Összeszámolni is nehéz, hogy a 2015-ös szezon kezdete óta a Red Bull hány alkalommal és milyen feltételek elmaradása esetén fenyegetőzött azzal, hogy kiszáll a Forma-1-ből. Először a Renault motorok gyenge teljesítménye miatt „akartak” kivonulni, aztán látszólag az aggasztotta őket, hogy a franciák kiszállása miatt szorulhatnak ki a sportból. Ezután azt szabták feltételnek, hogy versenyképes erőforrásokhoz jussanak, most pedig az aktuális Ferrari motorokat akarják.
Ezúttal viszont nem a vállalat már megszokottá vált, követelőző stílusában, hanem sokkal diplomatikusabban, a Red Bull által üzemeltetett, német nyelvű Speedweek portál egyik szerzőjének tollát használva utaltak arra, hogy csak akkor maradnak a Forma-1-ben, ha ugyanazt a motort kapják, mint a gyári Ferrari istálló. A Motorsport.com által is szemlézett cikk sem Dietrich Mateschitzet, sem Helmut Markót nem idézi a kivonulással összefüggésben, de a tartalma így is egyértelmű üzenet.
„Azok számára, akik köreinkben jól odafigyeltek arra, amit a Red Bull vezetője, Dietrich Mateschitz és motorsport tanácsadója, Dr. Helmut Marko mostanában mondott, jól is értelmezik a nyilatkozatokat, és összekötögetik a pontokat, a következő forgatókönyv áll össze: a Red Bull Racing és a Scuderia Toro Rosso kiszáll a Forma-1-ből a 2015-ös szezon után” – áll a Speedweek cikkében. Ez nem az első alkalom, amikor a Red Bull áttételesen itt kommunikálja az üzeneteit.
A szerző állítja, hogy „a Red Bull nem akar ügyfélmotorokat, amelyek 30-40 lóerővel gyengébbek, és manipulálhatók a gyártó által, nehogy az ügyfélcsapat veszélyeztesse a gyári istállót.” Később azt is kijelenti, hogy „a Red Bull csak akkor akarja folytatni az F1-ben, ha a Ferrari hajlandó igazi, gyári motorokat adni, amelyek egy szinten vannak azzal, amelyet (Sebastian) Vettel és (Kimi) Räikkönen használ.” Ezt korábban Sergio Marchionne megígérte, de a tárgyalások valószínűleg nem ennyire egyértelműek.
A Speedweek arról is beszámol, hogy „most a Toro Rosso maradását, illetve a csak részleges kiszállást sem fontolgatják”, és felteszi a kérdést, hogy „miért akarna a Red Bull (Max) Verstappenhez és (Carlos) Sainzhoz hasonló tehetségeket nevelni, ha nincs lehetőség házon belül előléptetni őket Vettel, (Daniel) Ricciardo) és (Danyiil) Kvjat példáját követve?” Mateschitz korábban közölte, hogy a csapatok alkalmazottait akkor sem küldik el, ha az F1-es programot leállítják.
Miközben a Red Bull motorszállítót keres a csapatai számára, ismét felmerült a pletyka, hogy a Volkswagen csoport megint foglalkozik az F1-be való belépés gondolatával. Eddie Jordan már azt is tudni vélte, hogy a németek 2018-tól jönnének a világbajnokságba, és ehhez megveszik a Red Bull Racinget. Az értesülést az Auto Bild is megerősítette. A konszernez tartozó Audi egyik szóvivője azonban tagadta a német szaklap állításait.
„Az Auto Bild tudósítása tisztán spekuláció, amely nem igényel további kommentárt” – mondta a DPA-nak. „A feltevés, hogy az Audi feladja az elkötelezettségét a DTM-ben és a WEC-ben, minden alapot nélkülöz, és határozottan visszautasítjuk” – jelentette ki. A Bildnek pedig úgy nyilatkoztak, hogy „a Forma-1-et már régóta időről időre felemlegetik, de az elnök alig néhány hónapja határozott ellene, és azóta semmi sem változott.”
Az biztos, hogy a Red Bull csak akkor szállhat ki a sportból, ha a VW csapat nem tervezi az angliai istálló (későbbi) felvásárlását, mert a kivonulás pillanatában végérvényesen elveszne a csapat indulási joga. Ha viszont a VW-nel kapcsolatos pletykáknak van alapjuk, a Red Bull fenyegetése bizonyulhat súlytalannak. További fontos tényező, hogy a napokban kirobbant „TDI-botrány” miatt pénteken várhatóan összeül a VW igazgatótanácsa, és menesztheti az F1-es programot pártoló, nemrég hivatalában megerősített vezérigazgatót, Martin Winterkornt is.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!