Élő:
Vágólapra másolva!
Vettel spái defektje után közleményben emlékeztettek rá, hogy már 2013 végén azt kérték: maximalizálják az egy gumiszettel teljesíthető körök számát, ezt azonban a csapatok nem fogadták el.

A Belga Nagydíj után Sebastian Vettel szócsatába keveredett a Pirellivel, mert Ferrarijának jobb hátsó gumija másfél körrel a futam vége előtt felrobbant. A német versenyző ezzel elvesztette a 3. helyet, és úgy vélte, ha a gumi kétszáz méterrel korábban, a gyors Eau Rouge kanyarnál adja meg magát, akár végzetes balesetet is szenvedhetett volna.

Vettel „elfogadhatatlannak" nevezte a történteket, és azt mondta, a gumik problémája „állandó téma, csak nyíltan senki nem beszél róla." A Pirelli sportprogramját irányító Paul Hembery nem hibáztatta a pórul járt pilótát, de egyértelműen a Ferrari egykiállásos taktikáját okolta a történtekért, amely miatt a gumi túlságosan elhasználódott.

Vettel gumija a Pirelli szerint az elhasználódástól robbant fel Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Az olasz cég vasárnap éjjel kiadott egy szűkszavú közleményt is, emlékeztetve rá: „A Pirelli már 2013 novemberében azt kérte, hogy más, a helyes gumihasználattal kapcsolatos paraméterek rögzítése mellett szabjanak meg egy maximumot az egy gumiszettel teljesíthető körök számára vonatkozóan is. Ezt az indítványt nem fogadták el. A javaslat szerint a maximum az elsődleges keverék esetében a versenytáv 50, az opciós keverék esetében pedig a 30 százaléka lett volna. Ha ezek a feltételek ma Spában érvényesek lettek volna, a közepes keverékű gumikkal legfeljebb 22 kört lehetett volna megtenni."

Vettel ezzel szemben már a 28. körében járt, amikor a gumija kidurrant. A Ferrari azonban azt állította, nem kockáztatott az egykiállásos taktikával, amelyet már három órával a verseny rajtja előtt kidolgozott, s amelyre a Pirelli által hozzájuk delegált mérnök is jóváhagyott. Hembery elismerte, hogy az előzetes becslések szerint a közepes gumik 40 kört is kibírtak volna, de hozzátette, hogy a konkrét érték az adott autótól és az aktuális körülményektől függ.

A Pirelli fenti javaslata egyébként a száraz futamokon, amikor mindkét keveréket kötelező használni, eleve ellehetetlenítené az egykiállásos taktikát. A spái botrány különösen balszerencsés időpontban robbant ki, hiszen a Pirelli épp versenyben van a Michelinnel a Forma-1 gumiszállítójának szerepéért, ráadásul most folyik annak a szabálynak a kidolgozása is, amely lehetővé tenné a csapatok számára, hogy maguk válasszák ki a keverékeket az egyes pályákra.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!