Szerdai ülésén az FIA Motorsport Világtanácsa (WMSC) fontos döntéseket hozott a Forma-1 jövőjével kapcsolatban. Egyetlen ellenszavazattal elfogadták, hogy a szövetség elnöke, Jean Todt és a kereskedelmi jogok tulajdonosának képviselője, Bernie Ecclestone „javaslatokat tehessen és döntéseket hozzon olyan sürgető kérdésekben, mint az F1 irányítása, a hajtásláncok, valamint a költségcsökkentés."
Ez minden bizonnyal azt jelenti, hogy Todt és Ecclestone a Stratégiai Munkacsoportot megkerülve, a csapatok jóváhagyása nélkül vezethet be egyes módosításokat például a tervezett ügyfélmotorokra vonatkozóan, ha a gyártók a megszabott január 15-i határidőig nem állnak elő olyan javaslattal, amellyel csökkenteni lehet a hibrid turbók túl magas, évente kb. 20 millió eurós árát. A sport vezetői a WMSC közleménye szerint január 31-ig szeretnének elhatározásra jutni a felsorolt problémákat illetően.
A testület döntött arról is, hogy az egy évvel korábbi motorokat újra lehessen homologizáltatni
Erre azért volt szükség, mert különben a Ferrari jövőre nem szállíthatta volna az idei motorját a Toro Rossónak. A zsetonrendszert a tervezetthez képest egy évvel elcsúsztatták: eredetileg már 2016-ban is csak 25 zseton állt volna a gyártók rendelkezésére a fejlesztéshez, de még maradni fog az ideivel megegyező számú, azaz 32. Csak 2017-től kezd majd csökkenni évente a keret 25-20-15 ütemben egészen 2019-ig, és megszabták azt is, hogy a sporthoz csatlakozó új motorgyártók az első évükben 15, a másodikban pedig 32 zsetont kapnak.
A hajtáslánc szabadon fejleszthető részeinek köre a szabályok szerint minden évben szűkül, az enyhítés révén azonban jövőre még módosítható marad többek között a forgattyúház mindkét fele, a szelepvezérlés, a főtengely és a pneumatikus rendszer is.
A WMSC jóváhagyta azt a tervet is, hogy a gumiszállító 2016-tól
az eddigi kettő helyett három különböző keverékű slicket bocsásson a versenyzők rendelkezésére
minden nagydíjhétvégén. A pilóták változatlan számú, 13 szettet használhatnak majd fel a három nap folyamán; ebből 2-t a Pirelli választ ki a versenyre (csak az egyiket lesz kötelező használni), 1 szettet a leglágyabb keverékűből pedig az ideihez hasonlóan csak a Q3-ban lesz szabad bevetni. A maradék 10 garnitúrát a versenyzők szabadon állíthatják össze a megadott három keverékből, de az a szabály érvényben marad, hogy hacsak nem esik, legalább kétfélét fel kell használniuk a futam közben.
Ez elvileg lehetővé teszi, hogy az igényeik szerint akár a csapattársak is egymástól eltérő keverékű gumikkal versenyezzenek. A módosítás eredménye a gyakorlatban valószínűleg az lesz, hogy
mindenki csak a két, számára legmegfelelőbb keverékből állítja össze a hétvégi keretét,
de az eddigivel ellentétben az időmérőn például nem feltétlenül ugyanannyi szett áll majd a rendelkezésére a keményebből és a lágyabból. Ez tágabb stratégiai mozgásteret biztosít.
Egy kevésbé jelentős szabálymódosítás értelmében 2016-tól a Virtuális Safety Car-fázisok végeztével azonnal újra használható lesz a DRS, magát a VSC-t pedig a megszakításokkal járó késedelem mérséklése érdekében nemcsak a versenyeken, hanem az edzéseken is alkalmazni lehet majd. A pilóták fejét védő párnázott peremet a nagyobb biztonság kedvéért megvastagítják az autókon.
A WMSC 20-ról 21-re növelte az egy idényben megrendezhető fordulók számát, így
a 2016-os szezon rekordhosszúságú lesz, 21 nagydíjból fog állni.
Legalábbis a tervek szerint, mert a szerdán nyilvánosságra hozott végleges versenynaptárban Austin – amelytől nemrég megvonták a kormányzati támogatás egy részét – csak feltételesen szerepel.
A legutóbbi előzetes változathoz képest egyébként csak annyi korrekciót végeztek, hogy Mexikóvárost visszatolták közvetlenül az austini futamot követő hétvégére. Az idény a kettővel több verseny ellenére az ideinél egy héttel később, március 20-án kezdődik majd Ausztráliában, és november 27-én zárul le Abu-Dzabiban. Már nem a Magyar Nagydíj lesz az utolsó forduló a nyári szünet előtt, a következő hétvégén ugyanis a mezőny még a naptárba egy év kihagyás után visszatérő Németországban fog fellépni.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!