Sokakban megrökönyödést váltott ki az akkor még mindössze 16 esztendős Max Verstappen szerződtetése a Toro Rossóhoz, és bár a holland tinédzser egyelőre magabiztosan teljesített a teszteken, az FIA lépett, hogy 2016-tól csak szigorúbb feltételekkel lehessen bekerülni a Forma-1-be.
Ezek közé tartozik, hogy a versenyzőnek minimum 18 esztendősnek kell lennie, vizsgáznia kell a Sportszabályzatból, és minimum két szezont teljesítenie kell az FIA által jegyzett sorozatok egyikében. Az elmúlt három év során legalább 40 pontot össze kell gyűjtenie az alábbi táblázat szerint:
Helyezés az összetettben | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
F2 | 60 | 50 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 |
GP2 | 50 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 |
F3 Eb | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
WEC LMP1 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
IndyCar | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
GP3 | 30 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | |
FR3.5 (WSR) | 30 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | |
Super Formula, Japán | 20 | 17 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | ||
FIA nemzeti F4 bajnokságok | 10 | 7 | 5 | 2 | 1 | |||||
Nemzeti F3 bajnokságok | 10 | 7 | 5 | 2 | 1 | |||||
Formula Renault (EC, ALPS, NEC) | 5 | 3 | 1 |
A táblázat több érdekességre is rávilágít. Az FIA a jövőben egy új Forma-2-es bajnokságot tervez, amit a pontok alapján a GP2 fölé pozícionálnának, vagyis az jelentené a legsimább bejutást az F1-be, hiszen az összetett dobogóján végezni is elég lenne hozzá. A GP2 első és második helyezettje kaphatna automatikusan szuperlicenszt, és még az F3 Európa-bajnokság, a Sportautó Világbajnokság LMP1-es, valamint az IndyCar bajnoka indulhatna azonnal az F1-ben.
A GP3 és a meglepően alacsonyra rangsorolt Formula Renault 3.5 versenyzőinél már két évnyi jó teljesítmény kellene a csúcskategóriába kerüléshez, vagyis egy bajnoki cím mellé egy 4. helyre, vagy két 2. helyre lenne szükség ahhoz, hogy valaki Danyiil Kvjathoz hasonlóan állást kapjon a világbajnokságban. Nem túl meglepő módon a tavaly Kiss Pál Tamás részvételével zajlott Auto GP, és egyéb prototípus autóversenyek, például a DTM sem szerepelnek a listán, így a Mercedes is kénytelen lesz benevezni tartalékpilótáját, Pascal Wehrleint a táblázatban szereplő kategóriák valamelyikébe, ha az F1-ben akarják versenyeztetni.
Az idei mezőnyből kilencen - Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Jenson Button, Kimi Räikkönen, Felipe Massa, Daniel Ricciardo, Marcus Ericsson, Carlos Sainz Jr. és Max Verstappen - nem kaptak volna szuperlicenszet, ha a bemutatkozásuk idején már érvényben lett volna a 2016-tól életbe lépő kritériumrendszer.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!