Lehangolóan sikerült a Forma-1 új, folyamatos kieséses időmérőjének bemutatkozása az idénynyitó Ausztrál Nagydíj szombatján. Bár leginkább a versenyt akarták feldobni vele,
a rajtrács nem keveredett meg különösebben,
az etapok eleje pedig nehezen követhető, míg a végük lapos volt. A hajrá a Q3-ban is elmaradt: az utolsó percekben csak a két Mercedes ment ki a pályára, mert rajtuk kívül már csak a Ferrarik voltak versenyben, ők azonban meg akartak spórolni egy-egy szett szuperlágy gumit.
Noha ez utóbbi nem írható közvetlenül az időmérő rovására, az szerepet játszhatott benne, hogy már a Q1 elején muszáj volt mindenkinek futnia legalább egy gyors kört. Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen emiatt használt el akkor egy-egy extra szettet. A rendszer úgy működik, hogy az etapok utolsó 9 percében 90 másodpercenként kiesik valaki, de mivel a veszélyben lévő versenyzőknek a felvezető körrel együtt legalább 3 perccel korábban ki kell menniük a pályára, ha javítani akarnak, többen már előre kiszálltak az autójukból, mert erre esélyük sem volt.
A Red Bull főnöke, Christian Horner elfogadhatatlannak tartja, hogy nincs esélyük visszavágni.
Elnézést kellene kérnünk a szurkolóktól, mert nem volt jó a show"
– mondta. „Kipróbáltuk, be kell látnunk, hogy nem működött."
Az időmérőt állítólag a promóterek nyomására szervezték át. A Stratégiai Munkacsoportba tagot delegáló csapatok – köztük a Red Bull is – megszavazták, pedig a Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nyilvánosan kijelentette, hogy nem értenek egyet vele.
„Az időmérőn egyre nőnie kellene a feszültségnek, tanulnunk kell ebből. Most az a legfontosabb, hogy ne dugjuk a homokba a fejünket, hanem változtassunk" – mondta Horner. „Az a véleményem, hogy ezt a lépést már Bahreinre meg kell tennünk. Én visszatérnék az előző időmérőhöz. Az szerintem jobb volt."
Egyetértett kollégájával a Mercedes csapatát irányító Toto Wolff is. Ő azt mondta, bár a közönségnek nem volt gondja a régi rendszerrel, „akik a jegyeket árulják, változást szerettek volna, és muszáj odafigyelnünk rájuk is." Wolff nem rejtette véka alá a véleményét.
„Én szoktam először hangoztatni, hogy bizonyos dolgokat nem kellene nyilvánosan megvitatni, de azt gondolom,
ez az új időmérő elég vacak volt"
– jelentette ki. „Ha megpróbáljuk izgalmasabbá tenni a showt, de pont az ellenkezőjét érjük el, le kell ülnünk átgondolni, hogy mit tehetünk."
Bernie Ecclestone nem utazott el Melbourne-be, így a tévében nézte az időmérőt, amelyet keresetlen őszinteséggel egyszerűen „elég szarnak" nevezett. Szerinte „ez a formátum legfeljebb akkor érhetné el a kívánt hatást, ha a gyors srácok kicsúsznának, vagy valami ostobaságot követnének el. Attól összekeveredne a rajtrács, mert ez volt a célunk. Csakhogy úgy tűnik, a Mercedes még mindig elég erős."
A Forma-1 nagyura biztos benne, hogy már a következő versenyre, a Bahreini Nagydíjra meg lehet változtatni a rendszert, ő azonban nem térne vissza a régihez, mivel az szerinte kiszámíthatóvá tenné az eredményt, megint állandó Mercedes-fölényt hozva. Ecclestone újra felvetette a korábbi ötletét, amelyet a csapatok leszavaztak: a tavalyig használt időmérőt módosítaná úgy, hogy
a legutóbbi verseny győztese eleve időbüntetést kapna.
„Bármelyikünk eladhatná a teljes vagyonát, és feltehetné a pénzt Hamilton győzelmére. A közönség nem ezt akarja látni" – vélte.
Maguk a versenyzők sem fogadták lelkesen a folyamatos kieséses rendszert, bár azt mondták, az időmérő pontosan úgy alakult, ahogy várták. „Nem értem, most miért van mindenki meglepve. Mindannyian előre megmondtuk, hogy ilyen lesz" – állította Sebastian Vettel, aki a két Mercedes mögött a 3. rajtkockát szerezte meg. „Azt kérték, várjunk, nézzük meg. Hát, most láttuk, és szerintem nem volt túl izgalmas."
„Az eleje kicsit fejetlen volt, mert mindenki keményen nyomta, hogy fusson egy gyors kört, mielőtt megkezdődnek a kiesések. Ezért jól kellett manőverezni a forgalomban, de teljesen értelmetlenül, hiszen az időmérő elég hosszú ahhoz, hogy normálisan is legyen idő mindenre."
A pole-t megkaparintó Lewis Hamilton is visszatérne a régi rendszerhez, bár ő nem volt túl kritikus az újjal sem, mondván, kísérletezés nélkül nem lehet fejlődni. Vettel szerint azonban a szabályalkotóknak felelőssége is van, nem változtatgathatják össze-vissza a szabályokat. Nico Rosberg inkább a csapattársával értett egyet: ő
megtartaná az új időmérőt, de a Q3-ban a folyamatos kiesés nélkül,
úgy, hogy mindenki akkor mehessen ki a pályára, amikor akar.
Ecclestone már vasárnapra meg is szervezett egy csapatfőnöki válságértekezletet a melbourne-i paddockba. Száz százalékos egyetértés esetén tényleg van rá esély, hogy már két hét múlva, Bahreinben más időmérő lesz.
Fernando Alonso azt nehezményezi, hogy a Melbourne-ben bemutatkozott lebonyolítási rend szerinte a nagy csapatoknak kedvez. „Ezek a szabályok igazságtalanok a kisebb vagy kevésbé versenyképes istállókkal szemben, mert már a Q1-ben el kellett használnunk az összes guminkat, így a Q2-ben csak egyetlen lehetőségünk maradt" – árulta el.
A rajtrács végül az új rendszer ellenére a papírformát hozta: az első két rajtsort a Mercedes és a Ferrari sajátította ki. Csak a Red Bull-os Danyiil Kvjat korai kiesése és a williamses Valtteri Bottas 11. helyezése okozott némi meglepetést.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!