Hónapok óta zajlik a kötélhúzás az F1-es csapatok technikai vezetői, valamint a jogtulajdonos és az FIA között a radikálisnak szánt, de egyre jobban puhuló műszaki szabálytervezettel kapcsolatban. Az istállók tavaly elhatározták, hogy 2017-től radikálisan megújítják az F1-es autókat, de a Mercedes és a Pirelli aggályai miatt végül lazítottak az elképzeléseken, a Williams pedig azért kezdett lobbizni, hogy jövőre be se vezessék az új regulákat.
„Kedden eljutunk egy ponthoz, ahonnan már nincs visszaút” – nyilatkozta az Autosport-nak egy névtelenségbe burkolózó érintett. „Az normális, hogy léteznek önös érdekek, de az autókkal kapcsolatos elvárásaink terén értelmes irányba kell elindulnunk.
Ha remek leszorítóerővel rendelkező autókat építünk, többé nem lehet majd előzni,
és a Pirelli kénytelen lesz 35 psi nyomást előírni a gumikhoz, hogy bírják a terhelést. Így a sportnak nem tennénk semmi jót, úgyhogy értelmesen kell közelítenünk a feladathoz.”
A csapatok nemrég alaposan összekaptak a tervezett szabályokkal kapcsolatban, így felértékelődött egy eredetileg informális találkozónak szánt milánói egyeztetés jelentősége. Bár több vitás kérdés továbbra is megoldatlan, az érintettek abban konszenzusra jutottak, hogy
a hónap vége előtt végső döntést kell hozniuk,
hiszen utána már csak egyhangú döntésekkel lehet megváltoztatni a 2017-es szabályokat, és erre az F1-ben szinte semmi esély sincs.
„Az F1-nek inkább a versenyzőkről kellene szólnia, a pilótáknak sokkal nagyobb differenciáló tényezőnek kell lenniük a teljes csomagban, és most remek lehetőségünk van, hogy ezt 2017-re megoldjuk” – nyilatkozta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. „A megbízás egyértelmű volt, körönként 5-6 másodperccel gyorsabb, nehezebben vezethető és látványosabb autókat akarunk, amelyek
elválasztják pályán a férfiakat a kisfiúktól.”
Horner az Autosport kérdésére elárulta, hogy az FIA is elszánt az új szabályok 2017-es bevezetése érdekében, ő maga viszont hozzátette, nem szabad, hogy kompromisszumos megoldás szülessen, ahogy ez a sokat szidott erőforrások esetében is történt. „Erős kezű vezetésre van szükségünk, és nyilvánvaló állásfoglalásra a jogtulajdonos, valamint a szankcionáló testület részéről. Világosan tisztázniuk kell, hogy mik a játékszabályok.”
A szabályok egyik sarkalatos pontja a 2017-től várhatóan megjelenő sisakvédelem. Az FIA hamarosan tesztelni kezdi a Mercedes által javasolt és a versenyzők által is támogatott bukókeretet, ami később akár szélvédővel is bővülhet. Viszont,
a Red Bull nem biztos abban, hogy ez a legbiztonságosabb megoldás,
és egy nyilvánosan nem részletezett, zárt pilótafülkét javasol, de azt még semmilyen formában nem próbálták ki.
„A (versenyzők) fejének védelme kulcsfontosságú” – nyilatkozta Horner a Motorsport.com-nak. „A Red Bull beadta egy pilótafülke tervezetét, amit biztonságosabbnak tartunk. Ez inkább egy fülke, mint egy bukókeret, de még ki kell próbálni, ami remélhetőleg nagyon gyorsan megtörténhet. Készítettünk egy formatanulmányt az FIA elképzelései nyomán, és úgy gondoljuk, életképes megoldást találtunk” – magyarázta.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!