Márciustól novemberig a Red Bull kürtölte tele a sajtót azzal, hogy fontolgatják az F1-ből való kiszállást. A karácsony előtt tartott évzáró sajtótájékoztatóján aztán a Ferrari elnöke, Sergio Marchionne is megjátszotta a kártyát, amelyet elődje, Luca di Montezemolo gyakran bevetett, ha úgy érezte, a sportág politikai játszmái nem számukra kedvezően alakulnak. A kanadai származású vállalatvezető több ponton is elégedetlen az F1-ben zajló folyamatokkal.
„A Ferrari találna más megoldást is arra, hogy bemutassa a versenyzésre és a győzelemre való képességét” – jelentette ki. „Nagy kár lenne, ha ki kellene szállnunk, de a Ferrarit nem lehet térdre kényszeríteni és sarokba szorítva hallgatásra kötelezni. A mostani szabályokat úgy írták meg, hogy azok az ügyvédeket szolgálják, akik értelmezik őket” – mondta. „Egyszerűbbé és kezelhetőbbé kell tenni az előírásokat, jogászok helyett mérnökökre kell támaszkodnunk.”
Marchionne egy saját példával is illusztrálta mondanivalóját: úgy vélte, az mentette meg a Ferrari idei szezonját, hogy 2014 novemberében kiskaput találtak a motorfejlesztésekre vonatkozó regulákban, és el tudták érni, hogy a zsetonokat év közben is felhasználhassák. Kifejezte nemtetszését azzal kapcsolatban is, hogy Bernie Ecclestone-t és Jean Todtot a korábbiaknál jóval több jogosítvánnyal hatalmazták fel az F1 szabályainak átszabása érdekében.
„Ezzel nyilván nem értünk egyet, mert úgy gondoljuk, a szabályok elkészítését koordinált formában kellene elvégezni” – közölte. „Ezt a nézetet képviseli a Mercedes és a Renault is. Eurómilliókat költünk itt el, úgyhogy olyan döntésekről beszélünk, amelyeket nem kellene félvállról venni” – figyelmeztetett Marchionne, aki úgy véli, a kisebb csapatok támogatása miatt visszavetnék a fejleszteni képes gyártók kapacitását.
„Az a gond, hogy miközben a kisebb csapatok számára megfizethetőbb erőforrást próbálnak alkotni, bizonyos szempontból ártanak azoknak a fejlesztésre képes szereplőknek” – fogalmazott Marchionne. „Mi azért lépünk pályára, hogy bizonyítsuk, képesek vagyunk hajtásláncot készíteni. Ha ezt az előnyt aláássák, a Ferrari nem akar versenyezni."
Ha a Forma-1-et olyanná változtatjuk, mint amilyen a NASCAR, elvesztjük a pályán kifejleszthető megoldásokkal szerzett előnyt. Ennek az utcai autók gyártására is hatása lehet.”
Marchionne kijelentette, a kisebb csapatok anyagi gondjainak megoldása a FOM, nem pedig a Ferrari feladata. Osztja Maurizio Arrivabene álláspontját, amely szerint az olaszok azért vétózták meg a motorok árának maximalizálását, mert „gazdasági szempontból az érvelés nem állja meg a helyét.” A Ferrari elnöke leszögezte, „az F1 Commission nem határozhatja meg a gazdasági feltételeket, amelyek mellett a Ferrari motorokat az ügyfeleinknek kínáljuk.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!