A Brit Nagydíjat akár az egész Forma-1 hazai versenyének is lehetne nevezni - nemcsak azért, mert 1950 májusában Silverstone-ban rendezték meg a világbajnokság első futamát, hanem azért is, mert az istállók és a csapattagok többsége a szigetországból érkezett. A tízből hét istállónak Nagy-Britanniában van a főhadiszállása, ráadásul ezek mindegyike Silverstone 160 kilométeres körzetében található, így nem meglepő, hogy a verseny kiemelt népszerűségnek örvend a mezőny körében.
A Forma-1 története során mindössze két országról, Nagy-Britanniáról és Olaszországról mondható el, hogy minden szezonban rendeztek nagydíjat.
Angliában a bajnokság indulását megelőző fél évszázadban is nagy népszerűségnek örvendett az autósport, amihez az is hozzájárult, hogy 1907-ben Weybridge városa mellett építették meg a világ első, kifejezetten versenyzéshez tervezett pályáját, Brooklandset. A létesítmény később repülőtérként is szolgált, a második világháborúban azonban lebombázták.
A negyvenes évek végén több, feleslegessé vált katonai repülőteret is versenypályává alakítottak át, ez a sors jutott 1948-ban Silverstone-nak is. Igaz, a pálya első évében átalakításról még nem igazán beszélhetünk, mivel a repülőtér aszfaltján csupán néhány olajoshordó és szalmabála segítségével jelölték ki az útvonalat. A pályát egy évvel később jelentősen átépítették, 1950-ben pedig megrendezhették az újonnan alakult Forma-1-es világbajnokság első futamát. Az esemény rangját jelezte, hogy még VI. György király is kilátogatott a helyszínre, a Brit Nagydíj pedig azóta is kirobbanthatatlan a versenynaptárból.
Az eddigi 65 Brit Nagydíjból 48-at rendeztek Silverstone-ban, ennél többször csak Monza és Monte Carlo látta vendégül a Forma-1-et. A northamptonshire-i pályának először Aintree-vel, majd több mint két évtizeden át Brands Hatch-csel kellett osztozkodnia a versenyen, 1987 óta azonban Silverstone a brit futam kizárólagos otthona. A pálya vonalvezetése 1949 és 1990 között szinte változatlan maradt, ezután viszont kanyarok és sikánok beépítésével technikásabbá tették. 2010-ben megint sor került egy nagyobb átalakításra, de a pálya megőrizte alapvetően gyors, lendületes jellegét.
Silverstone egyike azon pályáknak, ahol a Forma-1 csökkenő népszerűsége ellenére még mindig megtelnek a lelátók,
és a szurkolók biztatását nemcsak a hazai versenyzők élvezik. „Egy napsütéses, meleg napon elképesztő a hangulat – bár ez akkor is igaz, ha szürke, csapadékos és szeles időben versenyzünk. Nem tudom, ez hogyan lehetséges, de Silverstone-ban sikerül" – lelkendezett Daniel Ricciardo. Nico Hülkenberg pedig elárulta, általában tesz egy látogatást a pálya melletti kempingekbe, „mert nagyszerű látni, milyen jól érzik magukat az emberek."
A brit szurkolók persze egy hazai siker láttán vannak leginkább elemükben, és az elmúlt évtizedekben számos verseny után nyílt alkalmuk az ünneplésre. A britek közül a legtöbbször Jim Clark nyerte meg a nagydíjat, ő három pályán összesen ötször állt a dobogó tetején. A nyolcvanas-kilencvenes években főleg Nigel Mansell szállította a győzelmeket – szám szerint négyet -, Lewis Hamilton pedig két hazai sikernél tart.
A 2010-es módosítások után a pálya több mint 700 méterrel hosszabb lett, ezért most egy 5891 méter hosszú, 18 kanyarból álló aszfaltcsík fogadja a versenyzőket. A sok kanyar ellenére a silverstone-i a versenynaptár egyik leggyorsabb pályája, egy kör átlagsebessége a 240 km/ó-t is elérheti. Az előző két pályával, Montreallal és Spielberggel ellentétben itt többnyire gyors kanyarok kötik össze az egyeneseket, mindössze néhány pontja van a pályának, ahol 150 km/ó alá kell lelassítani.
A leghíresebb, és a pilóták egybehangzó véleménye szerint legélvezetesebb szakasz a Copse, Maggots, Becketts és Chapel nevű (a fenti ábrán a 10-14. jelzésű) kanyarokat magába foglaló pályarész, ahol hat rendkívül gyors, egymásba fonódó forduló található. „Az egész szakaszt egy lendülettel teljesítjük, ráadásul nagy tempóval, így tényleg tesztelhetjük a határainkat" – magyarázta Danyiil Kvjat. „Itt nagyon keményen hajtunk, és igazán átérezhetjük, hogy egy Forma-1-es autót vezetünk."
Szerintem itt található az egész versenynaptár öt legjobb kanyarja, ráadásul rögtön egymás után következnek.
Egyszerűen imádom" – mondta Ricciardo is a 9-es számmal ellátott Copse-szal kezdődő szakaszról, ahol egyik kanyarban sem csökken 220 km/ó alá a tempó, a Maggots előtt pedig a 300 km/ó-s sebességet is elérik az autók.
A népszerű kanyarokat a pálya leghosszabb egyenese, az 1034 méter hosszú Hangar követi, majd a 15-ös számmal jelzett Stowe zárja a gyors kanyarok sorát. Ezután következik a pálya technikásabb szakasza, az utolsó és az első szektorban főleg közepes tempójú fordulókat találunk.
A gyors kanyarok miatt az aerodinamikai fejlesztések hatékonysága kulcsfontosságú lehet, és a csapatok a nagy leszorítóerő elérése törekedve állítják be az autóikat. Az egyenesek miatt azonban a magas végsebesség szerepe sem elhanyagolható, és a túl nagy légellenállás is rontja az esélyeket. „A különböző kanyartípusok miatt nagy kihívás beállítani az autókat, nehéz elérni, hogy mindenhol jól működjenek" – ismerte el Nick Chester, a Lotus technikai igazgatója.
A Brit Nagydíj programja Péntek: Szombat: Vasárnap: Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk. |
|
A fékeket nem éri nagy terhelés, de a McLaren technikai igazgatója, Matt Morris szerint sokan hajlamosak alábecsülni a szerepüket. „Néha előfordul, hogy a fékek lehűlése miatt küszködünk" – mondta. „A Luffield és a Stowe kanyarok között a versenyzők 40 másodpercen keresztül szinte hozzá sem érnek a fékpedálhoz, ez pedig igencsak megnehezítheti a dolgunkat, ha nem készülünk fel rendesen."
A Sauber mérnöke, Giampaolo Dall'Ara elmondta, a versenyzők a szokásosnál is nagyobb stabilitást követelnek majd a mérnökeiktől, hiszen „teljes mértékben meg kell bízniuk az autójukban, ha a lehető legeredményesebben szeretnék teljesíteni a gyors kanyarkombinációkat."
Silverstone-ban szokás szerint két DRS-zóna segíti az előzéseket, az egyik a 6-os, a másik pedig a 15-ös kanyar előtt a Hangar egyenesben. A pályán egyébként nem ritka a pozíciócsere, és a legutóbbi húsz versenyen csak négyszer fordult elő, hogy a pole pozícióból induló versenyző haladt át elsőként a célvonalon.
A gyors kanyarok rendkívül nagy oldalirányú terhelést rónak a gumikra, és a viszonylag durva felületű aszfalt sem kíméli az abroncsokat. Valószínűleg sokan emlékeznek még a 2013-as versenyre, amikor a Pirelli gyorsan elhasználódó abroncsai nem bírták a terhelést, és a sorozatos defektek miatt egy ideig még a futam leállítását is fontolgatták. Az abroncsok azóta sokkal tartósabbak lettek, de
a Pirelli így is a két legkeményebb keveréket, a közepes és a kemény gumikat viszi el Silverstone-ba,
a szepangi és a barcelonai verseny után idén harmadszor.
„Szerintem egy vagy két bokszkiállásra számíthatunk majd, különösen, ha a várakozásoknak megfelelően meleg idő lesz" – nyilatkozta Paul Hembery, a gumigyártó sportigazgatója. „Persze korábban is előfordult már, hogy hőséget jósoltak a versenyhétvégére, végül mégis megkaptuk a hagyományos brit időjárást."
A hétvégére valóban melegebbet jósolnak a szokásosnál, 20-25 fok körül lehet a hőmérséklet,
de a csapadék lehetőségét soha nem lehet kizárni, és szombaton hajnalban eshet is. „Az időjárás bármikor megtréfálhat minket, ráadásul az oldalirányú széllökések nagy kihívást állítanak elénk. Emiatt az is előfordulhat, hogy két edzés között teljesen meg kell változtatnunk a beállításokat" – magyarázta Max Verstappen.
A széles bukóterek miatt Silverstone-ban kisebb az esély a Safety Car pályára küldésére, mint az előző versenyeken, a nagy tempó miatt azonban bármikor történhetnek csúnya incidensek. Tavaly a rajt után meg is kellett szakítani a versenyt Kimi Räikkönen balesete miatt, mert a Ferrari olyan erővel csapódott a biztonsági korlátnak, hogy az megrongálódott, és közel egy órán keresztül javítani kellett.
Az idény első néhány versenye után úgy tűnt, Nico Rosberg az idén nem tudja tartani a lépést csapattársával, Lewis Hamiltonnal, és sokan már előre odaadták volna a világbajnoki trófeát a britnek. Rosberg azonban összekapta magát, és a legutóbbi négy versenyen aratott három győzelme után magabiztosan készül a Brit Nagydíjra is.
Az ausztriai hétvégém nem is sikerülhetett volna sokkal jobban.
"Az időmérőn elkövetett hibámon kívül a kezdetektől fogva éreztem, hogy jó formában vagyok, és remek érzés volt újra nyerni" – mondta a német, akinek már csak 10 pont a hátránya a tabellán. Rosberg – Hamiltonnal ellentétben – a versenyt követő teszten is autóba ült, és szerinte ez is segíthet neki a hétvégén. „Úgy érzem, készen állok a támadásra egy olyan pályán, amelyen nagyon szeretek versenyezni. A leszorítóerőn van a hangsúly, ezért ez a hely fekszik az autónknak, és a teszt alatt is hasznos információkat gyűjtöttünk."
Hamilton elismeri, hogy a Red Bull Ringen nem vezetett csúcsformában, ezért mindent megtesz azért, hogy hazai pályán ismét növelni tudja az előnyét. „Nem ez volt a legjobb hétvégém, de a körülményekhez képest a második helyet sem nevezném katasztrofálisnak" – mondta az előző versenyről. „Silverstone-ban azonban más lesz a helyzet."
Leírhatatlan, mit éreztem tavaly, amikor újra felemelhettem a győzelmi serleget a szurkolók tengere előtt,
"ráadásul akkor is egy nehéz hétvége után. Ez az emlék mindig velem marad, és idén sem elégszem meg kevesebbel."
Noha a kétnapos spielbergi teszten a Manor kivételével mindegyik csapat kipróbálhatta az újításait, az erősorrendben nem várható számottevő változás, valószínűleg Silverstone-ban is a Mercedes lesz az egyértelmű favorit. Mögöttük azonban nagy csata folyhat a dobogóért a Ferrari és az egyre erősebb Williams között.
„Arra számítunk, hogy erősek leszünk ezen a pályán, mert az Ausztriába vitt fejlesztéseinknek köszönhetően sikerült javítanunk a leszorítóerőn" – magyarázta Valtteri Bottas, és a csapat teljesítményért felelős mérnöke, Rob Smedley is egyetértett vele. „Az előző két pályához hasonlóan Silverstone is kedvez az autónknak. Az egyenesekben nagyon erősek vagyunk, köszönhetően a Mercedes hajtásláncának és a ránk jellemző, kis légellenást biztosító beállításoknak. Az autónk ráadásul a gyors kanyarokban is remekül működik" – mondta Smedley.
A legnagyobb előrelépés talán a Force Indiától várható,
amely végre beveti a régóta várt B-specifikációjú autóját. Mivel az előző futamokon a korábbi autójukkal is jól szerepeltek, az eredmények tekintetében nem számítanak látványos javulásra, de mindenképpen fejlődést várnak az új VJM08-astól. „A Silverstone-ban mutatott teljesítményünk előrevetítheti, mire számíthatunk a szezon második felében" – nyilatkozta Hülkenberg. „Azonban azt is tudjuk, hogy még rengeteget kell tanulnunk, ezért az első versenyeken valószínűleg nem tudjuk majd maximálisan kihasználni a fejlesztési csomagunk előnyeit."
A szezon eddigi részét végigküszködő McLaren hazai pályán sem számíthat sokkal fényesebb szereplésre, ráadásul kiderült, hogy
Fernando Alonso autójában megint motort kell cserélni a spielbergi balesete után.
Valószínűleg Jenson Button sem most fogja megszakítani a Brit Nagydíjjal kapcsolatos negatív szériáját: eddig 15 versenyen indult hazájában, de a dobogóra még egyszer sem sikerült felállnia.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!