2014/2015 FIA Formula E Championship.
London e-Prix, Battersea Park, London, UK.
Sunday 28 June 2015.
World Copyright: Sam Bloxham/LAT Photographic/Formula E.
ref: Digital Image _G7C8517
Vágólapra másolva!
Több egykori F1-es pilótát, Ayrton Senna unokaöccsét és Alain Prost fiát is legyőzte a kínai csapat versenyzője, akit a sportautó-világbajnok Sébastien Buemi szorongatott meg a végjátékban. Egyelőre sikeres az elektromos autóverseny koncepciója, de Jean Todt további fejlődést remél.
A korábbi F1-es pilóta, Nelson Piquet Jr. lett a Formula E történetének első bajnoka, miután a középmezőnyből indulva is meg tudott tartani egy pont előnyt a London utcáin rendezett szezonzáró futamon, így a szintén ex-F1-es Sébastien Buemit megelőzve hosszú évek óta először nemzetközi sikert ünnepelhetett. A svájci pilóta hiába nyert a londoni első futammal együtt összesen háromszor a brazil két győzelme ellenében, végül a kínai NEXTEV TCR csapat színeiben induló Piquet zárt az élen.
A színvonalas mezőnyben számos volt F1-es pilóta is megfordult, Lucas di Grassi, Jérome d’Ambrosio futamot is tudott nyerni, de Jarno Trulli, Bruno Senna, Nick Heidfeld, Jean-Eric Vergne, Karun Chandhok, António Félix da Costa és Szakon Jamamoto neve is ismerős lehet a közönség számára. A szezon során összesen 35 pilóta – köztük három hölgy – indult a bajnokságban, amely magában foglalta a híres Long Beach-i pályát és Monte Carlót is.
Bár a mezőny összetétele meggyőzően alakult, a sorozat megítélése egyelőre vegyes a kiforratlan technológia, a rövid hatótáv, a viszonylag alacsony teljesítmény és a versenyzésre jellemző hangulat hiánya miatt. Cserébe a városi környezetekben megrendezett futamok az autósport számára korábban elérhetetlen közönséget tudtak megszólítani, és a fenntarthatóság iránt érdeklődő vállalatok figyelmét is fel tudták kelteni, a következő szezon során ráadásul már az autók hajtásláncai is különbözni fognak egymástól.
„Szerintem négy-öt éven belül a Formula E átveszi az F1-től a vezetést a közönségszám tekintetében” – jelentette ki a csapatot is finanszírozó Richard Branson, a Virgin-birodalom első embere. „Az idő múlásával egyre több, tiszta energiára alapozó vállalat tör majd előre különböző üzletágakban” – vélte.
Az F1 és a Formula E versengését viszont „nonszensznek” nevezte az FIA elnöke. Jean Todt szerint a két bajnokság „közös családból” származik.
Todt reményét fejezte ki, hogy az elektromos bajnokság tovább tud fejlődni, és erre meg is van az esély, mivel az első idény során egyforma karosszériákat és a McLaren által szállított elektromotort használó csapatok közül nyolcan a második szezontól a motor bizonyos elemeit már saját maguk fejleszthetik ki. Carlos Ghosn, a Renault vezérigazgatója nyíltan ki is állt a Formula E filozófiája mellett.
„Itt vagyunk, és nagyon örülünk, hogy részt vehetünkc ebben, számíthatnak ránk a jövőben is” – mondta a Motorsport.com-nak. „Tetszik, amit a sorozat képvisel. Versengésről, zéró emisszióról, fiatalokról szól. Lenyűgöz, hogy ők is kijönnek szurkolni a Formula E versenyeire, ezért mindenképpen várható, hogy a továbbiakban is érdekelni fognak minket.”
Jön a Renault és a DS
A szezonzáró után a Renault Sport Technologies részéről Patrice Ratti bejelentette, hogy a francia vállalat az e.dams csapat oldalán konstruktőrként is részt fog vállalni a sorozatban, Londonban pedig a Citroën is felfedte, hogy az újjáéledő DS Automobiles márka a Virgin Racinggel együttműködésben szintén gyári csapatként áll majd rajthoz.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!