A 8. helyen célba érő Felipe Massát kizárták a Brazil Nagydíjról, mert a jobb hátsó gumijának futófelülete az FIA rajt előtti mérései alapján 137 fokos volt, ami 27 fokkal melegebb a Pirelli által megengedett maximális hőmérsékletnél. A Williams rögtön jelezte, hogy fellebbezni fog, de később meggondolták magukat, és nem folytatták az eljárást. A csapat technikai főnöke, Pat Symonds azonban fontosnak tartotta kihangsúlyozni, hogy anyagi okok miatt mondtak le a fellebbezésről, miközben továbbra is hisznek az igazukban.
„Teljes mértékben meg vagyok győződve arról, hogy ha fellebbeztünk volna, nekünk adtak volna igazat" – nyilatkozta Symonds. „Emlékszem viszont, hogy amikor a Renault-nál dolgoztam, többször is fellebbeztünk, és jelentős összegeket kellett költenünk az eljárásra. Ami még fontosabb, rengeteg időt is elvett."
Symonds szerint a meghallgatásra amúgy is csak az idény végén került volna sor, és az egész sport szempontjából „szörnyű" lett volna, ha ilyen későn változtattak volna az eredményeken. „Nem lett volna értelme fellebbezni, de szerintem nagyon fontos, hogy megvédjük a Williams jó hírnevét" – mondta. „A tények ugyanis jelenleg azt sugallják, hogy a szabályok megsértése miatt kizártak minket. Ez akár szándékosan, akár véletlenül történt, hatással van a csapat becsületének és képességeinek megítélésére."
A Williams a verseny után alaposan kivizsgálta az ügyet, és Symonds szerint három tényező is bizonyítja az ártatlanságukat. „Az egyik az infravörös szenzor, amelyet mi helyeztünk fel, és a hátsó gumik hőmérsékletét méri" – mondta. „Erről le tudtuk olvasni az értékeket, amint levettük a gumimelegítő paplanokat, és az autó megkezdte a felvezető kört. Ha a gumi a mérés idején 137 fokos lett volna, semmiképpen nem érhette volna el azt a 104 fokos értéket, amelyet mi leolvastunk."
Symonds szerint a második bizonyíték az, hogy a gumik hőmérséklete összefügg a keréknyomással, az utóbbi esetében pedig nem érzékeltek szokatlan eltérést. „Amint levettük a paplanokat arról a gumiról, a nyomás értéke olyan volt, mint amire számítottunk" – magyarázta. „Ha 137 fokos lett volna a gumi, akkor a nyomás 24,1 psi lett volna, ez pedig jelentős mértékben eltért volna az átlagos, 22,1 psi-s értéktől."
Harmadik bizonyítékként azt nevezte meg, hogy az eset után elvégzett kísérletek során a gumik hőmérséklete nagyon gyorsan lecsökkent, amint kinyitották a gumimelegítő paplanokat. „A paplanok alatt 135 fok volt a hőmérsékletük, a felnyitás után viszont visszaesett 110 fokra" – mondta Symonds, aki azt gyanítja, hogy az FIA mérésekor a paplant nem nyitották szét eléggé, ezért az infravörös szenzor a hővisszaverődés miatt nem az abroncs valódi hőmérsékletét mérte.
Symonds az FIA-nak is benyújtotta a Williams vizsgálatának eredményeit, s bár a szövetség hivatalosan nem fogadta el a magyarázatot, a jövőben változtatnak a rajt előtti mérések lebonyolításán. Symonds szerint például az egyik legnagyobb probléma az volt, hogy a verseny elején senki nem szólt nekik, hogy szabálytalan értéket mértek, pedig ez biztonsági kockázattal is járhatott volna.
A jövőben ezért a csapatok egyik mérnöke is jelen lesz a rajt előtti ellenőrzéseknél, és szabálytalan értékek esetén azonnal tájékoztatják őket. Az istállók ilyenkor behívhatják az autót a bokszba, kereket cserélhetnek rajta, és a bokszutcából megkezdhetik a versenyt. Büntetést ugyan kaphatnak a kihágásért, de kizárni nem fogják őket.
Az FIA továbbá biztosítani fogja, hogy a kerékmelegítő paplanokat elegendő mértékben kinyissák majd az ellenőrzések során, így nem fordulhat elő hasonló hiba, mint ami a Williams szerint a brazíliai problémát okozta.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!