Francois Castaing, aki a Renault technikai igazgatójaként az 1970-es évek végén úttörő szerepet játszott az akkor forradalminak számító F1-es turbómotorok kifejlesztésében, levélben szólította fel Bernie Ecclestone-t és az FIA elnökét, Jean Todtot, hogy térítsék vissza a sportot az egyszerűbb hajtásláncok útjára.
A dokumentumban, amelyet a Motorsport.com teljes egészében leközölt, Castaing kifejti, hogy habár a tavaly megjelent hibrid technológia bevezetését a jó szándék vezérelte, „előre nem látott" komplikációt merültek fel miatta. Egyrészt úgy véli,
a Mercedes eleve előnyből indult,
mert az F1-ben szereplő autógyárak közül csak nekik volt jelentős előéletük a közúti hibridek terén, és az ott szerzett know-howt hasznosítani tudták. Emiatt a Renault, a Ferrari és a Honda nehezen ledolgozható lépéshátrányba került, és – mivel a motorfejlesztési költségek szerinte az idén az 1,5 milliárd eurót is elérhetik –végül akár le is állíthatják a sportprogramjukat.
A közönség pedig a motorok vérszegény hangjára panaszkodik, s bár ezt a problémát jövőre újra megpróbálják orvosolni, Castaing szerint valójában eleve megoldhatatlan, mert „a hibrid V6-os kipufogógázának energiáját teljes egészében elektromos energiává igyekeznek alakítani, ami a hang rovására megy. Erre rátesz egy lapáttal az üzemanyag-átfolyási szabályokhoz társított alacsony maximális fordulatszám is."
Castaing illúziónak tartja a benzinnel való takarékoskodást is.
Készített egy részletes számítást, amelyből az derül ki, hogy a hibrid hajtásláncok révén a versenyautók a pályán összesen kb. 6 tonna üzemanyagot spórolhatnak meg szezononként, ami csepp a tengerben a Forma-1 logisztikájának fogyasztásához képest. Szerinte ugyanis a felszerelés és a személyzet utaztatásához évente legalább 24 ezer tonna üzemanyag szükséges a földön és a levegőben.
Igaz viszont – és ezt már mi tesszük hozzá –, hogy a szabályalkotók célja soha nem is az autók által a pályán elégetett benzin mennyiségének csökkentése volt a hibrid motorok bevezetésével, hanem az, hogy a sport jó példával elöl járva úttörő szerepet játsszon a környezetbarát technológiák fejlesztésében és népszerűsítésében.
Castaing a fékhibára figyelmeztetők kivételével
betiltaná az összes szenzort és a telemetriát is,
amely nemcsak megfosztja a versenyzőket az önállóságuktól, hanem szerinte a költségeket és a Forma-1 károsanyag-kibocsátását is növeli, mert mérnökök hadát kell körbeutaztatni miatta a világon.
A Renault egykori technikai igazgatója végül azt javasolja, hogy a sport sürgősen álljon át jóval egyszerűbb konstrukciójú, 2,8-literes, 1000 lóerős V8-as turbókra limitált turbónyomással és 17 ezres maximális percenkénti fordulatszámmal, valamint hozza vissza a 2009-ben bevezetett, azóta jelentősen túlhaladott eredeti KERS-t. Vagy, írja Castaing, fel lehetne támasztani a 2005-ig használt 3,0-literes, V10-es szívómotorokat is, amelyek szintén a jelenlegi hajtásláncok töredékébe kerülnének. Az üzemanyagot pedig benzinről etanolra cserélné.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!