Scuderia Toro Rosso's Belgian-Dutch driver Max Verstappen (front) and Sauber F1 Team's Brazilian driver Felipe Nasr compete at the Red Bull Ring in Spielberg, Austria on June 21, 2015, during the Austrian Formula One Grand Prix. AFP PHOTO / JOE KLAMAR
Vágólapra másolva!
Az FIA Motorsport Világtanácsa átalakította az F1-es szuperlicenc megszerzéséhez figyelembe vett pontrendszert, visszamenőleg extra erőforrást adtak a világbajnokságba belépő motorszállítóknak, és mérsékelték a motorcserékért adható büntetéseket.
A várakozásoknak megfelelően az FIA Motorsport Világtanácsa enyhített a kvótán felüli F1-es erőforrás-összetevők cseréjéért kiszabható büntetéseken, így a soron következő Magyar Nagydíjtól kezdve
a versenyzők legrosszabb esetben is csak a mezőny végéről kénytelenek rajtolni, a futamon már nem kell további időbüntetésekkel számolniuk.
A szövetség legmagasabb döntéshozó testülete visszamenőleg szabályba foglalta azt is, hogy az új F1-es motorszállítók az első szezon során négy helyett öt egységet építhetnek be az autókba, így a Honda az idén egy további motort büntetlenül bevethet. Ennek köszönhetően az is elképzelhető, hogy rögtön egy fejlesztett változatot hoznak el a Hungaroringre.
A jövőre életbe lépő új F1-es szuperlicenc-feltételeket ért kritikákra reagálva az FIA alaposan átdolgozta a különböző autósport (és gokart) kategóriák pontértékét is. Mint ismeretes, jövőre már csak a 18. életévüket betöltött pilóták igényelhetnek F1-es jogosítványt, akiknek az előző három szezon során összesen legalább 40 pontot kell összeszedniük különböző alacsonyabb kategóriákban.
Elsősorban a Formula Renault 3.5 és a DTM szervezői lobbiztak bajnokságaik pontértékének növelése érdekében. A német túraautó-bajnokság ennek köszönhetően felkerült a listára, a WSR csúcskategóriája pedig kissé elismertebb lett. Ettől függetlenül mindkét széria továbbra is rangon aluli minősítést kapott az FIA-tól, ami még mindig a saját kategóriáit favorizálja, bár a még nem is létező Forma-2 pontértékét mérsékelték.
A módosított F1-es szuperlicenc ponttáblázat
Bajnokság
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
FIA F2
40
40
40
30
20
10
8
6
4
3
GP2
40
40
30
20
10
8
6
4
3
2
FIA F3 Eb
40
30
20
10
8
6
4
3
2
1
FIA WEC LMP1
40
30
20
10
8
6
4
3
2
1
IndyCar
40
30
20
10
8
6
4
3
2
1
F Renault 3.5
35
25
20
15
10
7
5
3
2
1
GP3
30
20
15
10
7
5
3
2
1
0
Super Formula
25
20
15
10
7
5
3
2
1
0
FIA WTCC
15
12
10
7
5
3
2
1
0
0
DTM
15
12
10
7
5
3
2
1
0
0
Indy Lights
15
12
10
7
5
3
2
1
0
0
F4 (nemzeti)
12
10
7
5
3
2
1
0
0
0
F3 (nemzeti)
10
7
5
3
1
0
0
0
0
0
F Renault 2.0*
10
7
5
3
1
0
0
0
0
0
CIK-FIA Vb (Senior)
5
3
2
1
0
0
0
0
0
0
* Csak a Eurocup, az NEC és az ALPS kategóriák eredményeit veszik figyelembe.
Érdekesség, hogy a DTM-mel azonos pontértékkel megjelent a táblázatban a Túraautó-világbajnokság (FIA WTCC) is, amelynek jelenlegi mezőnyéből az idén maximum Yvan Muller kaphatna F1-es licencet, de neki is csak akkor lenne elég pontja, ha megnyerné a bajnokságot.
A sorozatban résztvevő Michelisz Norbertnek három év alatt legalább két bajnoki címet és egy 3. helyet kellene szereznie, ha – elméleti síkon – az F1-ben szeretné folytatni a pályafutását.
Mentességet kapnak a versenyzéssel járó pontok megszerzésének kötelezettsége alól azok az aktív F1-es tesztpilóták, akik az új szabályozás miatt automatikusan elesnének a szuperlicenctől. Megnyugodhat tehát Susie Wolff és Pascal Wehrlein, ők továbbra is jogosultak lesznek az F1-es részvételre, ahogy mindenki más is, akinek az idei szezonra érvényes licence van, mivel azok három évig még érvényben maradnak.
Nem szerepel a listán a Formula E bajnokság, amelynek győztese a következő szezontól automatikusan megkapja a szuperlicencet az F1-be. Ezzel is összefüggésben az elektromos autóverseny szervezői bejelentették, hogy csak olyan pilóták vehetnek részt a kategóriában, akik az FIA pontrendszerében három év alatt legalább húsz pontot összeszednek vagy az előző szezon során legalább három futamon részt vettek.
A Motorsport Világtanács azt is közölte, hogy a GP2 promótere jelentkezett az új Forma-2-es bajnokság lebonyolítására kiírt tenderen, így elképzelhető, hogy a jövőben az ismert utánpótlás kategória szolgál majd az újjáéledő széria alapjául. Korábban az is felmerült, hogy a Formula Renault 3.5 lehet a kiszemelt, de erről egyelőre nem érkezett megerősítés.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!