Csak vészforgatókönyvként tekintenek a Stratégiai Munkacsoportban résztvevő élcsapatok az ügyfélautók, illetve – ahogy Toto Wolff Monaco óta nevezi – a "franchise rendszer" bevezetésére, nyilatkozta a Mercedes képviseletében Wolff és Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke Adam Cooper szakújságírónak. Ez a terv akkor lépne életbe, ha az indulók száma 16-18-ra csökkenne, és a két csapatfőnök szerint az elképzelést egyhangú támogatás övezi.
Az egyetértők között a leginkább érintett, és pénzügyileg veszélyeztetett független csapatok nincsenek jelen, mert a munkacsoport az ő véleményüket meg sem kérdezi. A Force India képviseletében Bob Fernley a Reutersnek azt mondta, ez az utolsó lépés a nagy csapatok részéről, hogy végleg megszerezzék az F1 szakmai és gazdasági irányítását a független résztvevők kiszorításával.
Wolff viszont kijelentette: „Reméljük, minden marad a régiben, és a többiek is üzletileg fenntarthatóvá tudják tenni a működésüket, mi viszont felelősséggel tartozunk az F1-ért azzal, hogy felkészülünk minden eshetőségre. A Mercedes csapatfőnöke szerint az ügyfélautók bevezetése előtt egyebek mellett megoldást kell találni a sportszakmai és technikai szabályzásra, valamint üzleti modellt is kell találni a franchise-rendszer megvalósításához.
Elmondása alapján nem világos még, hogy a csapatok vagy külsős beszállítók adnának autókat az ügyfeleknek, és még azt sem tudni, hogy előző évi autók versenyezhetnének-e, illetve kik állhatnának a dobogóra. Azt viszont kijelentette, juniorcsapatokat nem akarnak az F1-ben látni. A Mercedes-Benz Motorsport igazgatójához ezúttal Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is csatlakozott.
„Én már néhány éve támogatom az ügyfélautókat. Ennek lényege, hogy alternatívát biztosítson, ha a csapatok bajba keverik saját magukat. Ebben az esetben teljesen arra tudnának fókuszálni, hogy versenyistállóként működhessenek, és ez szerintem már meglévő csapatok és a sportba érkezők számára is egészséges lehet.”
Míg a Mercedes franchise-rendszert vizionál, vagyis szerintük néhány konstruktőrnek kellene ellátni autókkal a mezőny összes csapatát, Bernie Ecclestone inkább egy „polcról levehető” F1-es autó kifejlesztését látja megvalósíthatónak. Így az anyagilag küszködő kis csapatok egy sztenderd autóval is rajthoz állhatnának, akár a jelenleginél jóval alacsonyabb költségvetéssel is.
Ez viszont kiverte a biztosítékot a Saubernél, és a többi független istálló is attól tart, hogy a Stratégiai Munkacsoport tagjai szándékosan ki akarják szorítani őket a sportágból. Az viszont biztos, hogy ha minden a tervek szerint halad tovább, jövőre a Haas révén újabb alakulat csatlakozik a mezőnyhöz, és az FIA már 2016-ra egy további potenciális résztvevő jelentkezését várja.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!