A Forma-1-es autók tempóját 2017-től egy radikális szabálymódosítási csomaggal szeretnék felgyorsítani körönként 5-6 másodperccel. Ennek érdekében a sport története során először nem szűkítenék, hanem bővítenék az aerodinamikai lehetőségeket, többek között 180-ról 200 cm-re kiszélesítve az autók nyomtávját, valamint megnövelve a diffúzor és a gumik méretét.
Egyes szakemberek már előre figyelmeztettek rá, hogy ennek a következményeit nehéz előre felmérni. A Pirelli múlt novemberben tett egy alternatív javaslatot, amellyel szerintük pusztán a gumik révén is el lehetne érni egy kb. 4 másodperces gyorsulást. Most pedig kijelentették, hogy a tervezett, a leszorítóerőt 25-60 százalékkal megnövelő aerodinamikai módosítások miatt szerintük elviselhetetlenül nagy lehetne a terhelés.
A BBC úgy tudja, a Pirelli prezentációt tartott a csapatoknak, a tudtukra adva, hogy a nagyobb gumik a jelenleginél legfeljebb 10-15 százalékkal nagyobb terhelést bírnának ki, különben a minimális keréknyomást kb. 27 psi-re kellene növelni – emiatt viszont csökkenne a tapadás, semlegesítve a hatékonyabb aerodinamika hatását. Ráadásul a gyorsulás így főként a nagyobb leszorítóerőnek, és csak kisebb mértékben a nagyobb mechanikai tapadásnak lenne betudható, ami megnehezíthetné az előzéseket.
„Úgy véljük, a 2017-re javasolt kerékméretek mellett a gumik teherbírása csak 10 százalékkal nőne, ha a szerkezetükön nem változtatnánk. Csakhogy a 2017-es szerkezetekről még nem tudunk semmit" – idézi a BBC a Pirelli szóvivőjét. „Majd amikor megkezdjük a tesztelést, mindent sokkal pontosabban ki lehet számolni."
Elképzelhető, hogy emiatt ejtik a szabálytervezet két pontját: a szélesebb nyomtávot és a nagyobb diffúzort. Az FIA legalábbis arra kérte a csapatokat, hogy járjanak utána, ezek nélkül – de a mostaninál szélesebb vezetőszárnyakkal és nagyobb gumikkal – mit lehetne kihozni az autókból.
A Mercedes már a tavalyi szezon végén hangot adott az aggályainak azzal kapcsolatban, hogy a folyamatos fejlesztések révén a leszorítóerő jelenleg is nagyobb, mint korábban bármikor, így 2017-től a Pirellinek nehéz lenne kellően ellenálló gumikat készítenie. Ám ezt a riválisok nem vették komolyan, és úgy vélték, a Mercedes csak azért kifogásolja az új szabályokat, mert féli az uralmát.
A Pirelli nem zárkózik el attól, hogy a gumik szerkezetét teljesen átalakítsák, de a körönként 5 másodperces gyorsulást eleve túl soknak tartják, inkább 4 másodperc körüli értéket céloznának meg.
Ami a motorokat illeti, a BBC értesülési szerint a gyártók elvetették, hogy az MGU-H száműzésével tegyék olcsóbbá a hajtásláncokat, és 2018-tól inkább minél több alkatrész szabványosításával szorítanák le az árukat évi 10 millió euróra a jelenlegi kb. 20-ról.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!