Szakítsunk, vagy házasodjunk össze? Nagyjából ilyen abszurd döntés előtt áll a Renault Sport, amelynek rövidesen meg kell határoznia, hogy milyen irányt kövessen a következő évek során. A lehetőségek széles skálán mozognak a saját csapat indításától kezdve egészen az F1-ből való távozásig, és/vagy odáig, hogy a World Series by Renault királykategóriáját, a Formula Renault 3.5-öt utánpótlás-sorozatból nagyobb bajnoksággá fejlesztik fel.
Az utóbbinak kevés realitása van, mert az FIA alaposan leértékelte az FR3.5-öt, amikor az F1-es szuperlicenc megszerzéséhez szükséges pontok tekintetében a GP3-mal sorolta egy szintre. Ez inkább a GP2 felé tereli a felfelé törekvő fiatalokat, másrészt a Renault viszonya mostanra a Red Bull-lal is annyira megromlott, hogy értesüléseink szerint Milton Keynes-ben, ahol korábban komoly képzési programot működtettek a WSR sikeres résztvevői számára, már nem látják őket szívesen.
A Renault eddig egyet sem használt el a szezon közbenre tartogatott motorfejlesztési zsetonjai közül: még mind a 12 megmaradt nekik, pedig a három másik gyártónak már csak 7 van. Ez a Ferrarihoz és a Mercedeshez képesti lemaradásuk fényében meglepőnek tűnhet, de mindössze annyit bizonyít, hogy egyelőre kivárnak.
Ha a Patrice Ratti vezetése alatt álló Renault Sport az F1-es program leállítása mellett dönt, nyilván értelmetlen vagyonokat költeniük a motorjuk fejlesztésére, ha viszont újra saját csapatuk lesz, a zsetonokat érdemes inkább a szezon végén, lényegében 2016-ra kijátszaniuk. Ez a stratégia teljesen kézenfekvő, ugyanakkor érthető az is, hogy a Red Bull-lal feszültséget szül.
A francia cég F1-es tevékenységét irányító Cyril Abiteboul sem tagadta, hogy a partnerüket nem hozhatják reménytelen helyzetbe. „A Red Bull biztos akar lenni benne, hogy képesek vagyunk ledolgozni a hátrányunkat, és efelől nekünk is meg kell győződnünk" – mondta az Autosportnak. „De azt is tudnunk kell, hogy a velük folytatott együttműködés, illetve a sport kellően nagy értéket képvisel-e."
Abiteboul szerint a Renault-nak nincs oka kapkodni, de a Red Bullnál „nemsokára tudni akarják, hogy a 2017-es autójukban mi lesz a sebességváltó és az üzemanyagtank között. Az erre vonatkozó paramétereket ugyanis már elég korán meg kell határozniuk."
Bár a Renault-t összefüggésbe hozták a Lotus, a Toro Rosso és a Manor felvásárlásával is, a francia sportvezető úgy véli, pillanatnyilag az a legjobb, ha abból indulnak ki, hogy a Red Bull oldalán folytatják. „Elképzelhető, hogy az ő jövőjük más lesz, mint a miénk, de nekünk versenyképes motor nélkül biztos nincs jövőnk a sportban" – tette hozzá Abiteboul.
Abiteboul hangsúlyozta: a Renault-nak pontosan fel kell mérnie egy gyári csapat fenntartási költségeit, amelyek azonban szerinte alacsonyabbak, mint amennyibe a motorfejlesztési program kerül. „Ha megnézzük a Mercedest, nekik is sokkal kevesebb kiadásuk van a csapattal, mint a motorokkal, úgyhogy a legnagyobb rész már nálunk is adott" – mondta.
„A saját istállóval, vagy a Red Bull Racinggel folytatott együttműködésünk új alapokra helyezésével kapcsolatban nem az anyagi erőforrások jelentik a legfőbb kérdést, hanem az hogy képesek vagyunk-e megoldani a problémáinkat" – figyelmeztetett.
„Az üzleti modell egy csapattal, amely szponzoroktól, a FOM-tól és a saját márkás termékek értékesítésével is bevételhez juthat, teljesen más. Korábban mi is voltunk ilyen helyzetben, a költségeket és azok elosztását tehát jól ismerjük."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!