Élő:
Vágólapra másolva!
A Mercedesnek 57 év után sikerült újra nyernie, s bár ehhez a McLarentől is elfogadott egy kis segítséget, Nico Rosberg végig esélyesnek tűnt az első helyre. A Kínai Nagydíj elképesztően fordulatos volt, annyi előzés történt, hogy csak kapkodtuk a fejünket.

Nico Rosberg első pole pozíciója után egy nappal első győzelmét is megszerezte a Kínai Nagydíjon, amely eső és Safety Car nélkül is az elmúlt évek egyik legfordulatosabb versenyévé bontakozott ki. Bár Rosbergnek segített, hogy a McLaren elrontotta az átmenetileg vezető Jenson Button harmadik kerékcseréjét, a Mercedes tempójának és bokszstratégiájának köszönhetően addig is volt esélye az első helyre. A német márka önálló csapattal csaknem 57 év, az 1955-ös Olasz Nagydíj után tért vissza a dobogó tetejére.

Rosberg a rajtnál alapozta meg a győzelmét, amikor magabiztosan megőrizte a vezetést a kicsit lassabban startoló Michael Schumacherrel szemben. A következő körökben átlagosan 6 tizedet vert csapattársára, így kényelmes előnyt szerzett. Schumacher miatt később nem is kellett aggódnia, mert őt a 13. körben lebonyolított első kiállása során azelőtt engedték ki a bokszból, hogy rögzíteni tudták volna a jobb első kerekét, ezért azonnal kénytelen is volt félrehúzódni. Ezzel szinte biztosan első dobogós helyezését vesztette el a visszatérése óta, de néhány perccel később úgy nyilatkozott, hogy nem haragszik a szerelőire. "Már a 3-as kanyarban észrevettem, hogy valami nincs rendben a jobb első kerékkel. A 6-osban füstölni kezdett, és meg is rongálódott, ezért inkább félreálltam, mielőtt komolyabb kár keletkezett volna" - mondta a Sky Sportsnak. "Nem vagyok mérges. Csak azt a szerelősrácot sajnálom, aki most valószínűleg felelősnek érzi magát a történtekért. Megesik az ilyesmi."

Fotó: Peter Parks/AFP
Kattintson a képre a galériához!

A kerékcserék első fordulója után átmenetileg Sergio Pérez és Felipe Massa foglalta el az első két helyet, a mexikói azonban hamar kiállt kereket cserélni, Massát pedig Rosberg a pályán előzte meg, ismét megkaparintva a vezetést. A 20. körben már 4,7 másodpercre rúgott az előnye Buttonnal szemben, aki ezt néhány tizeddel tudta csak lefaragni, mielőtt 4 körrel később másodszor is új gumikat vételezett. A Mercedes megtehette volna, hogy a biztonságos utat követve lemásolja a McLaren taktikáját, ehelyett azonban a pályán hagyta Rosberget, kihasználva, hogy Button a kiállása után forgalomba került. Meg kellett előznie a két Williamst, majd Sebastian Vettelt, ám így is közeledni kezdett Rosberghez, és a 32. körben már ismét a 2. helyen haladt, alig 12 másodperccel mögötte.

Ekkor nyilvánvalóvá vált, hogy a Mercedes más taktikát követ, mint a három kerékcserére játszó McLaren. "A számok azt mutatták, hogy éppen működik a két kiállás, ha a versenyzőink jól bánnak a gumikkal" - mondta Ross Brawn. Rosberg végül a 34. körben állt ki másodszor, s igaz ugyan, hogy a jó időzítésnek köszönhetően a 2. helyre, Pérez elé sikerült visszatérnie, Button 9,5 másodperces előnnyel örökölte meg tőle a vezetést. Rosberg ezt a friss gumiknak hála 7,4-re faragta le, de ekkor még korántsem volt egyértelmű, hogy a McLaren három vagy a Mercedes két kiállása lesz a nyerő stratégia. Úgy tűnt, a győzelem sorsa csak az utolsó körökben fog eldőlni.

Forrás: AFP

Csakhogy amikor a Button a 39. körben harmadszor is a bokszba hajtott, a szerelőknek meggyűlt a bajuk a bal hátsó kerekével, és ezzel vesztett úgy hat másodpercet. Így az 5. helyre - közvetlenül az egymás nyomában vonatozó Massa, Kimi Räikkönen és Vettel mögé - tért vissza, míg Rosberg 19 másodperccel előttük haladt. Button később megelőzte a távot szintén két kerékcserével teljesítő Vettelt is, a győzelemre azonban többé nem maradt esélye. "A tempónk előzőleg jó volt, izgalmas csatákat vívtam odakint" - mondta. "Kár érte, mert amikor kihajtottam a bokszból, négy olyan autó haladt előttem, amelynek egyébként nem kellett volna ott lennie. Ha nem így történik, simán megszorongattam volna Nicót."

Csapattársa, Lewis Hamilton zsinórban harmadszorra lett harmadik, de ez is elég volt ahhoz, hogy átvegye a vezetést a világbajnokságban. Sokáig Button nyomában volt, ám azzal, hogy elsőre 2 körrel korábban járt a bokszban, nála is nagyobb forgalomba került, és rengeteg időt vesztett, közben harcolva Webberel, Pérezzel és Alonsóval is. A frissebb gumik előnyét kihasználva ő is az utolsó körökben előzte meg Vettelt, feltornázva magát a dobogóra. "Tudtuk, hogy Nico nagyon gyors lesz, és ha meglóg, nehéz lesz utolérni" - ismerte el. "A végén rengeteg autó vonatozott mögöttem, de ez így is fantasztikus nap volt."

Räikkönen egészen a 48. körig a 2. helyen haladt, ekkor azonban az elhasználódó gumik miatt lelassult. Üldözője, Vettel azonnal lecsapott a lehetőségre, kibillentve ritmusából a finnt, aki először a pálya mellett felhalmozódó gumitörmelékre sodródott, majd pillanatonként megelőzte valaki a sűrű vonatból, és rövidesen a 14. helyig csúszott vissza. "Megpróbáltuk, nem jött be" - vonta meg a vállát. A küzdelem annyira szoros volt, hogy még néhány körrel a verseny leintése előtt is alig 14 másodperc választotta el egymástól az akkor még 2. helyezett Räikkönent és a 14. helyezett Massát.

Fotó: Liu Jin/AFP

A Red Bull jól keveredett ki a zűrzavarból. Vettel a rajt után a 14. helyre esett vissza, s bár az elkopott gumikon végül lecsúszott a dobogóról, az 5. helyen eljutott a célig. Mégsem volt boldog, és a rádión egyszer "nevetségesnek" nevezte, hogy az egyenesben simán faképnél hagyják a Red Bullját. Az utolsó pillanatokban a két McLarent követve még Mark Webber is elment mellette. "Ma szükség volt némi rutinra az érvényesüléshez, ez hihetetlenül szoros verseny volt, de gratulálok Nicónak" - mondta az ausztrál. "A különféle bokszstratégiák csaptak össze egymással, teljes volt a káosz. A 4-5. hely nem nagy eltérés csapattársak között, csak néhány plusz pontot jelent."

Romain Grosjeannak jobban bevált a két kiállásos taktika, mint Räikkönennek, így az első két versenyen elszenvedett betli után begyűjtötte első pontjait, s ezúttal Pastor Maldonado is megláthatta a kockás zászlót, így a Williams végre dupla pontszerzéssel válthatta aprópénzre a tempóját. A Ferrari viszont hiába tűnt tűrhetően gyorsnak, Alonso hiába tartotta sokáig erőből a lépést Hamiltonnal is, Maldonado támadása közben lesodródott a pályáról, ezért végül csupán 9. lett. Elképesztően sok volt az előzés, gyakran három autó haladt egymástól centikre az egyenesben, necces manőverekbe bonyolódva egymással a féktávok végén. "Néha olyan volt az egész, mintha a Forma-3-ban lennénk, nagyon kemény volt" - mondta Grosjean.

Rosberg eközben zavartalanul menetelt a győzelem felé, s ahogy Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke megállapította, a gumijai nem kezdtek vészesen kopni, vagyis vaklármának bizonyult mindaz, amit a Mercedesről az első két hétvégén mondtak. "Ez hihetetlen érzés, nagyon boldog és izgatott vagyok" - lelkendezett Rosberg, aki a hetedik német nagydíjgyőztes lett. "Régóta vártam erre, már a csapat is két éve. Jó látni, hogy milyen hamar fejlődünk. Nem számítottunk rá, hogy ma ennyire gyorsak leszünk." Brawn pedig egyenesen úgy érezte, a Mercedesnél egy "új kaland" kezdetét jelzi a siker. "Ez fantasztikus. A gumik miatt végig aggódtunk, de aztán tökéletesen tudtuk használni őket" - mondta. "Ami Michaellel történt, az viszont tragédia, mert ő is remek formában volt."

A versenyről percről percre írt szöveges beszámolónkat itt olvashatják.

http://www.origo.hu/s/partners/f1/html/session_2012_3_8.html
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!