Mercedes' German driver Michael Schumacher sits in the pits during the third practice session at the Silverstone circuit on July 7, 2012 ahead of the British Formula One Grand Prix. AFP PHOTO / BEN STANSALL
Vágólapra másolva!
A nemzetközi szövetség változtathat az F1-es szuperlicenc megítélése során figyelembe vett bajnokságok súlyán, de felhívták rá a figyelmet, hogy nem csak sportszakmai szempontok alapján döntenek. Rendet tennének az utánpótlás-kategóriák között. Schumacherrel kivételt tennének.
A korábban meghirdetettek szerint az FIA pontrendszert alakított ki a Forma-1-be készülő versenyzők korábbi eredményeinek súlyozásához. E szerint egy fiatal pilóta köteles legalább 40 pontot összeszedni az előző év alatt a megadott bajnokságokban elért eredményeik alapján, és egyéb feltételeknek is meg kell felelnie.
A módosítások annyira szigorúak, hogy az idei F1-es mezőnynek csak a fele teljesítette volna a jövőre érvénybe lépő szabályozás szerinti feltételeket, a legtöbb iparági szereplő mégis üdvözölte a változást.
Akadt viszont példa kritikára is. A legtöbben azt tartják aggályosnak, hogy egy olyan bajnokság, a jövőbeli Forma-2 bajnoki címe éri majd a legtöbb pontot, amiről még egyáltalán nem lehet tudni semmit. Ezzel szemben a Formula Renault 3.5-öt meglepően alacsonyan rangsorolták, ez rögtön arra késztette a Renault illetékeseit, hogy tárgyalóasztalhoz üljenek az FIA-val.
„A szempontok, amelyek meghatározzák a pontrendszert, nem kizárólag egy adott bajnokság relatív sportértékét veszik figyelembe" – nyilatkozta az FIA szóvivője az Autosportnak. „Egyéb tényezőket is számításba veszünk, amelyeket szabályalkotóként szem előtt kell tartanunk. Természetesen meghallgatjuk a Renault, és más érdekeltek visszajelzéseit is. Emellett az új szuperlicenc-struktúrával kapcsolatos tapasztalataink alapján a jövőben alakíthatunk a pontrendszeren."
A Formula Renault 3.5 a listán a GP3-mal került egy szintre, ami – mivel jelentősen romlott a versenyzők F1-be kerülésének esélye - a Renault számára rendkívül előnytelen, az FIA által támogatott bajnokság résztvevői számára viszont pozitív fejlemény. Annál is inkább, mert a jövőben az F2 révén kiteljesedhet az FIA utánpótlás-ranglétrája.
„Az FIA szándéka, hogy egy világosan felépülő utánpótlás-ranglétrát állítson fel a motorsport alapjaitól a Forma-1-ig" – mondta a szóvivő. „A majdani Forma-2 e folyamat fontos mérföldköve lesz."
Schumacher 2016-ban is visszatérhetne
A szuperlicenc megszerzésének szigorított feltételein első körben még Michael Schumacher is fennakadt volna, aki 2010-es visszatérése előtt nem felelt meg a kritériumoknak, hiszen nem teljesített a megelőző három évben legalább öt F1-es futamot, és nem szerezte meg a kvalifikáláshoz egyébként szükséges 40 pontot sem. Az FIA-nál viszont azt mondják, nem állnának a hétszeres világbajnok útjába.
„Az új szuperlicenc rendszer egyik célja, hogy elkerüljük a kivételek sokaságát, ami manapság gyakran előfordul" – jelentette ki a szóvivő. „Természetesen, amennyiben egyedi kivétel, például Michael Schumacher esete merül fel, a lehetőségünk mindig meglesz, hogy egyeztessünk a Motorsport Világtanáccsal."
Az is kiderült, hogy a szuperlicenc megadott időre szól, tehát azok a tesztpilóták, akik 2015-ben még megkapják a jogosítványt a korábbi tesztkilométereik alapján, 2016-ban már nem fogják, ami elsősorban a Williamsnél alkalmazott Susie Wolff, és a Mercedes tartalékpilótája, Pascal Wehrlein számára jelenthet gondot.
Wolff várhatóan nem fog aktívan versenyezni az idén, Wehrlein pedig jó eséllyel a DTM-ben folytatja a pályafutását, ami egyáltalán nem szerepel az FIA által figyelembe vett bajnokságok listáján. Amennyiben a csapataiknak további terveik vannak velük, mindkettejüknek máshol is kell versenyezniük, mert az FIA szóvivője szerint „ők jelenleg nem jogosultak a teljes, 2016-os szuperlicencre."
Az idén debütáló, de a 2016-os feltételeknek nem megfelelő F1-es újoncok várhatóan jövőre is automatikusan kapnak majd szuperlicencet, miután valószínűleg legalább öt világbajnoki futamon rajthoz fognak állni az idei szezon során.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A negyedik Európa-bajnokság négyes döntőjébe a magyar válogatott úgy jutott be, hogy a legjobb nyolc közötti páros meccsen Budapesten 1-1-et, Bukarestben 2-2-t játszott, és az akkori szabályok szerint harmadik mérkőzést kellett vívniuk a feleknek a továbbjutásért semleges helyszínen. Ezen Belgrádban Kocsis Lajos és Szőke István góljaival 2-1-re győzött Magyarország.