Kérdezze Szabó Róbertet, az Autó-Motor főszerkesztőjét, F1-es szakértőt október 1-jén, pénteken 14 órától!
A BBC csütörtökön úgy értesült, hogy jóllehet a 2005-ös vb hivatalos helyszínlistája csak október 13-ra áll össze, az előzetes programban Silverstone nem szerepel, pedig ezen a pályán tartják a legrégebben a Forma-1-es versenyeket. Bernie Ecclestone hetek óta fenyegette a szervezőket a döntéssel, csütörtökig adott haladékot, hogy rendezzék anyagi gondjaikat s találjanak egy promótert a verseny számára.
Ecclestone a hírek szerint 8,9 millió fontot (3,3 milliárd forintot) kért a pályát üzemeltető British Racing Drivers' Clubtól (BRDC) a jövő évi futam rendezési jogáért, a szervezet azonban közölte, hogy legfeljebb 6 millió fontot tudna fizetni, különben vesztesége keletkezne a verseny megrendezésével.
A BBC hírmagyarázata szerint egyébként az anyagi vita csak az egyik eleme az ügynek, hiszen Ecclestone már régóta ócsárolja a silverstone-i pályát. A viszály különösen az idén éleződött ki, miután az eső áztatta helyszínt a Forma-1 főnöke még helikopterrel is alig tudta megközelíteni, több ezer autós pedig egyszerűen beleragadt a parkoló sártengerébe. "Ha kapnék egy aláírt szerződést Silverstone-ból, felkeresném a csapatfőnököket, hogy megkérdezzem: hajlandóak-e 18 versenyen részt venni? Ha igen, megmenekülhet a Brit Nagydíj" - biztatott mindenkit Ecclestone. "Ugyanakkor csakis a BRDC felelős a történtekért, a pályára nem költöttek semmit, csupán új parkolóhelyeket létesítettek. Egy éven keresztül adtam újabb esélyeket, együttműködési megállapodással is hajlandó lettem volna segíteni, ám mindig elutasító választ kaptam. Pedig mindent megpróbáltam."
A döntés tehát nem tekinthető véglegesnek, a jövő évi versenynaptárat a Nemzetközi Automobil Szövetségnek kell véglegesítenie, mindazonáltal Silverstone esélyei meglehetősen "vékonyak". A BRDC elnöke, a legendás Jackie Stewart szerint "katasztrófa" Ecclestone döntése. "Olyan messzire mentünk, amennyire csak tudtunk, mindenképpen meg akartuk és akarjuk rendezni a versenyt, hiszen az egész országnak fontos" - nyilatkozta Stewart. "Nem nagy a differencia az Ecclestone által kért s a rendelkezésünkre álló összeg között, de a különbséget nem tudjuk előteremteni." Stewart nekitámadt a kormánynak is, mondván, annak vonakodása is hozzájárult a kialakult helyzethez. "Nem lett volna helyénvaló beavatkoznunk a BRDC és Ecclestone között zajló tárgyalásokba" - reagált a kormány szóvivője. "Már amúgy is jelentős támogatást nyújtottunk a motorsportoknak és Silverstone-nak."
Nigel Mansell hatalmas szégyennek nevezte, hogy a Brit Nagydíj kikerült a versenynaptárból. "A döntés 41 millió fontjába kerül az országnak, óriási veszteség érte az egész sportágat. Nem lett volna szabad hagyni, hogy idáig fajuljanak a dolgok."
Amennyiben Stewart nem talál új pénzforrást, az 1950. május 13-án az első Forma-1-es futamnak otthont adott Silverstone-tól elbúcsúzik a sportág, de London beugorhat helyette: az angol főváros már korábban bejelentette igényét egy olyan futamra, mint amilyet Monacóban is rendeznek. A nyáron már volt is egy bemutató próbaverseny, amely a belváros legelegánsabb bevásárlóutcáin, a Regent Streeten, a Piccadillyn és az Oxford Circuson haladt végig; a látványos rendezvényen részt vett Baumgartner Zsolt is.
[origo]