A 2014-ben bevezetett hibrid turbómotorokat kezdettől fogva rendszeresen bírálják vérszegény hangjuk miatt. Habár ez részben a technológia szükségszerű következménye, az FIA a csapatokkal összefogva már több lehetséges megoldással is előállt – a nagy részük azonban, például a Mercedes által kipróbált, hírhedt „vuvuzela-kipufogó", nem vált be.
Az idei szezontól kezdve a kipufogórendszer átalakításával próbálják orvosolni a problémát: a megkerülőszelephez egy vagy két különálló, a turbináétól független kipufogócsövet kell csatlakoztatni. Habár az F1-ben csak ritkán van nyitva a megkerülőszelep, mivel az MGU-H-n keresztül a motorból kiáramló gáz fölös energiáját is hasznosítják, a Williams technikai igazgatója szerint a hangerő mégis jelentősen nőhet a szabálymódosítás révén.
„A turbófeltöltőhöz egy motorgenerátor van csatlakoztatva, többek között ezzel nyerjük ki a fölös energiát, a meglehetősen pazarló megkerülőszelep helyett így szabályozva a kompresszor fordulatszámát" – magyarázta Pat Symonds az Autosport International-en. „A szelepet megpróbáljuk minél rövidebb ideig nyitva tartani.
A versenyen gyakorlatilag soha nincs nyitva, és az időmérőn is csak ritkán."
Symonds hozzátette: noha azt hihetnénk, ha a szelep úgyis zárva van, nem lesz hallható a különbség az új kipufogóág miatt, valójában érzékelhetően meg fog nőni a hangerő. „Mivel a fő kipufogót egy cső köti össze a megkerülőszeleppel, oldalági rezonátorként működik. Jól hangzik, de mit jelent? Azt, hogy zárt szelep esetén is olyan, mint egy hangtompító. Ha megszabadulunk tőle, a motor hangosabb lesz" – magyarázta.
Symonds szerint
zárt megkerülőszelepnél mintegy 14, nyitottnál pedig 20-25 százalékos hangerő-növekedéssel lehet számolni.
Azt ugyanakkor ő is elismerte, hogy majd csak a pályán végzett tesztek során derül ki, ez a gyakorlatban mennyivel javítja az akusztikai élményt. A motorok mindenesetre a természetes evolúciójuk révén is hangosabbak lettek 2014 eleje óta, és Symonds úgy véli, ez a folyamat sem áll le.
„A hang jelentős része a hengerekben uralkodó nyomás függvénye" – mutatott rá. „Minél nagyobb a nyomás, annál hangosabb a motor, és a fejlesztések során a kompressziót is igyekszünk növelni. 2014 óta végigkövethettük ezt: a hangerő természetes módon is egyre nagyobb lett, ehhez jönnek most hozzá a kipufogón végzett módosítások."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!