból a vasárnapi bemelegítő edzés.
Egy népszerű internetes újság csütörtökön nyilvánosságra hozta a szombati időmérő edzés és a vasárnapi futam közötti programot, a csapatok "beavatkozási lehetőségét". A 15 órakor befejeződő második időmérő edzés után az autók visszamehetnek saját helyükre, ahol az FIA ellenőrei vigyáznak arra, hogy csak a megengedett - speciális listán szereplő - módosításokat végezzék el rajtuk. Ezután az összes kocsit egy közös zárt parkolóba viszik, és vasárnap reggel nyolc óráig ott vigyáznak rájuk. Akkor az istállók visszakapják azokat, és a szerelők a verseny kezdetéig folytathatják előkészítő munkájukat, ismét a hivatalos személyek kontrollja alatt.
Az engedélyezett legfontosabb beavatkozási lehetőségek
Az időmérő edzés után (szombaton, 15-18 óráig):
- guminyomás ellenőrzése
- indító akkumulátor becsatlakoztatása
A verseny előtt (vasárnap, 8 órától):
- az autó esetleges sérüléseinek kijavítása
- meghatározott folyadékok - de nem az üzemanyag - kicserélése
- az akkumulátor cseréje
- gumik kicserélése, ha az időjárás-változás ezt indokolja