Folyamatos a nyilatkozatháború az F1-es istállók körében: az idén jellemzően a Red Bull körül dúlnak a viharok, miután az energiaital-gyártó menedzsmentje egyre elkeseredetten próbál motort szerezni csapatai számára. Ugyanakkor a független csapatok is elégedetlenek, ők elsősorban a jogtulajdonostól kapott pénzeket és a szabályalkotással kapcsolatos befolyásukat keveslik. A Sauber és a Force India ezért az EU-nál kezdeményezett vizsgálatot.
Ez Niki Lauda, a Mercedes ügyvezetői jogkör nélküli elnöke számára nem elfogadható. „A Sauber a versenyzés közösségének tagja” – jelentette ki a svájci Handelszeitung hetilapnak. „Aláírták a (ma már nem így nevezett) Concorde Agreementet, amelyben mindent a legapróbb részletig tisztáztunk, aztán egyszer csak közlik, hogy nem érvényes. Nem értem ezt az érvelést. Ahogy az összes többi sportban, az F1-ben is mindig vannak csapatok, amelyek győznek, és vannak, amelyek lemaradnak.”
Lauda szerint a Sauber gondja, hogy „gyors ütemben tartozást halmoz fel, majd végső mentsvárként megpróbálja megkérdőjelezni a rendszert”, ezért úgy véli, „a Sauber jobban tenné, ha először a saját tehetetlenségét győzné le.” A svájci istálló elsősorban fizetős pilóták leigazolásával próbált úrrá lenni anyagi gondjain, ennek eredményeként a 2015-os szezonra akár hat versenyzőt is szerződtethettek.
Mivel a csapatnál természetesen csak két hely van, az egyik hoppon maradt jelölt, Giedo van der Garde jogi úton próbálta kikényszeríteni magának az ülést, így Ausztráliában majdnem lefoglalták a Sauber felszerelését, és a csapatfőnök letartóztatása is felmerült. „Monisha Kaltenborn sajátos módon vezeti a csapatát. Akadt néhány véleményes ügye, ahol rezgett a léc. Ha fizető pilóták nem versenyezhetnek, vagy egy futam előtt lefoglalják az autóikat, az egyszerűen bénaság” – mondta Lauda.
Megszólalt a Sauber jogász végzettségű csapatfőnöke, az indiai származású Monisha Kaltenborn is, őt viszont a Red Bull körül kialakult konfliktusról kérdezték. Az érdekeik érvényesítéséért küzdő független istálló nem meglepő módon nem igazán szimpatizált a nagyvállalattal, amiért az motorszállító hiányában kínos helyzetbe került. „Elég régről ismerjük őket, hiszen mi hoztuk őket a sportba, és tíz évig együttműködtünk” – nyilatkozta a Sky Sports műsorában.
„Ha megnézzük az elmúlt néhány évet, eléggé elragadtatták magukat, és nem egyeztek ki a többiekkel” – vélte. „Szerintem most meg kell elégedniük azzal, amit kaphatnak. Mi hosszú évek óta így működünk, ők miért ne tehetnének így?” – tette fel a kérdést. Kaltenborn elismerte, a két cég kapcsolata „jobb volt, amikor még partnerek voltunk, sőt még akkor is, amikor a Red Bull ismert csapat lett. Nagyon megváltoztak, talán a sikerek miatt. Manapság nem sokat kommunikálunk.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!